فهرست
نگاهی به نورولند ؛ بازی موبایلی کودکانه
۱۴۰۱/۱۲/۰۱
لیلا افشار
2 نظرات

نگاهی به نورولند ؛ بازی موبایلی کودکانه

اکوموتیو که یک مجله کسب و کار و آموزش راه اندازی استارتاپ است در یکی از شماره‌های خود به گفت و گو با مدیر مارکتینگ و بخش علمی پژوهشی نورولند ؛ بازی موبایلی کودکانه نشست. در این گفت و گو که متن کامل آن در ادامه آمده است؛ ضمن آشنایی با تیم نورولند به چگونگی شکل‌گیری استارتاپ نورولند ، چالش‌های مسیر و مواردی از این دست پرداخته شده است. -“مطالب این مقاله براساس اطلاعات جدید شرکت نورولند در تاریخ 7 آبان 1401 به روز شده‌است.”

تانی یک کوچولوی زرنگ و بامزه است که از سیاره دیگری به نورولند آمده؛ او برای اینکه بتواند در دنیاهای مفرح مراقبت از حیوانات، دندانپزشکی، نقاشی، ماشین سواری و … بازی کند، به کمک کودک نیاز دارد. طی بازی نورولند، به نظر می‌رسد که کودک به تانی کمک می‌کند تا مهارت آموزی کند، اما در واقع این تانی و بازی نورولند است که به کودک در مهارت آموزی کمک خواهد کرد.

این، سناریوی بازی موبایلی کودکانه نورولند است که با صبر، تلاش زیاد و مثبت اندیشی اعضایش، از چمن‌های دانشگاه تهران شروع شده، اقسام میزهای باغ کتاب را پشت سر گذاشته، از دوره شتابدهی سامسونگ امیرکبیر گذشته و همچنان به سفر رنگارنگ خود ادامه می دهد، با این امید که بتواند برای همه بچه های خوب ایران، مفید واقع شود.

لطفا اجازه دهید که با تیم شما آشنا شویم.

همسرم-علیرضا پیر- همیشه روحیه‌‍ کارآفرینی داشت؛ من هم در این مسیر همراهش شدم و با هم، وارد اکوسیستم کارآفرینی شدیم. ما همکاری خود را از دوران کارشناسی علوم کامپیوتر دانشگاه گیلان با فعالیت در کانون خلاقیت و شکوفایی دانشگاه و طراحی بازی “تا به تا” که هم اکنون نیز در کافه بازار در دسترس است، آغاز کردیم.

“تا به تا”، در آن سال ایده برتر استان گیلان شد و مورد حمایت پارک علمی-فناوری گیلان نیز قرار گرفت و ما توانستیم شرکت خود به نام آمولای (که یک واژه ی گیلکی به معنی پروانه است) را ثبت کنیم ولی از آنجا که به درآمدزایی و پلن مالی چندان فکر نکرده بودیم، با وجود کاربران زیاد این بازی، آورده مالی قابل توجهی نداشتیم.

در این سالها، تجربیات مختلف دیگری نیز داشتیم مثل “تیکادو” – تولید کارت پستال های سه بعدی- که چون تیم مسنجم نبود و همینطور، تمرکز کاری ما بیشتر بر مسائل فنی بود و با سازوکار کاغذ، آشنایی کافی نداشتیم، رهایش کردیم.

اما سه سال و نیم است که به طور متمرکز بر روی ایده نورولند مشغول به کاریم. من و علیرضا، ایده اولیه را شکل دادیم. علیرضا پیر، مدیر پروژه و من-لیلا کشاورز افشار- مسئول علمی-پژوهشی و مارکتینگ هستیم. علیرضا رنجبر شورابی متخصص گیمفیکشن، نگین حافظی کارشناس تولید محتوا، امیرحسین درودیان بازی ‎ساز یونیتی، شقایق کریمی گرافیست، فرید صفدری مشاور مارکتینگ و عرفان حبیبی به عنوان راهبر رفته رفته به تیم ما اضافه شدند. دکتر سایناز مودت هم از متخصصین و مشاورین حوزه کودک ما هستند.

نورولند چیست؟

بازی نورولند، بازی موبایلی کودکانه برای تقویت مهارت های شناختی بچه های پیش از دبستان است که هدف آن بهبود توجه، حافظه، مهارت های خواندن، نوشتن و ریاضی کودک است. با نصب نورولند، والدین می‌توانند خیال خود را از بابت آموزش فرزندشان با بازی راحت کنند.

جامعه هدف نورولند، چه کسانی را شامل می شود؟

در اوایل شکل گیری بازی نورولند، بر روی بچه‌های دارای اختلال یادگیری تمرکز کرده بودیم ولی با مشاوره روانشناسان تیم و براساس جنس بازی‌های طراحی شده، متوجه شدیم که مهارت‌های شناختی در هر سنی- از بچه تا بزرگسال- می‌تواند بهبود یابد. بنابراین، بر تقویت مهارت‌هایی دست گذاشتیم که برای همه ی بچه ها، مفید است.

بازی نورولند و تمریناتشچه شد که تصمیم به راه اندازی بازی نورولند گرفتید؟

در سال‌های ابتدایی تاسیس آمولای، بازی‌هایی را برای موسسات و مراکز مرتبط با حوزه کودکان ساخته بودیم. در بعضی از این پروژه‌ها (که اغلب به سفارش متخصصین و روانشناسان حوزه‌ی کودک اجرا می‌شد)، بازی های فیزیکی یا کاغذ و قلمی به بازی های دیجیتالی تبدیل می‌شدند.

آنان این دغدغه را داشتند که در این عصر که بچه ها با بازی های موبایلی ارتباط خوبی دارند، می توان با استفاده از این نوع بازی ها، درمان موثرتری داشت. همچنین بعضی از روانشناسان، این نگرانی را داشتند که نتیجه ارائه شده بازی های قلم-کاغذی خانگی، نتیجه تمرین خود کودک نبوده و والدین دستی در آن برده باشند اما اگر یک بازی موبایلی باشد که خود کودک آن را انجام داده و نتیجه برای ما ارسال شود، این مشکل تا حدی رفع می شود.

پس درنهایت بعد از گذشت سال‌ها تلاش و تجربه در این حوزه، بازی موبایلی کودکانه نورولند متولد شد.

آیا برای راه اندازی چنین استارتاپی به تحصیلات روانشناسی نیاز است؟

بله، لازم است که حداقل یک نفر با این تخصص وجود داشته باشد چون دست روی حوزه خاصی می گذاریم. همچنین متخصص باید حضور داشته باشد تا دسته بندی بازی ها بصورت اصولی صورت گرفته و اثربخشی آن ها تایید شود که در نورولند، خانم دکتر مودت از سهامداران تیم هستند و از ابتدای شکل گیری، در این بخش همراه ما بوده اند.

چقدر طول کشید تا به نسخه اولیه اپلیکیشن برسید؟

بعد از 4 ماه، MVP ساخته شد ولی آن چیزی که دو سال پیش ساخته شد، با نسخه الان نورولند زمین تا آسمان فرق دارد. ما به طور مداوم در حال تست از MVP و بازخورد گرفتن از مشاورین و بهینه سازی آن بوده ایم و این چرخه، هنوز هم ادامه دارد.

آیا بازی موبایلی کودکانه نورولند، آزمایشات انسانی را هم طی کرده است؟

ما به کمک متخصصین روانشناس تیم، در هر مرحله از چرخه تست-بهینه سازی، آزمایش انسانی داشتیم اما لازم بود که به منظور تایید اعتبار کارمان، مقاله بازی پژوهی هم منتشر کنیم که در این راستا، تاکنون دو مقاله چاپ شده و سومین مقاله هم درحال نگارش است.

به علاوه، دانشجویان رشته‌های مرتبط نیز بر روی نورولند کار کرده‌اند و حتی موضوع پایان‌نامه یکی از دانشجویان رشته علوم شناختی در دانشگاه فرهنگیان نیز مطالعه بر روی تاثیرگذاری نورولند است.

لطفا از داستان پذیرش و فعالیت در شتابدهنده سامسونگ امیرکبیر برایمان بگویید.

بهمن-اسفند 97 ایده نورولند شکل گرفت و ما در ابتدا، از هر فضایی به عنوان محل کار برای پرورش نورولند استفاده می کردیم؛ از دانشگاه تهران گرفته تا باغ کتاب، هر روز از 9 صبح تا 8-7 شب!

در آن زمان، انقدر ایده را پخته نمی دیدیم که بخواهیم طرح را به شتابدهنده ها و VC ها ارائه کنیم تا اینکه در شهریور 98، طرح به چنان بلوغی رسیده بود که قابل ارائه باشد. آن را به سه-چهار شتابدهنده، ارائه کردیم که در همه آن ها نیز طرح مان انتخاب شد. بعد از بررسی و همفکری، تصمیم گرفتیم که در مرکز فناوری سامسونگ امیرکبیر مستقر شویم و بعد از گذشت حدود دو سال، معتقدیم که انتخاب بسیار درستی بود.

این مرکز با حمایت های بی دریغش، از هر جهت به رشد نورولند کمک کرد و نورولند در یک سال و نیمی که در سامسونگ بود، پیشرفت قابل توجهی داشت.

تیم نورولند

چند روزی هم هست که دوره‌ی حمایت ما در سامسونگ به اتمام رسیده و الان در مرکز نوآوری مانا در دانشگاه علم و صنعت مستقر هستیم.

چند نفر از خدمات بازی موبایلی کودکانه نورولند استفاده کرده اند و چه تعداد کاربر فعال دارید؟

با توجه به اینکه بعد از دریافت راند دوم سرمایه‌گذاری، برنامه مدونی برای جذب کاربر داشته‌ایم؛ می‌توان گفت که تا به امروز حدود 18000 نصب فعال کسب کرده‌ایم.

برای مقابله با چالش اعتیاد به بازی موبایلی در کودک، چه اقداماتی را درنظر گرفته اید؟

از همان ابتدا، این دغدغه ما هم بود که نکند که نورولند، عاملی برای وابستگی کودک به گوشی موبایل باشد که برای رفع این دغدغه، تصمیم گرفتیم که در صفحه والدین نورولند این امکان را فراهم کنیم که والدین براساس صلاحدید خودشان، زمان بازی فرزند را در روز تنظیم کنند.

اگر این اعمال محدودیت را انجام دهند، فضای نورولند شب شده و کاراکتر نورولند به خواب می رود و به کودک این پیام مخابره می شود که “تانی خسته شده و می خواهد بخوابد. تو هم برای ادامه بازی، باید بروی و استراحت کنی”!

آیا برای عرضه نورولند به بازار، به اخذ مجوز از وزارت بهداشت نیاز داشته اید؟

خیر ولی مجوز بنیاد بازی های رایانه ای را اخذ کرده ایم. همچنین به واسطه‌ی نورولند، شرکت دانش بنیان خلاق شده‌ایم که پروسه اخذ مجوزها را راحت تر کرده است. همچنین مجوزی از سمت آموزش و پرورش به ما اعطا شد چرا که استفاده از نورولند در مدارس و خانه کودک ها را در چشم انداز خود ترسیم کرده ایم. جالب است بدانید که بازی نورولند در سال 1400 به عنوان یک بازی درسی به شکل رمزینه در کتاب‌های درسی قرار گرفته است.

تمرین نورولند

مهمترین چالش هایی که با آن مواجه شدید، چه بوده است؟

جدای چالش های عمومی که همه استارتاپ ها با آن مواجه اند مثل تامین سرمایه شخصی و صرف زمان زیاد، اثبات حقانیت و کارآمدی نورولند، یکی از مهم ترین چالش های ما بود. برای انجام مطالعات آزمایشی در جامعه بزرگتر و چاپ مقاله، وارد مدارس منطقه 6 تهران شدیم تا نورولند را بر روی جامعه های 40-50 نفره کودکان بین 6 تا7 سال تست کنیم که پروسه تست بر روی تعداد زیادی از بچه ها، دشوار است.

مسئله دیگر، همراه ساختن روانشناس ها با خودمان بود. با اینکه بسیاری از روانشناسان فرهیخته در ایران در این مسیر با ما همراهی کرده‌اند، اما برخی از عزیزان این حوزه، اهمیت بازی های رایانه ای و تأثیرات مثبت آن بر کودکان را درک نکرده بودند.

ما از همان ابتدا با چندین کلینیک روانشناسی مطرح ایران، قرارداد همکاری بستیم و آن ها علاوه بر اینکه، نمونه‌هایی برای تست، دراختیار مان قرار می دادند، از بعد علمی نورولند نیز حمایت کرده و همچنان هم می‌کنند.

در بخش فنی هم با این چالش که چگونه یک بازی تقویتی را برای بچه ها جذاب و لذت‌بخش کنیم، مواجه بودیم. با اینکه مشتریان ما خانواده‌ها بودند و باید اعتبار علمی آن را به خانواده‌ها نشان می‌دادیم، اما از طرف دیگر کاربران اصلی ما کودکان بودند. بنابراین محیط بازی باید در درجه اول برای این مخاطبین، دوست داشتنی می‌بود؛ درنتیجه لازم بود که تعادلی بین علمی و جذاب بودن نورولند برقرار کنیم.

پاندمی کرونا چه تاثیری بر کسب و کار شما داشت؟

از جهاتی مثبت بود و اکنون خانواده ها، راحت‌تر بازی های موبایلی را پذیرفته و برای آموزش کودکان، از موبایل استفاده می کنند. درعین حال، دورکاری برای ما که به فضای کار اشتراکی، علاقه مندیم و ارتباط با سایر تیم ها و تبادل تجربه در این محیط پویا را بسیار مفید می دانیم، سخت بود.

اگرچه که بعد از حدود دو سال و تست نرم‌افزار و ابزارهای مختلف مدیریت پروژه، این چالش را هم به خوبی پشت سرگذاشتیم.

آیا کسب و کارهایی مشابه نورولند وجود دارند؟

هم نمونه خارجی و هم نمونه داخلی از بازی هایی وجود دارند که تقویت مهارت را انجام می دهند اما یکسری از این بازی ها، تقویت مهارت های شناختی را غیراصولی انجام می دهند و یا دسته بندی ها در بازی، چندان مشخص نشده است؛ یعنی دقیقا نمی دانیم که چه مهارت هایی برای تقویت شدن، موردهدف قرار گرفته است و مقاله ای هم درباره کارکرد آنها، منتشر نشده است.

البته برخی از نمونه‌ها هم به خوبی در حال کار هستند. مثلا یک نمونه خیلی موفق از بازی های مشابه که البته جامعه مخاطب متفاوتی دارد، بازی لوماسیتی است.

مزیت رقابتی این بازی موبایلی کودکانه چیست؟

یکی از مهم ترین مزیت های رقابتی ما این است که پروسه تست و تایید اثربخشی نورولند که حدود دو سال طول کشید، با موفقیت انجام شده است و حالا مقالاتی مبنی بر صحت اثربخشی بازی نورولند انتشار یافته اند.

به علاوه سطح سختی تک تک بازی‌های موجود در نورولند، براساس توانایی و عملکرد هر کودک تنظیم می‌شود (سیستم تنظیم سختی خودکار) تا در حین انجام بازی، چالش لازم و کافی برای آن کودک حفظ گردد.

همینطور گزارش کاملی در اختیار خانواده قرار می گیرد که در جریان میزان قوت، ضعف و پیشرفت فرزندشان در طی بازی قرار گیرند.

نورولند چگونه درآمدزایی می کند؟

در ابتدای نصب نورولند، تعدادی از بازی ها بصورت رایگان قابل استفاده هستند اما برای دسترسی کامل به بازی های موجود در نورولند و همینطور صفحه‌ی گزارشات دقیق عملکرد، خرید اشتراک مدت دار را به خانواده ها پیشنهاد می کنیم تا از تمام قابلیت های بازی های مهارت شناختی استفاده نمایند.

بازی نرولند

آیا تاکنون، موفق به جذب سرمایه شده اید؟

در سال 1400، از طریق 100 استارتاپ موفق به جذب سرمایه 200 میلیونی شدیم و در سال 1401 موفق به دریافت راند دوم سرمایه گذاری خود از سمت صندوق نوآوری گیلان شدیم.

چه چشم اندازی برای تولید و تجاری سازی نورولند متصور هستید؟

ما معتقدیم که نورولند می تواند به مرجعی تبدیل شود که همه بچه های پیش از دبستان و دبستانی، برای تقویت مهارت های خود از آن استفاده کنند. البته که تا به حال رشد خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

حرف آخر؟

در حال حاضر نورولند توانسته توجه کاربران زیادی را به خود جذب کند. و از آنجا که نظر کاربران برای ما بسیار مهم است؛ در تلاشیم تا به صورت مدون، نسخه‌های جدیدی از بازی را منتشر کنیم تا سرعت بهبود اپلیکیشن بالا برود. در نتیجه مطمئنیم که جایی که هستیم، شروع موفقیت‌های آینده نورولند خواهد بود.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] اگر شما هم می‌خواهید از روند تولید بازی موفقی همچون بازی نورولند مطلع شوید و با مجوزها و پژوهش‌های اخذ شده توسط مجموعه […]

  • […] خود را در راستای حوزه‌های پژوهشی قابل انجام در راستای بازی نورولند انتخاب کنند و یا مایل هستند تا پژوهش‌های آزادی با هدف […]