فهرست
بهترین بازی با کودکان ۶ ساله
26 ایده طلایی بازی در خانه برای کودکان ۶ ساله
۱۴۰۳/۰۲/۰۳
نگین حافظی
0 نظرات

26 ایده طلایی بازی در خانه برای کودکان ۶ ساله

شش سالگی، سن استقلال است! فرزند شما حالا می‌تواند تنهایی نقاشی بکشد، جملات کاملی بگوید، اعداد را درک کند و اشکال هندسی مختلف بکشد. و همین‌جاست که باید شروع به تقویت مهارت‌های مهم‌ جدیدی در کودک کنید. بازی برای کودکان ۶ ساله بهترین روشی است که علاوه بر سرگرم کردن، آن‌ها را به سمت یادگیری مهارت‌های جدید و تمرین آموخته‌های قبلی‌اش تشویق  می‌کند. 

درست است که کودک شما باید برای رفتن به مدرسه آماده شود؛ اما فراموش نکنید که نباید تمام وقت کودک را با مسائل آموزشی پر کنید! زیرا او هنوز یک بچه کوچک است. بنابراین بهترین کار برای یاد دادن چیزهای جدید به این موجود کوچک و مستقل، استفاده از بازی است. این مقاله نورولند را بخوانید تا 26 ایده بازی با کودک ۶ ساله که فرزندتان عاشقش می‌شود را مشاهده کنید:

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

بازی در خانه برای کودکان ۶ ساله

الف-بازی‌های تقویتی سرگرم کننده

1. زبونتو بپیچون بازی در خانه برای کودکان ۶ ساله

بازی پیجاندن زبان با ۶ ساله ها

دانشمندان ادعا می‌کنند که بیش‌از 20 درصد کودکان کلاس اولی، از مشکلات تلفظ رنج می‌برند. بازی ساده زبونت رو بپیچون کمک زیادی به تقویت گفتار کودک می‌کند. برای انجام این بازی کافیست تا از کودک بخواهید زبان خود را بپیچاند و همزمان یکی‌از کارهای زیر را انجام دهد. با انجام این بازی کودک شش ساله شما می‌تواند حسابی بخندد و خوش بگذراند. و در عین حال خواندن و حافظه خود را بهبود بخشد!

  • مدل اول اجرای بازی:
    یک کلمه را به کودک بگویید (مثلا اسب!) حالا از او بخواهید که پشت هم و سریع با هریک از واژه‌های این کلمه یک کلمه بی معنی بسازد! ( مثلا: اَمک، ساب، بیق) یادتان نرود که همزمان باید عضله زبانش را پیچانده باشد. 

  • مدل دوم اجرای بازی:
    یک داستان یا شعر بداهه همراه با کودک بسازید. در این شعر از اشیا و جانداران صدادار استفاده کنید. و پس از نام بردن هر چیز صداداری صدایش را با هم تقلید کنید ( مثال: رود رفت هوش،هوش،هوش (صدای رود)/ رسید به سگ، هاپ، هاپ، هاپ/ و …). البته باید این کار را با زبانی پیچانده شده انجام دهد!

2. بازی‌های زبان آموزی برای کودک ۶ ساله

برای یادگیری خواندن و نوشتن نمی‌توان فقط به کتاب و مدرسه بسنده کرد. بهترین کار انجام بازی‌های زبانی برای کودکان 6 ساله است که با انجام آن‌ها برای سه بار در هفته و هربار فقط نیم ساعت، توانایی خواندن و نوشتن فرزندتان از این رو به آن رو خواهد شد.

معروف‌ترین بازی‌های زبانی-کلامی مناسب کودکان در این سن عبارتند از:

  • کلمات جدا شده:
    حروف کلمات ساده را با هم عوض کنید و از فرزندتان بخواهید کلمه صحیح را پیدا کند.
    بازی مناسب کودک 6 ساله
  • معمای تصویری و کلامی:
    یک عبارت بسازید یا یک چیز را توصیف کنید و اجازه دهید کودکتان آن را شناسایی کند.

  • بازی با کلمات:
    یک کلمه چندبخشی بگویید و از کودک خود بخواهید با استفاده از حروف کلمه فهرستی از کلمات را تهیه کند.  به عنوان مثال، اگر کلمه اول کامپیوتر باشد، کلماتی که با این حروف ساخته می شوند عبارتند از تاپ، تور، پیت، کاپ و غیره.

  • بازی کلمه با کلمه:
    نوع دیگری از همان بازی قبلی است با این تفاوت که در این تمرین، با هر حرف کلمه، یک کلمه ساخته می‌شود. مثلا بگویید اسب سوار، حالا فرزند شما باید یک لیست از کلمات با استفاده از حروف این کلمه بسازد. مثلا؛ ارده/ سیب/ باک/ سوسک/ وانت/ آرش/ رویا

♥ آیا می دانستید؟
معماها به شما این امکان را می‌دهند که قدرت فکر کودک را تقویت کنید.


3. بازی‌های گوش دادنی برای کودک ۶ ساله

گوش دادن مهارت بسیار مهمی است و با شنیدن فرق دارد. گوش دادن یعنی کودک حواس شنیداری خود را به موضوعی جلب کند و آن را شنیده و درک و اجرا کند. تقویت این توانایی به تقویت توانایی خواندن و نوشتن کودک، مهارت اجتماعی و گفتاری او کمک بزرگی می‌کند. بازی‌هایی که در ادامه خواهیم دید به تقویت همین موضوع کمک می‌کند. 

برای اجرای این بازی‌ها کافیست یک سری کلمات بگویید و از فرزندتان بخواهید که یکی را انتخاب کند. و بعد درباره آن یک توضیح کوتاه بدهد!

  • کلمه چین یک بازی سرگرم کننده است که نیاز به گوش دادن دقیق دارد. برای اجرای این بازی با یک کلمه تصادفی شروع کنید و اجازه دهید فرزندتان یک کلمه دیگر را که با حرف آخر کلمه قبلی شروع می‌شود، بگوید.

به عنوان مثال، کلمه شما “سیب” است، کلمه بعدی “ببر” و بعدی “رویا” است.

  • قصه خطی یکی دیگر از بازی‌های هیجان انگیز است که به بهبود زبان و مهارت‌ شنیداری کودک کمک می‌کند. در این بازی یک نفر باید یک جمله تصادفی بگوید و دیگری باید با اضافه کردن یک خط به آن جمله داستان را ادامه دهد. بازی ادامه دارد و در نهایت داستان خنده دارتر از حد انتظار می‌شود.

4. بازی‌های صوتی

بازیهای شنیداری با کودک ۶ ساله

تولید صداهای درست و اجرای درست لهجه از موضوعاتی است که والدین توجه کمتری روی آن دارند. اما باید بدانید که این موضوع تاثیر زیادی بر روخوانی و نوشتار کودک خواهد داشت. در ادامه چند بازی مفید برای تقویت این مهارت را خواهیم دید:

  • کلمات قافیه‌دار
      می‌تواند یک بازی ساده برای کودکان در سنین مدرسه باشد که برای درک صداها استفاده می‌شود. یک کلمه بگویید و از کودک بخواهید یک کلمه هم قافیه با آن بگوید.

برای مثال: مامان می‌گوید: “نان” / کودک می‌گوید: “باران” و…

  • کلمه دانی
    یک بازی خوب دیگر برای آشنایی کودک 6 ساله با حروف است که می‌توان آن را در هر مکانی انجام داد، چه در مسافرت و چه در خانه! بازی اینطور است که اول یک کلمه را در ذهن می‌گیرید (مثلا آب). بعد به کودک می‌گویید: “چیزی که من توی ذهن دارم، با آآآآآ شروع می‌شه” صداش اینطوریه: “شششششش” اگر کودک قادر به حدس زدن با این اطلاعات نبود؛ اطلاعات دیگری به او ارائه دهید تا بتواند کلمه را حدس بزند.

5. بازی حرکتی برای کودکان 6 ساله

یک کودک شش ساله پراز انرژی است و مطمئنا نیاز به تخلیه این انرژی دارد. بازی‌‌های حرکتی روشی خوب برای تخلیه این انرژی هستند.

  • پرتاب و گرفتن توپ، شعبده بازی با یک توپ یا بطری، و گنج یابی
    برخی از فعالیت های آسان و لذت بخش حرکتی برای کودکان 6 ساله هستند.

  • برو بیار
    یک بازی خوب دیگر برای تخلیه انرژی بچه‌ها به‌خصوص در زمان جمع کردن خانه است! بازی به این شکل اجرا می‌شود که شما یک سری وسایل را در جایی تلنبار می‌کنید و سپس از کودک می‌خواهید تا برود و یکی یکی آن‌ها را بیاورد و در حین آوردن هریک، یک جمله خنده‌دار با نام آن بگوید. مثلا لباس‌های روی بند رخت را یکی یکی بیاورد و همزمان با آوردن یک جوراب بگوید: “این جوراب از مصر آمده!”

 

6. بازی‌های حافظه

انواع بازی حافظه کودک به کودکان 6 ساله کمک می‌کند تا برای رفتن به مدرسه آماده شوند. 

  • به یاد بیار
    یکی‌از همین بازی‌هاست: وسایل مورد علاقه‌ی کودک را دو به دو تهیه کنید (مثلا دو تا گردو، دو تا در نوشابه، دوتا شکلات، دو تا پاک کن) و این اشیا را در دو ردیف چهارتایی و در کنار هم بچینید، به گونه‌ای که از هر نوع فقط یکی در هر ردیف داشته باشیم مثال یک گردو در یک ردیف و گردوی دیگر در ردیف دیگر باشد بعد اجازه دهید به مدت 15 الی 20 ثانیه کودک به آن‌ها نگاه کند و جای آن‌ها را به خاطر بسپارد. سپس لیوان‌های یکبار مصرف را به صورت برعکس روی بعضی‌از وسایل بگذارید و آن‌ها را بپوشانید. حالا به صورت تصادفی و یا به انتخاب خود کودک یکی از لیوان‌ها را بردارید و از کودک بخواهید که حدس بزند در زیر کدام لیوان از ردیف مقابل شی مشابه وجود دارد. این تمرین برای تقویت حافظه‌ی دیداری بسیار مفید است. 

7. اوریگامی

اوریگامی یک بازی خوب تقویت دست ورزی برای کودکان 6 ساله است. انواع اوریگامی مناسب کودک 6 ساله را می‌توانید در مقاله اوریگامی ما ببینید!

بازی اریگامی با ۶ ساله ها

8. نقاشی

نقاشی یک فعالیت ساده است که به تقویت مهارت‌هایی مانند  هماهنگی دست و چشم و خلاقیت کمک می‌کند. پس حسابی با کودک نقاشی بکشید. برای آموزش نقاشی به کودک 5 ساله به بالا، از مقاله نورولند در این زمینه کمک بگیرید. 

9. کاردستی سازی

کاردستی زیر که یک بادگیر کودکانه زیباست برای کودکان بسیار جالب خواهد بود: 

چند سیخ چوبی را به شکل زیر بر روی یک پایه محکم کنید و روی هریک، شکل کاسه مانندی با استفاده از شانه تخم مرغ بسازید. حالا این بادگیر را بیرون برده و با کودک آزمایش کنید.  

بادگیر بازی برای کودک 6 ساله

10. بازی‌های دیجیتالی برای کودک ۶ ساله

بچه‌های امروز بچه‌های نسل دیجیتال هستند و دور نگه‌داشتن آن‌ها از تکنولوژی اصلا کار راحتی نیست. برای همین بهتر است دو راه پیش بگیرید:

1- تفریحات جذاب دیگری در کنار تفریحات دیجیتالی برای کودکتان در نظر بگیرید تا به فضای دیجیتال وابسته نشود. 

2- محتوای بازی‌های دیجیتال کودک را به درستی انتخاب کنید تا مناسب سن او و آموزنده باشند. 

توصیه ما در این زمینه، بازی نورولند است. این بازی با داشتن بیش‌از 40 تمرین تقویتی، در فضایی کودکانه و مناسب برای سن بچه‌ها به پرورش توانایی‌های آن‌ها می‌پردازد.

از طریق دو دکمه زیر می‌توانید نورولند را دانلود کنید:

دانلود از مایکت

دانلود-بازی-برای-کودکان--نورولند

11. نمایش عروسکی اجرا کنید

اجرای عروسکی داستان‌هایی که کودک خوانده یا تماشا کرده، یک روش خوب برای بازی برای کودک ۶ ساله است که به او در به یاد آوردن دیده‌ها و شنیده‌هایش کمک کرده و به او درس زندگی می‌دهد. همچنین این کار یک بازی شناختی خوب هم هست. 

12. باز‌ی‌های لمسی

بازیهای لمسی با ۶ ساله ها

بازی‌های لمسی یا حسی با تشویق کودک به تحقیق، پرسش، کاوش و خلق کردن ، انواع هوش کودک را تحریک می‌کنند. اجرای این روش‌های بازی برای کودک ۶ ساله همچنین حل مسئله، مهارت‌های حرکتی و رشد زبان را ببهبود می‌دهد.

بازی با خاک رس، روی هم چیدن لگوها و اسلایم‌ها از جمله بازی های لمسی ساده و سرگرم کننده ای هستند که کودکان می‌توانند انجام دهند.

13. بازی‌های آینه ای گزینه عالی برای بازی با کودک 6 ساله

آینه یک شی اسرارآمیز برای بچه‌هاست که با استفاده از آن می‌توان آن‌ها را سرگرم کرد. از آینه‌ها می‌توان برای آزمایش‌های علمی و همچنین برای گذراندن اوقات خوشی استفاده کرد. حتی می‌توانید از فرفره ها و چراغ قوه‌ها برای ایجاد انعکاس در آینه یا بازی با سایه‌ها استفاده کنید. از فرزندانتان بخواهید الفبا یا اعداد را روی یک برگه بنویسند و اجازه دهید حالت آینه‌ای آن را ببینند. 

فعالیت‌های زیادی برای بازی در خانه برای کودکان ۶ ساله وجود دارد که به بهبود رشد مغز، مهارت های زبانی، هوش عمومی و رشد فیزیکی کمک می‌کنند. همه این فعالیت‌ها در کنار آموزشی بودن، سرگرم کننده نیز هستند. 

14. بازی با کودک 6 ساله با شن/ نمک/ آرد

اهمیت نقاشی با آرد با کودکان ۶ ساله

یک بازی عالی برای کودکان ۶ ساله این است که در یک سطح صاف مثل سینی مقداری نمک/ آرد/ شن/ خاک یا چیزی از همین جنس را بریزید و بعد کودک با انگشتانش سعی کند که روی آن نقاشی بکشید. بهتر اینکه سعی کنید نوشتن حروف و اعداد را روی آن تمرین کنید. 

15. گنج یابی بازی در خانه برای کودکان ۶ ساله

گنج یابی یا کارآگاه بازی یک فعالیت جالب است که در آن باید اشیا را مخفی کنید و یک سری سرنخ برای فرزندتان بگذارید. این بازی می‌تواند به کودک شما در انجام تمرینات بدنی، افزایش توجه و خلاقیت، اعتماد به نفس و تخیل کمک کند.

16. کشیدن نقاشی روز در یک دفتر خاطرات گزینه عالی برای بازی با کودک 6 ساله

کودک شش ساله شما می‌تواند نظم و انضباط را بیاموزد و افکار خود را با داشتن یک دفتر خاطرات سازماندهی کند. این کار اجازه می‌دهد تا آن‌ها را بیان کند. نوشتن ( یا در صورتی که فرزندتان هنوز خواندن نوشتن بلد نیست، کشیدن! ) همچنین فرصتی برای بهبود دست ورزی، دست‌خط، واژگان و گرامر فراهم می‌کند.

17. کارت سازی

ساخت کارت تبریک شامل برش، طراحی، رنگ آمیزی، چسباندن و غیره است. تهیه کارت‌های تبریک یا کارت‌های بازی و فلش کارت‌ها، مهارت‌های حرکتی و قدرت تخیل کودک شما را بهبود می‌بخشد. برای مناسبت‌های مختلف مانند تولد، کریسمس، شکرگزاری، روز مادر و روز پدر، رنگ‌ها، براق‌ها و ورق‌های کاغذ بخرید تا کارت‌ سازی را با کودک تجربه کنید.

18. بازی‌های رومیزی

به عنوان یک روش بازی با کودکان ۶ ساله انجام بازی‌های رومیزی داخل خانه با خانواده و دوستان به بهبود مهارت‌های حل مسئله کودک کمک می‌کند، مهارت‌های استراتژی و تمرکز را بهبود می‌بخشد و ارتباطات را تقویت می‌کند. برخی از محبوب ترین‌ این بازی‌ها عبارتند از تیک تاک، حدس بزن چه کسی، مار و پله، اتصال 4 و اسکربل جونیور.

ب- بازی‌های فضای باز برای کودکان ۶ ساله

بازی در فضای باز برای سلامت و رشد کلی کودک بسیار مهم است. بازی در پارک‌ها و زمین‌های بازی به کودکان کمک می‌کند تا چیزهای جدید بیاموزند، نگرش و ارتباط مثبت ایجاد کنند و با طبیعت ارتباط برقرار کنند.

19. از یک موزه دیدن کنید

کودکان می‌توانند با بازدید از موزه تاریخ را بیاموزند. آن‌ها را تشویق می‌کند که سؤال بپرسند و در مورد جهان و دنیای اطراف بیشتر بیاموزند. کودک شش ساله خود را به موزه‌ای در شهر محل زندگی یا زادگاه خود ببرید و به او کمک کنید گذشته را با حال مقایسه کند.

20. باغبانی در خانه برای کودکان ۶ ساله

اهمیت باغبانی با کودک ۶ ساله

اجازه دهید کودک شش ساله شما با این فعالیت‌ها به طبیعت نزدیک شود: کاشت بذر، کود پاشی، آبیاری گیاهان و سایر فعالیت‌های باغبانی یک تجربه یادگیری منحصر به فرد را ایجاد می‌کند. مهارت‌های اولیه باغبانی را به کودکان بیاموزید تا اهمیت طبیعت را درک کنند و طبیعت را دوست داشته باشند.

21. کمپینگ

اهمیت کمپینگ با کودک ۶ ساله

هر چند وقت یکبار یک تجربه کمپینگ را به کوچولوهای خود هدیه دهید. شما می توانید این پیک نیک‌ها را پس از شش سالگی شروع کنید. این به جدا شدن از زندگی معمولی کمک می کند، انگیزه کار تیمی را در کودک ایجاد می‌کند، مهارت های اجتماعی را تقویت می‌کند و به ارتباط با طبیعت، خانواده و دوستان کمک می‌کند. قبل از اینکه بیرون کمپ بزنید، حتی می‌توانید یک چادر با پتو روی مبل دونفره بسازید.


این مقاله یکی‌از سری مقالات بازی برای کودک ۳تا۶ ساله است.
برای دیدن بازی برای دیگر سنین، به صفحه بازی برای کودکان در سنین مختلف مراجعه کنید.


 

22. بازی ایستگاهی در خانه برای کودکان ۶ ساله

اهمیت بازی ابستگاهی با کودک ۶ ساله

در پارک یا حیاط خلوت خانه یا حتی در خانه یک مسیر با موانع ایجاد کنید و به فرزندتان اجازه دهید مهارت‌های حرکتی درشت خود را با عبور از این موانع بهبود بخشد.  برای مثال زیر صندلی بخزد، دست و پاهای خود را دراز کند و به اطراف بچرخد.

23. پیاده روی خانوادگی

یک فعالیت پیاده روی خانوادگی برای کودکان 6 ساله داشته باشید. کودک خود را در میان محیط طبیعی به پیاده روی ببرید. این کار می‌تواند در جنگل های نزدیک یا یک پارک انجام شود. اجازه دهید کودکان آزادانه با شما صحبت کنند، احساسات خود را به اشتراک بگذارند، طبیعت را کشف کنند، گل‌ها و برگ‌ها را لمس کنند و در هوای تازه نفس بکشند. این می‌تواند عشق میان کودک و شما را بهبود دهد. 

24. پیک نیک با دوستان و خانواده

پیک نیک یک فعالیت فوق العاده برای نزدیک نگه داشتن کودکان به طبیعت و عزیزان است. فرصت خوبی برای بازی کردن، استراحت، دور زدن و لذت بردن از تنقلات خانگی خوشمزه است. این فعالیت پیوند خانوادگی را تقویت می‌کند و همچنین به کودک اجازه استراحت و تفریح می‌دهد. 

25. دوچرخه سواری

کودک شش ساله خود را تشویق کنید که دوچرخه سواری کند تا به قدر کافی فعالیت بدنی داشته باشد. این کار به دوست پیدا کردن و حمل و نقل راحت‌تر کودک نیز کمک می‌کند. 

26. بازی حیاط خلوت در خانه برای کودکان ۶ ساله

هاپسکاچ (همان لی لی)، بازی گنج یابی در حیاط، بولینگ با بطری‌های بازیافتی، نصب و استفاده از یک تاب لاستیک و آب بازی چند فعالیت ساده در فضای باز هستند که می‌توانید کودک خود را به انجام آن‌ها تشویق کنید.

همچنین می‌توانید فعالیت‌های زیر را برای بازی با کودک ۶ ساله در خانه امتحان کنید:

  • خمیر بازی خانگی درست کنید.
  • به طبیعت گردی بروید و برگ یا سنگ جمع آوری کنید.
  • در خانه کشتی بگیرید.
  • با پتو و بالش یک قلعه درست کنید.
  • در باغچه گل بکارید.
  • در حیاط خلوت کمپ بزنید.
  • با هم یک کتاب کودکانه را با صدای بلند بخوانید.
  • دوچرخه سواری یاد بگیرید.
  • با استفاده از انواع میوه، یک کیک بپزید.
  • یک دوربین دوچشمی بردارید و به تماشای پرنده یا ستاره‌ها بروید.
  • نحوه کار با دستگاه‌های دیجیتال را یاد بگیرید.
  • عروسک‌های جورابی درست کنید.
  • یک هواپیمای اوریگامی بسازید.
  • یک بازی رومیزی انجام دهید.
  • سفالگری کنید. 
  • با سیب زمینی مهر درست کنید. 
  • یک دیگر را آرایش کنید.
  • از یک بومگردی دیدن کنید.
  • از زیر آب پاش پارک عبور کنید.

پرسش‌های متداول

 
آیا بازی کردن می‌تواند به توسعه مهارت‌های حرکتی کودکان 6 ساله کمک کند؟

بله؛ انجام بازی‌های حرکتی کمک زیادی به تقویت توانایی‌های حرکتی کودکان می‌کند.

آیا بازی‌های فکری می‌توانند به پرورش تفکر و تمرکز کودکان 6 ساله کمک کنند؟

بله، انجام انواع بازی فکری مانند آنچه در مقاله ما معرفی شده، به پرورش فکر و تخیل کودک کمک می‌کند.

آیا بازی‌ به توسعه مهارت‌های اجتماعی کودکان 6 ساله کمک می‌کند؟

بله؛ با انجام بازی و به خصوص بازی‌های گروهی کودک کارگروهی و مهارت‌های نرم را یاد می‌گیرد.

سخن پایانی

فعالیت‌های روزمره کودکان خردسال نباید به مطالعه و تکالیف مدرسه محدود شود، بلکه باید در شرایط یادگیری با بازی و انجام فعالیت‌های مختلف قرار گیرند. این کار به آن‌ها کمک می کند تا مهارت‌های پایه لازم برای زندگی را یاد گیرند. به یاد داشته باشید که رشد جسمی و ذهنی کودکان تنها زمانی امکان پذیر است که فعالانه درگیر باشند تا به انجام کاری که واقعاً از آن لذت می‌برند، برسند و به نوعی کشف استعداد کنند. قطعا استفاده از بازی برای آموزش به آن‌ها کمک خواهد کرد تا این علایق خود را با جدیت بیشتری دنبال کنند. 

منبع: مقالات وبسایت care و momjunction

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها