فهرست
تفسیر نقاشی کودکان
22 مورد کلیدی برای تفسیر نقاشی کودکان در خانه
۱۴۰۲/۱۲/۲۱
نگین حافظی
0 نظرات

22 مورد کلیدی برای تفسیر نقاشی کودکان در خانه

نقاشی کودکان ممکن است نشان دهنده موضوعات بسیاری باشد. به همین دلیل با استفاده از تفسیر نقاشی کودکان می‌توان به شخصیت کودک و روان آن‌ها پی برد. این اتفاق حتی در بزرگسالی نیز ادامه دارد تا جایی که در بسیاری‌از آزمون‌های استخدامی به تحلیل دست خط فرد دقت می‌شود. نقاشی هم نمونه‌ای از دست نوشته انسان است دیگر؟ مگر نه؟! جذابیت این موضوع و سوالات متعدد خانواده‌ها در اینستاگرام نورولند، درباره تحلیل نقاشی کودکان، تیم نورولند را به سمت نوشتن این مقاله سوق داده است. در این مقاله به تفسیر روانشناسی نقاشی کودکان می‌پردازیم تا ببینیم هر شکلی که کودک می‌کشد نشان‌گر چه حس یا صفتی در او است.

مطمئنا برای شما هم پیش آمده که چیزهای عجیبی را در نقاشی کودک ببینید! مثلا اینکه برای آدم‌ها دهان نکشد یا همیشه باران بکشد.
در این مقاله تفسیر تمام این نقاشی‌ها را خواهیم دید.

تفسیر نقاشی کودکان به چند بخش تقسیم می‌شود که در ادامه هریک را بررسی خواهیم کرد. اما پیش از آن دو نکته درباره نقاشی که به تحلیل آن خواهید پرداخت بگوییم:

نکات پیش از روانشناسی نقاشی کودکان

1- نقاشی که تفسیر خواهید کرد باید بدون فرافکنی باشد. کودکان به تقلید و الگوبرداری علاقه‌مند هستند؛ پس اگر قصد دارید نقاشی فرزند خود را تحلیل کنید، باید از کودک بخواهید که در تنهایی یک نقاشی بکشد و به نقاشی او جهت ندهید. مثلا اگر می‌گویید خانواده‌مان را بکش نگویید خانواده را در خانه بکشد یا در پارک یا مثلا خورشید بکشد یا باران! بگذارید خود کودک با استفاده از حس درونی‌اش نقاشی را کامل کند.

2- از نقاشی‌های همیشگی کودک برای تفسیر استفاده کنید. اگر فرزند شما معمولا برای آدم‌هایی که می‌کشد دهان نمی‌ذارد یا همه را سیاه می‌کشد؛ به همین موضوع اقتدا کنید. نه به اینکه یکبار دهان آدم‌ها را کشیده است.

تحلیل نقاشی کودکان اطلاعات جالبی درباره شخصیت آن‌ها ارائه می‌کند.

تفسیر جایگاه نقاشی کودکان در صفحه

اینکه فرزند شما هر آیتم از نقاشی خود را کجای برگه کاغذ می‌کشد، خود یک موضوع قابل تفسیر است. به طور کلی جایگاه نقاشی کودکان در صفحه کاغذ به شکل زیر  تفسیر می‌شود:

1- نقاشی‌های کشیده شده در سمت چپ و راست برگه: نقاشی‌های کشیده شده در سمت چپ برگه به گذشته کودک، آموزه‌هایی که از مادرش یاد گرفته و تربیت او ربط پیدا می‌کند. درحالی‌که نقاشی‌های کشیده شده در سمت راست برگه نشان از آرزوهای کودک، آینده او و آموزه‌های پدرش دارد.

2- نقاشی‌های کشیده شده در وسط و گوشه برگه: اگر فرزند شما نقاشی خود را با اندازه متناسبی نسبت به برگه کاغذ و تقریبا در وسط کاغذ بکشد؛ می‌توان گفت که او در یک محیط امن و معتدل رشد کرده و عشق کافی از هر دو والد دریافت کرده است. درحال‌که اگر کودکی نقاشی را کوچکتر و در لبه پایینی برگه یا در گوشه‌های برگه بکشد؛ نشان‌گر حس بی‌کفایتی و ناامنی در اوست.

نحوه کشیدن نقاشی کودک چه چیزی را درباره احساسات او نشان می‌دهد؟

علاوه بر اینکه اشیای کشیده شده توسط کودکان در می‌تواند نشان‌گر چیزهای مختلفی درباره شخصیت آن‌ها و احساساتشان باشد، نحوه کشیدن نقاشی نیز می‌تواند حقایقی را درباره شخصیت کودک برای ما آشکار کند. در ادامه بعضی‌از روش‌های نقاشی کشیدن را بررسی می‌کنیم:

3- نقاشی پررنگ و تیره: کشیدن پررنگ مداد، به خصوص اگر بخش‌های تیره و پرررنگ نزدیک به هم باشند، می‌تواند نشانه استرس، احساسات قوی، عزم راسخ یا عصبانیت باشد؛ در حالی‌که بی‌رنگ و ملایم‌تر کشیدن نقاشی نشان دهنده طبع ملایم‌تر کودکان است.

4- کیفیت خطوط نقاشی: اگر کودک شما در کشیدن خط‌ ها (مثلا حین دورگیری نقاشی) از خطوط کم‌رنگ، لرزان و شکسته استفاده می‌کند، احساس تردید و ناامنی در او بیشتر دیده می‌شود. درحالی‌که اگر از خطوط آزادتر، منحنی و با رنگ کافی استفاده می‌کند؛ کودک شجاع‌تر و با اعتماد به‌نفس‌تری است.

روانشناسی نقاشی کودکان دارای شخصیت‌های مختلف

روانشناسی نقاشی کودکان مختلف، نشان داده که کودکان دارای صفات شخصیتی مشابه معمولا نقاشی‌های مشابهی می‎‌کشند. در ادامه خصوصیات شخصیتی رایج در کودکان به همراه مدل نقاشی کشیدن هریک از این مدل‌های شخصیت بررسی شده‌اند:

5- کودک تکانشی: بدن‌های بزرگ، بدون گردن و عدم تقارن اندام ها (دست‌ها بزرگتر از پاها یا مثلا چشم‌های بسیار بزرگ در یک صورت معمولی)

6- کودک مضطرب: کشیدن مداوم آسمان ابری و بارانی، کشیدن پرندگان در حال پرواز، چهره بدون چشم

7- کودک خجالتی: کشیدن تنه کوتاه، نکشیدن بینی یا دهان، هیکل‌های ریز و دست‌های نزدیک به بدن

8- کودک عصبانی: دست‌ها یا دندان‌های درشت، بازوهای دراز، چشم‌های چپ و سر بزرگ‌تر از بدن

9- کودک ناایمن: کشیدن هیولاهای عجیب، سرهای ریز، بدن بدون دست و اریب، پاهای کوچک

10- کودک ترسو: کشیدن دست کوچک، نکشیدن بازو، دور کشیدن آدم‌ها از هم

چند نمونه تحلیل نقاشی کودکان که رایج است

11- خورشید خندان: اگر فرزند شما همیشه یک خورشید زرد و خندان می‌کشد؛ کودکی شاد و راضی است.

12-  نزدیک یا دور کشیدن افراد خانواده: اگر فرزند شما در کشیدن نقاشی خانواده، افراد را به خودش و هم‌دیگر نزدیک می‌کشد، یعنی بین افراد خانواده صمیمیت کافی وجود دارد. ولی اگر یک یا چند فرد را دورتر می‌کشد، این کار به معنای احساس طردشدگی کودک نسبت به این افراد است.

13- کشیدن جزئیات زیاد در نقاشی: اگر فرزند شما یک نقاشی را با جزئیات کامل می‌کشد (مثلا برای دوست عینکی‌اش عینک می‌کشد یا خانه را با دودکش و لانه پرنده روی دودکش می‌کشد) ؛ یعنی دارای مهارت‌های شناختی قوی است.

14- کشیدن سوراخ روی زمین: کودکانی که روی زمین سوراخ می‌کشند، معمولا به تازگی فردی را از دست داده‌اند یا احساس خلائی در زندگی خود دارند. این خلا ممکن است با مرگ یکی‌از عزیزان رخ داده باشد.

15- کشیدن یک نفر در نقاشی: اگر کودک شما فقط یک نفر را در تمام نقاشی‌های خود می‌کشد؛ به این معناست که او احساس تنهایی می‌کند.

 


16- مدام کشیدن ابر و باران: اگر فرزند شما دائما ابر یا باران می‌کشد، یعنی دچار ترس یا اضطراب است.

17- کشیدن پیاده‌رو: کشیدن پیاده رو برای خانه نشان دهنده این است که کودک یک فرد اجتماعی است.

18- کشیدن پنجره زیاد برای خانه‌ها: اگر فرزند شما برای خانه‌هایی که می‌کشد؛ خیلی پنجره می‌گذارد، یعنی به سرک کشیدن در زندگی دیگران علاقه دارد.

تحلیل آدمک در نقاشی کودکان

احتمالا فرزند شما هم معمولا در نقاشی‌های خود آدمک‌های دارای صفات یکسانی می‌کشد. اگر اینطور است با تطبیق این نقاشی‌ها با موارد زیر می‌توانید به اطلاعات جالبی درباره فرزند خود دست پیدا کنید:

تفسیر نقاشی کودکان

19- تحلیل گوش آدمک: نکشیدن گوش برای آد‌م‌ها نشان دهنده این است که کودک از سمت والدین زیاد نصیحت می‌شود و علاقه‌ای به شنیدن حرف‌های همیشگی افراد ندارد.

20- روانشناسی دهان آدمک در نقاشی کودکان: اگر آدمک‌هایی که کودک می‌کشد، دارای دهان بزرگی هستند، یعنی کودک به زیاد صحبت کردن علاقه دارد و اگر دهان ندارند؛ یعنی چیزی وجود دارد که کودک از دیگران پنهان می‌کند.

21- تحلیل دست آدمک: دست بزرگ نشان‌گر برون گرایی و دست کوچک نشان‌گر درون گرایی کودک بوده و در صورت عدم وجود دست، کودک دارای عزت نفس کم و اضطراب اجتماعی است.

22- تحلیل پاهای آدمک در نقاشی کودکان: نشان‌گر بلوغ و ارتباط کودک با افراد بزرگسال است. اگر پا در نقاشی کودک وجود نداشته‌ باشد؛ یعنی هنوز خود را به مادر وابسته می‌داند و اگر کوچک باشند خود را کم توان می‌بیند.

سوالات پرتکرار

در تفسیر نقاشی کودکان، کشیدن نقاشی در گوشه برگه نشانه چیست؟

اگر کودکی نقاشی را کوچکتر و در لبه پایینی برگه یا در گوشه‌های برگه بکشد؛ نشان‌گر حس بی‌کفایتی و ناامنی در اوست.

در روانشناسی نقاشی کودکان، نکشیدن دهان نشانه چیست؟

اگر کودک آدمک‌هایی می‌کشد که دهان ندارند؛ یعنی چیزی وجود دارد که او از دیگران پنهان می‌کند.

کلام پایانی

کودکان به طرق مختلفی با بزرگسالان ارتباط برقرار می‌کنند. ارتباط کلامی تنها 10درصد از انواع روش‌های ارتباط گیری کودکان با دنیا را در بر می‌گیرد. اما ما برای شناخت فرزند خود بیشتر به همین یک مدل ارتباط بسنده می‌کنیم. درحالی‌که کودکان، کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند تمام احساسات و نیازهای خود را با استفاده از کلام به ما برسانند. تفسیر نقاشی کودکان می‌تواند روشی خوب برای درک ذهنیت آن‌ها باشد. برای این کار کافیست تا ابزار نقاشی در اختیار کودک خود قرار دهید و از او بخواهید تا هرطور دوست دارد احساسات خود را روی کاغذ بیاورد. سپس این احساسات را با استفاده از روش‌های بیان شده در این مقاله تحلیل کنید. همچنین برای تحلیل رنگ‌های نقاشی کودکان می‌توانید سری به مقاله روانشناسی رنگ در نقاشی کودکان بزنید.

همچنین اگر فرزندتان عاشق نقاشی است و از حمل وسایل نقاشی به این طرف و آن طرف خسته شده‌اید، توصیه می‌شود بازی نورولند را برای کودک دانلود کرده و با استفاده از بخش نقاشی، کار خود را راحت کنید.

منابع: تمام تحلیل‌های آمده در این مقاله با بهره گیری از مقالات وبسایت‌های مختلفی از جمله این چهار وبسایت معتبر مادر و کودک  ارائه شده است.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها