فهرست
انواع اختلال یادگیری در کودکان
انواع اختلال یادگیری و 6 روش برای درمان آن‌ها
۱۴۰۱/۱۱/۲۴
لیلا افشار
2 نظرات

انواع اختلال یادگیری

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع اختلالات یادگیری در کودکان و به راهکارهایی برای درمان اختلال یادگیری کودکان در بهترین زمان ممکن بپردازیم. این مقاله نورولند به طور کلی به بحث پیرامون انواع اختلال یادگیری در کودکان ، علائم و راهکارهای آن خواهیم پرداخت.

انواع اختلالات یادگیری از جمله رایج‌ترین اختلال در کودکان هستند؛ که در بسیاری از موارد می‌تواند با مشکلاتی دیگر اشتباه گرفته شوند. در بیشتر موارد هم تماما درمان نمی‌شوند. کلید مدیریت آن‌ها، شناسایی و مداخله زودهنگام است. بنابراین خواندن این مقاله می‌تواند به خصوص برای والدین بسیار مفید باشد. ( هریک از اختلالات یادگیری به شکل جداگانه در مقالاتی به بحث گذاشته‌شده‌اند؛ برای اطلاع از هریک به مقاله مربوطه لینک داده شده در همین مطلب مراجعه کنید.)

اختلال یادگیری چیست؟

اصطلاح اختلالات یادگیری (LD) برای توصیف گروهی از اختلالات استفاده می‌شود که بر نحوه یادگیری کسی تأثیر می‌گذارد. وقتی کودک دچار اختلال یادگیری می‌شود ممکن است در خواندن، نوشتن، ریاضیات، گوش دادن و یا صحبت کردن مشکل داشته باشد. معمولاً بین آنچه بر اساس هوش کودک از او انتظار می‌رود و عملکرد واقعی او (در صورت ابتلا به اختلال یادگیری) تفاوت زیادی وجود دارد. در واقع این اختلال می‌تواند کارهای روزمره مانند مطالعه برای یک امتحان یا تمرکز در کلاس را بسیار دشوارتر کند.

اختلال یادگیری این نیست!

بسیاری اختلال یادگیری را به شکل نادرستی توصیف می‌کنند. اختلال یادگیری؛ ناتوانی ذهنی یا داشتن ضریب هوشی پایین نیست. کودک ممکن است ضریب هوشی بالای 85 داشته باشد اما دچار اختلال یادگیری نیز باشد. همینطور اختلال یادگیری با کم شنوایی، مشکلات بینایی، یک رفتار یا اختلال عاطفی، اختلال کم توجهی (ADHD یا ADD) یا اوتیسم نیز متفاوت است و باید مراقب بود تا با هیچ یک از این‌ها اشتباه گرفته نشود.

اختلال یادگیری شرایطی مادام العمر است!

از آنجا که بسیاری از افراد با بالغ شدن یاد می‌گیرند تا ضعف‌های یادگیری خود را جبران کنند، به نظر می‌رسد که اختلال یادگیری از بین رفتنی نیست و تا پایان عمر همراه فرد باقی خواهد ماند. به همین دلیل است که زمانی تصور می‌شد LD فقط کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بعد از سپری کردن دوران کودکی و مدرسه پایان می‌یابد. اما اکنون می‌دانیم که اختلالات یادگیری در طول زندگی فرد ادامه می‌یابند؛ حتی اگر افراد یاد بگیرند که مشکل و ناتوانی خود را به نوعی جبران کنند. با این حال استراتژی‌هایی وجود دارد که فرد می‌تواند برای اینکه راحت‌تر با مشکلات مربوط به این اختلال کنار بیاید؛ آن‌ها را به کار گیرد.

انواع اختلالات یادگیری در کودکان

اصطلاح اختلال یادگیری مشکلات مختلف یادگیری را در بر می‌گیرد. سه نوع اصلی اختلالات یادگیری عبارتند از: اختلال خواندن، اختلال نوشتن و اختلال در ریاضیات. اختلالات یادگیری دیگری وجود دارند که کمتر رایج هستند و بر حافظه، مهارت‌های اجتماعی و عملکردهای اجرایی تأثیر می‌گذارند.

اختلال یادگیری خواندن

اختلال خواندن در کودکان
اختلال خواندن اغلب با عنوان نارساخوانی شناخته می‌شود. بین 2 تا 8 درصد از کودکان در سنین مدرسه دارای اختلال خواندن هستند.

برخی از علائم رایج اختلال در خواندن عبارتند از:

  • دشواری در تشخیص اصواتی که شکل نوشتاری نزدیک به هم دارند.
  • ضعف در تفکیک اصوات درون کلمات
  • دشواری در تلفظ کلمات
  • مشکلات در درک و استفاده از دستور زبان
  • ضعف در هجی کردن

اختلال یادگیری نوشتن

اختلال نوشتن در کودکان
اختلال نوشتن بر توانایی فرد برای بیان افکار خود در نوشتن تأثیر می‌گذارد.

 بازی‌های موبایلی مفیدی مانند بازی نورولند می‌توانند به تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن کودک کمک کنند.

برخی از علائم رایج اختلال نوشتن عبارتند از:

  • گرفتن ناخوشایند یا محکم مداد در دست
  • دست خط ناخوانا
  • گفتن کلمات با صدای بلند هنگام نوشتن
  • حذف کلمات در جملات
  • مشکل در دستور زبان و ساختار نحو
  • استفاده‌ی اشتباه حروف هم آوا در نوشتن
  • مشکل در سازماندهی و برنامه ریزی افکار هنگام نوشتن

اختلال یادگیری ریاضی

اختلال ریاضی در کودکان
اختلال ریاضی اصطلاح گسترده‌ای برای انواع مختلف اختلالات است که شامل مشکلات ریاضی است.

برخی از علائم اختلال ریاضی عبارتند از:

  • رشد کُند مهارت در شمارش و حل مسئله ریاضی
  • دشواری در یادآوری توالی اعداد
  • مشکلات محاسبات
  • ضعف در مفاهیم زمانی
  • ضعف در جهت گیری
  • دشواری در تکمیل ریاضیات ذهنی
    کودکی با LD ریاضیات ممکن است در یک روز مسائل ریاضی را به خوبی درک و حل کند. اما روز دیگر با مشکلات فوق روبرو شود و گیج شود.

تشخیص اختلالات یادگیری

اگر والدین یا معلمان متوجه شوند كودك در حوزه‌ای از یادگیری در تلاش است ولی با عملکرد وی در آن زمینه مطابقت ندارد، ارزیابی انجام می‌شود. هیچ آزمون واحدی برای تشخیص اختلالات یادگیری وجود ندارد. در عوض، یک سری ارزیابی انجام می‌شود که اغلب شامل آزمون‌های پیشرفت، ارزیابی‌های شناختی (آزمون های ضریب هوشی) و آزمون های مربوط به خواندن، ریاضیات و توانایی‌های نوشتاری است.

درمان اختلالات یادگیری

هیچ دارو یا درمان قطعی برای کمک به بهبود ناتوانی یادگیری وجود ندارد. با این حال مطالعات نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به ADHD و LD با دنبال کردن یک برنامه درمانی شامل داروهای ADHD، بهبود در هر دو را خواهند داشت. علاوه بر این، استراتژی‌های آموزشی می‌توانند در کلاس کودک شما گنجانده شوند. یا بر اساس سطح اختلال، کودک کلاس‌های آموزشی ویژه‌ای را شروع کند. پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی بیشتر در این مورد و موارد مشابه به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

مداخلات تحصیلی

از آنجا که هر کودک دارای اختلال یادگیری دارای شرایطی متفاوت است و ممکن است در زمینه‌های خاصی دست و پنجه نرم کند، مداخله‌ی “استاندارد” تحصیلی وجود ندارد. در عوض مدرسه همراه با والدین، ​​باید یک برنامه آموزشی فردی‌ای که متناسب با شرایط و زمینه‌های خاص کودک است را پیش ببرد. با این حال، همه‌ی دانش‌آموزان مبتلا به LD باید از آموزش سازمان یافته و ترتیب یافته، نشانه‌های دیداری و کلامی، کمک در برنامه‌ریزی و سازماندهی، آموزش متمایز و تکنیک‌های آموزش چند حسی بهره مند شوند.

نقش والدین در درمان اختلال یادگیری کودکان

درمان اختلال یادگیری در کودکان می‌تواند به شیوه‌های مختلفی انجام گیرد. بهترین روش، اقدام خود شما به عنوان والدین است. چرا که احتمالا در درست‌ترین زمان ممکن و خیلی زود به این مشکل پی می‌برید.
اولین قدم برای مراقبت از کودکان با تعامل آن‌ها در خانه آغاز می‌شود. در واقع والدین بهترین معلمی هستند که یک کودک می‌تواند درخواست کند. برای مراقبت صحیح از فرزند خود، این شما هستید که باید قدم اول را بردارید و پیشرو باشید. از آنجا که کودکانی که در یادگیری مشکل دارند اصولا خیلی سریع خسته می‌شوند، والدین وظیفه دارند یک شیوه تدریس سرگرم کننده و تعاملی را ایجاد کنند. یادگیری فقط به چند کتاب درسی برای این کودکان محدود نمی‌شود. دامنه‌ی یادگیری باید گسترده شود و همه تجربیات روزانه را در بر بگیرد تا کودک بتواند از آن‌ها یاد بگیرد. از یک سفر ساده به فروشگاه‌ مواد غذایی و نگاه کردن به برچسب‌ها، تا خواندن تابلوهای تبلیغاتی، همه چیز می‌تواند یک تجربه عالی برای یادگیری باشد. در این مقاله به نکات مهمی که والدین برای بهبود کودکان دارای اختلال یادگیری باید به کار گیرند؛ اشاره می‌کنیم.

کودکان دارای اختلال یادگیری ممکن است در ابراز احساسات، آرام کردن خود و خواندن نشانه‌های غیر کلامی دچار مشکل شوند. این می‌تواند در کلاس و در کنار همسالان آن‌ها مشکل ایجاد کند. خبر خوب این است که شما به عنوان والدین می‌توانید تأثیر بسیار زیادی در این حوزه داشته باشید. مهارت‌های اجتماعی و عاطفی ثابت‌ترین شاخصه موفقیت برای همه کودکان است. این نکته شامل بچه‌هایی با اختلالات یادگیری نیز می‌شود.

کمک به درمان اختلال یادگیری در کودکان

وقتی صحبت از اختلالات یادگیری می‌شود، شناخت و رسیدن به راهی برای بهبود آن آسان نیست. گرچه که مراجعه به متخصصان این حوزه و کمک گرفتن از مدرسه و معلمین می‌تواند راهکاری مفید باشد؛ اما از نقش خودتان غافل نشوید. شما فرزند خود را بهتر از هر کس دیگری می‌شناسید. بنابراین در جستجوی گزینه‌های خود، یادگیری در شیوه‌های درمان و خدمات جدید و نظارت بر آموزش فرزند خود را در اولویت قرا دهید.

والدین در بهبود اختلال یادگیری کودکان نقش مهمی دارند.

1. درباره اختلال یادگیری فرزندتان بیاموزید

درباره نوع اختلال یادگیری فرزندتان بخوانید و بدانید. دریابید که چگونه این ناتوانی در روند یادگیری تأثیر می‌گذارد و چه مهار‌ت‌های شناختی‌ای را درگیر می‌کند. اگر درک کنید که چگونه مشکلات یادگیری بر کودک شما تأثیر می‌گذارد، ارزیابی روش‌های یادگیری آسان‌تر خواهد بود.

2. سرگرمی و یادگیری

انجام بازی های کلمه‌ای تعاملی می‌تواند به کودک شما کمک کند یادگیری کلمات و جملات جدید برایش سرگرم کننده باشد. بازی های کلمه‌ای می‌توانند به فرزند شما کمک کنند تا بر همه مشکلاتی که پیرامون اختلال یادگیری می‌تواند برایش به وجود آید، غلبه کند. کودکان با تماشای والدین خود یاد می‌گیرند. به عنوان مثال تحریک عادت به خواندن کتاب و نوشتن می‌تواند در دراز مدت به فرزندان شما در بهبود یادگیری کمک کند. همچنین استفاده از بازی‌های موبایلی مفیدی مانند بازی الفبا با گیگولا که به تقویت مهارت‌ نوشتن و خواندن کودک کمک می‌کند نیز می‌تواند مفید باشد.

3. از افراد دیگر کمک بگیرید

کسانی که می‌توانند با ارزش‌ترین توصیه‌ها را به شما ارائه دهند، کسانی هستند که در موقعیت شما بوده‌اند و مشکل شما را داشته‌اند. آن‌ها با افزایش آگاهی‌تان در مورد مشکلی که دارید بهترین کمک را می‌توانند به شما داشته باشند.

4. نقاط قوت فرزندتان را پرورش دهید

حتی کودکانی که دارای اختلال یادگیری هستند، در حوزه‌ا‌ی از یادگیری مشکل و در حوزه دیگری برتری دارند. به علایق و نقاط قوت فرزندتان توجه کنید. کمک به کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در ایجاد احساسات مثبت و توجه به قوت‌هایشان احتمالاً در زمینه حل مشکلات نیز به آن‌ها کمک خواهد کرد.

5. به مهارت‌های اجتماعی و عاطفی آن‌ها توجه داشته باشید

مشکلات یادگیری می‌تواند برای کودکان بسیار ناامید کننده باشد. این کودکان مدام نگران این هستند که در مقابل دوستان و همکلاسی‌های خود خجالت بکشند. ناتوانی‌های یادگیری و چالش‌های تحصیلی همراه آن‌ها می‌تواند به کاهش عزت نفس، انزوا و مشکلات رفتاری منجر شود. اما شما می‌توانید با ایجاد یک سیستم پشتیبانی قوی برای کودکان دارای اختلال یادگیری به آن‌ها در مقابله با مشکلات و ناامیدی‌ها کمک کنید. با تمرکز روی رشد فرزندتان به آن‌ها کمک خواهید کرد عادات عاطفی خوبی را در خود پروروش دهند که زمینه موفقیت در طول زندگی را برای آنان فراهم می‌کند.

6. از متخصصان کمک بخواهید

بسیاری از متخصصان می‌توانند به فرزندان شما کمک کنند. معلمان و متخصصان آموزش دیده می‌توانند به کودک شما کمک کنند تا از پس ناتوانی‌هایش برآید. با این حال باید درک کنید که این روند طولانی و سخت است و اصولا هم میانبری برایش وجود ندارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌های تربیتی و تقویتی مربوط به فرزندتان توصیه می‌کنیم حتما به این صفحه اینستاگرام مراجعه کنید.

کودکان را با اختلال یادگیری شان تنها نگذاریم.

متخصصانی که می‌توانند به درمان اختلال یادگیری در کودکان کمک کنند

  • متخصص شنوایی: اگر کودک شما دچار مشکلاتی در یادگیری است، یک متخصص شنوایی سنجی می‌تواند به فرزند شما کمک کند.
  • مشاور آموزشی: یک مشاور آموزشی از آنجا که سوابق تحصیلی ویژه‌ای دارد می‌تواند با ارائه ارزیابی‌هایی ارزشمند به شما کمک کند. آن‌ها می‌توانند در مورد برنامه درسی مدرسه راهنمایی‌هایی ارائه دهند و مشکلاتی را که فرزند شما ممکن است تجربه کند، ساده کنند.
  • درمانگر آموزشی: آن‌ها می‌توانند برای مشکلاتی که در طی روز در مدرسه وجود دارد، راه حل‌هایی پیدا کنند.
  • متخصص اختلالات یادگیری: آن‌ها برای برخورد با همه مشکلاتی که فرزند شما ممکن است در مشکلات یادگیری با ان روبه رو باشد، مناسب هستند.
  • متخصص مغز و اعصاب: متخصصان مغز و اعصاب از آنجا که می‌توانند اطلاعات ارزشمندی درباره هرگونه مشکلی در مغز ارائه دهند، مفید هستند.
  • روانشناس (بالینی): روانشناسان می‌توانند روش‌های درمانی مناسبی را برای مشکلات روحی یا روانی پیدا کنند.
  • روانشناس مدرسه/ آموزش: از آنجا که مدرسه نقش مهمی در زندگی کودک با اختلال در یادگیری دارد، روانشناسان مدرسه می‌توانند به بهترین وجه مشکلات فرزند شما را برطرف کرده و برای کمک‌های مناسب پیشنهادات خود را ارائه دهند.
  • گفتار و زبان درمانگر: کودکان دارای مشکلات گفتاری یا زبانی می‌توانند از متخصصانی که برای کمک به آن‌ها آموزش دیده اند، کمک بگیرند.

موفقیت در عین ابتلا به اختلال یادگیری

LD یک بیماری مادام العمر است. اما این بدان معنا نیست که یک کودک با ناتوانی یادگیری نمی‌تواند موفق شود. افراد مبتلا به LD را می‌توان در هر نوع تخصص یا مشاغلی یافت.
چند فرد مشهور مبتلا به LD عبارتند از: آگاتا کریستی، تام کروز، ریچارد برانسون، آلبرت انیشتین، توماس ادیسون، توماس جفرسون، جورج پاتون و جورج واشنگتن.

منابع: وبسایت additudema ، helpthemshine و helpguide

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] تحصیلی کودک، تنها یک اختلال یادگیری است. هنگامی که اختلالات یادگیری کودک ناشناخته رها شوند؛ او با یک ضعف مهارتی رشد […]

  • […] ریاضی غالباً همراه با نارساخوانی که یک اختلال یادگیری در خواندن است اتفاق می‌افتد. تقریباً نیمی از کودکان […]