به گزارش نورولند و به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای اولین بار چند بازی جدی مِن‌جمله نورولند در کتابهای درسی دبستان ورود کردند. گزارش زیر

صنعت بازی ایران این روزها با یک اتفاق و خبرِ خوب در معرفی بیشتر تلاش‌های انجام شده توسط بازی‌سازان به‌خصوص بازی‌سازان درحوزه بازی‌های جدّی میان خانواده‌ها و البته جمعیت دانش‌آموزی کشور همراه شده است؛ یعنی اگر همین الان کتاب‌های «بخوانیم» اول و «نگارش» اول تا ششم دبستان را ورق بزنید، لابه‌لای فصل‌ها و درس‌های آن رمزینه‌هایی (QR Code) را می‌بیندکه با اسکن کردن‌شان جذابیت‌های انجام یک تمرین آموزشی در قالب یک بازی جدی پیش چشم‌تان قرار می‌گیرد.

نورولند به کتابهای درسی دبستان راه یافت

به گزارش روابط‌ عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، گنجاندن سه بازی جدی «نورولند»، «هاپی و الفبا» و «بخوانیم» به‌عنوان محتواهای تعاملی در کتاب‌های فارسی اول و نگارش اول تا ششم دبستان به منظور بهبود عملکرد فراگیری آموزش که برای اولین بار انجام شده، اتفاقی بزرگ و حتماً شروع مثبتی برای دیده شدن تلاش‌های کمتر شناسایی شده بازی‌سازان بازی‌های جدّی است؛ اما اصل ماجرا چیست و از کجا شروع شد؟
داستان از آن جایی شروع شدکه معاونت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای طی تعامل با دفتر تولید محتوای وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد گنجاندن محتوای تعاملی در قالب بازی‌های جدّی در کتاب‌های درسی دانش‌آموزان به صورت رمزینه (QR Code) را مطرح و به‌دنبال توافق‌های انجام شده، موضوع با تیم‌های بازی‌ساز حوزه بازی‌های جدّی نیز در میان گذاشته شد. در نهایت اینکه از میان بازی‌های جدّی پیشنهاد شده برای گنجانده شدن در کتاب‌های درسی سه بازی «نورولند»، «هاپی و الفبا» و «بخوانیم» انتخاب شدند و از امسال این بازی‌های به شکل محتوای تعاملی در کتاب‌های درسی برای بهبود مسیر آموزش در دانش‌آموزان قرارگرفته‌اند.

بازی نورولند

علیرضا پیر از مؤسسان شرکت دانش‌بنیان «آمولای» که محتوای تعاملی بازی‌های تولید شده در مجموعه‌شان با عنوان «نورولند» یکی از سه بازی جدی گنجانده شده در کتاب نگارش دوم تا ششم دبستان است، این روزها خوشحال از این اتفاق، امیدوار به برداشتن گام‌های بلند و بیشتر بعدی در توسعه این تعامل بوده و می‌گوید:
«حقیقتاً اتفاق مثبتی است؛ چرا که برای اولین‌بار است که محتوای تعاملی به شکل بازی در قالب رمزینه در کتاب درسی دانش آموزان قرار می‌گیرد؛ اگر این اقدام در ادامه مسیر به شرایط پایداری برسد، راهی باز می‌شود تا متخصصانی که در حوزه بازی‌های جدّی فعالیت‌ می‌کنند به شکل عمومی بازی‌هایشان دیده شود و تلاش‌شان در حوزه تولید بازی‌های جدّی که پشتوانه علمی دارد، جدّی گرفته شود.»

باز شدن مسیر برای سایر بازی‌های جدّی

بازی‌های «نورولند» که به‌طور تخصصی روی موضوع افزایش توانایی‌های شناختی و یادگیری در کودکان تمرکز کرده است، حالا با قرارگرفتن بخشی از تمارین شناختی‌اش در کتاب نگارش دانش آموزان دبستانی به بخشی از هدف‌هایش در استفاده از بازی‌های رایانه‌ای درجهت آموزش دست پیدا کرده است؛ نکته‌ای که علیرضا پیر درباره‌اش گفت: «نورولند مجموعه‌ای از بازی‌ها را در حوزه بهبود زبان، ریاضی، توجه و حافظه برای کتاب نگارش مقطع دوم تا ششم دبستان ارائه داده است تا از برخی تمرین‌های آموزشی موجود در این بازی‌ها برای بهبود آموزش استفاده شود. در حال حاضر این تمرین‌ها به شکل کاملا رایگان در رمزینه‌ها قرار گرفتند. دانش‌آموزان و خانواده‌ها می‌توانند با اسکن رمزینه‌های (QR Code) گنجانده شده در ابتدای هر فصل به محتواهای تعاملی «نورولند» که به شکل بازی است و به بهبود فرآیند آموزش زبان و توانایی‌های مرتبط با کتاب نگارش در دانش‌آموزان در قالب انجام تمرین‌هایی کمک می‌کند، دسترسی داشته باشند. هر کدام از این تمرین‌ها خط داستانی مستقلی برای خود دارند؛ مثلا داستان یکی از این تمرین‌ها درباره خراب شدن لوله آب‌رسانی یک شهر است و دانش آموز باید با کمک کردن به گردالی (کاراکتر اصلی بازی) و با قرار دادن قطعات لوله آب در کنار هم که بر روی آنها حروف نوشته شده است، کلمه‌ای مناسب را ساخته و لوله آب را تعمیر کند.»

اما این پایان ماجرا برای شرکت دانش‌بنیان آمولای نیست و علیرضا پیر و همکارانش در این مجموعه همه تلاش‌شان این است که مسیر این تعامل و همکاری را هم برای خودشان و هم برای سایر همکاران‌شان در حوزه ساخت بازی‌های جدّی توسعه دهند؛ او معتقد است: «پیش‌بینی ما این است که می‌توانیم مجموعه کاملی از بازی‌ها را برای کتاب نگارش دوم تا ششم دبستان ارائه دهیم و در نهایت گزارش کاملی از میزان پیشرفت دانش‌آموزان در آموزش مباحث با استفاده از تمرین‌های بازی نورولند در اختیار خانواده‌ها بگذاریم. در این میان سعی کردیم در زمان شکل‌گیری این همکاری، تعامل خوبی با مجموعه همکاران آموزش و پرورش داشته باشیم و آن را توسعه دهیم. امیدوارم به‌زودی شاهد ارائه محتواهای تعاملی بیشتری به شکل بازی که توسط سایر دوستان و تیم‌ها تولید شده، در سایرکتاب‌های درسی مثل علوم و ریاضی باشیم.»

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *