فهرست
کاردستی آسان
آموزش ساخت کاردستی آسان برای کودکان
۱۴۰۲/۰۴/۱۸
لیلا افشار
1 نظرات

آموزش ساخت کاردستی آسان برای کودکان

برای سرگرم کردن کودکان، نیاز نیست بیش از اندازه خرج کنید و اسباب بازی‌ یا وسایل سرگرم کننده‌ی گران قیمت بخرید. قطعا شما هم از اهمیت کاردستی با خبرید! ساخت کاردستی آسان یک ایده‌ی بسیار دم دستی و راحت برای سرگرم کردن کودکان است. شاید باورتان نشود اما این کار می‌تواند به مراتب لذت‌بخش‌تر از بازی و سرگرمی با اسباب بازی‌های مختلف برای کودکان باشد.

ما در مقالات پیشین نورولند بارها ایده‌های متفاوتی برای آموزش ساخت کاردستی آسان برای سرگرم کردن کودکان ارائه داده‌ایم. در این مقاله نیز قصد داریم ایده‌های جدید دیگری را با شما مطرح می‌کنیم.

آموزش ساخت کاردستی آسان در خانه

مطالعات نشان می‌دهند که تعامل خلاق بین والدین و کودکان خردسال که مشغول فعالیت‌هایی هنری و ساخت کاردستی هستند نه تنها مزایای شناختی پایداری را فراهم می‌کند بلکه یک تجربه پیوند منحصر به فردی را در کودک ایجاد می‌کند که خاطرات مادام العمری را برایش خواهد ساخت. در این مقاله ایده‌‌های برای ساخت کاردستی آسان و سرگرمی خانگی را بخوانید.

1. آموزش ساخت پرنسس کوچولو

این ایده‌ی ساخت کاردستی دخترانه ساده و خاصی است که حتما به دل دختران می‌نشیند. در این ویدئو دخترتان یاد می‌گیرد چگونه با چند وسیله‌ی ساده یک پرنسس کاغذی زیبا و جالب برای خود درست کند.

2. نقاشی لاله‌های چنگالی

پرورش قوه‌ی خلاقیت و نوآوری کودکان، به راحتی در ساخت کاردستی ساده می‌تواند انجام گیرد. به وسایل اطرافتان نگاه کنید و ببینید چه خلاقیتی می‌توانید به خرج دهید. شک نکنید که با این کار کودک شما هم یاد می‌گیرد تا نوآورانه عمل کند و بیشتر از خلاقیت خود استفاده کند. برای مثال؛ برای داشتن یک نقاشی خاص و جالب، می‌توانید از ابزار موجود در محیط اطرافتان استفاده کنید. مثلا از چنگال؛ برای کشیدن لاله استفاده کنید. چنگال را بردارید و آن را درون رنگ گواش بزنید و به کاغذ بچسبانید. با این کار یک لاله‌ی زیبا در نقاشی‌تان خواهید داشت.

برای دیدن دیگر روش‌های کاردستی‌ کاغذ رنگی به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

تابلوهای نقاشی زیبا

3. آموزش ساخت کلاه عروسکی

برای ساخت این کاردستی بامزه فقط به یک بشقاب یک بار مصرف نیاز دارید. کودک شما به چه حیوانی علاقه دارد؟ فکر می‌کنید برایش جذاب باشد که کلاهی داشته باشد که المان‌هایی از حیوان مورد علاقه‌اش در آن وجود داشته باشد؟
مثلا برای کودکی که عاشق خرگوش است داشتن کلاهی مانند تصویر زیر که ساخته‌ی دست خودش نیز ‌باشد؛ بسیار جذاب خواهد بود. کف بشقاب را به اندازه‌ی دور سر کودکتان برش دهید و با همان تکه‌ی بریده شده دو گوش برای خرگوش درست کنید و به آن بچسبانید. به همین راحتی! این کلاه یک کاردستی پسرانه یا دخترانه خوب برای استفاده بچه‌ها در جشن‌های مدرسه و مهد خواهدبود. این کلاه با  بشقاب پلاستیکی ساخته شده و نمونه خوبی برای کاردستی با وسایل بازیافتی است.

ساخت کلاه عروسکی با مواد دور ریختنی

4. ساخت گلدان یا جاقلمی رومیزی

یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها برای کودکان این است که ببینند چیزی که درست کرده‌اند در برابر دیدگانشان است و در منزل مورد استفاده قرار گرفته است. پیشنهاد ما برای این کار تزیین بطری‌های خالی و بلا استفاده است. می‌توانید با انواع نخ و کاموا و رنگ و… بطری‌ها را به کمک کودکتان تزیین کنید و از ان‌ها به عنوان گلدان گل یا جا قلمی رومیزی استفاده کنید. این یک روش خوب برای ساخت کاردستی با وسایل دور ریختنی است. دیگر روش‌های این مدل از کاردستی را در مقاله لینک شده ببینید.

5. آموزش ساخت چتر

همانطور که می‌دانید کاغذ یکی از اصلی‌ترین مواد برای ساخت انواع کاردستی‌های زیبا و متنوع است. برای مثال ایده‌های بیشماری برای اوریگامی‌های جذاب وجود دارد که تماما با کاغذ ساخته می‌شوند. ویدئوی فوق نیز ایده‌ی ساخت کاردستی زیبایی است که با کاغذ درست می‌شود. یک چتر پاییزی جذاب!


6. ساخت درخت‌ با دکمه‌

اگر شما هم از دسته مادرانی هستید که دکمه و منجق‌های روی لباس‌های دور انداختنی را برای روز مبادا کنار می‌گذارند؛ این کاردستی زیبا را درست کنید. بر روی کاغذ یک درخت را با شاخه‌هایش نقاشی کنید. یا قطعات کوچک چوب را به شکل درخت بر روی کاغذ بچسبانید. سپس دکمه‌های کوچک و بزرگ و رنگارنگ را بردارید و به عنوان گل و شکوفه‌های درخت در فسمت‌های مختلف شاخه‌ها بچسبانید.

ساخت تابلوی درخت با چند دکمه

7. ساخت کاردستی‌های آموزشی

اگر کودکتان به حرفتان گوش نمی‌دهد؛ یک راه عالی برای آموزش دادن به او بازی و سرگرمی است. برای مثال اگر نمی‌توانید چرایی مسواک زدن را برای کودکتان روشن کنید. می‌توانید از ایده‌ی موجود در ویدئوی زیر استفاده کنید. مطابق این ویدئو برای فهم بهتر و دقیق‌تر کودک یک نقاشی از حیوان بکشید یا با کاغذ رنگی آنرا درست کند. سپس به جای دندان‌های آن از لوبیا استفاده کنید. برای نشان دادن اهمیت مسواک؛ با ماژیک روی لوبیا را رنگ کنید تا کثیف شود. سپس یک مسواک برداشته و روی دندان (لوبیا) بکشید و آن را تمیز کنید. حالا هم یک کاردستی زیبا درست کرده‌اید و هم یک مساله‌ی مهم را به بهترین شکل ممکن به کودکتان یاد داده‌اید. برای مثال کاردستی بطری موجود در مقاله دیگر ما می‌تواند یکی‌از کاردستی‌های آموزشی مناسب کودک باشد.

باید راه‌هایی برای رفع بی حوصلگی و تقویت خلاقیت کودکان در منزل، در نظر داشته باشیم. ساخت کاردستی های آموزنده یکی از این فعالیت‌ها است.
دوران قرنطینه و حضور طولانی مدت و مداوم کودکان در خانه باعث شده والدین بیش از پیش به دنبال راهی برای سرگرم کردن کودکان خود باشند. دنیای ساخت کاردستی های آموزنده دنیای بی مرزی است که نه تنها اوقات فراغت کودکان را به شکلی مناسب پر و آن‌ها را سرگرم می‌کند، بلکه به خلاقیت آن‌ها نیز کمک می‌کند. ایده‌ی ساخت کاردستی می‌تواند ذهن کودکان را خلاق کند و به آن‌ها در داشتن نوآوری در انجام کارها کمک کند.
ما در وبلاگ و اینستاگرام نورولند آموزش ساخت کاردستی های آموزنده ای برای کودکان را آماده کرده‌ایم.

انواع کاردستی‌ برای کودکان

1. آموزش ساخت اسباب بازی

آموزش ساخت عروسک با جوراب

ساخت عروسک یا هر اسباب بازی منحصر بفرد دیگری برای کودکان بسیار جذاب است. در ویدئوی زیر یاد می‌گیریم چگونه با یک جوراب، عروسک شخصی و منحصر به فردی برای کودک خود بسازیم.

 

 

 

2. ساخت ابزار مورد نیاز

اگر کودک بتواند به عنوان کاردستی ابزاری بسازد که بتواند از آن‎ها در زندگی روزمره و به طور مداوم استفاده کند؛ حتما حس بسیار خوشایندی می‌گیرد.

آموزش ساخت جامدادی رو میزی

یکی از ابزارهایی که بسیار مورد نیاز کودک است، یک جامدادی رومیزی است. در ویدئوی زیر یاد می‌گیریم چطور می‌توانیم فقط با چند تکه کاغذ، یک جامدادی رومیزی بسیار زیبا و آسان را درست کنیم. می‌توانیم از کاغذهای باطله یا چرک‌نویس هم برای ساخت این جامدادی رومیزی زیبا استفاده کنیم.

 

 

 

 

آموزش ساخت جاسنجاقی

میز تحریر کودکان (و حتی شاید میز کار والدین!) اصولا نامرتب است. ترتیب دادن به وسایل و لوازم کوچکی مثل سنجاق، گیره‎ ی کاغذ، پاک کن‌های رنگی و… کار آسانی نیست. اما ما در ویدئوی زیر به شما یاد می‌دهیم چطور به سادگی به میزتان نظم بدهید. از کودکتان کمک بگیرید و با ساخت یک چنین کاردستی جذابی هم او را سرگرم کنید و هم میزش را مرتب کنید.

 

 

 

3. ساخت اشیائی برای بازی

شاید یکی از جذاب ترین انواع کاردستی برای کودکان، ساخت شی‌ای برای بازی باشد.

آموزش ساخت گربه‌ی متحرک

در ویدئوی زیر آموزش ساخت یک گربه‌ی متحرک بامزه را ارائه کرده‌ایم. برای ساخت این گربه تنها به یک لیوان یکبار مصرف و چند نی نیاز داریم.

 

 

 

4. زیباسازی

تزیین اتاق، ابزار و لوازم شخصی یکی از علایق کودکان است. اگر به عنوان یک کاردستی برای زیبا کردن این ابزار اقدام کنیم؛ حتما کودک را مشتاق و حس خلاقیت را در او تقویت می‌کنیم.

آموزش زیباسازی گیره‌ی کاغذ

گیره‌ی کاغذ یکی از لوازم التحریری است که اصولا دانش‌آموزان زیاد از آن استفاده می‌کنند. اگر بتوانند این گیره‌ها را مطابق با سلیقه‌ی شخصی خود تزیین کنند، قطعا لذت زیادی از این کار خواهند برد. در ویدئوی زیر یاد می‌گیریم چگونه گیره‌های کاغذ را به سلیقه‌ی خود تزئین کنیم.

 

 

از دیگر کاردستـــی‌های موجود در وبســـــایت ما می‌توان به آموزش کاردستی عید
و کاردستی یلدا اشاره کرد که از طریق مقالات لینک شده قابل دسترسی هستند.
 

ساخت قاب عکس با کاغذ رنگی

برای ساخت این قاب عکس، نیاز به کاغذ رنگی، قیچی و چسب دارید. ابتدا کاغذ رنگی را به شکل دلخواه خود برش دهید و سپس با استفاده از چسب، قاب عکس را تزئین کنید.

پرسش و پاسخ

چرا فعالیت های کاردستی می توانند برای کودکان مفید باشند؟

فعالیت های کاردستی برای کودکان یک روش آموزشی فعال و خلاقانه هستند که به آنها کمک می کند تا مهارت های جدید یاد بگیرند و به آنها امکان می دهد تا به خلاقیت و تفکر خود روی بیاورند.

چه نوع فعالیت های کاردستی برای کودکان مناسب هستند؟

فعالیت های کاردستی برای کودکان باید ساده، جذاب و شامل استفاده از مواد و وسایل ایمن باشند. برخی از فعالیت های کاردستی مناسب برای کودکان شامل ساخت طلاق، ساخت ماسک، ساخت شکلات و ساخت لانترن های کاغذی هستند.

نتیجه گیری

فعالیت های کاردستی برای کودکان یک روش آموزشی خلاقانه و مفید هستند که به آنها امکان می دهد تا مهارت های جدید یاد بگیرند و به خلاقیت و تفکر خود روی بیاورند. با استفاده از مواد ساده و ایمن، کودکان می توانند اشیاء زیبا و جذابی را بسازند و از آنها لذت ببرند. این فعالیت ها همچنین به کودکان امکان می دهند که بینایی خود را تقویت کنند و به دنیای رنگ ها و شکل ها بیشتر وارد شوند. به طور خلاصه، فعالیت های کاردستی برای کودکان یک روش تفریحی و آموزشی فوق العاده هستند.

منابع: وبسایت‌های redtri و happinessishomemade

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] طریقه ساخت کاردستی موشک‌های کاغذی معروف را بلدید. اگر از چند مقوا کمک […]