فهرست
تقویت مهارت نوشتن در کودکان
7 روش شگفت انگیز برای تقویت مهارت نوشتن در کودکان
۱۴۰۱/۱۱/۰۵
سید حسین نیرینی
5 نظرات

7 روش شگفت انگیز برای تقویت مهارت نوشتن کودک

مهارت نوشتن کودک یکی‌از موضوعاتی است که کمتر به آن توجه می‌شود و زمانی که کودک در مدرسه با آن مواجه می‌شود ممکن است در آن ضعف داشته باشد یا نتواند به درستی کلمات را بنویسد یا زود خسته شود و مشکلاتی از این قبیل، اما راهکارهایی که برای تقویت نوشتن کودک وجود دارند را می‌توانید از سنین قبل از مدرسه با کودک خود تمرین کنید تا در دوران مدرسه به خوبی از پس نوشتن بر بیاید.

یکی از راه‌های عالی برای تقویت مهارت نوشتن کودک استفاده از بازی‌هایی مثل بازی نورولند است که در یک فضای شاد و با مزه نوشتن و خواندن را در قالب بازی به کودک می‌آموزد و کاملا هم رایگان است.

البته که اگر فرزندتان در سنین مدرسه است و مشکلاتی در نوشتن دارد هم با استفاده از این تمارین بهبود و تقویت این مهارت، ممکن است. در ادامه با نورولند همراه باشید تا مشکلات نوشتن در کودک خود را به دست فراموشی بسپارید.

چرا مهارت نوشتن کودک مهم است؟

ریختن افکار روی کاغذ یکی از بهترین راه‌هایی است که برای به خاطر سپردن کارها و فعالیت‌ها صورت می‌گیرد. در واقع زمانی که شما روی کاغذ چیزی مثل داستان یا در کل مطلبی را می‌نویسید، به تفکرات خود اجازه‌ی زندگی می‌دهید و می‌توانید ایده‌های بیشتری بدهید و خلاقیت بیشتری داشته باشید.

تشویق کودکان به نوشتن چیزهایی که احساس می‌کنند یک راه عالی برای برای تقویت مهارت نوشتن کودک است که بدانید چه چیزی در ذهن آن‌ها وجود دارد. زمانی که کودکان داستانی که در فکرشان وجود دارد را می‌نویسند، می‌توانید فورا متوجه شوید که به چه چیزی علاقه‌مند هستند.

بسیاری‌از کودکان امروزی به خصوص در شرایط کرونا، بیشتر با تایپ کلمات مواجه هستند تا نوشتن آن‌ها به صورت فیزیکی و روی کاغذ، اما منابع نشان داده‌است که تایپ کردن هم نوعی نوشتن محسوب می‌شود و تاثیرات مثبت نوشتن روی کاغذ را نیز با خود به همراه دارد. چیزی که برای کودکان و یادگیری آن‌ها اهمیت دارد این است که بتوانند خواندن و شنیدن را به نوشتن تبدیل کنند. اما شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چگونه می‌توان این مهارت کودک را بهبود داد؟

چگونه خواندن و نوشتن را تقویت کنیم؟ ( راهکار و بازی برای تقویت مهارت نوشتن)

زمانی که یک کودک مدرسه را شروع می‌کند، یکی از اولین مواردی که بعد از الفبا یاد می‌گیرد این است که چگونه کلمات و جملات را تشکیل دهد. آن‌ها به تدریج یاد می‌گیرند که اتفاقات روز و بعد داستان‌ها را خلق کنند. این کار علاوه بر تقویت مهارت نوشتن کودک به بهبود حافظه او نیز کمک می‌کند.

اما همه‌ی بچه‌ها به‌راحتی نمی‌توانند بنویسند. و در مقایسه با دیگر همسالان خود توانایی کمتری دارند. خبر خوب این است که به راحتی امکان تقویت مهارت نوشتن در این کودکان نیز وجود دارد و می‌توانند با استفاده از این راهکارها آن را بهبود ببخشند.

تقویت نوشتن کودک

1-تشویق کودک به خواندن

اگر در این فکر هستید که چگونه خواندن و نوشتن را تقویت کنیم، اولین قدم این است که برای کودکان خود قصه بخوانید و فرزندتان را با انواع مختلف کتاب‌ها و نویسندگان با سبک‌های نوشتاری متفاوت آشنا کنید. این کار به کودک فرصت می‌دهد تا با انواع نوشتن آشنا شود و چیزی را انتخاب کند که با آن ارتباط بیشتری برقرار کرده‌است. اگر از خواندن داستان‌های یک نویسنده خاص لذت می‌برند، برایش بیشتر از داستان‌های همان نویسنده بخوانید.

2-از کودک بخواهید در زمینه‌ی مورد علاقه‌اش بنویسد

 بچه‌هایی که در سنین مدرسه قرار دارند؛ همیشه یک سری علایق خاص دارند. با کمی تمرین هدفمند از این شور و اشتیاق و علاقه برای بهبود مهارت‌ نوشتن در کودک استفاده کنید. به یاد داشته‌باشید، هر چه کودک خود را بیشتر درگیر نوشتن کنید، مهارت‌های نوشتاری او سریع‌تر تقویت خواهد شد. مثلا اگر کودکتان در حال تماشای یک فیلم است، از او بخواهید تا یک پایان جایگزین برای فیلم پیدا کند و بنویسد. اگر آهنگی را دوست دارد، از او بخواهید که یک شعر اضافی برای این ترانه بنویسند. با وصل کردن علایقش به نوشتن، به صورت خودکار به فرزند خود یاد می‌دهید که نوشتن را تمرین کند.

3-بازی برای تقویت مهارت نوشتن

فرزندتان را اجبار نکنید که نوشتن را تمرین کند. زیرا با اجبار و زور، هیچ نتیجه‌ای حاصل نخواهد شد. در عوض یاد بگیرید که چطور مهارت‌های نوشتاری را با بازی کردن به کودک خود بیاموزید و در بین علایق آن‌ها، مهارت‌های مختلفشان را هم تقویت کنید. به خاطر داشته باشید، زمانی که تقویت مهارت نوشتن با بازی همراه باشد، بیشتر از آن لذت خواهند برد.

یک بازی ساده‌ که می‌توانید انجام دهید این است که یک خط از داستانی را برای کودک خود تعریف کنید و به او بگویید که یک کلمه مرتبط به آن اضافه کرده و بنویسد. با افزودن کلمات تا جایی که جمله دارای معنی باشد، می‌توانید این بازی را ادامه دهید.

بازی دیگری که می‌توانید برای تقویت مهارت نوشتن کودک از آن بهره‌مند شوید، این است که 4 الی 5 کلمه به فرزند خود بگویید و از او بخواهید که داستانی بسازد و آن را بنویسد.


انواع بازی آموزشی کودکانه فارسی بیشتر را که به تقویت مهارت‌هایی مانند شناخت حروف الفبا، کلمه سازی و جمله سازی کمک می‌کنند؛ در مقاله لینک شده ببینید. 


بازی‌هایی از قبیل بازی ویدیوی زیر نیز به تقویت خواندن و نوشتن کودک کمک می‌کند:

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه با دیگر مهارت‌های لازم برای کودکان آشنا شوید و راهکارهای تقویت مهارت نوشتن با بازی را یاد بگیرید حتما به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

4-تشویق به خواندن مجلات و نوشتن خاطرات روزانه (بازی برای تقویت مهارت خواندن کودک)

نوشتن چند سطر به صورت روزانه در دفتر خاطرات روشی عالی برای ایجاد یک عادت نوشتاری خوب است. این کار کودکان را تشویق می‌کند که سبک نوشتاری منحصر به‌فرد خود را داشته‌باشند. و به آن‌ها آموزش می‌دهد، از طریق تمرین، چگونه در مورد رویدادهای روزمره به شیوه‌ای جالب‌تر بنویسید.

توسعه یک سبک نوشتاری منحصر به‌فرد، یک گام بزرگ برای تقویت مهارت‌های نوشتاری کودک است. کودک خود را تشویق کنید تا اتفاقات روزمره خود را توصیف کند و حتی کوچک‌ترین جزئیات را در دفترچه خاطرات خود ثبت کند.

نوشتن سفرنامه یک راه عالی دیگر برای تقویت مهارت نوشتن کودک است. نوشتن در دفترچه خاطرات یا نوشتن سفرنامه علاوه بر تقویت مهارت نوشتن کودک به رشد خلاقیت و هوش بچه‌ها نیز منجر می‌شود و بعد از سال‌ها می‌توانند خاطرات را دوباره مرور کنند.

5-نوشتن نامه

فرزندتان را تشویق کنید که با استفاده از کلمات رسمی برای دیگران نامه بنویسد. مثلا برای پدربزرگ و مادربزرگ یا دوستان و آشنایان دیگر! نوشتن نامه یکی از راه‌های خوب برای تقویت مهارت نوشتن است که امروزه کمتر استفاده می‌شود.

6-خرید نوشت‌افزار زیبا

ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما کودکان عاشق نوشتن در دفترهای فانتزی، کتاب‌های رنگارنگ و با استفاده از مداد رنگی هستند. کودک خود را به فروشگاه ببرید و برای او نوشت‌افزار فانتزی بخرید که به آن علاقمند است. کودکان وقتی می‌دانند که می‌توانند از ابزارهای خاص استفاده کنند، از نوشتن بیشتر لذت می‌برند.

7-کمک به پیدا کردن ایده‌ای برای نوشتن

گاهی اوقات عدم علاقه بچه‌ها به نوشتن، ناشی از این است که ایده‌ی جالبی ندارند که روی کاغذ بریزند و توسط آن نوشتن را تمرین کنند. با فرزند خود صحبت کنید و به او ایده بدهید. این مکالمه می‌تواند پیرامون مسائل مختلفی باشد، اما سعی کنید موضوعی را انتخاب کنید که برای او آشنا و قابل لمس باشد تا راحت‌تر بتواند بنویسد و تمرین کند. در واقع با این کار شما خوراک او را برای نوشتن مهیا می‌کنید.

پرسش و پاسخ

چگونه خواندن و نوشتن را تقویت کنیم؟

برای تقویت خواندن و نوشتن کودک بهتر است از بازی و روش‌های مفیدی که در مقاله نورولند معرفی شده‌اند استفاده کنید.

چرا نوشتن برای کودکان مفید است؟

نوشتن یکی از بهترین راه‌ها برای به خاطر سپردن کارها و فعالیت‌ها و تقویت تفکر و خلاقیت کودک است. از طرفی از اصلی‌ترین مهارت‌های موردنیاز کودک درسنین مدرسه است.

راهکارهای تقویت مهارت نوشتن کودک چیست؟

کمک به پیدا کردن ایده‌ای برای نوشتن، مجله یا کتاب داستان خوانی، انجام بازی‌های نوشتاری ساده می‌توان توانایی نوشتن را در کودک تقویت کرد. چندین نمونه از پیشنهادات مناسب برای تقویت نوشتن کودکان در این مقاله آورده شده‌اند.

کلام آخر

تقویت مهارت نوشتن کودک امری است که نیاز به تمرین دارد. این روزها کودکان ما بیشتر درگیر تایپ کردن در موبایل و لپ‌تاپ هستند و کمتر با نوشتن دستی سروکار دارند، اما این وظیفه‌ی ماست که در این شرایط کودکان خود را به نوشتن علاقمند و مهارت نوشتن را در آن‌ها تقویت کنیم. در کنار انجام موارد گفته‌شده می‌توانید تمارین دست‌ورزی را نیز با کودک خود انجام دهید تا دست قدرتمندتری داشته باشد و از نوشتن خسته نشود. بسیاری از کودکان به دلیل خسته شدن دستشان به نوشتن علاقه ندارند.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاده کنید. خوشحال می‌شویم اگر نظر، سوال و تجربه‌ی خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • حیدری گفت:

    بسیار خوب بود ممنون ?❤

  • فاطمه اسماعیلی گفت:

    خیلی مفید بود ممنون

  • […] گرفتن خواندن و نوشتن و مسائل مربوط به آموزش زبان فارسی به کودکان، مانند […]