فهرست
حافظه شنیداری
31 بازی طلایی برای تقویت مهارت‌‌ شنیداری کودکان
۱۴۰۲/۰۷/۲۴
نگین حافظی
10 نظرات

تقویت مهارت‌‌ شنیداری کودکان و 31 بازی برای آن

بازی سبب بروز خلاقیت و شکوفایی توانایی‌ کودکان می‌شود. بنابراین می‌توان بازی کودکانه را یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش مسائل مختلف به کودکان دانست.  مهارت‌های شنیداری یکی از کلیدی‌ترین مهارت‌های لازم در حوزه‌های مختلف یادگیری است. وقتی کودک در نوشتن املا، بخشی از کلمات یا حروف را جا می‌اندازد یا حروفی را به جای هم می‌نویسد باید توانایی‌اش در گوش دادن (مهارت شنیداری) تقویت شود. اگر در انجام دادن تکالیف و وظایفی که به او گفته شده، مدام به تکرار و یادآوری نیاز دارد، باید حافظه‌ی بخش شنیداری در او تقویت شود. در این مقاله نورولند چند نمونه از بازی‌های هدفمند که به منظور تقویت مهارت شنیداری کودکان انجام می‌گیرند را به شما معرفی خواهیم کرد.

مهارت‌های شنیداری کودکان شامل چیست؟

مهارت شنیداری کودکان در کنار مهارت‌های دیداری، طیف گسترده‌ای از فعالیت‌های دوران کودکی را تشکیل می‌دهند. شاید گمان کنید که تنها گوش است که نقش اصلی را در بهبود عملکرد این مهارت ایفا می‌کند، اما این‌چنین نیست و عامل دیگری به اسم صحبت کردن یا به صورت کلی زبان هم وجود دارد که در تقویت مهارت شنیداری کودکان نقش به سزایی را برعهده دارد.

در مورد انواع مهارت‌ها و روش‌های بهبود و تقویت آن معمولا مطالب متعددی منتشر می‌شود، اما در این میان مهارت‌های شنیداری شاید کمتر مورد توجه قرار گرفتند. بنابراین ما در نورولند تصمیم گرفتیم تا به بررسی انواع مهارت‌ شنیداری کودکان و معرفی تعدادی بازی برای تقویت هرکدام از آن‌ها بپردازیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مهارت شنیداری کودکان به چند دسته تقسیم می‌شود؟

مهارت‌ شنیداری کودکان همانطور که از نامش مشخص است در واقع مهارتی است که مربوط به شنوایی است. به دلیل گستردگی فعالیت‌های گوش و قابلیت‌های فراوانی که دارد، این مهارت به 5 دسته گوناگون تقسیم می‌شود که این دسته‌ها عبارتند از:

  • حافظه شنیداری
  • توجــه شنیداری
  • تمیــــز شنیداری
  • توالـی شنیداری
  • ادراک شــنیداری

در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می‌پردازیم و بازی‌های مناسبی که برای تقویت انواع مهارت شنیداری کودکان مناسب هستند را بیان خواهیم کرد.

معرفی 31 بازی برای تقویت مهارت شنیداری کودکان

اول.‌ حافظه شنیداری کودکان

حافظه شنیداری کودک بعد از حافظه‌ی دیداری مهم‌ترین حافظه‌ی انسان‌ است. تفاوت این حافظه کودک با نوع دیداری خود در شهودی و غیرشهودی بودن آن‌ها و در واقع نوع ورودی داده به مغز است. حافظه‌ی دیداری نیازمند این است که کودک شی یا جسمی را به صورت فیزیکی ببیند تا آن را به خاطر بسپارد. اما در نوع شنیداری، باید برای کودک چیزی را تعریف کرد و کودک بدون داشتن دید خاصی باید آن را به خاطر بسپارد. اگر چیزی به کودک خود می‌گویید اما در خاطر او نمی‌ماند، باید با بازی‌هایی که در ادامه برای شما می‌آوریم این مهارت شنیداری را در او تقویت کنید:

فرآیند شنیدن، ذخیره و بازیابی اطلاعات شنیده شده، یک از مهم‌ترین توانایی‌های ذهن است که حافظه شنیداری نام دارد. به دلیل اهمیتی که حافظه‌ی شنیداری در رشد مهارت‌های مرتبط با زبان و کیفیت یادگیری در کودکان دارد، تقویت آن به خصوص در کودکان بسیار مهم است. هم‌چنین برای تقویت مهارت‌ دیداری کودکتان به راهکاری ساده ولی عالیِ مقاله حافظه دیداری کودک مراجعه کنید.

6 بازی تقویت حافظه‌ شنیداری کودکان

1. بازی نام بردن اشیا

تعدادی اسباب بازی، و یا هر وسیله‌ی دیگری که مدنظرتان است را جلوی کودک قرار دهید و از او بخواهید با دقت به مواردی که شما نام می‌برید گوش دهد و وسیله را در صورت وجود به شما نشان دهد (مثلا بگویید لیوان، سبز، کوچک. فرزند باید لیوانِ سبز رنگِ کوچک را در صورت وجود پیدا کرده و به شما نشان دهد) در ابتدا یک تا دو ویژگی را نام ببرید و در مراحل بالاتر تعداد ویژگی یا اشیا مورد نظر را افزایش دهید.

2. بازی تکرار کلمات

تعدادی کلمه (یا جمله) را برای کودک بخوانید و از او بخواهید آن‌ها را تکرار کند. با پیشرفت کودک و برای بالا بردن چالش بازی تعداد کلمات را افزایش دهید. همچنین می‌توانید برای تقویت توالی شنیداری کودک (توانایی تشخیص ترتیب حروف یا کلمات شنیده شده و به خاطر سپاریِ صحیح این تریتب) می‌توانید از او بخواهید در بیان کلمات، ترتیب را هم لحاظ کند.

حافظه شنیداری

3. بازگو کن، یک بازی حافظه شنیداری کودکان

چند کلمه برای کودک بخوانید و از او بخواهید خوب به شما گوش کند. سپس هر بار یکی از کلمات را در قالب پرسش از او بخواهید تا برایتان بازگو کند. مثلا: بپرسید دومین کلمه‌ای که گفتم چه بود؟ آخرین کلمه و … می‌تواندی رفته رفته این بازی را پیچیده‌تر هم بکنید؛ مثلا یک داستان کوتاه درباره‌ی حیوانات برایش تعریف کنید. وقتی داستان تمام شد سوالاتی مثلِ “نام دومین حیوانی که در داستان به آن اشاره کردم چه بود؟” را از او بپرسید.

4. بازی جمله‌سازی

کلمه‌ای را بگویید. نفر دوم کلمه را تکرار کند و کلمه‌ی جدید را به آن اضافه کند. نفر بعد دو کلمه را تکرار کند و کلمه‌ی دیگری را به آن اضافه کند. (اگر تعداد نفرات کم است، دایره‌‎وار روند را ادامه دهید). می‌توانید برای تقویت جمله‌سازی کودک، بازی را به شکلی انجام دهید که کلمات به هم مرتبط باشند و جمله معنی‌داری در طی این فرآیند ساخته شود.
می‌دانیم که برای ساخت جمله باید مهارت کلامی خوبی داشت. برای تعریف داشتن مهارت کلامی خوب یکی از مهم‌ترین پارامترهاست. در مقاله تقویت مهارت کلامی کودک میتوانید با راهکارهای مفید آن آشنا شوید.

5. انجام وظیفه؛ یک بازی حافظه شنیداری کودکان

تعدادی وظیفه‌ی کوچک طراحی کنید. آن‌ها را به ترتیب از کم به زیاد به کودک بگویید و بخواهید آن‌ها را انجام دهد. (مثلا عروسکِ قرمز را بیاور. لیوان را بگذار روی میز. تلویزیون را روشن کن و…) با پیشرفت کودک تعداد تمرین‌ها را اضافه کنید. حتی می‌توانید اهداف دیگری را هم در این بازی دخیل کنید و از این فرصت به نحو احسنت استفاده کنید. مثلا اگر قصد دارید فرزندتان در انجام کارهای خانه به شما کمک کند، کارهایی مثلِ “عروسکت را در کمد قرار بده. درب کمد را درست ببند. لباست را تا کن. آن را در کشوی لباست قرار بده و …” را از او بخواهید.
در اینجا توصیه می‌کنیم اگر به عنوان یک ولد آگاه، مشتاق به یادگیری بیشتر بازی‌های ساده و مفیدی از این دست برای تقویت مهارت‌های کودکتان هستید؛ حتما به این پیج اینستاگرام مراجعه کنید و از آموزش‌های رایگان و بی‌نظیر آن استفاده کنید.

6. بازی حافظه شنیداری کودکانه خواندن قصه و داستان

داستانی را برای کودک بخوانید و از کودک بخواهید خوب به آن گوش کند. سپس سوالاتی را پیرامون داستان نقل شده، از کودک بپرسید. می‌توانید این بازی را مرحله به مرحله اجرا کنید و هر بار یک هدف دیگر را هم همزمان مدنظر داشته باشید. مثلا برای بررسی میزان درک از متن کودک، پس از اینکه داستان را روایت کردید، از کودک سوال کنید که مفهوم کلی داستان را خیلی ساده بیان کند. در دورِ بعدی برای محک زدنِ میزانِ توجه کودک به جزئیات از کودک بخواهید به سوال‌هایی که می‌پرسید پاسخ دهد. در دورِ بعدی سوالاتی از اسامی و مشخصات افراد یا موجودات در داستان بپرسید و …

داستان-خوانی-برای-حافظه-کودک

دوم. دقت و توجه شنیداری کودکان

دقت و توجه شنیداری؛ توانایی خوب گوش کردن به ورودی‌های شنیداری است. لازمه‌ی یادگیری عالی، داشتن توجه و دقت شنیداری کافی است. با تقویت این مهارت، کودک در مهارت‌هایی هم‌چون ادراک شنیداری و حافظه‌ی شنیداری نیز موفق‌تر عمل خواهد کرد. در ادامه چند بازی مفید برای تقویت توجه شنیداری را به شما یاد خواهیم داد.

5 بازی کودکانه برای تقویت دقت و توجه شنیداری

7. بازی پیدا کردن کلمه هدف برای تقویت دقت شنیداری

کلمه یا کلماتی را برای کودک به عنوان “هدف” مشخص کنید و از او بخواهید به دنباله‌ی کلماتی که برایش می‌خوانید خوب گوش کند و هر بار که کلمه‌ی هدف را شنید، صدایی را که قبلا مشخص کرده بودید را بیان کند (یا مثلا هر بار که اسم یک حیوان را ذکر کردید صدای آن حیوان را بگوید). مثلا با فرض اینکه کلمه هدف خورشید باشد؛ و دنباله کلماتی که می‌گویید “صبح- خورشید- بابا- قابلمه- خورشید- خورشید- زمین- هوا- خرگوش- خورشید- جمشید- فرشید- خورشید- ستاره” باشد کودک باید هربار که خورشید را گفتید بلافاصله بگوید “بیــــــــــــــــــــب”.

8. بازی تشخیص بده یک بازی برای تقویت حساسیت شنیداری کودکان

تعدادی قوطی و مواد خوراکیِ جامدِ ریز (مثل سویا، لوبیا و …) را بردارید و هر دو قوطی را با مواد مشابهی پر کنید. از هر جفت قوطیِ حاوی مواد یکسان، یک قوطی را به کودک داده و یکی را نزد خود نگه دارید. بدون اینکه کودک قوطی‌ها را در دستان شما ببینید، هر بار تصادفا یکی از قوطی‌ها را تکان دهید و از کودک بخواهید خوب به صدایش گوش دهد و سپس با تکان دادن قوطی‌هایی که نزد خود دارد و مقایسه‌ی صداها، تشخیص دهد شما کدام قوطی را تکان دادید.

حافظه شنیداری

9. بازی تشخیص صدای محیطی برای تقویت دقت شنیداری کودکان

اگر در جایی زندگی می‌کنید که انواع صداهای محیطی مانند صدای ماشین‌ها، صدای آدم‌ها در خیابان و … در خانه‌تان به گوش می‌رسد پس از فرصت استفاده کنید و یک بازی شنیداری جذاب ترتیب دهید. با فرزندتان به دقت به صداها گوش کنید و قرار بگذارید که هر صدایی را شنیدید به دیگری بگویید. مثلا الان صدای آمبولانس آمد، الان صدای بوق کامیون، الان صدای گربه و همینطور ادامه دهید. در یک بازه زمانی یکسان؛ هر کس به تعداد بیشتری از موارد شنیده شده (که مورد تایید نفر دیگر هم باشد) اشاره کند، برنده بازی است.

10. بازی با تلویزیون برای تقویت دقت شنیداری کودکان

با تلویزیون یک بازی شنیداری جذاب ترتیب دهید! تلویزیون را روشن کنید و از کودک بخواهید پشت به تلویزیون (طوری که نتواند آن را مشاهده کند) بنشیند. ترجیحا برنامه کودک یا هر برنامه‌ای که برای کودک آشنا است و از قبل با اشخاص و نقش‌های آن آشنایی دارد را انتخاب کنید. حالا از کودک بخواهید سعی کند مثل یک راوی آنچه را می‌شنود روایت کند. مثلا با توجه به صداها و جمله‌ای که می‌شنود بگوید، “الان روباه به خانوم خرگوشه گفت من خیلی گرسنه هستم”. می‌توانید برای جذاب‌تر شدن بازی خودتان نیز به مانند کودک و بصورت همزمان سعی کنید شنیده‌ها را روایت کنید.

11. بازی با ظروف آشپزخانه برای تقویت توجه شنیداری کودکان

ظروف آشپزخانه به جز برای پخت و پز استفاده‌ی دیگری هم دارند:)) به آشپزخانه بروید، چشم فرزندتان را ببنیدید و یا از او بخواهید طوری بنشیند که شما را نبیند. حالا شروع کنید و به صورت تصادفی ظروف مختلف را به صدا درآورید و از کودک بخواهید که صدای اشیا را تشخیص دهد. حواستان باشد که نه جازه لمس اشیا و نه دیدنشان را در هیچ یک از این تمارین به کودک ندهید و فقط از قوه شنیداری خود استفاده کند تا آن را تقویت کند.

سوم. تمیز شنیداری؛ یک مهارت شنیداری مهم!

توانایی تشخیص و تمیز دادن یک یا چند صدا در میانِ انواع صداهای محیطی و مختلف را توانایی تمیز شنیداری می‌گوییم. هر چه کودک تمیز شنیداری قوی‌تری داشته باشد بهتر صداها را به منایع تولید آن صدا ارتباط می‌دهد و بنابراین عملکرد بهتری در یادگیری خواهد داشت. تعدادی از بازی‌های مفید برای بهبود این توانایی در کودکان را به شما معرفی می‌کنیم:

8 بازی کودکانه برای تقویت تمیز شنیداری کودکان

12. بازی صدای کدوم حیوونه؟

تنوع صدای حیوانات می‌تواند به شما کمک کند تا با کودک خود تمرینی برای تقویت تمیز و تشخیص شنیداری انجام دهید. تصویر حیوانات مختلف را جلوی کودک خود قرار دهید، صدای یک حیوان را پخش کنید و از او سوال کنید که صدای پخش شده مربوط به کدامین حیوان است؟

13.بازی صدای هر لیوان

چهار لیوان کاملا شبیه به هم را روی زمین قرار دهید سپس داخل لیوان اولی را یک چهارم آب پر کنید. لیوان دوم را نصفه آب پر کنید. لیوان سوم را سه چهارم آب پر کنید. لیوان چهارم را پر از آب کنید. با یک قاشق چایخوری به لیوان‌ها ضربه‌های آرام بزنید. صدای هر کدام با دیگری متفاوت است. در حالی که کودک به لیوان‌ها نگاه می‌کند به آرامی به لیوان‌ها ضربه بزنید تا تفاوت صداها را به خوبی تشخیص دهد. حالا از او بخواهید که روی چشم‌هایش را بگیرد و به یک صدا گوش و تشخیص بدهد که شما به کدام لیوان ضربه زدید. اگر حس می‌کنید که این بازی برای کودک کمی دشوار است، ابتدا با دو لیوان شروع کنید و پس از چند بار موفقیت در تشخیص درست، تعداد لیوان ها را بیشتر کنید.

14.بازی صدای کی میاد؟

در میهمانی‌هایی که چندین نفر حضور دارند، از کودک بخواهید چشمانش را ببندد. سپس از افراد حاضر در میهمانی بخواهید که صدایی را دربیاورند. بعد از این مرحله، کودک باید تشخیص دهد که صدا متعلق به چه کسی بوده است. بعد از اینکه کودک در این تمرین حرفه‌ای شد، می‌توانید از دیگران بخواهید که صدا دربیاورند، اما با این تفاوت که کودک باید فردی که صدا درنیاورد را تشخیص دهد. توصیه می‌کنیم اگر به دنبال بازی مناسب برای کودک خود هستید؛ حتما سری مقالات آموزش بازی را مطالعه کنید تا بازی‌های مناسب هر رده سنی را به تفکیک بخوانید.

15.بازی توالی شنیداری برای تقویت حساسیت شنیداری

در همان بازی بالا؛ بصورت پشت سر هم و به صورت تکراری اما تصادفی افراد صحبت کنند (مثلا دایی- مادر- دایی- خواهر- پدر- پدر- برادر- مادر-….) و از کودک خواسته شود هر زمان صدای کسی که شما از قبل برایش مشخص کردید (مثلا صدای دایی) را شنید سریع دستش را بالا بگیرید. برای انجام این بازی می‌توانید از صداهای ضبط شده یا حتی از صدای شخصیت‌های کارتونی استفاده کنید.

16.تشخیص صداهای محیطی

زمانی که در خانه هستیم اگر چشم‌هایمان را ببندیم و کمی دقت کنیم شاید صداهای متفاوتی را بشنویم. مثلا” تیک تاک ساعت، صدای موتور یخچال، صدای چک چک آب، صدای فن یا کولر و خیلی صدا های داخل و خارج از خانه . از کودک بخواهید چشم‌هایش را ببندد و نام 4 صدایی را که می شنود به ترتیب بگوید. حالا پنجره را باز کنید و از او بخواهید صداهایی را که از محیط کوچه و خیابان می‌شنود بگوید.

17.تشخیص صداهای آرام، یک بازی برای تقویت حساسیت شنیداری

برای این کار نیاز به استفاده از تلفن یا آیفن منزل دارید. از کودک بخواهید گوشی را روی گوش راستش بگذارد و شما از پشت تلفن یا آیفن به آرامی نام 3 حیوان یا رنگ یا وسیله‌ای دیگر را بگویید. کودک باید تشخیص بدهد شما اسم چه چیزهایی را گفته اید. این کار را با گوش چپ و راست بطور یکسان انجام دهید. می‌توانید اسم 10 حیوان را به فاصله چند ثانیه از هم روی نوار ضبط کنید و سپس در محیطی آرام از کودک بخواهید به صدای بسیار آرام ضبط از فاصله 2 یا 3 متری گوش دهد و تشخیص بدهد نام چه حیوانی برده شد. صدای ضبط را می‌توانید هر دفعه کمتر کنید تا دقت کودک در تشخیص آن‌ها افزایش یابد.

18.داستان‌های درگوشی

شب‌ها وقتی می‌خواهید برای کودکتان قصه‌ای بگویید تا بخوابد بهتر است برایش داستان‌های درگوشی بگویید. در کنار کودک دراز بکشید و به آرامی در کنار گوش او داستانی بگویید. خیلی آرام مثل اینکه هیچکس به غیر از کودک نباید آن را بشنود. در حین روایت داستان صدای خود را آرام و آرام تر کنید مثل اینکه فتیله چراغی را تا حد ممکن پایین می‌کشید و کم کم به حالت طبیعی بر می‌گردانید. داستان را در هر دو گوش کودک بگویید و از گفتن کامل داستان در یک گوش پرهیز کنید چون باعث می شود فقط حساسیت شنیداری و دقت آن گوش افزایش یابد.


بازی حافظه شنیداری کودک

19.تشخیص و تفکیک صداها

برای انجام این تمرین به برخی از وسایل مثل قیچی، لیوان، قاشق، سکه، بشقاب، قابلمه و … نیاز داریم. وقتی قیچی را باز و بسته می‌کنیم صدای خاصی می‌دهد. یا وقتی سکه‌ای را روی میز یا موزائیک می‌اندازیم صدای خاصی دارد. وقتی با قاشق به لیوان، بشقاب یا قابلمه ضربه می‌زنیم هر کدام صدای خاصی دارند. این وسایل را جلوی کودک قرار دهید و چشمانش را با پارچه ای نرم ببندید و بگویید در این بازی باید سعی کنی صدای هر چیزی را که می‌شنوی تشخیص دهی. قبل از آن خودتان می‌توانید یکبار این بازی را انجام دهید تا او یاد بگیرد. این بازی برای تقویت حساسیت شنیداری را با هر وسیلۀ دیگری که صدای قابل شناسایی دارد انجام دهید. دقت داشته باشید که تمام این تمرین‌ها باید در قالب بازی بوده و به‌صورتی انجام شود که کودک خسته نشود.

در این بخش بازی‌های متنوعی می‌توانید طراحی کنید که در ادامه لیستی از آن‌ها را مشاهده می‌کنید:

  • صداهای دور و نزدیک را تشخیص دهد (با چشم بسته)
  • تشخیص صداهای بلند و آهسته، زیر و بم از هم
  • کشف صداهای ظریف مثل تیک تاک ساعت
  • تعقیب صدا (که منبع صدا را تشخیص دهد)
  • تشخیص نقش و زمینه شنوایی. یعنی همزمان با پخش یک موسیقی به یک محرک شنوایی گوش کند
  • بازشناسی سمعی. یعنی شما نام شی را بگویید و کودک تصویری را که با همان صدا شروع می‌شود، نشان دهد.
  • پیدا کردن کلمات هم آغاز و هم پایان بعد از بیان کلمات توسط شما مثل سیب،سگ، شیر
  • پیوند شنودی. یعنی ساختن کلمه بعد از شنیدن حروف آن کلمه (مثل ت – و – پ که می‌شود توپ)
  • پیدا کردن تصویر توسط دانش آموز بعد از توصیفات معلم (یا شی بعد از توصیفات مادر)
  •  تشخیص صدای اول یا آخر کلمه و بیان آن
  • آگاهی از کلمات هم وزن. مثلا مجموعه‌های 3تایی و 4تایی به کودک گفته و از او بخواهید کلمات هم وزن را پیدا کند- مثل موش، لب، گوش.

چهارم. توالی شنیداری کودکان

توالی شنیداری یکی‌ از مهم‌ترین انواع مهارت‌ شنیداری کودکان است. به بیان ساده توالی شنیداری، توانایی یادآوری آنچه شنیده‌ایم “به همان ترتیبی که بوده” می‌باشد. در ادامه بازی‌هایی برای تقویت این مهارت را با هم مرور می‌کنیم:

9 بازی تقویت توالی شنیداری کودکان

20.بازی یادت باشه

پشت به کودک بایستید و با سوت به ترتیب علائم رمزی مختلفی (بلند، کوتاه، پیوسته و….) تولید کنید و از او بخواهید همین روند را تکرار کند. کودک باید توالی صداها را به یاد آورده و تکرار کند.

21.صدا رو با حرکت مچ کن

صداهای مختلفی را درآورید و از کودک بخواهید علائم حرکتی خاصی مانند لی لی کردن، پریدن و خزیدن را مطابق آن انجام دهد.

22.سوت سوتک بازی

روند منظمی را به کمک سوت زدن ایجاد کنید (بلند، کوتاه، کوتاه، بلند، و…) و هراز چندگاهی مکث کنید و از کودک بخواهید که بگوید چه روندی را باید تکرار کنید.

23.گوش دادن به قصه صوتی و پادکست کودک

قصه، مسائل ریاضی، و سایر مسائل را از طریق نوار کاست به کودک بیازموید.

صداهای مختلف مانند: بوق ماشین ،سیفون توالت، عبور و مرور قطار، حرکت آب و… را ضبط کنید و از کودک بخواهید به آن‌ها گوش دهد.

به ترتیب چندین صدا برای کودک تولید کنید و از او بخواهید آن‌ها را با همان ترتیبی که شنیده است توصیف کند.

24.بازی صداها رو یادت میاد؟

الگوی موزونی را مانند: کف زدن، بشکن زدن و … را ضبط کنید. سپس آن را برای کودک چندین بار پخش کنید. حال از او بخواهید این الگو را با دستور العمل شنیداری انجام دهد. در مرحله‌ی آخر نوار را قطع کنید و چک کنید آیا کودک قادر است تمرین را با همان نظم انجام دهد.

25.بازی جمله سازی اشتراکی

یک جمله‌ی ساده را شروع می‌کنیم بعد از توقف ما، کودک جمله را کامل می‌کند. بعد ما همان جمله را تکرار کرده و فقط یک کلمه اضافه می‌کنیم. کودک جمله را از اول تکرار کرده و کلمه‌ی مناسب بعدی را اضافه می‌کند و الی آخر…

26.بازی اول کدوم رو گفتم؟

دو کلمه‌ی بی‌ربط (مثال: هلو و مداد) به کودک بگوئید و از او بخواهید آن دو کلمه را به همان ترتیب (یعنی اول هلو بعد مداد) بعد از شما تکرار کند. در هر مرحله پس از اینکه کودک موفق شد کلمات را به طور صحیح بعد از شما تکرار کند، یک کلمه به تعداد کلمات خود اضافه کنید و این کار را ادامه دهید.

27.بازی نورولند

علاوه بر بازی‌های فیزیکی که در این مقاله و مقالات دیگر نورولند به آن‌ها اشاره شد؛ بازی‌های موبایلی‌ای نیز وجود دارند که به هدف تقویت مهارت کودکان طراحی و تولید شده‌اند و مورد تایید متخصصین حوزه کودک هستند. برای مثال در بازی نورولند، بازی‌های موبایلی هدفمندی همچون بازی‌های فوق طراحی و به شکلی جذاب در اختیار کودک قرار گرفته‌اند تا در عین سرگرمی و لذت بردن از انجام یک بازی مهیج، والدین از تقویت مهارت شنیداری کودکان خود هم خیال راحتی داشته باشند. 

 

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

پنجم. درک شنیداری

درک شنیداری چیزی بیشتر از فقط شنیدن کلمات است. این مهارت شنیداری کودکان به معنای توانایی درک مفهوم کلمات و ارتباط گیری با آن‌ها است. به عنوان مثال، وقتی داستانی را برای کودکان تعریف می‌کنید؛ این درک شنیداری آن‌هاست که به آن‌ها در فهم داستان و برقرار کردن ارتباط با شخصیت‌های آن کمک می‌کند. 

4 بازی برای تقویت درک شنیداری کودکان

28. داستان رو بازگو کن

برای این بازی کافیست تا برای کودکان یک قصه بخوانید و از آن‌ها بخواهید بعد از گذشت یک یا چند روز آن را برای شما بازگو کنند. 

29. بازی چند دستوری

چند دستور پشت هم به دو کودک بدهید. هرکدام زودتر همه دستورات را انجام داد؛ برنده است. مثلا بروید به اتاق خواب، از کشوی دوم یک کش موی سبز بیاورید. 

30. بازی انتخاب

اجرای این بازی بسیار ساده است. ولی در عین حال کمک زیادی به تقویت ادراک شنیداری کودکان می‌کند. برای انجام بازی ادراک شنیداری کودکانه انتخاب، باید زمان لباس پوشیدن کودکان، به آن‌ها در چند مرحله چند انتخاب بدهید. مثلا: “بلوز یا پیراهن؟” “سبز یا سفید؟” “کلاه پشمی یا بافت؟” این کار از لجبازی بچه‌ها هم جلوگیری می‌کند. 

31. خبرچین

خودتان در یک اتاق بنشینید و همسرتان در یک اتاق دیگر، حالا از کودک بخواهید تا بین اتاق‌ها جابه‌جا شده و مطالبی که شما و همسرتان می‌گویید را برای دیگری بازگو کند. 

پرسش‌های متداول

مهم‌ترین مهارت‌های شنیداری که باید در کودکی تقویت شوند کدامند؟

توجه شنیداری و حافظه شنیداری از مهم‌ترین مهارت‌های شنیداری کودکان است که باید تقویت شوند. 

برای تقویت توجه شنیداری کودکان چه بازی‌هایی انجام دهیم؟

بازیِ پیدا کردن کلمه حروف، بازی با تلویزیون با چشم بسته، بازی با ظروف آشپزخانه با چشم بسته و…

بهترین بازی حافظه شنیداری کودکان کدام است؟

بازی نام بردن اشیا خانه، بازی تکرار کلمات و… دیگر بازی‌های این مقاله برای تقویت حافظه شنیداری کودکان مفید است.

حافظه شنیداری چیست؟

فرآیند شنیدن، ذخیره و بازیابی اطلاعات شنیده شده حافظه شنیداری نام دارد.

چرا تقویت حافظه شنیداری در کودکان بسیار مهم است؟

به دلیل اهمیتی که حافظه‌ی شنیداری در رشد مهارت‌های مرتبط با زبان و کیفیت یادگیری در کودکان دارد، تقویت آن به خصوص در کودکان بسیار مهم است

کلام آخر

مهارت شنیداری کودکان یکی از مسائل مهمی است که تقویت آن در کودکی بسیار راحت‌تر از بزرگسالی است. تقویت مهارت شنیداری به کودکان کمک می‌کند تا بهتر بشنوند. بهتر شنیدن نتایج مثبت زیادی را به همراه خود دارد. یکی از مهم‌ترین نتایج مربوط به تقویت مهارت شنیداری کودکان یادگیری بهتری است. علاوه بر بازی و تماری فیزیکی که در این مقاله به آن اشاره کردیم بازی موبایلی نورولند که شامل بیش از 40 تمرین و بازی جذاب برای تقویت مهارت‌های کودکان در یادگیری است نیز مورد تایید بوده و برای تقویت مهارت‌های شنیداری و دیگر مهارت‌های کودکان 3 تا 8 ساله شما معرفی می‌شود. می‌توانید این بازی مفید را از اینجا دانلود کنید. امیدواریم که از این مقاله استفاده کرده باشید و خوشحال می‌شویم که نظرات شما را رابطه با روش‌های تقویت مهارت کودکان بدانیم تا بتوانیم برای تهیه محتوای مورد نیاز شما گام‌های مفیدی برداریم.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 1 / 5. تعداد امتیازها: 1

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] اهمیت است.  در متن پیشین در مورد بازی‌های مفید برای تقویت مهارت شنیداری ارائه شد. دست ورزی به دلیل اهمیتی که در مهارت‌های […]

  • […] مهارت‌ شنیداری ، جزو مهم‌ترین مهارت‌هایی هستند که باید در کودکان تقویت شوند. حافظه شنیداری یکی از اعضای اصلی این گروه است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. کودکانی که از حافظه شنیداری خوبی برخوردار نیستند، در زمان تحصیل و مدرسه با مشکل مواجه می‌شوند.اغلب این کودکان، در املا و نوشتن کلمات ضعیف هستند. چون که به درستی نمی‌توانند کلماتی که می‌شنوند را به خاطر بسپارند و بعد به کاغذ منتقل کنند. همین دلیل کافیست تا بچه‌ها بعد از گذشت مدت کوتاهی، از درس خواندن زده شوند و علاقه‌ای به درس و مشق نداشته باشند. پس اگر کودکتان خوب یاد نمی‌گیرد و در املا و نوشتن تکالیف ضعیف عمل می‌کند، ممکن است حافظه شنیداری خوبی نداشته باشد. اگر فرزند شما هم مانند دیگر کودکان دوست دارد تا مدام بازی کند؛ باید سعی کنید در قالب بازی مفاهیم را به او آموزش دهید. در ادامه با نورولند همراه باشید تا به شما نحوه تقویت حافظه شنیداری با بازی را آموزش دهیم. […]

  • محمدی گفت:

    ممنون عالی بود برای من معلم
    حتما اجرا خواهم کرد

  • بهپور کشمیری پور گفت:

    با تشکر، ممکنه بفرمایید، از نظر یادگیری و تقویت مغز کودک ، آیا تفاوتی بین گوش راست و چپ هست؟

    • نگین حافظی گفت:

      ممنون از نظرتون دوست گرامی
      براساس منابع یک سری تفاوت بین دوتا گوش هست. گوش راست پیام های گفتاری را بهتر از گوش چپ پردازش می کند.

  • سهیلا گفت:

    ممنون از اطلاعات جامع و مفیدی که در اختیار مون قرار دادید مطمئنم خیلی بکارم میاد
    ایکاش زودتر با شما آشنا میشدم