فهرست
بازی در خانه برای کودکان
با این 31 بازی کودکانه در خانه فرزندت رو سرگرم کن!
۱۴۰۲/۱۲/۱۱
لیلا افشار
0 نظرات

31 روش طلایی سرگرمی و بازی کودکانه در خانه

آیا تاکنون برای انجام بازی کودکانه در خانه با چالش مواجه شده‌اید؟ آیا شما هم این دغدغه را دارید که با انجام بازی با کودکان در خانه آن‌‌ها را سرگرم کرده و مهارتشان را تقویت کنید؟ در نورولند همیشه تلاش کرده‌ایم تا با ارائه راهکارها و ایده‌های نو برای سرگرم کردن کودکان در خانه به دغدغه‌های والدین پاسخ دهیم. نیازی به گفتن نیست که اجرای بازی‌های آسان در خانه، علاوه بر شاد و خلاق کردن کودکان به خلاقیت خود شما هم کمک خواهد کرد.

در کنار اینکه در اینستاگرام نورولند هم هر روزه بازی‌های تقویتی و راهکاری مفید تربیت کودک باهوش را با شما به اشتراک می‌گذاریم؛ در این مقاله تعدادی بازی و سرگرمی کودکانه معرفی شده‌اند که برای انجام آن‌ها در خانه فقط به چند وسیله ساده و ارزان قیمت نیاز دارید.

بهترین روش‌های بازی در خانه با کودکان

1. بازی اسمش چی چیه؟

با این بازی کودکانه در خانه هم می‌توانید حافظه کودک خود را بهبود ببخشید و هم به او کمک کنید تا افراد خانواده و فامیل را بهتر بشناسد. چند عکس از اعضای خانواده و اقوام تهیه کنید و آن‌ها را در چند ردیف مرتب بچینید. به همان تعداد به فرزندتان کاغذ یا هر نشانه‌ی دیگری بدهید. هر بار اسم یکی از افراد حاضر در عکس‌ها را بگویید (مثلا پدربزرگ).

کودک باید به محض شنیدن؛ عکس مربوطه را با یکی از نشانه‌هایی که در دست دارد بپوشاند. برای مهیج کردن بازی می‌توانید از عکس‌های دسته جمعی نیز استفاده کنید.

2. نقاشی با خط خطی

نقاشی کشیدن یکی از لذت‌بخش‌ترین انواع سرگرمی کودکانه در خانه است. اگر فرزندتان خیلی کوچک است و هنوز از نقاشی کشیدن چیزی به جز خط خطی کردن را بلد نیست، می‌توانید مطابق ویدئوی فوق برگه‌ و قلمی را به کودک بدهید و از او بخواهید هرچه که دوست دارد را بکشد. سپس با دقت به نقاشی او نگاه کنید و ببینید چه طرح زیبایی می‌توانید از آن دربیاورید. با رنگ و پر رنگ کردن خطوط مورد نظر سعی کنید طرح زیبایی را از آن درآورید. دیدن نقاشی حرفه‌ای از طرحی که کودک زده؛ بسیار برای او دلجسب خواهد بود.

3. قصه گویی دو طرفه

این ترفندی برای سرگرم کردن کودکان در خانه است که به خصوص هنگام خواب خوب است از آن استفاده کنیم و به داستان‌های قدیمی روح تازه‌ای ببخشیم. شروع به خواندن یکی از کتاب‌های مورد علاقه فرزند خود کنید.

وقتی به یک مرحله حساس در داستان رسیدید، او را به چالش بکشید تا مسئولیت داستان را به عهده بگیرد و آن طور که دوست دارد آن را پیچ و تاب دهد. به عنوان مثال، اگر سیندرلا را می‌خوانید از کودک خود بپرسید: “اگر کسی این کار را با تو انجام می‌داد چه می کردی؟ آیا سیندرلا فقط باید فرار کند و گریه کند، یا باید کار دیگری انجام دهد؟” این بازی در خانه همچنین به کودکان می‌آموزد که در لحظه فکر کنند.

4. بازی لمس کن و حدس بزن!

مجموعه‌ای از خوراکی‌های مختلف مثل کره، پنیر، انگور پوست کنده! و هرچه که به ذهنتان می‌رسد را در ظروفی بچینید و کنار هم قرار دهید. چشم کودک را با دستمالی ببندید و از او بخواهید با لمس کردن محتوایات ظروف حدس بزند که در هر ظرف چه خوراکی‌ای وجود دارد. این بازی کودکانه در خانه، به رفع بدغذایی کودک هم کمک خواهد کرد.

لمس کن و حدس بزن بازی در خانه کودکان

5. بولینگ خانگی

تفریحاتی که در پارک‌ها و مراکز تفریحی انجام می‌شوند را به خانه بیاورید. بطری‌های کوچک و خالی از نوشیدنی و یک گوی لاستیکی تمام آنچه است که برای تبدیل اتاق‌تان به یک سالن بولینگ نیاز دارید. شش بطری باید کافی باشد. اگر بطری‌ها خیلی راحت می‌ریزند، مقداری آب یا حبوبات را درون آن بریزید تا سنگین شود. خب! حالا وقت آن رسیده تا یک جام بولینگ خانوادگی داشته باشید.

6. بازی تعقیب و گریز در خانه

تعقیب کودکان خردسال در خانه (مخصوصاً اگر این کار را با حرکت آهسته انجام دهید) و قلقلک دادن آن‌ها هنگام گرفتنشان می‌تواند بی وقفه آن‌ها را سرگرم کند.

7. خانه بسازید!

ممکن است در خانه‌تان حیوان خانگی داشته باشید. حتی اگر اینطور هم نباشد؛ فرزندتان حتما از اینکه برای عروسک‌های خود یک خانه‌ی کوچک اختصاصی داشته باشد لذت می‌برد. بنابراین دست به کار شوید و با تهیه کردن لوازم مورد نیاز این پروژه‌ی جذاب را شروع کنید. می‌توانید از نقشه‌های موجود در اینترنت هم برای این کار استفاده کنید.

8. تماشای فیلم

حتی در برخی از مواقع، خلاق‌ترین والدین هم مجبور می‌شوند به اوقات خوب با تلویزیون و تماشای برنامه‌های مفرح آن متوسل شوند. به خصوص در یک روز بارانی برنامه‌ی تماشای یک انیمیشن یا فیلم مناسب کودکان با خوراکی‌های جذاب؛ می‌تواند ساعت‌ها همه‌ی شما را سرگرم کند.

9. آشپز کوچک‌تان را محک بزنید!

یک فعالیت جذاب و خوشمزه که می‌تواند ساعت‌ها شما و فرزندتان را سرگرم و منتظر نگه دارد؛ فرآیند پخت غذا، شیرینی یا تهیه دسر است. کلوچه‌ی خانگی با طعم دلخواه کودک انتخاب خوبی است. می‌توانید از کودک بخواهید بین مربا، مارمالاد، شکلات و… هر آن چیزی که دوست را انتخاب کند و همه‌ی اعضای خانواده را به خوردن شیرینی مخصوص خود مهمان کند. امتحان کنید و ببینید چطور کودک‌تان را سرگرم و خوشحال خواهید کرد.

10. بازی‌های موبایلی جذاب

بعضی از بازی‌های موبایلی آموزشی برای کودکان وجود دارند که بسیار جذاب و دلنشین نیز هستند. طبیعی است که در صورت وجود بازی موبایلی آموزشی برای کودکتان که خیالتان از محتوای آن راحت باشد یک گزینه‌ی بسیار خوب است. چرا که در این مورد به حضور مداوم شما نیاز نیست و می‌توانید به راحتی آن را در اختیار کودک قرار دهید و خود به کارهایتان برسید. نمونه‌ای از این بازی‌های مناسب کودکان بازی آموزشی نورولند است.

11. کارواش اختصاصی بسازید!

برای ساخت یک کارواش اختصاصی برای شست و شوی ماشین‌های کودک‌تان فقط به دو دبّه‌ی ماست احتیاج دارید. در انتهای یکی از دبه‌ها سوراخ‌های ریزی ایجاد کنید و آن را از ۱/۳ بالایی ببرید. دبه‌ی دوم را هم از سر و ته به اندازه‌ی تقریبا ۱/۳ برش دهید و در دو طرفِ نیمه‌ی وسطیِ باقیمانده، دو درب برای ورود و خروج ماشین‌ها ببرید. سپس این دو را به هم بچسبانید. حالا یک سینیِ بزرگ زیر آن قرار دهید و از فرزندتان بخواهید ماشین‌ها‌یش را (که قبلا با گل آلوده شده‌اند) یک به یک از درب وارد کند. از بالای کارواش آب بریزید تا ماشینش شسته شود. سپس از درب دیگر ماشینِ شسته شده‌ را تحویل بگیرید.

بازی های کودکانه در خانه

12. بازی دزدان دریایی

یکی از ایده‌های عالی بازی کودکانه در خانه بازی شکار گنج است. یک دسته چوب، ابزارهای پلاستیکی کوچک یا … را به صورت جداگانه با ورق آلومینیومی بپیچید و آن‌ها را در اطراف خانه پنهان کنید. البته خیلی زیرکانه این کار را انجام ندهید!
به خاطر داشته باشید با چه کسانی بازی می‌کنید! سپس به کودک‌تان یک چراغ قوه و یک کیسه کوچک کاغذی بدهید و او را برای یافتن نقره‌ی دفن شده به چالش بکشید.

13. اصلاح غلط املایی با موشک بازی

در این بخش قصد داریم با یک آموزش بازی بسیار آسان و سرگرم کننده غلط‌ املایی را در کودکان کاهش دهیم. برای انجام این بازی به چه چیزی نیاز داریم؟ تعدادی موشک کاغذی! روی بال هر موشک یک کلمه بنویسید. بعضی از کلمات را بصورت صحیح و برخی دیگر را با اشتباهات املایی. مثلا روی یکی از موشک‌ها “صراغ” و روی دیگری “مغازه” و به همین شکل این کار را ادامه دهید. منطقه‌ای را به عنوان فضای فرود موشک‌ها تعبیه کنید.

حال تمامی‌ موشک‌ها را به کودک دهید و به او کمک کنید تا موشک‌هایی که صحیح هستند را فرود بیاورد و بقیه موشک‌ها را برگرداند. این روند را هر بار با کلمات جدیدتر تکرار کنید.
برای بالا بردن چالش بازی هربار تعداد کلمات را بیشتر کنید و یا از کلمات پیچیده‌تری استفاده کنید.

 

14. آموزش کلمه سازی با بازی

برای انجام این بازی کودکانه به چند عروسک مختلف نیاز داریم که دست داشته باشند:) مثل خرس، گوسفند و … عروسک‌ها را در مکان‌های مختلف بچینید. روی هر دست از هر عروسک یک حرف از حروف الفبا قرار دهید. هر بار یک کلمه (مثلا “ساحل”) را مشخص کنید و به کودک بگویید می‌خواهیم این کلمه را بسازیم. سپس به ترتیب حروف این کلمه؛ نشانی همان دست از عروسک مربوطه را بگویید و از کودک بخواهید آن را انتخاب کند تا حروف یک به یک کنار هم چیده شوند. مثلا اگر حرف “س” در دست چپ خرس قرار داشته باشد، در مرحله اول از کودک بخواهید دست چپ خرس را انتخاب کند. اگر “ا” در دست راست گربه است، پس در مرحله دوم از کودک بخواهید دست راست گربه را انتخاب کند. و همینطور الی آخر… ویدئوی زیر در فهم روال انجام بازی بسیار کمک کننده است.

علاوه بر سخت و طولانی‌تر کردن کلمات انتخابی، یک راه عالی برای بالا بردن چالش بازی این است که بعضی عروسک‌ها را به صورت پشت و رو قرار دهیم. در اینصورت کودک برای تشخیص دست چپ و راست هم با چالش مواجه می‌شود. طبیعی است اگر انجام این بازی‌ها در عین سادگی، برایتان سخت باشد. چرا که ممکن است وقت کافی برای انجام بازی‌های متفاوت و جدید با کودکتان را نداشته باشید. بازی موبایلی نورولند که شامل بازی‌های متعددی برای تقویت انواع مهارتهای شناختی کودکان است، در این مسیر همراه شماست. با دانلود بازی نورولند می‌توانید خیال خود را راحت کنید که کودک شما در عین بازی کردن و سرگرم شدن مهارتهای خود را نیز تقویت می‌کند. بدون اینکه نیاز باشد خودتان بصورت مستقیم برای اینکار وقت بگذارید.

 

15. شناخت اشکال هندسی و رنگ‌ها با بازی

برای شناخت اشکال هندسی و رنگ‌ها به کودکان حتما این بازی را انجام دهید. اگر ماکتی از اشکال هندسی با رنگ‌های مختلف ندارید هیچ اشکالی ندارد. مطابق ویدئوی زیر بر روی کاغذ از هر شکل هندسی دو سه عدد بکشید، آن‌‌ها را قیچی کنید و هر کدام را به یک رنگ درآوردید. برای انجام بازی هر بار تعدادی از این اشکال را در یک ردیف کنار هم بچینید و از کودک بخواهید مثلا مثلث قرمز را بردارد. این کار علاوه بر تقویت شناخت رنگ و اشکال در کودکان، به تقویت توجه و تمرکز کودک نیز کمک می‌کند.

اگر می‌خواهید بازی مفیدتر و چالشی‌تر شود، از کودک بخواهید شکل مورد نظر را با “موچین” بردارد. در اینصورت به تقویت مهارت دست‌ورزی او نیز کم کرده‌اید.

 

16. آموزش شناخت و تشخیص اعداد با بازی

برای کمک به شناخت اعداد در کودکان این بازی را در خانه امتحان کنید. در این بازی می‌خواهیم قدرت تشخیص و تفکیک اعداد از یکدیگر را در کودک بالا ببریم. برای انجام این بازی نیاز نیست که کودک از قبل اعداد را بشناسند. در وهله اول کودک باید با تکیه بر قدرت توجه و تمرکز خود و مفهوم شباهت، مشابه یک عدد مورد نظر را از میان ترکیبات عددی متفاوت تشخیص دهد.

ما در ویدئوی زیر برای بالا بردن جذابیت بازی به کمک چند نوشیدنی متفاوت که رنگ‌های مختلفی دارند این بازی را انجام داده‌ایم. در تعدادی لیوان یکبار مصرف که نوشیدنی در آن نمایان باشد، چای، شیر، آب و… بریزید و روی هر کدام یک عدد چند رقمی بنویسید. حل یک عدد تک رقمی را به عنوان هدف مشخص کنید و از کودک بخواهید لیوان‌هایی را که عدد مورد نظر را در خود دارند بردارد و کمی از محتویات هریک را در یک لیوان دیگر بریزید و آن‌ها را باهم مخلوط کند. تغییر رنگی که در اثر ادغام مایعات با هم در لیوان جدید اتفاق می‌افتد برای کودک بسیار جذاب خواهد بود.

17. نمایش اجرا کنید

برای اجرای نمایشنامه در خانه می‌توانید خودتان به همراه کودک آن را اجرا کنید یا از عروسک‌ها در اجرای آن کمک بگیرید.

18. کاردستی و اوریگامی بسازید

روش‎‌های سرگرم کردن کودک در خانه با اوریگامی و کاردستی بسیار گوناگون هستند. ما در نورولند اموزشهای ساده و کاربردی مختلفی برای ساخت اریگامی را در این مقاله گرداوری کرده ایم.

19. معما و چیستان حل کنید

حل چیستان و معما کودکانه به سرگرم کردن کودک در خانه و تقویت مهارت‌های ذهنی او کمک می‌کند. انواع معما و چیستان کودکانه را در مقالات لینک شده ببینید.

20. با سایه‌ها بازی کنید

بازی با سایه‌ها یک روش  بازی با کودکانه در خانه است که پیشینه طولانی دارد. شما می‌توانید با استفاده از یک چراغ قوه و در آوردن صدا به جای سایه‌ها، یک اجرای کودکانه داشته باشید.

21. ورزش بازی کودکانه در خانه

انجام انواع ورزش‌ها، مدیتیشن یا یوگای کودکان به سرگرم شدن کودک در کنار تخلیه انرژی او منجر می‌شود. پس توصیه می‌شود تا برای چند دقیقه در روز در کنار کودک ورزش کنید. ورزش را می‌توانید به یک بازی نقش آفرینی متفاوت تبدیل کنید. به این صورت که کودک نقش مربی باشگاه شما را بازی کند.

22. بازی وایکینگ شو

وایکینگ‌ها قومی وحشی ولی مفرح بودند. رفتار مانند آن‌ها و بازی وایکینگ شو می‌تواند کودک را حسابی سرگرم کند. برای اجرای این بازی چند کلاه تولد آماده کنید و با بالش یا شمشیر پلاستیکی و کاغذی سلاح بسازید. حالا شما یک وایکینگ هستید که بر سر قلمرو خود در خانه خواهید جنگید!

23. انواع بازی ایستگاهی را تست کنید

بازی‌های ایستگاهی یا بپر بپری به کودک در تخلیه انرژی کمک می‌کنند. یک روش خوب برای اجرای این بازی در ادامه آمده است.

 

24. بازی‌های سنتی را فراموش نکنید

یکی‌از بهترین روش بازی آسان در خانه، اجرای انواع بازی سنتی است. این بازی‌ها مانند لی لی، گل یا پوچ، قایم باشک و صندلی بازی و ایده های جذابتر که در این مقاله امده است را حتما امتحان کنید.

25. بازی قایم کُنَک

بازی قایم کنک یک بازی متفاوت است که با اجرای آن در خانه دقت کودک را بالا خواهید برد. در این روش بازی با کودکان در خانه، مشابه قایم باشک رفتار خواهید کرد. با این تفاوت که یک شی را به جای خودتان قایم می‌کنید و کودک باید آن را پیدا کند.

26. بسکتبال جورابی

در این بازی کودکانه در خانه دو سطل در دو طرف خانه قرار داده می‌شود و کودک باید چند توپ تهیه شده از جوراب را در این دو سطل پرتاب کند. برای آموزشی‌تر کردن این بازی بهتر است روی هر سطل یک کلمه بنویسید (یکی‌از این کلمات املای درست و دیگری املای نادرستی دارند.) حالا کودک باید توپ جورابی را به درون سطل دارای کلمه درست پرت کند. 

27. بازی فکری انجام دهید

انجام انواع بازی فکری درخانه به تقویت مهارت کودک کمک می‌کند. بازی‌های راز جنگل و اونو از جمله بازی‌های مناسب کودکان هستند.

28. بازی با فلش کارت‌ها

بازی با فلش کارت‌ها یک روش خوب برای تقویت حافظه کودک است. در این بازی چند فلش کارت دو به دو هم شکل به کودک نشان می‌دهیم و بعد از او می‌خواهیم تا بعد از برگرداندن این کارت‌ها، جایگاه هم شکل‌ها را به خاطر آورد.

29. بازی با رقص و موسیقی

بچه‌ها عاشق رقص و موسیقی هستند. پس از این بازی حسابی لذت خواهند برد. برای اجرای این بازی، یک موسیقی پخش کنید و از کودک بخواهید که برقصد. سپس موسیقی را از وسط قطع کنید. به محض قطع شدن موسیقی کودک باید دست از رقصیدن بکشد و یک شعر بخواند.

30. ماز بازی کودکانه در خانه

این در این روش بازی با کودکان در خانه شما می‌توانید از مازهای کاغذی یا دیجیتالی استفاده کنید که یک نمونه آن را پایین‌تر آورده‌ایم. اما روش بهتری هم برای اجرای ماز در خانه وجود دارد! ماز به روش ایستگاهی! در این روش با استفاده از نوار پسب رنگی روی زمین چند مارپیج در هم به حالت ماز می‌کشید (مانند نقشه زیر). و پس از قرار دادن اشیایی در دو سمت ماز از کودک می‌خواهید تا یک شی را از یک سمت ماز به سمت دیگر برساند!

31. بازی حدس زدنی

در این بازی شما جلوی یکی‌از حس‌های کودک را می‌گیرید (مثلا چشم او را می‌بندید) و سپس محرک یکی‌ دیگر از حس‌ها را مقابل او قرار می‌دهید (مثلا چند شی بو کردنی، یا یک موسیقی یا مزه کردن چند خوراکی یا لمس چند شی) کودک باید حدس بزند اشیای مقابلش چی هستند.

پرسش و پاسخ

بهترین روش بازی با کودکان در خانه بدون داشتن وسایل کدام است؟

بازی‌‌های “ماز ایستگاهی”، “اسمش چی چیه؟”، “وایکینگ شو” و دیگر 31 روش بازی معرفی شده در این مقاله از جمله بهترین روش‌های بازی با کودکان در خانه هستند که نیاز به وسایل خاصی ندارند.

کلام پایانی

طبیعی است که گاهی خلاقیت شما ته بکشد و برای بازی ساده در خانه با کودک به مشکل بر بخورید. امیدواریم بازی‌های معرفی شده در این مقاله به حل این مسئله کمک کرده باشد. اما به یاد داشته باشید که اگر باز هم نیاز به دیدن بازی‌های تقویتی و سرگرم کننده داشتید؛ می‌توانید از دیگر مقالات نورولند از جمله، مقالات دیگر ما که در آن‌ها به بررسی بازی مناسب برای کودکان در سنین مختلف پرداخته‌ایم؛ مراجعه کنید.

منابع: این مقاله با استفاده از مطالب parents , pampers و اینستاگرام نورولند نگارش شده است. 

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها