فهرست
آموزش-اعداد-به-کودک
روش‌های طلایی آموزش اعداد به کودکان
۱۴۰۳/۰۱/۰۶
نگین حافظی
2 نظرات

روش‌های طلایی آموزش اعداد به کودکان

آموزش اعداد به کودکان یکی از نقاط عطف زندگی آن‌هاست. اگرچه به نظر می‌رسد که بچه‌ها کار با اعداد را از وقتی وارد مدرسه می‌شوند؛ شروع می‌کنند. اما در واقع اینطور نیست!

کودکان به محض شناخت دنیای اطرافشان شروع به یادگیری اعداد می‌کنند و درست همان زمانی که می‌فهمند یک مادر دارند؛ مفهوم یک را هم می‌فهمند. در این زمینه دیگر مفاهیم پایه ریاضی مثل تشخیص اشکال در بهبود فرایند آموزش اعداد به کودکان کمک می‌کند. اما چطور می‌توان اعداد را به کودکان یاد داد؟ در این مقاله با نورولند همراه شوید تا روش‌های بازی با اعداد برای کودکان را بررسی کنیم. 

گفته می‌شود یادگیری اعداد در کودکان مسئله‌ای بدیهی در آموزش ریاضی به کودکان است. عصب‌روان‌شناس، برایان باترورث معتقد است که درک اعداد در ذات بشر وجود دارد. او می‌گوید: “همانطور که ما “رنگ آبی” آسمان را درک می کنیم؛ “تعداد” اشیاء را هم درک کنیم.” اما اگر شما والد یک کودک کوچک باشید، می‌دانید که مسئله به این آسانی نیست! نیاز است که کلی بازی اعداد برای کودکان ترتیب دهید تا اعداد را یاد بگیرند. 

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

آموزش اعداد به کودکان در هر سنی به چه شکل خواهد بود؟

درست است که کودکان به شکل غریزی مفهوم اعداد را درک می‌کنند اما برای توسعه این غریزه نیاز به یادگیری نماد و نام اعداد دارند. اما درک مفهوم اعداد در چه سنی در کودک دیده شده و چطور رشد می‌کند؟

کودک در چه سنی اعداد را درک میکند؟

آموزش اعداد به کودکان زیر 1 سال 

براساس منبع اول و دوم این مقاله کودکان تا 12ماهگی به درک مفهوم اعداد تا عدد سه می‌رسند. و این درک با بهبود مهارت‌های کلامی ارتقا پیدا می‌کند. به همین دلیل است که بسیاری‌ از کودکان بیش‌از 1ساله از واژه‌هایی مانند: نیست، هیچی (که نشانگر آشنایی آن‌ها با مفهوم نبودن و صفر بودن) دوتا یا یکی استفاده می‌کنند.

در این سن نشان دادن اشیایی که به شکل روزمره با آن‌ها سروکار دارید و شمردن آن‌ها، به آموزش اعداد به کودک کمک می‌کند.

آموزش اعداد به کودکان 2 ساله

تا قبل از 2سالگی ممکن است کودک شما چند نام چند عدد را یاد گرفته باشد یا حتی آن‌ها را به شکل یک شعر حفظی پشت هم (مرتب یا نامرتب) بخواند. در این سن آموزش اعداد با استفاده از اشعار و موسیقی کودکانه کمک زیادی به یادگیری اعداد و شمارش در کودک می‌کند.

آموزش اعداد به کودکان 4 ساله و کوچکتر

بخش اصلی آموزش اعداد در کودکان 2 تا 4 ساله اتفاق می‌افتد. کودکان تا 4سالگی معمولاً می‌توانند تا 10 و یا بیشتر بشمارند. البته ممکن است کودک حین شمارش اعدادی را جا بندازد و یا قاطی کند. که جای نگرانی نیست. در این صورت شما اشتباه کودک را تصحیح کنید تا آموزش شمارش در او نهادینه شود.

کودکان 3 تا 4 ساله معمولاً اعداد را به‌حدی یاد گرفته‌اند که شمارش یک به یک انجام دهند. آنها می‌توانند به چند جسم یکی-یکی اشاره کرده و آنها را بشمارند.

در 2 تا 3 سالگی شما می‌توانید با بازی زیر آموزش اعداد به کودک را ساده‌تر کنید: اسباب‌بازی‌های او را در یک خط مستقیم قرار دهید و از کودکتان بخواهید حین شمارش اسباب‌بازی‌ها به آنها اشاره کند. این بازی را می‌توانید در سنین کمتر هم برای درک مفهوم شمارش اجرا کنید.

آموزش اعداد به کودکان 6 ساله و بزرگتر

در حدود 6 سالگی و با پیشرفت یادگیری اعداد، کودک می‌تواند اعداد را چندتا-چندتا و از آخر به اول بشمارد.

بازی‌ها از بهترین روش‌های آموزش مفاهیم ریاضی به کودک هستند. در ادامه چند روش آموزش اعداد ریاضی با بازی را جمع آوری کرده‌ایم که می‌توانند به شما در آموزش اعداد به کودکان کمک کنند. البته می‌توانید روش‌های بیشتری برای آموزش ریاضی به کودکان را در مقاله آموزش ریاضی به کودکان ببینید.

11 روش بازی با اعداد برای کودکان‌

1. عدد رو رنگ کن

در این بازی اعداد برای کودکان کشیده می‌شوند و کودک باید هریک را رنگ کند تا با شکل آن آشنا شود. 

2. با دومینو بشمار!

در این بازی می‌توانید از دومینو برای آموزش اعداد به کودک استفاده کنید. می‌توانید به کودک خود یک دومینو بدهید تا او نقاط دو طرف را بشمارد. در صورت نداشتن دومینو شما می‌توانید روی یک برگه برای فرزندتان شکل دومینو را ترسیم کنید و نقاطی روی آن بکشید و از کودک بخواهید این نقاط را بشمارد.

اگر می‌خواهید تمرینات ریاضی قوی‌تری را به این بازی اضافه کنید؛می توانید یک علامت جمع یا تفریق بین دو سمت دومینو قرار دهید، که کودک اعداد و نتیجه را بنویسد یا بگوید.

3. 10 سنگ

این یک فعالیت عالی در فضای باز برای آموزش اعداد به کودک است. سطل‌هایی آماده کرده و روی هریک عددی بنویسید. از فرزندتان بخواهید که به دنبال چند سنگ بگردد و آن‌ها را جمع آوری کند. سپس به تعداد نوشته شده روی هر سطل سنگ درون آن سنگ بریزد.

همچنین می‌توانید این بازی را سخت‌تر کنید. برای مثال، از فرزندتان بخواهید به دنبال 5 سنگ بزرگ برای سطل سنگ بزرگ و 10 سنگ کوچک برای سنگ کوچک باشد.

4. بازی یادگیری شمارش

با استفاده از تمرین زیر می‌توانید آموزش اعداد به کودک خود را با یاددهی مفهوم جمع و تفریق به او تکمیل کنید:

5. بازی‌های آموزش اعداد نورولند

همانطور که می‌دانید بازی نورولند یک اپلیکیشن شامل بیش‌از 40 بازی آموزش است که از میان این بازی‌ها بیش‌از 10 تای آن‌ها به آموزش ریاضی می‌پردازد. با استفاده از بازی‌های ریاضی نورولند می‌توانید به راحتی اعداد را به کودک خود آموزش دهید. 

6. بازی کارتی مچ کردن اعداد

برای انجام این بازی، از کارت‌های بازی بزرگسالان مثل کارت‌های بازی اونو کمک بگیرید. کارت‌ها را برعکس در مقابل کودک بگذارید و یک دور آن‌ها را به او نمایش دهید. حالا آن‌ها را برگردانید و از کودک بخواهید کارتهای دارای اعداد یکسان را (کارتها باید دوبه دو دارای یک عدد یکسان باشند) با هم جور کند. 

بازی-کارتی-ریاضی.jpg

7. بشمار و جمع کن

با انجام این بازی با یک تیر دو نشانه بزنید. زمانی که اتاق کودک به هم ریخته است؛ از او بخواهید تا با شما مسابقه بگذارد. حین این مسابقه هرکس هر اسباب بازی که جمع می‌کند آن را می‌شمارد و هرکس زودتر 30 اسباب بازی جمع کرد، برنده است. 

8. پازل اعداد:

برای هر عدد یک پازل طراحی کنید (میتوانید روی مقوا این کار را انجام دهید و نیازی به خرید پازل اعداد نیست لزوما) طوری که کودک باید اعداد را به ترتیب صحیح از یک تا ۱۰ روی آن بگذارد. 

9. لیست خرید:

وقتی که به فروشگاه می‌روید، به کودک اجازه دهید یک لیست خرید کوچک تهیه کند و مبالغ خریدش را به اعداد بنویسد یا بگوید. این کار به او کمک می‌کند تا با اعداد و و شمارش و مفهوم کمتر و بیشتر آشنا شود. حتی اگر دقیق نتواند این کار را انجام دهد اما به خوبی با مفاهیم آشنا میشود.

10. بازی شمارش با اشیاء:

اشیاء مختلفی را در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید که آنها را بشمارد. مثلاً بلوکهای ساختمانی لگو یا حتی تعدادی حبوبات یا هر شی جذاب دیگری که در اختیار دارید برای این بازی کافی است.

11. بازی پرتاب و پیدا کردن اعداد:

اعداد را بر روی کاغذهای کوچک بنویسید و آنها را داخل یک جعبه بریزید. کودکان باید هربار یک کاغذ را بصورت تصادفی از جعبه بیرون بکشند و آن عدد را سریعا بخوانند و سراغ عدد بعدی بروند. برای جذاب تر شدن بازی میتوانید از کودک بخواهید که هر بار که کاغذی را بیرون میاورید آن را به ترتیب بزرگی و کوچکیش نسبت به اعداد قبلی که از جعبه بیرون آورده است بچیند کنار هم. مثلا اگر اول ۳ بعد ۹ و بعد ۲ را بیرون میاورید به ترتیب ۱-۳-۹ انها را بچیند.

برای دیدن تمرینات مشابه می‌توانید صفحه اینستاگرام نورولند را دنبال کنید.

پرسش و پاسخ 

سن مناسب برای آموزش اعداد به کودک چه سنی است؟

بهتر است از 6 ماهگی با آموزش رنگ‌ها، اشکال و اندازه‌ها شروع به آموزش اعداد به کودکان کنید. اما آموزش مفاهیم پایه مانند اعداد و حل مسئله به کودکان تا 7 سالگی ادامه خواهد داشت.

کلام آخر

در نهایت باید بدانید اگرچه درک مفهوم اعداد به شکل ذاتی در کودک اتفاق می‌افتد؛ اما کودک نیاز به یادگیری اعداد و شکل آن‌ها دارد. در این مقاله سعی کردیم تا با چند بازی ساده روش‌های آموزش اعداد به کودک را بررسی کنیم. شما چطور به فرزندتان شمارش را آموزش دادید؟ نظر خود را درباره‌ی این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] کنید و از او بخواهید تا به آن عدد با شمارش درست برسد. در این مقاله روش‌های مناسبی برای آموزش اعداد و شمارش به کودک […]

  • […] با شمارش درست برسد. در این مقاله روش‌های مناسبی برای آموزش اعداد و شمارش به کودک را برای شما گردآوری […]