فهرست
آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله به بالا
۱۴۰۲/۱۲/۰۷
لیلا افشار
1 نظرات

آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله به بالا

در مقاله‌ی پیشین نورولند ، آموزش نقاشی به کودکان کوچکتر از 5 سال را بررسی کردیم. در این مقاله ترفندهای آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله به بالا را آموزش می‌دهیم. در این سنین دیگر می‌توانید مهارت‌های جدیدی در آموزش نقاشی کودکان مانند ترسیم از روی مشاهدات و کشیدن اشکال در نسبت‌های مناسب را به کودکان بیاموزید. ابتدا چند اصل کلی برای اینکه روند آموزش نقاشی با کیفیت بیشتری انجام شود را به شما میگوییم و سپس سراغ روند اموزشی میشویم.

اصول کلی آموزش نقاشی به کودکان بالای 5 سال

1. مرتب تمرین کنید

برای آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله، باید به آنها بیاموزید که تمرین مرتب و مداوم مهم است. هر روز به کودک خود اجازه دهید تا نقاشی کند و تمرین کند. با گذشت زمان، مهارت‌های نقاشی او بهبود خواهد یافت.

2. استفاده از مواد مناسب

برای نقاشی کردن، به کودک خود مواد مناسب برای نقاشی را ارائه دهید. از قلم‌های رنگی، خودکارهای رنگی، مداد رنگی و بوم‌نقاشی استفاده کنید. همچنین، به کودک خود اجازه بدهید که از رنگ‌های مختلف و ابزارهای مختلف استفاده کند تا خلاقیت و تجسم او را تقویت کند.

3. آموزش مفاهیم پایه

برای آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله، باید به آنها مفاهیم پایه نقاشی را آموزش دهید. به عنوان مثال، نحوه استفاده از رنگ‌ها، نحوه رسم خطوط، نحوه رنگ‌آمیزی و شادی‌بخشیبه تصاویر. این مفاهیم پایه می‌توانند به کودک خود کمک کنند تا مهارت‌های نقاشی خود را بهبود بخشد.

4. آموزش ابعاد و شکل‌ها

به کودک خود آموزش دهید که چگونه شکل‌های مختلف را رسم کند، از جمله مثلث، مربع، دایره و مستطیل. همچنین، به او بگویید که چگونه ابعاد مختلف را در تصاویرش بیان کند، از جمله ابعاد عمق، طول و عرض.

5. الهام‌بخشی از طریق تصاویر

به کودک خود تصاویر مختلفی را نشان دهید تا او بتواند الهام بگیرد و ایده‌های خودانی برای نقاشی خود پیدا کند. می‌توانید به او تصاویر از حیوانات، نقاشی‌های خلاقانه، مناظر طبیعی و شخصیت‌های محبوب را نشان دهید. این کار به کودک خود کمک می‌کند تا ایده‌های خود را برای نقاشی‌های خود پیدا کند و تخیل خود را به کار بگیرد.

آموزش نقاشی به کودک ۵ ساله

6. تشویق به خلاقیت

برای آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله به بالا، باید آن‌ها را تشویق به خلاقیت کنید. به کودک خود اجازه دهید تصاویر خلاقانه و جالب برای نقاشی خود انتخاب کند و از او بپرسید که چگونه می‌تواند تصویر خود را بهتر و خلاقانه‌تر کند. همچنین، به او بگویید که هیچ ایده‌ای برای نقاشی اش احمقانه نیست و همه ایده‌ها محترم هستند. این کار به کودک اعتماد به نفس بیشتری در خلاقیت می‌بخشد و به او کمک می‌کند تا بیشتر از تخیلش برای نقاشی‌های خود استفاده کند.

7. نمایش نقاشی‌های کودکان

نمایش نقاشی‌های کودک به او اعتماد به نفس بیشتری در خلاقیت خود می‌بخشد و به او کمک می‌کند تا بیشتر از تخیل خود برای نقاشی‌های خود استفاده کند. همچنین، نمایش نقاشی‌های کودکان به دیگران می‌تواند به او احساس رضایت و خوشحالی دهد و به او انگیزه بیشتری برای نقاشی کردن بدهد. برای نمایش نقاشی‌های کودک، می‌توانید آنها را در داخل خانه نمایش دهید، آنها را به دیگران هدیه دهید یا آنها را در نمایشگاه‌های هنری بچه‌ها نمایش دهید.

8. آموزش با استفاده از بازی‌ نقاشی کودکان

برای آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله به بالا، می‌توانید از بازی‌های نقاشی استفاده کنید. به کودک خود اجازه دهید تصاویر مختلف را برای نقاشی خود انتخاب کندو با او بازی‌هایی را انجام دهید که مرتبط با نقاشی کشیدن باشند. به عنوان مثال: یک تصویر را که قبلاً رسم کرده است، به شما نشان دهد و شما باید آن را تشخیص دهید. یابه عنوان یک بازی دیگر کمک کنید یک تصویر را بدون استفاده از قلم، تنها با استفاده از انگشتانش رسم کنید. این بازی‌ها به کودک کمک می‌کنند تا مهارت‌های نقاشی‌اش را بهبود بخشد.

بازی آموزش نقاشی نورولند

می‌توانید از بازی‌های دیگری مانند پازل‌های نقاشی، ترسیم موضوعات خاص مانند حیوانات، شخصیت‌های داستانی و سایر موضوعات مورد علاقه کودک هم استفاده کنید. همچنین، می‌توانید به کودک خود بگویید که چگونه تصاویر را به شکل‌های جالب و خلاقانه ترسیم کند و از نکات و تکنیک‌های مختلفی که در نقاشی استفاده می‌شوند، آگاهی پیدا کند. (مثلا دستتان را روی کاغذ بگذارید و با مداد دورتا دور ان را خط بکشید و ان را به شکلهای خلاقانه ای مثل طاووس تبدیل کنید)

ضمنا همانطور که می‌دانید تمرین نقاشی موبایلی یکی از بهترین راهکارها برای تقویت نقاشی است. برای این کار می‌توانید از بازی‌های موبایلی مفیدی که بخش نقاشی و رنگ‌آمیزی دارند را برای فرزندتان دانلود کنید. بازی نورولند یکی‌از این بازی‌هاست که از این “لینک دانلود رایگان” قابل استفاده است.

9. شرکت در کلاس‌های نقاشی

شرکت در کلاس‌های نقاشی می‌تواند به کودک کمک کند تا مهارت‌های نقاشی خود را بهبود بخشد. در کلاس‌های نقاشی، کودکان می‌توانند با دیگر هم‌سن و سالان خود آشنا شوند و با یادگیری تکنیک‌های جدید و به اشتراک گذاشتن ایده‌های خود، مهارت‌شان را بهبود بخشند. همچنین، در کلاس‌های نقاشی، معلمان متخصص می‌توانند به کودکان آموزش دهند که چگونه از رنگ‌ها، تکنیک‌های نقاشی و ابزارهای مختلف استفاده کنند. 

آموزش نقاشی به کودکان

10. ایجاد هم‌فکری و همراهی

برای آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله به بالا، باید با آن‌ها هم‌فکری و همراهی کنید. به کودک اجازه دهید تا نقاشیهایش را با شما به اشتراک بگذارد و نظر شما را درباره آنها بپرسد. به او بگویید که چه چیزهای دیگری را دوست دارد رسم کند. با هم‌فکری و همراهی با کودک، می‌توانید او را به کشیدن نقاشیهای جدید ترغیب کنید.

آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله تا 9 ساله

1. به کودکتان بیاموزید مشاهده کردن را تمرین کند و یاد بگیرد

حدودا از 5 سالگی می‌توانید به کودکتان بیاموزید که چگونه از روی مشاهدات خود نقاشی بکشد. در این سنین مشاهدات بیشتر از تخیل یا دانش پیشین آن‌ها به کار می‌آید. به کودکتان بگویید شما در حال یادگیری نوع جدیدی از نقاشی کشیدن هستید که تمرین زیادی را می‌طلبد. آن‌ها را در مدل تمرین کردن آزاد بگذارید. مداد و کاغذهای متعددی تهیه کنید و به او بگویید می‌توانند هر چند بار که می‌خواهند نقاشی کنند و وقتی کارشان تمام شد خطوط اشتباهی را پاک کنند. پس از این کار برای آموزش نقاشی به کودک ۶ ساله استفاده کنید. اما حواستان باشد که کودکتان را مجبور به رسم نقاشی مشاهده‌ای نکنید. سوق دادن کودک به مرحله جدیدی از طراحی می‌تواند او را در یادگیری دلسرد یا متوقف کند.

2. در کشیدن اشیاء جدید به آن‌ها یاری دهید

 

آموزش نقاشی به کودکان ۶ ساله

بین 5 تا 6 سالگی، کودکان طرحواره یا روش‌هایی برای ترسیم اشیا را ارائه می‌کنند. به جای اینکه مدام آن‌ها را تشویق کنید چیزهایی که “قبلاً یاد گرفته‌اند” را بکشند؛ چیزی را که قبلاً ترسیم نکرده‌اند انتخاب و به او در رسم این نقاشی کمک کنید. این کار از بازگشت آن‌ها به عادات و روش‌های آموخته شده جلوگیری می‌کند. پس در آموزش نقاشی به کودکان 6 ساله باید به این مسائل توجه داشت.

3. تمرین کشیدن نقاشی از روی مشاهدات

ایده نقاشی کودک

توضیح دهید که باید شی‌ را از یک طرف کشید. از کودک بخواهید هنگام کشیدن در جایی که قرار دارد بنشیند و انگشت خود را در اطراف لبه‌های جسم دنبال و آن‌ها را ردیابی کند. سپس از کودک بخواهید شکل را با انگشت یا قلمی که در دست دارد در هوا بکشد. این کار را برای آموزش نقاشی به کودکان 3 ساله به بالا انجام دهید.

4. به کودک یاد دهید هنگام کشیدن فقط به جسم نگاه کند

کودکان را ترغیب کنید تا فقط به شی‌ای که می‌کشند نگاه کنند نه به کاغذ. سعی کنید کاغذ دیگری را طوری قرار دهید که جلوی دید کودک از برگه‌ای که روی ان نقاشی می‌کشد بگیرد. ابتدا بخواهید خطوطی را به عنوان تمرین بکشند. سپس بخواهید هر قسمت از شکل را جداگانه ترسیم کنند. در اخر اجازه دهید کل شکل را بکشند و فقط پایان کار به برگه‌ی خود نگاه کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای دیدن راهکارهای دیگر، و هم‌چنین آموزش‌های بیشتر در زمینه‌ی تقویت مهارت‌های مختلف کودکتان به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

 

5. با دیدن و پرسیدن به کودکتان نقاشی کشیدن را یاد هید

نقاشی در طبیعت با کودک

درست مانند آموزش نقاشی به کودک زیر 5 سال؛ در آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله، سوالات باز بپرسید. با این تفاوت که در مورد آنچه می‌بینند، نه آنچه تصور می‌کنند. مثلا بپرسید “کدام قسمت از جسم روشن تر است؟ کدام قسمت تیره‌تر؟” از خطوط، خمیدگی‌ها و زاویه‌هایی که در اجسام وجود دارند صحبت کنید و سوال بپرسید تا آن‌ها را برای یافتن جزئیات بیشتر ترغیب کنید.
اما از نشان دادن نقاشی‌هایی که خودتان از یک شی رسم کرده‌اید خودداری کنید. یادتان باشد که کودکان با تقلید سخت یاد می‌گیرند. این‌کار برای آموزش نقاشی به کودکان 4 ساله مفید است.

نکته: از روی رنگ‌های استفاده شده در نقاشی کودکان، می‌توان به نکات مهمی درباره احساسات و شخصیت او پی برد. برای تفسیر نقاشی فرزندتان از این لینک کمک بگیرید.

6. هر بار بر روی یک ابزار برای نقاشی کشیدن تمرکز کنید

نقاشی با مواد مختلف

به کودکان این فرصت را دهید تا با ابزارهای مختلف نقاشی را تمرین کنند. کودکان بین 5 تا 8 سال احتمالا امکان نقاشی با مداد را به راحتی دارند. نقاشی با مداد به آن‌ها امکان می‌دهد روی سایه و کانتور تمرکز کنند. با این حال به کودکان مواد مختلفی را نشان دهید و به آن‌ها اجازه دهید هر چقدر می‌خواهند تست و آزمایش کنند. این روش برای آموزش نقاشی به کودکان مدرسه‌‌ای کمک می‌کند.

7. کتابچه‌ای از نقاشی‌های کودکتان بسازید

علاقمند کردن کودک به نقاشی

کودکان بین 5 تا 8 سال از ساخت داستان برای دیدن نقاشی‎های خود لذت می‌برند. آن‌ها ممکن است علاقه‌مند به ترسیم دنباله‌ای از نقاشی‌های مرتبط به هم برای بیان داستان طولانی‌تری باشند. کودکان را به نقاشی و نوشتن کتاب‌های کوتاه ترغیب کنید. به آن‌ها کمک کنید تا کتاب‌ها را با منگنه یا نخ و سوزن به هم متصل کنند. این کتاب را عزیز بدارید و مانند باقی کتاب‌هایتان در قفسه کتاب قرار دهید. کتاب‌ها بهتربن ابزار کمکی برای آموزش نقاشی به کودک ۸ ساله هستند.

نقاشی یکی از راههای تقویت قدرت تصمیم‌گیری در کودکان است. دیگر روش‌های گسترش تصمیم‌گیری در کودک را در مقاله لینک شده نورولند دنبال کنید.

آموزش نقاشی به کودکان 9 ساله تا 11 ساله

1. روی مسائل مکانی تمرکز کنید

نقاشی کودک

كودكان 10-11 ساله عموما از سایه روشن و ساير اطلاعات فضايی در نقاشی هیجان زده خواهند شد. آن‌ها کم کم شروع به ترسیم خطوط افقی، همپوشانی اشیا و رسم جزئیات دقیق می‌کنند. مثلا ترسیم یک جسم از سه زاویه مختلف می‌تواند برایشان جذاب باشد. اشکال هندسی با رنگ خنثی را نیز در نزدیکی یکدیگر قرار دهید تا بتوانند سایه زدن را تمرین کنند. به آن‌ها اجازه دهید اشیا را به صورت دسته ای مرتب كرده و ترسیم كنند. پس از سایه اشیا در آموزش نقاشی به کودک 9 ساله و بیشتر استفاده کنید.

2. تناسب را به کودکتان بیاموزید

آموزش تناسب در نقاشی به کودک

تناسب و رعایت نسبت‌ها در نقاشی یکی از سخت‌ترین مفاهیم برای یادگیری است. نسبت‌های آناتومیکی اساسی صورت (نسبت اندازه‌ی چشم، سر و …) را به کودکان بیاموزید. سپس به آن‌ها آینه بدهید و بخواهید خودشان را بکشند. تعدادی شی با اندازه‌های متفاوت را کنار هم قرار دهید و از کودک بخواهید با دقت به اندازه‌ی آن‌ها نسبت به هم نقاشی بکشد. این موضوع در آموزش نقاشی به کودکان 7 ساله به بالا بیشتر دیده می‌شود.

3. به کودک اعتماد به نفس دهید

اعتماد به نفس به کودک در نقاشی

حدودا در 9 سالگی؛ کودکان تمایل زیادی به نقاشی واقع بینانه دارند. آن‌ها ممکن است از دیدن نتیجه‌ی کار خود وقتی “درست” به نظر نمی‌رسند ناامید شوند. ممکن است اعتماد به نفس خود را از دست دهند و به این نتیجه برسند که نقاش خوبی نیستند. برای جلوگیری از این اتفاق؛ برای آن‌ها روشن کنید که نقاشی مهارتی است که به تمرین نیاز دارد. به آن‌ها بگویید اگر گاهی فکر می‌کنند هنرمند بدی هستند، به این دلیل است که یاد گرفته‌اند چیزهایی را ببینند که قبلاً نمی‌توانستند ببینند.
یا در حوالی 10-11 سالگی ممکن است کودک تمایل خود به نقاشی کشیدن را از دست بدهد. یکی از راه‌های جلوگیری از افت عملکرد هنری کودک، آموزش اشکال یا روش‌های دیگر به او است. پس این‌ کار به آموزش نقاشی به کودکان ۹ ساله – ۱۰ و ۱۱ ساله کمک خواهد کرد.

4. چالش‌های مشاهدات کودکتان را با او مطرح کنید

نقاشی کودک در طبیعت ۲

کودکی که مدتی است اشکال را مشاهده می‌کند و سعی در واقع گرایی دارد، آماده‌ی یادگیری نکات جدید در آن مورد یا اصلاح اشتباهاتش است.

در آموزش نقاشی به کودکان 10 ساله به این نکته توجه کنید که به عنوان یک ایده‌ی بسیار عالی می‌توانید از او بخواهید به خوبی به یک درخت و رنگ‌های ان نگاه کند. سپس از او بخواهید بدون استفاده‌ی مستقیم از رنگ قهوه‌ای درخت را بکشد. کودک باید تلاش کند از طریق ترکیب رنگ‌هایی که در اختیار دارد و سایه روشنی که می‌تواند با ان‌ها ایجاد کند ساقه و شاخه‌ها را به رنگی متمایل به قهوه‌ای رسم کند.

پرسش و پاسخ

مهارت‌های نقاشی در کودکان 5 ساله و بزرگتر شامل کدام مهارت‌هاست؟

توان کشیدن اشیا، الگو برداری از دیده‌ها و استفاده از شابلون یا دست در کشیدن اشکال هندسی از مهارت‌های نقاشی کودک در این سنین است.

آیا نقاشی به تقویت مهارت‌های کودکان کمک می‌کند؟

بله؛ آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله و بالاتر کمک می‌کند تا مهارت‌های خلاقیت، تفکر و تجسم خود را تقویت کنند. 

کلام آخر

به طور کلی برای آموزش نقاشی به کودکان 5 ساله و بزرگتر، باید به آن‌ها فرصت‌های کافی برای تمرین و خلاقیت داده شود. همچنین، باید با کودک خود همراه شوید و توجه کافی به نقاط قوت و ضعف او داشته باشید تا بتوانید بهترین راهکارها را برای آموزش نقاشی به او ارائه دهید. با توجه به تمرین، همراهی و تشویق، کودک خود می‌تواند مهارت‌های نقاشی خود را بهبود بخشد و از پیشرفت خود لذت ببرد. فرزند شما با نقاشی کشیدن بیشتر ارتباط برقرار می‌کند یا با ساختن کاردستی؟ تجربیات خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

منبع مقاله: wikihow

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] بعدی نورولند آموزش نقاشی به کودک ۵ ساله تا ۱۱ ساله نقاشی به کودک ۵ ساله تا ۱۱ ساله را بررسی […]