فهرست
اهمیت ساخت کاردستی
فواید و اهمیت کاردستی کودکانه بر تقویت مهارت
۱۴۰۲/۰۴/۱۹
سید حسین نیرینی
2 نظرات

فواید و اهمیت کاردستی کودکانه برای تقویت مهارت

اهمیت کاردستی کودکانه معمولا به منظور سرگرم کردن بچه‌ها و ایجاد یک تفریح چند ساعته به کنار، اما شاید برایتان جالب باشد، بدانید که ساخت کاردستی هم می‌تواند مهارت‌های کودکتان را تحت تاثیر قرار دهد و به تقویت آن‌ها کمک کند.

کاردستی‌ها همیشه برای کودکان جذاب هستند. اینکه می‌توانند چیزی را خلق کنند و مراحل ساختن آن را طی کنند، به آن‌ها حس خوبی می‌دهد. این حس خوب که از فرآیند تولید به دست می‌آید، به آن‌ها کمک می‌کند تا ساعت‌های زیادی را سرگرم درست کردن کاردستی شوند.

غیر از سرگرمی و انتقال حس خوب به کودکان، ساخت کاردستی کودکانه می‌تواند مهارت‌های مختلفی را هم تقویت کند. در نورولند تصمیم گرفتیم تا مقاله‌ای بنویسیم و به صورت اختصاصی ارتباط کاردستی با تقویت مهارت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر به دنبال دریافت کسب اطلاعات بیشتری هستید، تا انتها، این مقاله را دنبال کنید. همچنین اوریگامی های موجود در وبسایت ما را از مقاله لینک شده دنبال کنید!

برای ساخت کاردستی کودکانه چه مراحلی را باید طی کرد؟

بازی موبایلی اوریگامی
با بیش از ۸۰ مرحله جذاب

ساخت کاردستی هم مثل سایر چیزها نیازمند طی مراحلی است. برای درست کردن کاردستی در ابتدا موضوع آن را معین کنید. اینکه بدانید قرار است در چه موضوعی و با چه هدفی کاردستی کودکانه بسازید، بسیار مهم است. پس در اولین گام سعی کنید هدف خود را از ساخت کاردستی معین کنید.

پیدا کردن ایده

این هدف، هرچیزی می‌تواند باشد؛ فقط مهم این است که مسیر را برای خود روشن کنید و بدانید که در انتها باید انتظار چه خروجی را داشته باشید. اگر چیزی در ذهن خود ندارید، می‌توانید از منابع مختلفی ایده بگیرید.

برای پیدا کردن ایده می‌توانید به یوتیوب، اینستاگرام یا آپارات مراجعه کنید و از کاردستی‌هایی که دیگران درست کردند، ایده بگیرید تا برای کودک خود درست کنید.

جمع‌آوری وسایل مورد نیاز

بعد از اینکه تصمیم خود را برای ساخت کاردستی کودکانه مورد نظر خود گرفتید، نیاز است که وسایل ساخت آن را تهیه کنید. اگر کاردستی که قرار است درست کنید، با استفاده از وسایل دم‌دستی درست شده باشند که بهتر هم خواهد بود. اما اگر به وسایل دیگری هم نیاز داشت می‌توانید از لوازم تحریری‌ها بخرید تا مواد اولیه را به طور کامل در دست داشته باشید.

شروع به ساخت

بعد از اینکه وسایل را جمع کردید، نوبت آن است که کاردستی درست کنید. از منبعی که کاردستی را یاد گرفتید، مرحله به مرحله ساخت کاردستی را شروع کنید. تمام فرآیند ساخت را خودتان برعهده نگیرید؛ کاردستی را باید کودکتان درست کند و شما هم به او کمک کنید و راه را برایش مشخص کنید.

چاشنی خلاقیت

خلاقیت فاکتور بسیار مهمی است که در ساخت کاردستی باید استفاده کنید. گاهی اوقات بدون اینکه سراغ منبع خاصی بروید، با خلاقیت خود کاردستی کودکانه بسازید. در موارد دیگر هم می‌توانید در استفاده از وسایل خلاقیت به خرج دهید یا کاردستی نهایی را با استفاده از این چاشنی از منبع خود متفاوت کنید.

وجود خلاقیت در ساخت کاردستی کودکانه، باعث می‌شود تا کودک شما ببیند و یاد بگیرد. خلاقیت عنصر مهمی است که در زندگی کودکتان می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

ساخت کاردستی کودکانه روی چه مهارت‌هایی تاثیر می‌گذارد؟

تا به اینجا به اهمیت کاردستی کودکانه پرداختیم، حال این سوال پیش می‌آید که کاردستی کودکانه به چه کار کودکمان می‌آید؟ آیا فقط او را سرگرم می‌کند یا جنبۀ دیگری هم می‌تواند داشته باشد؟ برای یافتن پاسخ این سوالات کافی است تا انتهای این مقاله، صبر کنید.

در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که هیچوقت خودتان به تنهایی فرآیند ساخت را برعهده نگیرید؛ چرا که باعث می‌شود مهارتی در کودکتان تقویت نشود.

مهارت‌هایی که در طول ساخت کاردستی کودکانه در فرزندتان تقویت می‌شوند، عبارتند از:

مهارت دست‌ورزی

قیچی یکی از مهم‌ترین ابزاری است که برای تقویت مهارت دست‌ورزی استفاده می‌شود و حتما برای تهیه این کار دستی به قیچی نیاز دارید و باید کاغذ ببرید. اگر هم احتیاج نداشته باشید، جایگزینی وجود دارد که می‌تواند به تقویت مهارت دست‌ورزی در کودک شما منجر شود.

دست ورزی از جمله فواید ساخت کاردستی است.

دست‌ورزی از جمله مهارت‌هایی است که تقویت آن به خصوص در سنین قبل از مدرسه کمک می‌کند تا کودک در دوران تحصیل خود، روند بهتری را داشته باشد. خیلی از کودکان هستند که در دست گرفتن مداد ضعف دارند و همین امر موجب خستگی و دل‌زدگی آن‌ها از مدرسه و درس می‌شود. اما اگر در سنین قبل از مدرسه این مهارت را در کودک خود تقویت کنید، جلوی این مشکل را به راحتی خواهید گرفت. برای تقویت دست‌ورزی هم ساده‌ترین کار ساخت کاردستی کودکانه است.

مهارت دقت دیداری

دقت دیداری، یکی از شاخه‌های مهارت‌های دیداری است که معمولا کمتر از میزان اهمیتی که دارد مورد توجه قرار می‌گیرد. با ساخت کاردستی کودکانه می‌توانید دقت دیداری فرزند خود را هم بهبود بخشید. برای ساخت کار دستی کودک باید از یک منبع آن را یاد بگیرد. حال این منبع هرچه که هست، کودک باید دقت کافی را به خرج دهد تا بتواند به خوبی یاد بگیرد.

این دقتی که برای یادگرفتن مراحل ساخت کاردستی به کار می‌برد، دقت دیداری او را افزایش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که اگر شما کار دستی را از منابعی مثل یوتیوب یاد بگیرید و به کودک خود آموزش دهید، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

خلاقیت

ساخت کاردستی کودکانه بهترین موقعیت برای تقویت خلاقیت کودکان است. هر ایده‌ای که داد و هر نظری که به ذهنش رسید را محدود نکنید و تا حد امکان انجام دهید. سعی کنید به او در داشتن خلاقیت کمک کنید و او را برای دادن ایده‌های نو تشویق کنید.

مثلا زمانی که در حال ساخت کار دستی است، به او پیشنهاد دهید که در فلان مرحله، فلان کار را انجام دهد تا ببیند چطور می‌شود. این کار باعث می‌شود تا ذهن کودک درگیر شود و ایده‌های جدیدی را پیشنهاد دهد.

 


مهارت توجه دیداری

توجه دیداری مهارتی که بسیار به دقت دیداری و شباهت دارد. اما فرق عمده آن‌ها در جایی است که کودک باید برای ساخت کاردستی توجه کافی را به خرج دهد. مثلا در هنگام ساخت کاردستی باید توجه کند که چسب را کجا بریزد، تا دست سازه کودک خراب نشود.

تقویت توجه دیداری هم می‌تواند در حین ساخت کاردستی کودکانه صورت گیرد، فقط کافیست که کمی او را راهنمایی کنید و در مواردی که باید به قدر کافی توجه داشته باشد، به او یک هشدار کوچک بدهید.

مهارت تمرکز

تمرکز هم مهارتی است که در کنار توجه و دقت باید تقویت شود. در حین تهیه یک سازه فرزندتان باید به اندازه کافی تمرکز داشته باشد. اما تمرکز به معنای اینکه همه‌جا ساکت باشد نیست، تمرکز در حین ساخت کاردستی به این معناست که بتواند به خوبی مراحل را پس از دیگری انجام دهد و حواسش پرت چیزهای دیگری نشود. تمرکز، توجه دیداری و دقت دیداری، با وجود اختلافات اندکی که باهم دارند، به صورت همزمان می‌توانند تقویت شوند.

حس لامسه

فرزند شما در هنگام ساخت کاردستی کودکانه بیشترین تماس را با لوازم و وسایل دارد. از همان ابتدا که باید لوازم را آماده کند تا آخرین مرحله‌ای که طی می‌کند، حس لامسه او درگیر است. به همین خاطر اهمیت کاردستی کودکانه برای تقویت حس لامسه در کودکان  زیاد است.

قدرت تخیل

قوه تخیل از دیگر اهمیت کاردستی است. این موضوع با ساخت کاردستی تقویت می‌شود. زمانی که کودک سازه‌ای را می‌سازد. او را به همراه خود در دنیای دیگری تصور می‌کند و برای هر سازه دستی یک داستان در ذهن خود ایجاد می‌کند، ساخت کاردستی کودکانه به او کمک می‌کند تا فضای بیشتری برای تخیلات خود داشته باشد و آن را تقویت کند.

مهارت حافظه دیداری

مهارت‌های مربوط به حافظه، جزو آن دسته از مهارت‌هاست که بسیاری از والدین تمایل دارند که در کودک خود تقویت کنند. برای اینکه علاوه بر مهارت‌های فوق، حافظه‌ی دیداری کودک خود را نیز با ساخت کار دستی تقویت کنید، بهترین راه این است که فرآیند ساخت کاردستی را از قبل به او نشان دهید و بخواهید که ابتدا فرآیند را حفظ کند.

پس از حفظ کردن کل فرآیند که یا از طریق شما آموزش داده شده یا از طریق منابع دیگر، نوبت تهیه کار دستی است. این کار باعث می‌شود که با توجه به چیزی که در حافظه‌ی خود ذخیره کرده، سازه را بسازد و حافظه دیداری خود را تقویت کند. البته به خاطر داشته باشید که نیازی نیست سخت بگیرید، هرجا احساس کردید که دارد اشتباه پیش می‌رود یا از یادش رفت، به او بگویید که باید چه کاری انجام دهد.

جمع‌بندی

اهمیت کاردستی کودکانه بیش‌از این است که می‌تواند فرزند شما را تا ساعت‌ها سرگرم به خود کند. با خواندن این مقاله و استفاده از آن هم می‌توانید علاوه بر سرگرمی، به تقویت مهارت‌های او هم بپردازید.

پس دیگر تعلل نکنید و همین الان به دسته‌بندی کاردستی در نورولند مراجعه کنید و ساخت کاردستی اوریگامی و دیگر موارد را با فرزند خود را شروع کنید. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد و حتما نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] یا وسایل سرگرم کننده‌ی گران قیمت بخرید. قطعا شما هم از اهمیت کاردستی با خبرید! ساخت کاردستی آسان یک ایده‌ی بسیار دم دستی و […]

  • […] به طور واضح و آسان آموزش داده شده است. که با توجه به اهمیت کاردستی در رشد کودک، بسیار مفید خواهند […]