فهرست
ساخت کاردستی عید برای کودکان
آموزش ساخت کاردستی عید 1402 برای کودک
۱۴۰۲/۰۱/۰۵
سید حسین نیرینی
0 نظرات

کاردستی عید نوروز برای کودک

کم کم به عید نوروز نزدیک می‌شویم و به قولی بوی عید به مشام می‌رسد. عید نوروز همیشه برای ما ایرانی‌ها حس و حال خوب به همراه داشته، اما بعد از ویروس کرونا و کم شدن رفت و آمدها عید نوروز در این سال‌ها شکل دیگری به خود گرفته است. بچه‌ها هم طبق معمول این چند وقت باید در خانه باشند و برای خود سرگرمی ایجاد کنند. نوروز بهترین فرصت است که روی مهارت‌های خود و کودکمان کار کنیم و آن‌ها را رشد دهیم. در این مدت می‌توانید با ساخت کاردستی عید برای کودکان آن‌ها را با این سنت قدیمی آشنا کنید.

همچنین می‌توانید مهارت‌هایی همچون مسئولیت‌ پذیری کودک را که قبلا هم به صورت مفصل در مورد آن‌ها صحبت کردیم را در کودک خود تقویت کنید. در این مقاله با نورولند همراه باشید تا چند کاردستی کودکانه را به شما معرفی کنیم و با استفاده از آن‌ها بتوانید سفره‌ی هفت‌سین متفاوت‌تری داشته باشید.

فواید ساخت کاردستی عید نوروز برای کودک

عید نوروز یک فرهنگ و سنت قدیمی است که از صدها سال پیش در ایران وجود داشته است. هر سال با آمدن نوروز فصل بهار شروع می‌شود و وارد سال نوی شمسی می‌شویم. مهم‌ترین نماد عید نوروز سفره‌ی هفت‌ سین است که همه‌ی خانواده‌ها قبل از تحویل سال برای خود می‌چینند.

شاید برای کودک شما سوال شود که چرا سیب در میان سفره‌ی هفت سین است و میوه‌ای مثل پرتقال نیست. پاسخ شما به این سوال می‌تواند سطحی و ساده باشد و بگویید چون اولین حرف آن سین است و این سفره شامل برخی از کالاهایی است که در ابتدای خود حرف سین دارند. همچنین می‌توانید پاسخ کاملتری به فرزند خود بدهید و به او توضیح دهید که هر نماد نشانه‌ی چیست و دلیل قرار گرفتن آن در این سفره چیزی فراتر از یک حرف است.

وبسایت نورولند انواع مختلفی از آموزش کاردستی کودک را برای شما جمع کرده که می‌توانید آن‌ها را از طریق مقاله لینک شده ببینید.

همچنین اگر به دنبال ایده‌های دادن عیدی مناسب به کودک هستید مقاله بهترین “17 ایده برای دادن هدیه به کودک” را از دست ندهید.

کاردستی نمادهای سفره‌ی هفت سین و عید نوروز

با درست کردن کاردستی‌های مربوط به هر نماد در سفره‌ی هفت سین به فرزند خود علت بودن آن در این سفره را هم توضیح دهید. این کار باعث می‌شود که کودک علاوه بر سرگرم شدن با چند کاردستی و حتی چیدن سفره‌ی هفت سین تزئینی برای خود، به خوبی این آداب و فرهنگ کهن را به خاطر بسپارد و تا سالیان سال فراموش نکند که چرا سیب در سفره‌ی هفت سین بود. البته تمام نمادهای سفره‌ی هفت سین را نمی‌توان به شکل کاردستی درآورد و بعضی از نمادها مثل سمنو و سرکه و سماق، مواد خوراکی هستند که با وسایل دم دستی نمی‌توان مصنوعی آن‌ها را درست کرد و بهتر است که مقداری از خود آن‌ها را در ظرف‌هایی بریزیم که با کاردستی درست کردیم.

بازی موبایلی اوریگامی
با بیش از ۸۰ مرحله جذاب

کاردستی-نوروز.jpg

شاید خواندن مقاله‌ی ساخت کاردستی بطری پلاستیکی بتواند به شما کمک کند.

1. سبزه

سبزه در سفره‌ی هفت سین نشانه‌ی سرسبزی و شادابی است و به این دلیل سرسفره‌ی هفت سین قرار می‌گیرد که سال نو پیش رو سرشار از شادی و خرمی باشد. با درست کردن سبزه‌ی کاغذی زیر می‌توانید این معنا را بهتر در ذهن کودک خود جای دهید.

2. سیب

سیب در سفره‌ی هفت سین نماد سلامتی است و برای اینکه سال جدیدی که می‌آید سلامتی را به همراه خود داشته باشد در این سفره جای می‌گیرد. سیب کاغذی یکی از چندین کاردستی عید برای کودکان است که درست کردن آن می‌تواند کودک شما را بهتر با این مفهوم آشنا کند.

3. سرکه

سرکه نمادی از تسلیم و رضایت داشتن است و حضور آن در سفره‌ی هفت سین به این معناست که در سال جدید ناملایمات و پستی و بلندی‌های زندگی را بپذیریم و از زندگی خشنود باشیم. سرکه جزو موادی است که نمی‌توان برای جایگزین کردن آن از کاردستی خاصی استفاده کرد. به همین خاطر مقداری از سرکه را برای کودک خود در ظرف‌ کوچکی بریزید تا در سفره‌ی او بدون سرکه نباشد.

 


4. سیر

سیر نشانه‌ی مناعت طبع و قناعت است و در کنار آن به عنوان ماده‌ای گندزدا هم شناخته می‌شود. در سفره‌ی هفت سین سیر قرار می‌دهند تا به خود و دیگر اعضای خانواده یادآوری کنند که چشم و دلشان سیر باشد و قناعت داشته باشند. کاردستی زیر هم می‌تواند در سفره‌ی هفت سین کودک شما قرار بگیرد.

5. سمنو

خیر و برکت و قدرت مفاهیمی است که از سمنو برداشت می‌شود و آن را به خاطر همین مفاهیم سر سفره هفت سین می‌گذارند تا سال جدید را با خیر و برکت شروع کنند. سمنو هم مثل سرکه بد نیست اگر در ظرف کوچکی ریخته شود و در سفره‌ی کوچک فرزندتان جای بگیرد.

6. سنجد

حکمت قرار دادن سنجد در سفره‌ی هفت سین سنجیده عمل کردن و عاقل بودن است و آن را در این سفره قرار می‌دهند تا در سال جدید سنجیده رفتار و قبل از انجام هر کاری به آن فکر کنند.

7. سماق

سماق سمبل صبر و بردباری است و آن را در سفره‌ی هفت سین قرار می‌دهند تا در سال جدید صبر و بردباری پیشه کنند.

کاردستی نمادهای دیگر سفره عید نوروز

در کنار مواردی که در سفره‌ی هفت سین وجود دارند، نمادهای دیگری هم داریم که با حرف سین شروع نمی‌شوند، اما در این سفره جا دارند و هر کدام هم دارای معنا و مفهوم خاصی هستند. مثل ماهی، تخم‌مرغ، آینه و شمعدان و قرآن کریم که می‌توانید آن‌ها را هم جزو کاردستی‌های عید برای کودکان در نظر بگیرید.

  • سکه

سکه هم ابتدا در سفره‌ی هفت سین نبود و در کنار آن جای داشت. اما با گذشت زمان بعضی از افراد آن را به سفره‌ی هفت سین اضافه کردند تا نمادی از افزایش دارایی و برکت در سال جدید باشد. در فیلم پایین نحوه‌ی چینش زیبایی برای سکه به شما آموزش داده می‌شود که با انجام آن ظاهری متفاوت به سفره‌ی خود می‌توانید بدهید.

  • ماهی

ماهی را به این دلیل در سفره‌ی عید قرار می‌دهند که نمادی باشد برای تازگی و تکاپو و تولدی دوباره. اما شما می‌توانید در کنار سفره‌ی خود چندین ماهی کاغذی که در فیلم زیر آموزش داده می‌شود را داشته باشید یا به سفره‌ی هفت سین فرزندتان اضافه کنید.

  • تخم‌مرغ

تخم‌مرغ‌های سفره هفت سین را رنگی می‌کنند و از زمان قدیم بچه‌ها علاقه‌ی زیادی به رنگ‌آمیزی تخم‌مرغ‌ها داشتند. تخم‌مرغ در سفره به معنای شکوفایی و رشد است و به سفره زیبایی خاصی می‌بخشد. در کلیپ زیر 8 روش رنگ‌آمیزی برای جذاب کردن تخم‌مرغ‌ها را به شما آموزش خواهیم داد.

جمع‌بندی

معمولا در کنار چیدن سفره‌ی هفت سین و خانه تکانی و دید و بازدید در عید، تبریک‌ها و عیدی‌ها مزه‌ی دیگری دارند. امسال می‌توانید به فرزند خود یا حتی بقیه‌ی افرادی که قرار است عیدی بگیرند از شما، کارت پستال هدیه دهید. برای حسن ختام این مطلب دو آموزش ساده برای ساخت کارت پستال برای شما آماده کردیم که امیدواریم از آن لذت ببرید. امیدواریم که مقاله‌ی ساخت کاردستی عید برای شما مفید بوده باشد و خوشحال می‌شویم که ما را از نظرات خود آگاه کنید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها