فهرست
بازی کودکانه فارسی
9 بازی آموزشی کودکانه فارسی برای آموزش حروف الفبا و دیگر مهارت‌های فارسی
۱۴۰۲/۰۶/۱۱
نگین حافظی
0 نظرات

 9 بازی آموزشی کودکانه فارسی برای آموزش حروف الفبا و دیگر مهارت‌های فارسی

اهمیت یادگیری خواندن و نوشتن در سنین کودکی به قدری بالاست که آموزش حروف الفبای فارسی به کودکان از اصلی‌ترین دغدغه‌های همه والدینی که کودک 4 تا 8 ساله دارند؛ است. از طرفی با نزدیک شدن مهرماه، لازم است تا دروس سال قبل را با کودک دوره کنیم و او را برای بازگشت به مدرسه آماده کنیم. به همین دلیل در این مقاله نورولند به معرفی چندین بازی آموزشی کودکانه فارسی مختلف خواهیم پرداخت که به آموزش حروف الفبا با بازی و تقویت مهارت خواندن و نوشتن در کودکان کمک می‌کند.

یاد گرفتن خواندن و نوشتن و مسائل مربوط به آموزش زبان فارسی به کودکان، مانند کلمه سازی، جمله سازی و شناخت حروف از جمله مهارت ضروری برای کودکان است که با استفاده از بازی‌های زیر مستقیما تقویت خواهند شد:

بازی های آموزشی کودکانه فارسی این مقاله در 5 بخش آموزش حروف الفبا با بازی، آموزش کلمه سازی با بازی، آموزش جمله سازی با بازی، بازی تقویت املا نویسی کودکان و بازی تقویت انشانویسی کودکان تفکیک شده‌اند تا با دیدن آن‌ها بتوانید تمام مهارت‌های فارسی موردنیاز کودک خود را تقویت کنید.

توجه داشته باشید که شکل دیجیتالی تمام این بازی‌ها در اپلیکیشن نورولند در دسترس است که از طریق بخش زیر می‌توانید آن را دانلود کنید:

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

الف- آموزش حروف الفبا با بازی

1- آموزش حروف الفبا با بازی تشخیص حروف هم شکل

بازی‌های مختلف زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان حروف و کلمات را حتی قبل از سنین مدرسه به کودک آموزش داد. از جمله بهترین روش‌های آموزش حروف الفبا با بازی، استفاده از شکل کلمات به عنوان اشکال هم شکل است. در این نوع بازی‌ها اشکال مختلفی از حروف یکسان مثل ب غیر آخر و ب آخر در میان اشکال و حروف دیگر پراکنده می‌شوند و کودک باید این حروف یکسان را پیدا کرده و انتخاب کند تا چشمش به دیدن آن‌ها عادت کرده و با آن‌ها آشنا شود.

این بازی آموزش حروف به شکل ماهی گیری با کشتی، در اپلیکیشن نورولند وجود دارد.

2- بازی با حروف آینه ای

وارونه نویسی، قرینه نویسی یا آیینه‌ای نویسی حروف از جمله اختلالات نوشتاری رایج در کودکان است که در آن کودک حروف یا کلمات را از چپ به راست می‌نویسد. کلمات و حروف در این حالت طوری به چشم می‌آیند که انگار آن‌ها را جلوی آینه قرار دادیم. ولی برای حل این مشکل چه باید کرد؟ مشخصا بازی! بازی‌هایی مانند نوشتن و خواندن شکل آینه‌ای حروف به یادگیری شکل صحیح حروف و تشخیص آن از شکل آینه ای کمک می‌کند.

بازی زیر از جمله همین بازی‌هاست که شکل دیجیتالی آن نیز همانطور که در بخش بالایی ویدیو قابل دیدن است؛ در بازی نورولند وجود دارد. اگر فرزند شما حروف یا کلمات را قرینه نویسی می‌کند؛ حتما از این بازی‌ها کمک بگیرید:

این ویدیو و ویدیوهای آموزش بازی دیگر در اینستاگرام نورولند منتشر می‌شوند. توصیه می‌شود برای دیدن بازی‌های رایگان بیشتر حتما نورولند را در اینستاگرام دنبال کنید. 

ب- آموزش کلمه سازی با بازی

3- بازی کلمه سازی با حروف درهم

بازی کلمه سازی با حروف درهم و دیگر بازی های کلمه سازی برای کودکان به تقویت مهارت زبان فارسی آن‌ها کمک زیادی می‌کند. در بازی ساخت کلمه با حروف درهم ریخته یک سری حروف به کودک داده می‌شود که سازنده یک کلمه خواهند بود. حالا کودک باید با این حروف کلمه را بسازد. کودک با استفاده از این بازی ترکیب حروف الفبا را می‌آموزد. 

ج- آموزش جمله سازی با بازی

4- بازی جمله سازی گویشی

در این بازی کافیست بدون استفاده از هیچ وسیله اضافی، یک کلمه به کودک بگویید و از او بخواهید تا یک جمله خنده دار با آن بسازد. سپس نوبت کودک است. او یک کلمه می‌گوید و شما جمله خنده داری با آن می‌سازید.

5- آموزش جمله سازی با بازی پازل کلمات

در این بازی، کلمات روی برگه کاغذ نوشته شده و مانند پازل بریده می‌شود. با حل این پازل، کودک می‌تواند یک جمله بسازد. با دانلود اپلیکیشن نورولند می‌توانید از 5 بازی جمله سازی مانند بازی جمله سازی لوله آب و لامپ و تعمیرکار استفاده کنید که همین شرایط را در قالب دیجیتال برای کودک فراهم می‌کنند.

بازی-فارسی-نورولند

د- تقویت املا نویسی کودکان با بازی

6- بازی آموزش املا با استفاده از انواع روش‌های املای خلاقانه

برای بازی کودکانه فارسی املای خلاقانه روش‌های مختلفی دارد که هریک در عین سرگرم کنندگی می‌توانند بسیار مفید باشند و نمرات درس املانویسی کودک را متحول کنند. در دو مقاله تقویت حافظه شنیداری در املا نویسی و تقویت حافظه دیداری در املا نویسی انواع روش‌های املانویسی خلاقانه را معرفی کردیم. اما در ادامه یک بازی املا نویسی جذاب به نام املای نخی را بررسی خواهیم کرد:

در این بازی شما یک کلاف نخ، یک کاغذ، قیچی و چسب به کودک می‌دهید و سپس چند فلش کارت حاوی شکل به او نشان می‌دهید. کودک باید اسم هر شکل را با نخ روی کاغذ بچسباند. تصویر زیر که از یکی‌از منابع این مقاله استخراج شده، شکل انگلیسی املای نخی را نشان می‌دهد:

7- تقویت املا نویسی کودکان با بازی بیا بنویسیم

در این بازی آموزشی کودکانه فارسی ساده و کاربردی، کافیست همراه با کودک به اطراف خود نگاه کنید (در خانه، بیرون از خانه و حتی در راه سفر) و نام چیزهایی که می‌بینید را بنویسید. هرکس زودتر 10 کلمه نوشت برنده است.

8- بازی قصه بگو

در این بازی آموزشی کودکانه فارسی شما یک موضوع به کودک می‌گویید و کودک قصه آن را می‌گوید. سپس خلاصه این قصه را می‌نویسد و برای شما می‌خواند ( برای کودکان کوچکتر که دایره لغات محدودی دارند؛ این خلاصه نویسی می‌تواند فقط به شکل کلمه هم باشد. مثلا اگر قصه درباره پدری است که با اسب برای خرید آب به بیرون می‌رود و بعد در باد و باران گیر می‌کند و در نهایت به خانه می‌رسد؛ خلاصه می‌تواند به این شکل نوشته شود: بابا- اسب- آب- باد- باران- آمد).

ه- تقویت انشا نویسی کودکان با بازی آموزشی کودکانه فارسی

9- داستان سازی تصویری

در بازی داستان سازی تصویری یک سری شکل به کودک نشان می‌دهیم و از او می‌خواهیم یک داستان بگوید که نام تمام این اشکال در آن باشد. برای این کار کافیست چند تصویر اینترنتی از اشیای مختلفی مانند ماشین، دختر، درخت، خانه به کودک نشان دهید. حالا او می‌تواند یک داستان مشابه این بسازد: دختر کوچولو با ماشین به خانه برمی‌گشت. او در راه خانه‌های مختلفی را دید و درخت‌ها را شمرد. 

سوالات متداول

بهترین بازی آموزشی کودکانه فارسی موبایل کدام است؟

بازی نورولند یک اپلیکیشن مناسب برای کودکان 3تا7 ساله است که با داشتن بیش‌از 40 بازی آموزشی به تقویت مهارت‌های مختلفی در کودکان می‌پردازد. از میان این بازی‌ها بیش‌از 10 بازی آن، مناسب آموزش حروف الفبا، کلمه سازی، جمله سازی و املانویسی فارسی هستند.

آیا آموزش حروف الفبا با بازی ممکن است؟

بله؛ بازی‌های داستان نویسی تصویری، املا نخی، قصه بگو، بیا بنویسیم و دیگر بازی‌های معرفی شده در این مقاله به آموزش حروف الفبا با بازی کمک می‌کنند.

نتیجه گیری

آموزش زبان فارسی با بازی برای کودکان یک عمر مفرح و مهم است. بنابراین اگر والد کودکی هستید که به زودی به مدرسه خواهد رفت یا مدرسه ای هست ولی می‌خواهید درس فارسی را با او دوره کنید؛ پیشنهاد می‌شود حتما از بازی‌های این مقاله کمک بگیرید. شما تا به حال از چه روش دیگری برای آموزش جمله سازی، کلمه سازی، املانویسی یا آموزش حروف الفبا با بازی استفاده کردید؟ تجربیات خود را با ما و دیگر والدین به اشتراک بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 1 / 5. تعداد امتیازها: 1

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها