فهرست
مهارت های نرم کودکان به موفقیت آن‌ها در آینده کمک می‌کند.
مهارت های نرم کودکان چیست و چگونه آن‌ها را در کودک پرورش دهیم؟
۱۴۰۲/۰۷/۲۹
نگین حافظی
0 نظرات

مهارت های نرم کودکان چیست و چگونه آن‌ها را در کودک پرورش دهیم؟

آیا می‌دانید مهارت های نرم کودکان شامل چیست؟ آیا تا به‌حال به دنبال تربیت کودک همدل یا تقویت اراده کودک بوده‌اید؟ اگر اینطور است، شما به آموزش مهارت های نرم به کودک نیاز دارید! مهارت نرم در کودکان، مهارت ضروری برای کودکان است که در ابعاد مختلف رشد مانند رشد اجتماعی-عاطفی کودکان تاثیر دارد و در تمام مراحل زندگی بسیار مفید خواهد بود. این مهارت‌ های زندگی کودکان، در کودکی قابل آموزش بوده و در بزرگسالی از روابط دوستی تا ازدواج و شغل یابی یا حتی ارتباط با خود، در تمام بخش‌های زندگی فرد مهم است. به همین خاطر در این مقاله نورولند به تعریف مهارت های نرم کودکان و روش‌های آموزش این مهارت‌ها به آن‌ها می‌پردازیم.

مهارت های نرم کودکان شامل چیست؟

مهارت‌ های نرم، مهارت‌هایی هستند که با رفتار انسانی مرتبط

بوده و به مسائل عاطفی و اجتماعی ورود می‌کنند و شخصیت هر فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با کار بر روی مهارت های نرم در کودکان دبستانی، به آن‌ها یاد می‎‌دهیم که با خود و دیگران به شیوه‌ای فعال، خلاق و همدلانه تعامل کنند. شاید به نظر بیاید که مهارت های نرم در کودکان، چیزی بالفطره است و اگر فرد از بدو تولد در آن مهارت نداشته‌باشد، قابل یادگیری نیست! اما باید بگوییم که اینطور نیست. در این مقاله این موضوع را خواهیم دید که برخی از مهارت‌های نرم کودکان بالفطره بوده و نمی‌توان آن را تقویت کرد ولی برخی دیگر در سال‌های اولیه زندگی به خوبی قابل تقویت و آموزش هستند. مهارت های نرم کودکان به موفقیت آن‌ها در آینده کمک می‌کند.

باید بدانید که بعضی کودکان با مهارت‌های فردی یا اجتماعی خاصی متولد می‌شوند. مثلا، همه ما کسانی را می شناسیم که به نظر می‌رسد توانایی ارتباطی قوی را مانند هدیه‌ای ارزشمند از سمت خداوند دریافت کرده‌اند و از کودکی آن را داشته‌اند. بعضی دیگر هم توان رهبری، یا قدرت گوش دادن به دیگران یا کمک به دیگران را از ابتدای زندگی با خود داشته‌اند. اما باید بدانید که افراد زیادی هم هستند که این مهارت‌ها را از ابتدا نداشته‌اند و در طول حیات آن‌ها را در خود پرورش داده‌اند. در نهایت باید گفت که آموزش در کودکی بسیار ساده‌تر است. پس باید از این فرصت برای کودکانمان استفاده کنیم. به طور کلی مهارت‌های نرم کودکان شامل موارد زیر هستند:

در ادامه 10 نمونه از این مهارت های زندگی برای کودکان را بررسی می‌کنیم و روش آموزش هریک را می‌بینیم:

9 مهارت نرم اصلی کودکان و روش تقویت آن

1- ارتباطات بین فردی

” مهارت ارتباطی، کلید موفقیت شخصی و شغلی است” – پل جی. مایر

اگر فرزندان شما بدانند چگونه ایده‌ها و احساسات خود را به وضوح بیان کنند، هیچ قدرتی نمی‌تواند آن‌ها را از دستیابی به چیزهای بزرگتر در زندگی باز دارد. شما باید به فرزندان خود بیاموزید که در کلاس درس، در زمین بازی و همچنین در خانه ارتباط موثر برقرار کنند. آن‌ها را تشویق کنید تا با قاطعیت با لحنی مودبانه صحبت کنند. به آن‌ها بیاموزید که چگونه با افراد در گروه های سنی و قدهای مختلف صحبت کنند. مهارت ارتباطی کودکان فقط با داشتن ارتباط بیشتر تقویت می‌شود.

2- رهبری

رهبری یکی‌از مهارت فردی کودکان است که به موفقیت شغلی آن‌ها کمک زیادی می‌کند. یک رهبر خوب تیم خود را  باانگیزه نگه می‌دارد. اما باید بدانید که رهبری فقط برای بزرگسالان و در محیط شغلی کارایی ندارد! کودکانی که در گروه‌ها ابتکار عمل را به دست می‌گیرند و دیگران را هدایت می‌کنند هم از این مهارت نرم برخوردارند. آن‌ها می‌توانند در مواقع بحرانی تصمیمات درستی بگیرند و اطرافیان را به سمت موفقیت هدایت کنند. مهارت نرم رهبری را می‌توان به راحتی در خانه به کودکان آموزش داد. برای آموزش این مهارت به کودکتان باید گاهی سکان خانه را دست کودک بدهید. مثلا به انتخاب کودک شام بخورید یا فیلم ببینید.

3- تفکر انتقادی 

تفکر انتقادی و پرسشگری یک مهارت ضروری برای کودکان است. زیرا این مهارت به کودک کمک می‌کند تا شنیده‌ها و دیده‌هایش را به راحتی باور نکند و آن‌ها را برای یافتن پاسخ درست به چالش بکشد. بسیار مهم است که فرزند شما نظر خود را داشته باشد. توانایی‌های تفکر انتقادی آن‌ها را از پیروی از ذهنیت غالب باز می‌دارد. برای تقویت این ذهنیت از کودک بخواهید که بپرسد چرا؟ کودک باید بتواند در خانه نظر خود را بدون ترس بیان کند تا به بیان نظر خود عادت کند.

4- کار گروهی؛ از مهم‌ترین مهارت های نرم کودکان

توانایی شرکت در یک کار گروهی بدون از دست دادن صبر، یکی‌از بزرگترین موهبت‌های زندگی است. اگر فرزند شما کودکی خودمحور است، ارزش کار گروهی را به او بیاموزید. کار گروهی را می توان در حین بازی و همچنین در حین انجام کارهای خانه آموزش داد. برای این کار کافیست از بازی‌های گروهی کودکانه کمک بگیرید.

5- مهارت های فردی کودکان؛ مدیریت زمان

زمان بزرگترین داشته همه ماست. کودکان هم از زمان کافی برای یادگیری و بازی بهره مند نیستند. برای آموزش این مهارت نرم به کودکان کافیست یک برنامه ریزی درست زمانی برای اعضای خانواده داشته باشید و همه به آن عمل کنید.

6- خلاقیت

یک ذهن خلاق می‌تواند معجزه کند! باور نمی‌کنید؟ زندگی نامه افراد موفقی مثل استیو جابز را بخوانید! این روزها همه جا حرف از داشتن کودک خلاق است. اما شاید ندانید که خلاقیت از جمله مهارت‌ های فردی کودکان است که باید آن را بیاموزند. برای یاد دادن خلاقیت به کودکان فقط باید به آن‌ها زمانی برای بازی کردن با هیچی بدهید! بله با هیچی! اگر فرزند شما برای بازی کردن خودش اسباب بازی یا روشی خلق کند؛ خلاقیتش رشد خواهد کرد.

7- سازگاری و تاب آوری

به فرزندان خود بیاموزید که تغییر طبیعی است. آن‌ها باید خود را با تغییرات گریزناپذیر زندگی وقف دهند. این کار از کودک شما یک کودک سازگار و قوی می‌سازد که در اتفاقات بد نمی‌شکند. برای این موضوع کافیست بعضی وقت‌ها بی برنامه باشید! همین!

8- اعتماد به نفس

اعتماد به نفس همه چیز است! کودک باید عزت نفس کافی برای حضور در جامعه را داشته باشد. پس یک کودک با اعتماد به نفس بار بیاورید. برای این کار باید به نظرات کودک احترام گذاشته و او را تحسین کنید.

9- حل مسئله

فرزند شما باید بتواند مشکلاتی که با آن روبرو می‌شود را حل کند. این مشکلات از یک مسئله ریاضی شروع شده و تا حل مشکلات بزرگتری مثل مشکلات مالی متغیر است. پازل و بازی‌های فکری دیگر، بهترین روش آموزش حل مسئله به کودکان است.

روش‌های کلی آموزش مهارت های نرم به کودکان

با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید مهارت های نرم را به فرزند خود یاد بدهید:

1- ایجاد فضای تعامل با افراد دیگر

در فضاهایی مثل مدرسه و مهدکودک، کودکانی که به شکل بالفطره از مهارت های نرم بالاتری برخوردارند، مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند. پس اگر فرزند شما در یکی‌از مهارت‌های نرم موردنیازش برخوردار نیست؛ احتمالا در جمع سخت‌تر پذیرفته می‌شود. به همین دلیل بهتر است کودکتان را برای تعاملات بیشتر در کلاس‌هایی که در آن استعداد دارد یا در جمع دوستان بیشتری قرار دهید.

2- درک تنوع و احترام به نظرات منفی

اگر فرزند شما با افرادی که تنها از یک قشر خاص هستند، در ارتباط باشد؛ هرگز متوجه تفاوت‌ها نخواهد شد. پس بهتر است کودک را در جمعی از افراد متنوع قرار دهید و به او یاد بدهید که باید به نظرات مختلف احترام بگذارد.

3- خودشناسی و تقویت عزت نفس

خودشناسی به طور مستقیم با توانایی تقویت اعتماد به نفس کودکان مرتبط است. در رابطه با کودک، ساخت عزت نفس و خودشناسی به ارتقای هویتی مطمئن، شناخت محدودیت ها و پتانسیل های فیزیکی، اجتماعی و عاطفی او کمک می‌کند. بنابراین خوب است با کمک به استعداد یابی کودک، درک مهارت اجتماعی کودکان و برقرار کردن ارتباط با طبیعت به پرورش خود شناسی او کمک کنید.

4- استفاده از بازی‌، انیمیشن و داستان

بازی و استفاده‌از روش‌‎های بازی محور بهترین روش آموزش چیزهای مختلف به کودکان است. به همین خاطر شما می‌توانید با استفاده از بازی، داستان و انیمیشن به کودکان خود مهارت های نرم را آموزش دهید. به همین منظور تیم نورولند تلاش کرده تا چندین انیمیشن پرسش محور برای آموزش مهارت های نرم به کودکان برای شما آماده کند که با دانلود بازی نورولند به شکل رایگان در دسترستان قرار خواهند گرفت.

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

این انیمیشن‌ها به کودک کمک می‌کنند تا احساسات را بیاموزد، همدلی یاد بگیرد و به خود شناسی برسند. 

پرسش و پاسخ

مهم‌ترین مهارت های نرم کودکان شامل کدام مهارت‌ها هستند؟

مهارت‌هایی مانند اعتماد به‌نفس، کار گروهی، همدلی و تفکر خلاق از جمله مهم‌ترین مهارت‌های کودکان هستند. در این مقاله به بیش‌از 15 مهارت نرم اشاره شده و روش آموزش آن‌ها بیان شده‌ است.

نتیجه گیری

مهارت‌های نرم کودکان که اغلب به‌عنوان «مهارت های زندگی کودکان» یا «مهارت های فردی کودکان» هم شناخته می‌شوند – در اصل، مهارت‌هایی هستند که اندازه‌گیری مستقیم آن‌ها دشوار است و معمولا نمی‌توانید آن‌ها را از یک کتاب آموزش دهید. اما این مهارت های اجتماعی برای بچه‌ها به تضمین آینده آن‌ها کمک می‌کند. این مقاله با استفاده از خلاقیت تیم تولید محتوای نورولند و مطالب برگرفته از اینستاگرام نورولند در کنار استفاده از مطالبی مانند این مطلب بوده است.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها