فهرست
تقویت حافظه شنیداری در املا
تقویت حافظه شنیداری در املا نویسی کودک با 16روش طلایی
۱۴۰۲/۰۷/۱۵
نگین حافظی
2 نظرات

تقویت حافظه شنیداری در املا نویسی

املانویسی یکی‌از روش‌های آموزشی است که طرفدار زیادی در سیستم آموزشی دارد. زیرا دیکته یک ابزار عالی برای آموزش زبان به حساب می‌آید و به کودکان اجازه می‌دهد تا از مهارت‌های نوشتاری خود در یک شبیه‌ساز “نوشتار در دنیای واقعی” استفاده کنند. به بیان ساده، حین املانویسی کودک، شما یک عبارت یا جمله حاوی کلمات را به او را می گویید و دانش آموز آن را به خاطر سپرده و یادداشت می‌کند. این پروسه ربط زیادی به مهارت نوشتن کودک و حافظه دیداری و شنیداری کودک دارد. در نتیجه اگر فرزند شما در املا نویسی دچار اختلال است؛ بهتر است با استفاده از روش‌های این مقاله به تقویت حافظه شنیداری در املا نویسی او بپردازید.

به‌علاوه در مقاله پیشین نورولند به بررسی روش‌های تقویت حافظه دیداری در املا پرداختیم که در کنار مطالب این مقاله می‎‌تواند مشکل املانویسی دانش آموز را کاملا حل کند. 

تاثیر تقویت حافظه شنیداری در املا نویسی کودک

حین نوشتن املا کودک باید بتواند شنیده‌هایش را به خاطر بسپارد (توسط حافظه کوتاه مدت) و سریعا آن‌ها را رمزگشایی کرده و شکل نوشتاری هریک را به خاطر آورد و آن را بنویسد. بنابراین بهبود حافظه شنیداری به درک سریع‌تر کلمات شنیده شده و تحلیل و نوشتن آن‌ها کمک خواهد کرد.

تقویت-حافظه-شنیداری-برای-املا.jpg

تشخیص ضعف حافظه شنیداری در املا

برای تشخیص اختلالات حافظه شنیداری که منجر به ضعف در املا نویسی کودک می‌شود؛ باید رفتار کودک را سنجید. اگر فرزند شما دچار یکی‌از مشکلات زیر باشد؛ احتمالا باید به تقویت حافظه شنیداری برای بهبود املا نویسی او بپردازید:

اختلالات املا نویسی مربوط به ضعف حافظه شنیداری در املا

  • کند نویسی
  • بدخط نویسی
  • اضطراب حین املا نویسی
  • جابه‌جا نویسی حروف در یک کلمه (برای مثال نوشتن کلمه گذا به جای غذا)
  • جا انداختن کلمات و حروف

3 تست حافظه شنیداری کودک

بهترین راه تشخیص ضعف حافظه شنیداری کودک، استفاده از انواع تست‌ حافظه شنیداری در املا است. این تست‌ها که در ادامه دو نمونه رایگان آن را معرفی خواهیم کرد؛ به بررسی ضعف حافظه شنیداری کودک پرداخته و نتیجه را به شما اعلام می‌کنند. سپس شما می‌توانید با روش‌های تقویت حافظه شنیداری در املای فرزند خود و دیگر توانا‌یی‌های او بهبود حاصل کنید.

1- تست حافظه شنیداری ساده

یک روش خانگی برای تست حافظه شنیداری کودکان این است که یک داستان کوتاه به آن‌ها بگویید و سپس سوالاتی در مورد داستان از آن‌ها بپرسید تا ببینید آیا کودکان می‌توانند جزئیات داستان را به یاد بسپارند یا خیر. برای انتخاب داستان، می‌توانید از کتاب‌های کودکان استفاده کنید و داستان را به گوش آن‌ها بخوانید. سپس، سوالاتی مانند “شخصیت اصلی داستان چه نامی داشت؟” و “در کدام شهر داستان رخ داد؟” را از کودکان بپرسید و ببینید آیا آن‌ها به درستی به یاد داستان داستان هستند یا نه. این روش علاوه بر سنجش حافظه شنیداری کودکان، می‌تواند به تقویت مهارت‌های گفتاری آن‌ها کمک کند و به عنوان یک فعالیت آموزشی و سرگرمی برای کودکان نیز مفید است. در نهایت، پاسخ‌های کودکان را ثبت کنید و با مقایسه پاسخ‌های آن‌ها با جزئیات داستان، می‌توانید حافظه شنیداری آن‌ها را سنجیده و بهبود بخشید.

2- تست سنجش هوش و مهارت نورولند؛ یک راه خوب برای تست حافظه شنیداری کودک

همانطور که می‌دانید، نورولند یک بازی موبایلی تقویتی برای کودکان ۳ تا ۷ ساله است که چهار مهارت توجه، حافظه، زبان و ریاضی کودکان را تقویت می‌کند. باتوجه به اینکه اصلی‌ترین مهارت‌های پایه برای تقویت زبان، حافظه شنیداری و دیداری هستند؛ حین انجام بازی نورولند، کودک تا حد زیادی با تمرینات تقویت حافظه شنیداری با بازی روبرو خواهدشد.
از سوی دیگر باید بدانید که در بازی نورولند یک تست مهارت سنجی رایگان نیز در بازی تعبیه شده است که به کمک آن می‌توانید حافظه، توجه، زبان و ریاضی فرزند خود را سنجیده و از بازی‌ها و تمرینات پیشنهاد داده شده، استفاده کنید. این تست حافظه شنیداری کودک نیز مانند تست قبلی رایگان است.

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

 

3- تست حافظه شنیداری ویدیویی

با انجام دستورالعمل ویدیوی زیر به راحتی از عملکرد حافظه شنیداری فرزند خود آگاه شوید:

16 روش‌ تقویت حافظه شنیداری در املا

4 املای بهبود حافظه شنیداری

روش‌های مختلف املای خلاق به تقویت حافظه شنیداری در املا کمک خواهند کرد. از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. املای نامرتب در این مدل املا نویسی که به روش ویدیوی زیر اجرا می‌شود؛ املانویسی کودک تقویت می‌شود.
2. املای کنار هم گذاشتنی کلمات درهم‌ریخته یک جمله را به کودک بدهید و از او بخواهید آن‌ها را با بلند خواندن کنار هم بگذارد.
3. املا تک کلمه‌ای یک کلمه را برای کودک توصیف کنید ( مثلا اولش ل است، بعدش آآآآآ بعدش یه ل دیگه بعدش ه میاد)؛ حالا کودک باید با شنیدن توصیف شما آن کلمه را بنویسد.
4. املای 20 سوالی یک کلمه را در نظر بگیرید. از کودک بخواهید درباره آن 20 سوال بپرسد و با جواب سوال‌ها حدس بزند آن کلمه چیست. سپس آن را بنویسد.

12 بازی برای تقویت حافظه شنیداری در املا

در ادامه 12 بازی حافظه شنیداری برای بازی با کودک آورده شده است. هر کدام از این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کند تا این مهارت حیاتی را به درستی پرورش دهند تا در دیکته نویسی، ریاضی، خواندن و غیره پیشرفت کنند. این بازی‌ها شامل موارد زیر هستند:

5. گوش بده بازی

چند کارت شکل آماده کنید (مثلا 5 کارت با شکل‌های بز، خانه، موش، اسب، گل) سپس بدون اینکه کارت‌ها را به او نشان دهید یا نامشان را به او بگویید، 5 کلمه نام ببرید که یکی‌از آن‌ها در میان کارت‌ها بوده (مثلا بگویید: “خرگوش، درخت، موش، مادر، مدرسه) حالا یکی یکی کارت‌ها را به کودک نشان دهید و از او بخواهید بگوید که آیا اسم این کارت میان کلمات نام برده شده بوده است یا نه!

6. صندلی بازی

صندلی بازی یک بازی سرگرم کننده است که بچه‌ها در هر سنی آن را دوست دارند. صندلی‌ها را به صورت دایره‌ای بچینید و یک صندلی کمتر از تعداد افرادی که بازی می‌کنند داشته باشید. موسیقی را روشن کنید و در اطراف صندلی‌ها قدم بزنید. هر زمان که موسیقی متوقف می شود، همه برای پیدا کردن یک صندلی به مسابقه می پردازند. فردی که صندلی برای نشستن ندارد بیرون است. این بازی شامل گوش دادن به موسیقی برای تشخیص زمانی است که متوقف می‌شود.

7. صداهای ضبط شده

صداهای مختلف را در اطراف خانه ضبط کنید. اگر حیوان خانگی دارید، صدای او یا ماشین ظرفشویی، سشوار و غیره را ضبط کنید. آن صداهای ضبط شده را برای فرزندان خود پخش کنید و از آن‌ها بخواهید که عامل صدا را تشخیص دهند. این به آن‌ها اجازه می‌دهد تا دقت شنیداری خود را تقویت کنند.

8. گنج یابی

چیزی را پنهان کنید (مثلا یک اسباب بازی را). سپس، به کودک سرنخ‌هایی بدهید که کجا می‌تواند گنج خود را پیدا کند. هدف از این بازی این است که در نهایت چندین دستورالعمل به طور همزمان توسط شما ارائه شده و توسط کودک اجرا گردد.

9. یک آهنگ بخوان

از بچه‌ها بخواهید یک آهنگ جدید یاد بگیرند. سپس از آن‌ها بخواهید که آن را برای شما بخوانند. همچنین می‌توانید چند قافیه یا شعر جدید مهد کودک را یاد بگیرید تا با کودک بخوانید. این کار حافظه شنوایی کودکان را فعال می کند. 

10. بازی با توالی کلمات 

یک لیست از کلمات در هم ریخته بگویید و از کودک بخواهید که آن‌ها را مرتب کرده و مجددا بخواند. این کار به درک شنیداری و تقویت توالی شنیداری در کودک کمک خواهد کرد.

11. نقاشی توصیفی

یک شی یا منظره را برای کودک توصیف کنید و از او بخواهید که همزمان آن را نقاشی کند.

12. بازی جمله رو کامل کن

با گفتن جمله «به فروشگاه رفتم و …» شروع کنید و از کودک بخواهید یک جمله به این توالی اضافه کند. فراموش نکنید که هر نفر باید در نوبت خود قبل از اضافه کردن جمله جدید به توالی، جملات قبلی را تکرار کند. این کار به تقویت حافظه شنوایی کودک برای املا کمک می‌کند زیرا بچه‌ها باید لیست طولانی از موارد را به خاطر بسپارند و تکرار کنند.

13. بازی خبر چین

از بچه‌ها بخواهید در خانه یا مدرسه پیامی را از جانب شما به دیگران برسانند. چیزی شبیه این بگویید: «به جانی بگو که باید جوراب سبزش را بردارد.» ببینید آیا فرزندان شما پیام را به درستی منتقل می کنند و تمام جزئیات را درج می‌کنند یا خیر؟ این بازی یک تست حافظه شنیداری نیز هست. 

14. بشنو و به خاطر بسپار

قبل از انجام یک فعالیت یا بازی، یک رشته از چند کلمه را بگویید و از فرزندانتان بخواهید آن را به خاطر بسپارند. سپس به یک کار دیگر مانند قالب زدن خمیر بازی یا بازی روی تخته مشغول شوید. پس از انجام فعالیت، از فرزندانتان بخواهید همه کلمات گفته شده، قبل از شروع بازی را بازگو کنند. این به حافظه شنیداری بلند مدت کمک می کند.

15. داستان را بازگو کن

داستان خواندن برای فرزندان شما یک فعالیت ساده است اما ارزش زیادی دارد. یک داستان را با صدای بلند بخوانید. و در پایان از کودکان بخواهید تا آن را بازگو کنند. 

16. یک کلاغ چهل کلاغ

برای اجرای این بازی، افراد باید دور هم بنشینند و نفر اول یک کلمه در گوش دیگری بگوید و بعد نفر دوم همان را به نفر سوم گفته و همین موضوع تا آخر ادامه پیدا کند تا نفر آخر جمله شنیده شده را بلند بگوید.

پرسش و پاسخ

چگونه می‌توان حافظه شنیداری در املا نویسی کودکان را بهبود داد؟

با استفاده از روش‌های بیان شده در این مقاله از جمله املاهای خلاقانه و بازی‌های تقویت حافظه شنیداری می‌توان به بهبود حافظه شنیداری و تقویت املای کودکان کمک کرد.

کاربرد حافظه شنیداری در املانویسی کودکان چیست؟

حافظه شنیداری به مهارتی گفته می‌شود که کودک را قادر می‌سازد تا به درستی کلمات و جملات را شنیده و به یاد بسپارد. بالابودن حافظه شنیداری در املا نویسی، می‌تواند به درک سریع‌تر شنیده‌ها و نوشتن بهتر املا کمک کند.

کلام پایانی

براساس آنچه درباره حافظه شنیداری و اهمیت آن در املا نویسی کودکان گفتیم؛ می‌توان نتیجه گرفت که داشتن حافظه شنیداری قوی بهبود مهارت‌های املا نویسی کودکان را در بلند مدت تسهیل می‌کند. بنابراین، آموزش و تمرین برای بهبود حافظه شنیداری در کودکان می‌تواند در بهبود مهارت‌های املا نویسی آن‌ها تاثیر داشته باشد. برای بهبود حافظه شنیداری، تمرین مکرر، تمرکز بر روی صداها و بازگویی مطالب می‌تواند مفید باشد. در نتیجه، بهبود حافظه شنیداری در کودکان می‌تواند رشد مهارت‌های املا نویسی آن‌ها را تسهیل کند و از اهمیت آن در آموزش و پرورش کودکان نیز نباید غافل شد.

منبع: وبسایت empoweredparents و صفحه اینستاگرام نورولند

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 5 / 5. تعداد امتیازها: 1

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] و نمرات درس املانویسی کودک را متحول کنند. در دو مقاله تقویت حافظه شنیداری در املا نویسی و تقویت حافظه دیداری در املا نویسی انواع روش‌های […]

  • محمد جواد گفت:

    سلام کودکم مصوت ای را در بعضی کلمات تشخیص نمیدهد مگر اینکه به او بگوئیم خوب دقت کن یا خوب صدا کشی کن با اینکه کلاس چهارم هست