فهرست
اختلالات کودک
آشنایی با انواع اختلال در کودکان
۱۴۰۱/۰۸/۳۰
نگین حافظی
1 نظرات

آشنایی با انواع اختلال در کودکان

اختلالات کودک به‌عنوان یک عامل جدی به وجود آورنده‌ی تغییرات اساسی در نحوه یادگیری، رفتار یا کنترل احساسات کودکان توصیف می‌شود که باعث پریشانی و مشکلاتی در گذراندن روز می‌شود. متخصصان مراقبت های بهداشتی از دستورالعمل های موجود در راهنمای تشخیصی و آماری انجمن روانپزشکی آمریکا، ویرایش پنجم (DSM-5)1 برای کمک به تشخیص اختلالات دوران کودکی استفاده می‌کنند.

اما باید بدانید که پژوهش‌های زیادی در راستای شناخت و درمان اختلال‌های بچه‌ها انجام شده‌اند. و این موضوع به کسب اطلاعات بسیاری در مورد اختلالات جسمی و اختلالات روانی کودک از جمله علائم، درمان، و اقدامات پیشگیرانه موثر بر آن‌ها، منجر شده است.

در سری مقالات اختلالات روانی کودک با نورولند همراه باشید تا به بررسی انواع اختلالات بچه‌ها و رفتار صحیح برای پیشگیری و درمان آن بپردازیم.

اختلال روانی و رشدی دوران کودکی شامل اختلالات عصبی رشدی، عاطفی و رفتاری است که اثرات نامطلوب گسترده و جدی بر بهزیستی روانی و اجتماعی دارد. کودکان مبتلا به این اختلالات نیاز به حمایت بیشتر از سوی خانواده ها و سیستم‌های آموزشی دارند. این اختلال‌ها اغلب تا بزرگسالی ادامه می یابد و این کودکان به احتمال زیاد یک مسیر تکاملی به متفاوت از عموم جامعه را تجربه می‌کنند. در همین راستا ممکن است این کودکان نیاز به خدمات پزشکی و توانبخشی داشته باشند یا خطر بروز رفتارهای خطرآفرین و آسیب‌زا در آن‌ها افزایش یابد. اختلالات روانی و رفتاری کودکی رایج در کودکان شامل موارد زیر هستند که در ادامه به خلاصه بررسی می‌شوند:

هر یک از موضوعات تعریف شده در این مقاله به شکل جداگانه در مقالات دیگری بررسی شده‌اند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره هر اختلال، به مقاله لینک شده در بخش مربوطه مراجعه کنید یا به ما پیام دهید.

بررسی رایج‌ترین اختلالات روانی دوران کودکی

اختلالات کودک

اختلالات روانی کودک

سلامت روان انسان یک بخش اساسی برای سلامت و رفاه کلی اوست. شما به عنوان والدین، نقش بزرگی در حمایت از سلامت روانی فرزندتان دارید. مراقبت و حمایت محبت آمیز پایه‌ای قوی می‌سازد و به فرزند شما کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی و عاطفی را که برای داشتن یک زندگی شاد، سالم و با رضایت به آن نیاز دارد، پرورش دهد. بروز اختلال‌های روانی در فرزند خانواده موجب به خطر افتادن زندگی روزمره در خانواده می‌شوند. بیایید با هم به بررسی انواع اختلالات روانی بپردازیم:

دوقطبی کودک

اختلال دوقطبی کودک ممکن است. این اختلال اغلب در کودکان خردسال و نوجوانان تشخیص داده می‌شود، اما ممکن است در کودکان در هر سنی رخ دهد. همانند بزرگسالان، اختلال دوقطبی در کودکان می‌تواند باعث نوسانات خلقی از اوج بیش فعالی یا سرخوشی (شیدایی) تا افسردگی جدی شود.

بیش فعالی و اختلالات تمرکز کودک

اختلال کمبود توجه-تمرکز/بیش فعالی (ADHD) یک بیماری مزمن است که میلیون‌ها کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اغلب تا بزرگسالی ادامه می‌یابد. ADHD شامل ترکیبی از مشکلات مداوم، مانند مشکل در حفظ توجه، بیش فعالی و رفتار تکانشی است.

اوتیسم کودک

اوتیسم یک مشکل تازه کشف شده است. کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم اغلب در رفتارها، فعالیت ها و علایق خود محدود، سفت و سخت و حتی وسواسی هستند. علائم اوتیسم کودک ممکن است شامل موارد زیر باشد: حرکات مکرر بدن (بال زدن دست، تکان دادن، چرخیدن)، حرکت مداوم، دلبستگی وسواسی به اشیاء غیرعادی (بندهای لاستیکی، کلیدها، کلیدهای نور).

اختلال یادگیری

داشتن اختلال یادگیری به این معنی است که کودک در یک یا چند زمینه یادگیری مشکل دارد، این اختلال حتی بر یادگیری کودکان باهوش و با انگیزه هم تاثیر منفی دارد. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری ممکن است از اینکه با وجود تلاش زیاد نمی‌توانند بر موضوعی تسلط پیدا کنند؛ احساس ناامیدی کنند. همچنین این کودکان ممکن است به دلیل علائم این مشکل، درمانده شوند یا از تلاش کناره‌گیری کنند.

اختلال گفتاری و لکنت زبان کودک

مشکلات گفتاری از جمله لکنت زبان در میان کودکان خردسال به عنوان مشکلی رایج از یادگیری صحبت کردن رایج است. کودکان خردسال ممکن است زمانی که توانایی های گفتاری و زبانی آن‌ها به اندازه کافی رشد نکرده باشد؛ لکنت زبان داشته باشند. این لکنت تا زمانی طول می‌کشد که کودکان بتوانند بین افکار خود و آنچه می‌خواهند بگویند هماهنگی ایجاد کنند. 

اختلالات رفتاری کودک

خودزنی، خجالتی بودن، استرس و اضطراب، ترس و خشم کنترل نشده از جمله اختلال‌های رفتاری کودک است که رایج‌اند. این مشکلات در مقاله مربوطه به تفکیک بررسی شده‌اند.

جمع بندی

پانزده درصد از جمعیت جهان دارای نوعی ناتوانی هستند، که در بدو تولد وجود داشته باشد و یا در مراحل بعدی زندگی ایجاد شده است.  نزدیک به 240 میلیون نفر از این افراد کودک هستند. کنوانسیون حقوق افراد دارای اختلال، زندگی با اختلال را مانند معلولیت به‌عنوان داشتن یک آسیب طولانی‌مدت جسمی، ذهنی، فکری یا حسی تعریف می‌کند که – در تعامل با محیط – مانع از مشارکت فرد در جامعه به طور برابر با دیگران می‌شود.

کودکان و نوجوانان دارای اختلال، افرادی بسیار متفاوت با تجربیات زندگی خاصی هستند. این کودکان نیاز به مراقبت و درمان‌های ویژه‌ای دارند. تلاش ما بر این است که والدین را از نیازهای این کودکان آگاه کنیم تا زندگی برای آن‌ها آسان‌تر شود. با بیان نظر خود ما را در این زمینه همراهی کنید.

پرسش‌های متداول

شایع‌ترین اختلالات کودک کدامند؟

بیش فعالی و اوتیسم، دو اختلال رایج کودکان هستند. دیگر اختلالات قابل بروز در بچه‌ها نیز در این مقاله بررسی شده‌اند.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] یکی از اختلالات رفتاری در کودکان است که ممکن است در کودکان به وجود بیاید. این رفتار به […]