فهرست
اختلال ریاضی
همه چیز درباره اختلال یادگیری ریاضی در کودکان
۱۴۰۲/۰۶/۱۸
لیلا افشار
2 نظرات

همه چیز درباره اختلال یادگیری ریاضی در کودکان

اختلال یادگیری ریاضی نوعی اختلال یادگیری است که درک ریاضیات کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائمی از عدم توانایی در درک ساعت و تاریخ، تا عدم درک اعداد و اعمال ریاضی از علائم این اختلال هستند. در این مقاله‌ی نورولند درباره‌ی این اختلال، علائم و روش‌های درمانی آن صحبت می‌کنیم.

اختلال ریاضی در حدود 11 درصد از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی یا نقص توجه وجود دارد. افراد مبتلا به اختلال ریاضی اصولا در تمام زمینه‌های یادگیری ریاضیات مشکل دارند. این افراد در مسائلی مانند گفتن زمان و جهات، شمردن پول و انجام محاسبات ذهنی مشکل دارند.

اختلال ریاضی غالباً همراه با نارساخوانی که یک اختلال یادگیری در خواندن است اتفاق می‌افتد. تقریباً نیمی از کودکان دارای اختلال یادگیری ریاضی اختلال نارساخوانی نیز دارند.

در ادامه بعد از بررسی علائم این اختلال، به روش‌های تشخیص و درمان آن می‌پردازیم؛ اما توجه داشته باشید که در صورتی‌که فرزندتان به این اختلال دچار است؛ بهترین روش کمک گرفتن حضوری از مختصصین خواهد بود.

علائم اختلال ریاضی

علائم زیر می‌توانند نشان دهند که کودک شما به اختلال یادگیری ریاضی کودکان دچار است:

  • ضعف در فهم اعداد و مفهوم آن
  • ناتوانی در انجام محاسبات عددی مانند جمع، تفریق، ضرب و غیره
  • درک ضعیف از تعداد اشیا (مثلا برای فهمیدن اینکه سه مداد جلویش قرار دارد حتما باید با دقت آن‌ها را بشمارد)
  • مشکل در حفظیات ریاضی
  • مشکل در محاسبات ذهنی و حل مسئله
  • مشکل در درک پول
  • مشکل در بیان زمان
  • ضعف در بیان جهت‌های جغرافیایی (شمال- جنوب- شرق- غرب)
  • ضعف در درک چپ و راست و بالا و پایین
  • ضعف در شناسایی الگوها و توالی اعداد
  • ضعف در شناسایی رنگ‌ها و اشکال هندسی

اختلال ریاضی

علل ایجاد اختلال یادگیری ریاضی

تا اینجا درباره علائم اختلال یادگیری ریاضی صحبت کردیم. اما این اختلال چرا در کودک ما دیده شده است؟

علت دقیقی برای اختلالات یادگیری بیان نشده اما به احتمال قوی دو علت ژنتیک و توان پردازشی مغز ممکن است موجب بروز اختلالات یادگیری شوند. یکی دیگر از دلایل بروز اختلالات یادگیری در کودکان، مشکلات دیگر روانشناختی است. مثلا احتمالا بروز اختلال ریاضی در کودکان مبتلا به بیش فعالی بیشتر از دیگر کودکان است.

به همین دلیل است که دانشمندان معتقدند با انجام تمرینات درست و به جا می‌توان اختلالات یادگیری را تا حد زیادی برطرف کرد.

تشخیص اختلال ریاضی در کودکان

ارزیابی‌های تشخیصی اختلال ریاضی به طور معمول توسط روانشناسان مدرسه و روانشناسان اعصاب انجام می‌شود.

هیچ آزمایش خاصی برای تشخیص اختلال ریاضی وجود ندارد. پزشکان و روانشناسان با بررسی سوابق تحصیلی و نمره کودک در آزمایشات استاندارد، سوال کردن در مورد سابقه خانوادگی و چگونگی بروز مشکلات بیمار در مدرسه، بررسی کار و زندگی روزمره و دیگر مسائل مربوط به کودکان، این اختلال را ارزیابی می‌کنند. آن‌ها همچنین ممکن است ارزیابی‌های تشخیصی‌ای را انجام دهند که نقاط قوت و ضعف را در مهارت‌های بنیادی ریاضی بررسی می‌کند.
با این حال؛ برای تشخیص ابتلا به اختلال یادگیری ریاضی خاص، فرد باید این چهار معیار را داشته باشد:

  1. افراد مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی حداقل یکی از شش علائم برجسته مربوط به مشکلات یادگیری و مهارت‌های درسی را در خود دارند. مشکلات در تسلط بر درک اعداد و استدلال ریاضی یکی از این علائم است.
  2. مهارت‌های آکادمیک آن چنان که از سن فرد انتظار می رود نیست. که این مساله باعث ایجاد مشکل در مدرسه، کار یا زندگی روزمره او می‌شود.
  3. مشکلات یادگیری از مدرسه و حتی پیش از آن در فرد شروع می‌شوند. حتی اگر مشکلات فقط در بزرگسالی بروز جدی داشته باشند.
  4. وجود سایر شرایط و عوامل از جمله ناتوانی‌های ذهنی و اختلالات عصبی، مشکلات روانی اجتماعی و عدم آموزش نفی شده باشد.

کمک والدین در بهبود یادگیری ریاضی کودکان درمان اختلال یادگیری ریاضی در کودکان

مانند سایر انواع اختلال یادگیری، این اختلال هم هیچ درمان قطعی‌ای ندارد و نمی‌توان با دارو آن را درمان کرد. زمانی که افراد دارای این اختلال تشخیص داده می‌شوند‌، پایه‌ی ریاضی متزلزل دارند. بنابرای مهم‌ترین اهداف درمان، پر کردن هر چه بیشتر این شکاف‌ها و ایجاد مکانیسم‌های مقابله‌ای است که می‌تواند در طول زندگی مورد استفاده قرار گیرد. این مهم به طور معمول از طریق دستورالعمل‌های ویژه‌ی متخصص و سایر مداخلات انجام می شود.

طبق قانون آموزش افراد دارای ناتوانی (IDEA)، دانش‌آموزان مبتلا به اختلالات یادگیری واجد شرایط دریافت خدمات ویژه‌ای در کلاس هستند. این شرایط ویژه برای دانش‌آموزان با اختلال یادگیری ریاضی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مجاز به داشتن زمان بیشتر در انجام تکالیف و آزمایشات
  • مجاز به استفاده از ماشین حساب
  • سعی در تعدیل مشکل اساسی فرد
  • تقسیم مسائل پیچیده به مراحل کوچک‌تر
  • استفاده از پوسترها برای یادآوری مفاهیم اساسی ریاضی (مثل جدول ضرب)
  • تدریس با هدف آموزش اساسی مهارت‌های اصلی و بنیادی
  • ارائه اطلاعات تکمیلی از طریق دروس تعاملی مبتنی بر رایانه یا پروژه‌های دستی

در صورت عدم درمان، اختلالات در ریاضی در بزرگسالی هم ادامه می‌یابد و بسیاری از افراد در هنگام تحصیلات عالی و برای موفقیت در محل کار در معرض آسیب قرار می‌گیرند. بنابراین توجه به آن از ابتدای سنین کودکی و سعی در برطرف کردن آن نقش بسیار مهمی در آینده‌ی کودک خواهد داشت.

بازی‌های مختلفی برای تقویت ریاضی کودکان وجود دارد. شما می‌توانید با انجام این بازی به آموزش ریاضی به کودکان کمک کرد و از ابتدای دوران کودکی فرزندتان از بروز اختلال ریاضی در او تا حدی پیشگیری کنید. بازی نورولند یکی از این بازی‌هاست که در محیطی جذاب به تقویت مهارت ریاضی کودکان می‌پردازد.
اموزش‌های خلاقانه‌ای برای سنین مختلف در صفحه‌ی اینستاگرام نورولند وجود دارد که می‌توانید با ایده گرفتن از آن‌ها، به بهبود مهارت‌های ریاضی فرزندتان کمک کنید.
نمونه‌ای از این بازی‌ها در ویدئوی زیر قابل مشاهده است.

پرسش و پاسخ

آیا اختلال یادگیری ریاضی در کودکان قابل درمان است؟

مانند سایر انواع اختلال یادگیری، این اختلال هم هیچ درمان قطعی‌ای ندارد و نمی‌توان با دارو آن را درمان کرد. اما با استفاده از روش‌های بیان شده در این مقاله می‌توان علائم این اختلال را کنترل کرد.

کلام پایانی

بروز اختلال ریاضی در فرزند شما یا دیگر کودکان به این معنا نیست که این کودکان دیگر نمی‌توانند هیچ چیز را یاد بگیرند یا کند ذهن هستند. پس بهتر است با استفاده از روش‌های برپایه بازی تلاش کنید تا علائم این مشکلات را کنترل کنید و در کنار آن با پیدا کردن استعداد کودک، او را در ادامه زندگی عادی خود یاری دهید.

منبع: وبسایت additudemag

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] اطلاع از علائم اختلالات ریاضی به مقاله اختلال یادگیری ریاضی مراجعه […]

  • […] لازم ریاضی برای سن خودش دست نیافته‌است؛ دیدن مقاله اختلال ریاضی را به شما پیشنهاد […]