فهرست
تقویت اراده کودکان
برای تقویت اراده کودکت کاری کردی؟!
۱۴۰۰/۰۷/۰۶
سید حسین نیرینی
4 نظرات

راهکارهایی برای تقویت اراده کودک

احتمالا برای شما هم به عنوان والدین پیش آمده باشد که کودکتان به جای کاری که باید انجام دهد، بازی می‌کند یا برای شروع کاری مدام بهانه آورده و آن را به تعویق می‌اندازد. افزایش اراده در کودکان موضوعی است که بسیاری از والدین به آن کمتر توجه می‌کنند، اما بسیار مهم و ضروری است.

اراده عنصری است که می‌تواند در بزرگسالی باعث موفقیت یک فرد شود و آن را از سایر همسالان خود متمایز کند. در این مطلب از وبلاگ نورولند قصد داریم که به این موضوع بپردازیم و راهکارهای ساده اما کاربردی را برای آن معرفی کنیم تا با استفاده از آن‌ها کودک با اراده‌ای پرورش دهید.

تعریف اراده

برای اراده تعاریف مختلفی وجود دارد و هرکسی با توجه به برداشتی که از این مفهوم دارد، آن را معرفی می‌کند. اما به صورت کلی می‌توان گفت که اراده نیرویی درونی است که در تصمیم‌گیری، انجام اهداف، شروع کار و یا عقب انداختن آن نقش اساسی ایفا می‌کند. این نیروی درونی به انسان کمک می‌کند بر تمام موانع و سدهای بیرونی در مقابل رسیدن به اهداف غلبه کند و انسان را مجبور می‌کند به میل خود و از روی هوا و هوس رفتار نکند. مهارت نرم اراده مندی به کودکان کمک می‌کند تا براساس فکر عمل کنند.

با توجه به این تعریف، می‌توان گفت که اراده یکی از مهارت‌هایی است که انسان می‌تواند در طول زندگی به دست آورد و آن را تقویت کند. برخی از افراد فکر می‌کنند که اراده، موضوعی ارثی است؛ اما در حقیقت اراده جزء آن دسته از مهارت‌هاست که بخش عمده‌ای از آن به خود ما بستگی دارد و اکتسابی است. در همین ابتدای مقاله پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در همه‌ی زمینه‌ها والد آگاهی باشید حتما به اینستاگرام نورولند سری بزنید و از راهکاری مفید آن کمک بگیرید.

نکاتی برای تقویت اراده کودک

کودکان زیادی هستند که با اراده ضعیف دست و پنجه نرم می‌کنند. آن‌ها توسط انگیزه‌ها و تمایلات خود اداره می‌شوند. این کودکان قدرت انجام کاری که باید انجام دهند را ندارند. تصمیم‌گیری درست در شرایط مختلف و پایبندی به آن‌ها حتی زمانی که سخت می‌شوند، به قدرت اراده نیاز دارد. اگر علاقه به تربیت کودک سخت کوش دارید که برای خواسته‌هایش تلاش می‌کند؛ ابتدا باید اراده او را تقویت کنید.

روانشناسان مدرن به دنبال راه‌های جدیدتری برای تقویت اراده هستند که افراد بتوانند کنترل زندگی خود را به دست بگیرند و اجازه ندهند که هواهای نفس باعث شود که نتوانند به درستی تصمیم بگیرند. در ادامه 5 راهکار را به شما معرفی خواهیم کرد که متخصصان حوزه روانشناسی روی آن کار کردند و به خوبی می‌تواند تاثیر بگذارد.

1.‌ کتاب‌های عالی برای کودک بخوانید

از کتاب‌هایی لذت ببرید که انتخاب‌ها و عواقب آن را در یک داستان خوب نشان می‌دهند. ادبیات فارسی معمولا دارای مثال‌های زیادی است که ماهرانه در قالب داستان بیان می‌شود. آن داستان‌هایی که به خوبی نوشته شده، احساسات خواننده را درگیر می‌کند، به وجدانش آموزش می‌دهند، و اصول عزم و اراده داشتن را نشان می‌دهند که می‌تواند به کودک کمک کند تصمیمات خوبی در زندگی خودش بگیرد.

2.‌ عادات مثبتی داشته باشید

اقدامات اصلاحی نیازی به تصمیم‌گیری ندارند، بنابراین کمتر نیاز است که به ارادۀ خود فشار آورید. از آنجا که اغلب آنچه که ما هر روز انجام می‌دهیم را عادت‌های ما تشکیل می‌دهند، عادات خوب می‌توانند فشار را روی اراده‌ای که در حال توسعه و رشد است، بیشتر کند. در اوایل عادات خوب باعث می‌شوند که تصمیمات درست‌تری بگیریم. البته هدف بلند مدت این است که کودک به ارادۀ خود عمل کند؛ اما تا زمانی که اراده او آنقدر قوی شود که بتواند این کار را بکند، عادت می‌تواند یک پشتیبان خوب برای اراده باشد.

یکی از عادات مثبتی که می‌توانید در شروع این مسیر به کودک خود یاد دهید، عادت به توجه کردن است. اینکه کودک بتواند ذهن خود را روی یک موضوع متمرکز کند و در برابر عوامل حواس‌پرتی مقاوم باشد، راز موفقیت در اراده است و به راحتی می‌تواند باعث افزایش اراده در کودکان شود.

3. به او کمک کنید افکارش را عوض کند

یکی از موثرترین استراتژی‌ها که برخی از روانشناسان مطرح کردند، این است که وقتی با وسوسه مواجه شدید و اراده شما در تلاش است که شما را شکست دهد، با فکر کردن به چیز دیگری حواس خود را پرت کنید. معمولا زمانی که کودک خسته می‌شود یا در کنار خود سرگرمی‌هایی را ببیند، ممکن است وسوسه شود و نتواند خود را کنترل کند. در این هنگام شما باید وارد عمل شوید و اجازه ندهید این وسوسه‌ها تمرکز کودکتان را برهم بزند. با پرت کردن حواس او می‌توانید به این وسوسه‌ها پایان دهید. به علاوه می‌توانید به او پیشنهادی بدهید که بعد از اتمام کارش سراغ کارهای مورد علاقۀ خود برود.

به عنوان مثال زمانی را تصور کنید که کودک شما در حال نوشتن تکالیف مدرسه است و تا تلویزیون کارتون مورد علاقۀ او را پخش می‌کند؛ در این هنگام هر کودکی ممکن است وسوسه شود و نتواند با تمرکز کافی به درس خود ادامه دهد. شما به او از شام خوشمزه‌ای که قرار است بعد از اتمام تکالیف بخورید، صحبت می‌کنید و با پرت کردن حواس او از سمت تلویزیون، او را به درس بازگردانید. در طول زمان این اتفاق کمک می‌کند که کودک شما تا زمانی که درسش را به اتمام نرسانده، سراغ دیگر کارها نرود.

4. با انتخاب‌های کوچک تمرین کنید.

کار اراده انتخاب بین ایده‌هایی است که خودشان را در ورودی ذهن و قلب نشان می‌دهند. کودک تصمیم می‌گیرد که کدام ایده‌ها به داخل نفوذ کنند تا بر اعمال و افکارش تاثیر بگذارند. بنابراین مهم است که به کودک خود فرصت دهید تا در بین ایده‌ها، یکی را انتخاب کرده و دست به عمل بزند. انتخاب‌ها عواقبی دارند، و کودک شما می‌تواند چیزهای زیادی را از انتخاب‌های کوچک‌ یاد بگیرد. انتخاب اشتباه هم می‌تواند به کودک کمک کند که در مواقع ضروری انتخاب نادرستی نکند و با ارادۀ خود شرایط را کنترل کند.

5. یک انتخاب خوب

زمانی که کودک احساس می‌کند که یک انتخاب خوب کرده است، او را تشویق کنید. بگذارید او بداند که تشویق شما در مورد چه چیزی است، اجازه دهید از حس پیروزی و تبریک شما لذت ببرد. اینکه کودک بابت انتخاب خوب خود تشویق شود، باعث می‌شود که در انتخاب‌های بعدی او هم تاثیر بگذارد. حمایت از انتخاب‌های خوب با کلمات خود و مثال خودتان یکی از بزرگ‌ترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید تا به کودک خود کمک کنید عزم و ارادۀ خود را رشد دهد.

کلام آخر

افزایش اراده کودک می‌تواند به اشکال مختلفی صورت بگیرد. فقط باید توجه داشته باشید که اراده در کودکان را با استفاده از ترفندهای مختلف به فرزند خود تقویت کنید و این موضوع را جدی بگیرید. در این مطلب سعی کردیم به صورت مختصر راهکارهایی را برای افزایش اراده کودکان بیان کنیم، امیدواریم که مورد توجه شما قرار گرفته باشد. اگر راهکار دیگری می‌شناسید حتما در قسمت کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • نگین طبخ گفت:

    کودکان آینده هر کشوری رو میسازن
    در تربیت صحیح کودکان کم کاری نکیم

  • […] و تجربه، زمینه ساز موفقیت‌های بعدی او شوند. این کار اراده کودک را تقویت خواهد […]