فهرست
بازی ریاضی کودک
۱۴ بازی ریاضی کودکان که باید بدانید
۱۴۰۲/۰۶/۱۸
نگین حافظی
4 نظرات

۱۴ بازی ریاضی کودکان که باید بدانید

ریاضی از جمله درس‌هایی است که باب میل هر کودکی نیست! اما همه کودکان باید از همان ابتدای تحصیل آن را یاد بگیرند و تا همیشه همراه آن‌هاست. خوشبختانه آموزش بازی محور برای درس ریاضی این روزها فراگیر شده و برای آموزش ریاضی به کودکان از انواع بازی ریاضی در خانه و مدرسه استفاده می‌شود.

نکته‌ای که باید بدانید این است که اگر کودک خود را قبل از سن مدرسه به ریاضی علاقمند کنید، در زمان مدرسه می‌تواند راحت‌تر این درس را یاد بگیرد و علاقه‌ی بیشتری به آن نشان می‌دهد. به همین خاطر است که نورولند در این مقاله به شما چند بازی ریاضی کودکان را معرفی خواهد کرد که برای تقویت مهارت‌های ریاضی کودک شما بسیار مفید هستند.

1. بازی شمارش

برای انجام این بازی ریاضی به 4 کارت نیاز دارید که اعداد 25، 50، 75 و 100 روی آن‌ها نوشته شده است. و بجز آن روی 2 دسته کارت‌های دیگری باید اعداد 1 تا 10 را بنویسیم.

نحوه بازی:

قدم اول: ۴ کارت (۲۵، ۵۰، ۷۵ و ۱۰۰) را آماده کنید رو به پشت بگذارید و مخلوط کنید.

قدم دوم: همان کار را با کارت‌های 1 تا 10 انجام دهید، و اطمینان حاصل کنید که حداقل ۲ کارت برای هر عدد دارید.

قدم سوم: هر بازیکن می‌تواند 6 کارت انتخاب کند. این 6 کارت می‌تواند از هرکدام از دسته‌بندی‌ها انتخاب شود. این کارت‌ها در دست افراد قرار می‌گیرد.

قدم چهارم: حالا یکبار دیگر از دسته‌ی کارت‌های 1 تا 10، 3 کارت دیگر را بردارید. این سه کارت یک عدد سه رقمی برای شما تولید می‌کند.

قدم پنجم: حالا بازیکن باید تلاش کند تا با انجام اعمال ریاضی و با استفاده از 6 کارتی که اول بازی انتخاب کرده، به عدد 3 رقمی مورد نظر دست پیدا کند.

دقت کنید که از هر کارت فقط یکبار در عملیات‌های مورد نظر خود می‌توانید استفاده کنید.
اگر فرزندتان، اعداد 3 رقمی را بلد نیست، می‌توانید با کوچک کردن اعداد این بازی را برای اعداد 2 رقمی هم انجام دهید.

این بازی یک شبیه سازی فیزیکی از بازی شمارش حیوانات موجود در اپلیکیشن نورولند است. 

باز ریاضی کودکان

2. آموزش ریاضی با بازی حدس

این بازی ریاضی ساده راهی خوب برای تقویت عملیات‌های ریاضی است. برای این بازی به کارت‌هایی که از 1 تا 10 روی آن‌ها نوشته شده، نیاز دارید و نحوه بازی به شکل زیر است:

نحوه بازی:

قدم اول: بازی با دو بازیکن انجام می‌شود که روبروی هم هستند. هر فرد یک کارت را انتخاب می‌کند و بدون دیدن آن را روی پیشانی می‌گذارد، به گونه‌ای که بازیکن دیگر بتواند ببیند.

قدم دوم: بازیکنی که عدد را می‌بیند، باید با استفاده از اعمال ریاضی بازیکن مقابل را به عدد مورد نظر برساند، مثلا بگوید جمع دو عدد است و… 

3. بازی ریاضی نورولند

اپلیکیشن نورولند حاوی بیش‌از 40 بازی تقویتی مختلف طراحی شده برای کودکان 3 تا 7 ساله است که بیش‌از 10 مورد این بازی‌ها برای آموزش ریاضی به کودکان ساخته شده‌اند. پس اگر به دنبال دانلود بازی ریاضی برای کودکان هستید؛ اپلیکیشن نورولند را از دست ندهید.

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

انواع بازی ریاضی نورولند به تقویت مهارت‌های مختلف ریاضی مانند شمارش اعداد، آشنایی با اعداد، جمع و تفریق، ضرب و تقسیم و حتی آشنایی با اشکال هندسی و حل مسئله در کودکان می‌پردازد. 

4. بازی 20 سوالی ریاضی

این یک بازی ریاضی کودکانه است که توسط کودکان در درس در سراسر جهان استفاده می‌شود! کافیست یک عدد را در نظر بگیرید و از کودک بخواهید تا با 20 سوال آن را حدس بزند. مثلا بپرسد، آیا از 6 کوچک‌تر است؟ یک روش پیشرفته‌تر برای این بازی وجود دارد که به صورت زیر است:

نحوه بازی:

قدم اول: هر بازیکن باید یک کارت را روی پیشانی خود قرار دهد که مربوط به ریاضی است. این کارت می‌تواند شکل، عدد یا هر عملی که مربوط به ریاضی است، باشد. (بازیکن برگه روی پیشانی خود را نمی‌بیند.)

قدم دوم: بازیکنی که کارت روی سر او قرار گرفته است، باید سوال کند و بازیکن دوم فقط می‌تواند با بله یا خیر پاسخ دهد.

قدم سوم: برای جذاب کردن بازی می‌توانید، تعداد سوالات را محدود کنید و تعداد نوبت مشخصی برای بازی تعیین کنید.

بازی ریاضی کودکانه

5. آموزش ریاضی با بازی از پنج تا یک

این بازی نه تنها مهارت‌های حل مساله کودکان و مهارت‌های حل مساله را آزمایش می‌کند، بلکه یک رقابت برای تمرین ریاضیات در خانه به ارمغان می‌آورد و این مهم است؛ زیرا همه ما می‌دانیم که کودکان چقدر دوست دارند برنده شوند! برای این بازی نیاز است که 5 جمله برای رسیدن به پاسخ در نظر بگیرید. پاسخ می‌تواند هر چیزی که مربوط به ریاضیات است، باشد.

نحوه بازی:

قدم اول: اولین فرد یک کارت حاوی 5 جمله را انتخاب می‌کند. هر یک از این پنج جمله سرنخی برای پاسخ نهایی است، که با یک سرنخ مبهم در اولین جمله شروع می‌شود، تا آخرین جمله که یک سرنخ بسیار ساده برای رسیدن به جواب نهایی است.

قدم دوم: بازیکن اولین جمله را می‌خواند. «این شکل چهار وجه دارد.»

قدم سوم: بازیکن می‌تواند تصمیم بگیرد که پاسخ بدهد و اگر درست باشد، پنج امتیاز کسب کند. اما اگر اشتباه کند، هیچ امتیازی به او تعلق نخواهد گرفت. به همین صورت با خواندن هر جمله، امتیاز کمتری کسب خواهد کرد و اگر نتواند در هر مرحله درست حدس بزند، امتیازی به او تعلق نمی‌گیرد و در پس از خواندن سوال پنجم، نوبت نفر بعدی می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه با دیگر مهارت‌های لازم برای کودکان آشنا شوید و راهکارهای تقویت آن‌ها را یاد بگیرید حتما به اینستاگرام نورولند هم مراجعه کنید.

6. بازی آزمایشگاه اعداد 

در این بازی مفید که از جمله بازی‌های اپلیکیشن نورولند هم هست، چند مایع که روی آن‌ها اعدادی چند رقمی نوشته شده و یک ظرف خالی که روی آن یک رقم نوشته شده در اختیار کودک قرار می‌گیرد. حالا کودک باید به رقم روی ظرف خالی نگاه کرده و هر مایعی که آن رقم در عدد رویش وجود دارد را در ظرف خالی بریزد. از آنجایی‌که مایعات رنگ‌های مختلفی دارند و این رنگ‌ها با هم ترکیب می‌شوند؛ کودک عاشق این بازی خواهد شد. 

7. لی‌لی ضرب یک بازی ریاضی جالب برای کودکان

همه می‌دانند که لی‌لی را چطور بازی کنند، اما با اضافه کردن بازی با ریاضی به لی‌لی می‌توانید آن را هدفمندتر کنید. برای انجام این بازی فقط نیاز به گچ برای کشیدن زمین لی‌لی دارید.

نحوه بازی:

بازی به این شکل است که مثل همیشه مربع‌های لی‌لی را روی زمین می‌کشید، اما داخل آن‌ها به جای نوشتن اعداد معمولی، ضرب دو عدد را می‌نویسید و از کودک می‌خواهید که حین لی‌لی ضرب هر خانه را حساب کرده و در حین بازی بلند بلند تکرار کند.

8. خواندن ساعت یک بازی ریاضی جالب برای کودکان

خواندن ساعت از جمله بازی ریاضی کودکی است که به بچه‌ها کمک می‌کند تا با اعداد داخل ساعت بهتر آشنا شوند و در نهایت ساعت را راحت‌تر بخوانند. برای انجام این بازی هم درست مثل ‌لی‌لی فقط نیاز به گچ دارید که روی زمین یک ساعت بکشید. کودک را در مرکز ساعت قرار داده و دستان او را به عنوان عقربه در نظر بگیرید و از او بخواهید که هر ساعتی که شما خواستید را با دستان خود نشان دهد.

9. بازی ریاضی جالب برای کودکان به نام تاس مرگبار

این بازی بسیار مناسب یادگیری و تمرین جمع برای کودکان است و تنها با دو تاس هم قابل اجراست. برای انجام این بازی به کاغذ و قلم هم احتیاج خواهید داشت. این بازی ریاضی کودک به شکل زیر انجام می‌شود:

نحوه بازی:

هر بازیکن در هر نوبت باید هر دوتاس را با هم بیندازد. مجموع عدد روی تاس، امتیاز این دور کودک است. در نوبت بعدی بازیکن می‌تواند تصمیم بگیرد که امتیازات خود را حفظ کند یا دوباره تاس بیندازد، اگر تاس بیندازد و جفت بیاورد، تمام امتیازاتی که تا آن نوبت کسب کرده است، می‌سوزد. در نهایت هم بازیکنی برنده است که جمع امتیازاتش به 100 برسد.

10. نقطه خط یک بازی ریاضی جالب برای کودکان

این یک بازی کلاسیک ریاضی است که همه ما آن را در کودکی انجام داده‌ایم. این بازی یک کاغذ، دو خودکار و یک سری نقطه در صفحه‌ی کاغذ، برای شروع احتیاج دارد.

هر بازیکن در نوبت خود می‌تواند دو نقطه را توسط یک خط به یکدیگر متصل کند. هر زمان که این خطوط به هم متصل شده تشکیل یک مربع دادند، آن جعبه‌ی به وجود آمده به نام آن بازیکن می‌شود. در انتها کسی برنده است که بتواند مربع‌های بیشتری درست کند.

11. اکتشاف با ریاضی

همه کودکان از اکتشاف لذت می‌برند، پس چه بهتر که از این علاقه در جهت تقویت ریاضی استفاده شود. چیزی که برای این بازی نیاز است، یک باغچه یا قسمتی از خانه است که کلی وسایل قابل اندازه‌گیری دارد. برای انجام این بازی کافیست تا یک مقدار خاص و وسیله‌ی اندازه‌گیری آن را به کودک خود بدهید. مثلا یک ترازو برای او آماده کنید و از او بخواهید تمام وسایلی که بین نیم کیلو تا یک کیلو وزن دارند را پیدا کند و اسمشان را بنویسد. اگر احساس می‌کنید ممکن است وسایل را به هم بریزد، می‌توانید تعدادی از وسایل را جمع آوری کنید و از او بخواهید که فقط با آن وسایل بازی را انجام دهد.

12. تشخیص اشکال هندسی

می‌دانیم که ریاضی در درک اعداد و عملیات خلاصه نمی‌شود و اشکال و رنگ و اندازه هم از مفاهیم ریاضی است. در این بازی جالب که یکی‌از تمرینات موجود در اپلیکیشن نورولند هم هست، دو یا چند شکل هندسی بزرگ را مقابل کودک قرار می‌دهیم و سپس در هریک چند شی کوچک می‌ریزیم. حالا اسم یکی‌از اشکال هندسی را می‌گوییم و کودک باید با سرعت اشیای داخل آن شی را بردارد. 

نورولند بازی هوش کودکان

13. بازی حرکتی جمع و تفریق

با استفاده از این بازی حرکتی ویدیوی زیر می‌توانید جمع و منها را به فرزند خود یاد دهید:

14. آموزش ریاضی با بازی 24

این یک بازی گروهی ساده است که به کودک شما کمک می‌کند تا مهارت‌های محاسباتی خود را تمرین کند.

نحوه بازی:

قدم اول: هر بازیکن ۴ کارت حاوی اعداد را بصورت تصادفی انتخاب می‌کند.

قدم دوم: سپس باید هر بازیکن سعی کند تا با انجام عملیات ریاضی به عدد 24 برسد. (مثلا اگر کارت انتخاب شده 15 است، باید با 4 عمل به 24 برسد. یعنی 24=1+5-13+15)

قدم سوم: اگر کسی نتوانست به ۲۴ برسد، می‌توانید نزدیک‌ترین به آن را به عنوان برنده انتخاب کنید.

پرسش و پاسخ‌‌

بهترین بازی موبایل برای آموزش ریاضی به کودکان کدام است؟

اپلیکیشن نورولند با داشتن حدود 10 بازی ریاضی کودک، بهترین بازی موبایل آموزش ریاضی به کودکان به حساب می‌آید.

کلام آخر

بازی ریاضی‌ کودک می‌تواند در علاقمند شدن کودک شما به ریاضی کودک و درس کمک بسیار زیادی کند. همچنین این بازی‌ها موجب تقویت مهارت‌های مختلفی در آن‌ها نیز می‌شود.

در این مقاله چند بازی کاربردی معرفی کردیم تا با کودک خود بازی کنید، اگر به دنبال آموزش شمارش به کودک هستید؛ به مقاله آموزش اعداد به کودکان مراجعه کنید.

در ضمن بازی موبایلی نورولند شامل بازی و تمارین مختلفی است که برای تقویت ریاضی کودکان عالی است. می‌توانید بازی را از این لینک برای کودکتان دانلود کنید تا به تقویت مهارت‌های ریاضی او کمک کنید. فراموش نکنید که نظرات و پبشنهادات خود را برای ما ارسال کنید.

منابع مقاله: اینستاگرام نورولند و kidsactivitiesblog

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] در پروفایل می‌بینند که کودکشان بازی ریاضی را بسیار عالی انجام می‌دهد، اما در تمارین توجه و حافظه […]

  • […] برای آموختن مهارت‌های ریاضی با بازی به مقاله « بازی ریاضی » مراجعه […]

  • […] را خواهند دید.مثلا در پروفایل می‌بینند که کودکشان بازی ریاضی را بسیار عالی انجام می‌دهد، اما در تمارین توجه و حافظه […]