فهرست
بازی موبایل کودک
انتخاب بازی موبایلی کودکان+ تاثیرات مثبت و منفی بازی بر کودک
۱۴۰۲/۰۱/۰۷
سید حسین نیرینی
1 نظرات

کدام بازی موبایلی کودک برای فرزند من مناسب است؟

قبول کنید یا نکنید بازی‌ موبایلی کودک بخشی از زندگی مدرن و امروزی کودک هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که کودکان در سنین مختلف بین 13 تا 30 ساعت در هفته، وقت خود را صرف بازی موبایلی کودک می‌کنند. این بدان معناست که تقریبا غیرممکن است بازی‌ کودک با موبایل و کامپیوتر را از او جدا کنیم. پس حالا که امکان جلوگیری از بازی کودک با موبایل وجود ندارد خوب است که ما والدین آگاه باشیم و در انتخاب بازی‌های درست و زمان استفاده کودک از موبایل و برنامه‌های موبایلی نظارت داشته باشیم. استفاده از مقالات بسیار زیادی که در این حوزه نوشته شده‌اند و همچنین حضور در شبکه‌های اجتماعی مرتبط، می‌تواند از ما والدینِ آگاهی بسازد.

تیم نورولند قصد دارد تا در این زمینه، لیستی از بهترین بازی‌ها برای کودکان را به شما ارائه دهد که حتما برایتان مفید خواهد بود. به یاد داشته باشید که وقتی پدر و مادر یک کودک اطلاعات کافی داشته باشند؛ می‌توانند بر محتوای بازی موبایلی کودک که فرزندشان با آن سر و کار دارد؛ نظارت داشته باشند و آن را به شکلی درست مدیریت کنند.

در این مقاله‌ی نورولند قصد داریم تا به شما آگاهی بیشتری درباره‌ی بازی‌های موبایلی کودکان و نحوه رفتار با بچه‌ها در این مورد بدهیم. پس با ما همراه باشید و برای اینکه در همه‌ی زمینه‌ها والد آگاهی باشید حتما به اینستاگرام نورولند سری بزنید و از راهکاری مفید آن کمک بگیرید.

چگونه باید بازی موبایلی کودکان را کنترل کرد؟

1.‌ با کودک خود دوست باشید.

در اولین گام مهم است که با کودک خود دوست باشید. زمانی که او شما را دوست خود بداند همه‌چیز را با شما به اشتراک خواهد گذاشت. مزیت این اتفاق، بررسی بازی موبایلی کودک و خواندن دستورالعمل‌های مربوط به آن توسط شماست و بدین شکل می‌توانید بازی موبایلی کودک خود را به خوبی کنترل کنید و در صورت لزم کودک خود را راهنمایی کنید.

2. با دیگر والدین در ارتباط باشید.

تجربه خود از بازی کودک با موبایل را با دیگر مادرها به اشتراک بگذارید و  از تجربیات آن‌ها در این زمینه استفاده کنید. همچنین اگر بازی موبایلی کودک مفیدی برای فرزند خود پیدا کردید به دیگران هم معرفی کنید. دانلود بازی‌های آموزشی کودکان کمک می‌کند تا فرزند شما استفاده‌ی درستی از موبایل داشته باشد و درست بازی کند.

3. ارتباط نزدیک با کودک

یک رابطه نزدیک با کودک خود داشته باشید و سطح دوستی و صمیمیت خود را با او ارتقا دهید تا کودک تجربیات و ترس خود را با شما به اشتراک بگذارد.

4. هوشیار باشید.

یک والد هوشیار باشید و هر گونه تغییرات رفتاری که توسط کودک نشان داده می‌شود را یادداشت کنید. این تغییرات می‌توانند به شما در اتخاذ رویکرد صحیح در بازی کودک با موبایل کمک کند.

5. سوال کنید.

یک مصرف کننده آگاه و محتاط برای موبایل بازی کودک باشید و ادعاهای مربوط به شرکت‌های بازی موبایلی کودک را مورد سوال قرار دهید. اگر احساس می‌کنید که هر بازی محتوای قابل انتقادی دارد، احساس آزادی کرده و آن را بیان کنید.

6. مراقب رفتارهای کودک خود باشید.

رفتارهایی مثل کنجکاوی اگر به جا باشند کاملا مفید هستند و برای رشد کودک هم مناسب هستند. افزایش اعتماد به نفس، درک و شادی کودک از مهم‌ترین مسائل است و بازی‌هایی که به تقویت این موارد در کودک کمک کند مفید هستند. اما مراقب علائم منفی و عجیب مثل پرخاش و یا خشونت غیرقابل‌توجیه در رفتار کودکتان باشید. ممکن است انتخاب یک بازی موبایلی که متناسب با رده سنی کودکتان نبوده است سبب این رفتارها باشد.

7. دانلود بازی کودکانه برای موبایل مناسب

از بازی‌های کودکانه اندروید برای به حداکثر رساندن علاقه فرزندتان استفاده کنید و بازی‌هایی را انتخاب کنید که به استراتژی‌ها و تصمیمات نیاز دارند. استفاده از بازی‌هایی که خشن هستند و فقط شامل عکاسی، تخریب، و حمله می‌شوند را به حداقل برسانید.

8. دلیل خود را بیان کنید

زمانی که از خرید یک بازی امتناع می‌کنید، به کودک توضیح دهید که چرا و به آن‌ها بفهمانید که چه دلیلی داشته است. البته از روش جایگزین هم می‌توانید استفاده کنید و به دانلود رایگان بازی آموزشی برای کودکان بپردازید.

بازی موبایلی کودک چه تاثیرات مثبتی دارد؟

همانطور که ذکر شد بازی موبایلی کودکان اگر با شناخت درست والدین و بر اساس رده سنی کودک انتخاب شده باشد می‌تواند یک راه عالی برای تعامل و توسعه مهارت‌های کودک باشد. در این بخش به فوایدی از بازی‌های موبایلی کودکان اشاره می‌کنیم.

بازی موبایلی نورولند

رشد فیزیکی

بازی کردن می‌تواند فکر و ذهن کودک را به چالش بکشد و به تقویت حل مساله او کمک کند. در برخی از موارد و به خصوص در بازی‌های شناختی (مثل بازی نورولند) بازی کردن می‌تواند باعث بهبود انواع مهارت‌های کودک از قبیل انواع حافظه و توجه در کودکان شود.

تشویق به ورزش

تعدادی از برنامه‌های موبایلی وجود دارند که کودکان را تشویق می‌کنند که دویدن، یا پرش را امتحان کنند و کودک بر این اساس در بازی پیشروی داشته و امتیاز کسب می‌کند.

فعالیت گروهی

بعضی از بازی‌ها گروهی هستند. یا فرد با دیگر افراد به رقابت می‌پردازد و یا در قالب یک تیم تلاش می‌کند تا برنده شود. در هر دو صورت کودک یک فعالیت باارزش را یاد می‌گیرد که در دنیای واقعی بسیار مفید خواهد بود؛ رقابت و فعالیت گروهی.

مزایای بازی آموزشی

همانطور که ذکر شد بازی‌های آموزشی مناسب کودکان وجود دارد که در جهت بهبود یادگیری برای تقویت انواع مهارت‌های کودک ساخته شده‌اند. کودک با استفاده از این بازی‌ها در عینِ سرگرمی به تقویت مهارت‌های خود نیز کمک می‌کند. ما مقالات ما به شکل جامع راه‌کارهایی برای آموزش بازی وار به کودکان برای شما والدین عزیز ارائه شده‌است.

تقویت تخیل

بازی‌ها می‌توانند به کودکان اجازه دهند تا دنیای خلاقی را کشف کنند و از قوه‌ی تخیل خود استفاده کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا راه‌هایی جدیدی را برای گفتن داستان و یادگیری در دنیای واقعی را بیاموزند و امتحان کنند.

حمایت از کودکان با نیازهای خاص

بازی‌های موبایلی زیادی برای کودکان با نیازهای خاص نیز ساخته شده است. برای مثال اوتسیمو یک بازی موبایلی برای کودکان اوتیسم است. همینطور برای مشکلات کلامی، رفتاری و حرکتی بازی‌هایی وجود دارند که والدیین می‌توانندبر اساس نیاز کودک از آن‌ها استفاده کنند.

بازی موبایلی کودکانه آموزشی نورولند

نورولند یک بازی اندروید آموزشی کودکان است که مناسب کودکان 3 تا 8 سال می‌باشد. نورولند شامل چندین بازی سرگرم‌کننده برای کودکان است و بعد از هر بازی که کودک انجام دهد، تمرینی مناسب رده‌ی سنی او برایش نمایش می‌دهد تا کودک آن را حل کند و مهارت‌هایی از قبیل توجه، حافظه، ریاضی و خواندن/ نوشتن را در او تقویت کند. بعد از اینکه کودک تمرین را حل کرد، دوباره می‌تواند یک بار دیگر بازی‌های سرگرم‌کننده موجود در بازی را انجام دهد. بعد از اینکه چند تمرین انجام داد، بازی طبق هوش مصنوعی تشخیص می‌دهد که کودک در چه مهارت‌هایی ضعف بیشتری دارد و برای او آن دسته از تمارین را بیشتر نشان می‌دهد تا کودک بتواند آن را تقویت کند.

شما به عنوان والدین به پنل جداگانه‌ای در بازی دسترسی خواهید داشت که در آن می‌توانید میزان پیشرفت و بازی و تعداد تمارینی که کودک شما انجام داده است را مشاهده کنید و ببینید که در چه مهارت‌هایی ضعف بیشتری دارند. این کار به شما کمک خواهد کرد که بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که می‌خواهید با کودک خود انجام دهید را طبق آن مهارت برنامه‌ریزی و به تقویت و بهبود بیشتر آن کمک کنید. در کنار این نمودارها و گزارشاتی که به شما از انجام تمارین داده می‌شود، می‌توانید زمان مشخصی را برای بازی کودک خود درنظر بگیرید تا بیش از آن بازی نکند و نگران ضرر احتمالی بازی موبایلی و استفاده از موبایل نباشید. می‌توانید بازی موبایلی آموزشی نورولند را از اینجا برای فرزندتان دانلود کنید.

پی نوشت: همچنین تیم نورولند یک بازی موبایلی اوریگامی کودک برای شما در نظر گرفته‌است که تا‌به تا نام دارد. 

چه زمانی باید نگران بازی کودک با موبایل بود؟

در واقع هیچ لیست جامعی از نشانه‌ها و تاثیرات منفی بازی کودک با موبایل وجود ندارد و این نشانه‌ها در هر فردی می‌تواند متفاوت باشد. با اینحال ما در این بخش به مهم‌ترین علائمی که می‌تواند زنگ خطری برای استفاده از بازی نامناسب یا بیش از اندازه در کودکتان باشد اشاره می‌کنیم. در صورت مشاهده‌ی این علائم حتما در مرحله اول به بررسی بازی‌های کودکتان بپردازید و در صورت نیاز در جهت رفع مشکل تلاش کنید و یا به مشاور مربوطه مراجعه کنید.

  • احساس خستگی، بی توجهی و ضعف مداوم به خصوص در مدرسه
  • عصبانی شدن و پرخاشگری مداوم
  • اختلال در فعالیت‌های روتین روزانه مثل غذا خوردن و خوابیدن
  • گوشه‌گیری و عدم برقراری ارتباط با دوستان در دنیای واقعی
  • صحبتِ مداوم در مورد اتفاقات و جریانات بازی
  • بسط دادن حوادث عجیب و تخیلی داستان بازی به زندگی واقعی

در مقاله بعدی به بررسی نحوه مراقبت از کودک در مقابل محتواها می‌پردازیم.

تأثیرات مثبت بازی موبایلی کودکان

در اینجا برخی از مزایایی که کودکان می‌توانند با انجام بازی‌های ویدیویی داشته باشند؛ ذکر شده است:

1. انجام کار جمعی در قالب یک تیم

امروزه بیشتر بازی ها بصورت آنلاین انجام می‌شود و اغلب چندین بازیکن از سراسر کشور یا جهان همزمان درگیر یک بازی می‌شوند. این امر کودک را به بازی با دیگران ترغیب می‌کند. این اتفاق به کودک شما کمک می‌کند مهارت‌های لازم برای همکاری و نجام کار تیمی برای حل یک مشکل و رسیدن به یک هدف را یاد بگیرد.

2. تقویت مهارت تصمیم گیری

در بازی ها عموما باید به صورت لحظه‌ای و بدون تامل عمل کرد. اکثر بازی ها سرعت عمل بالایی نیز می‌طلبند و بنابراین بازیکن مجبور است در مدت زمان کوتاهی تصمیم بگیرد. این امر به تقویت مهارت های تصمیم گیری کمک می‌کند که در زمینه‌های مختلف زندگی واقعی مانند ورزش یا حیطه‌ی پزشکی، جایی که معمولاً نیاز به تصمیم گیری در ثانیه است ارزشمند است.

تاثیرات بازی های موبایلی بر کودکان

3. حفظ دقت در تصمیم‌گیری‌های سریع

بازی های ویدئویی می‌توانند با تمرین دادن به تصمیم‌گیری‌های درست و به موقع کودک‌، به او در حفظ دقت کمک کنند. این یک مهارت فوق العاده مفید است. به همین دلیل حتی به سربازان و پزشکان نیز توصیه می‌شود بازی های ویدیویی را انجام دهند تا مهارت‌های تصمیم گیری خود را دقیق‌تر کنند.

4. هماهنگی بین دست و چشم

با انجام بازی های ویدئویی، کودکان هماهنگی چشم و دست را درک می‌کنند. آن‌ها شروع به یادگیری نحوه حرکت اندام‌های خود بر فضا و منابع دیداری اطراف خود می‌کنند. هماهنگی قوی چشم و دست برای فعالیت‌های روزمره بسیار ضروری است. تقریباً در تمام فعالیت‌های ورزشی مورد نیاز است و حتی می‌تواند در حل معما نیز مفید باشد.

5. عملکرد شناختی بهتر

هنگامی که یک مهارت خاص چندین بار تکرار می‌شود، مغز شروع به ایجاد یک ساختار می‌کند و مسیرهای عصبی و فرستنده‌های جدیدی ایجاد می‌کند تا عملکرد آن را بهینه کند. در زمان‌هایی که تمرکز شدید اعمال می‌شود مغز قالب می‌گیرد تا بتواند سریع‌تر مشکلات را حل کند. و در نهایت می‌تواند به حل مسائل در زندگی واقعی نیز کمک کند.

تأثیرات منفی بازی موبایلی کودکان

توصیه میکنیم علاوه بر مطالعه این بخش؛ برای کنترل استفاده کودکان از موبایل مقاله بازی موبایلی کودک را مطالعه کنید.

1. بروز مشکلاتی در سلامت کودک

صرف وقت زیاد برای انجام بازی های ویدیویی به جای انجام فعالیت‌های بدنی می‌تواند از چند جهت برای سلامتی کودک مضر باشد. اگر کودک به دور از دنیای واقعی باشد و معاشرتی با افراد نداشته باشد، ممکن است رشد شناختی او تحت تأثیر قرار گیرد. نشستن مداوم در یک مکان و انجام طولانی مدت بازی های ویدئویی می‌تواند باعث افزایش چاقی، ضعف عضلات و مفاصل و بی حس شدن دست‌ها و انگشتان به دلیل فعالیت بیش از حد شود. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که استفاده بیش از اندازه از بازی‌های موبایلی حتی می‌تواند بینایی را نیز ضعیف کند.

2. قرار گرفتن در معرض مفاهیم نادرست

محتوای بسیاری از بازی‌ها مناسب کودکان نیسنت. بعضی از بازی های ویدیویی موجود در بازار دارای خشونت بیش از حد، نژادپرستی و بسیاری موارد دیگر است که توسط بچه‌ها به درستی قابل درک نیست. آنها ممکن است نتوانند این محتوا را درک کنند و در نهایت می‌توانند همان رفتاری را که در بازی‌ها به تصویر کشیده شده تقلید کنند. فراموش نکنید که معماری مغز آن‌ها هنوز در حال پیشرفت است و تا زمانی که در دنیای واقعی قرار نگیرند قادر به تشخیص تفاوت درست و غلط نیستند.

3. بروز مشکل در مسائل درسی

تجربه‌ی سرگرم کننده‌ای که بازی های ویدیویی ارائه می‌دهند کاملاً با یک روز معمولی در مدرسه متفاوت است. این باعث می‌شود بچه‌ها بازی های ویدیویی را به هر چیز دیگری ترجیح دهند. در نتیجه آن‌ها را وادار می‌کند که به کار و تکالیف مدرسه توجه نکنند. در مواردی ممکن است از مشق شب یا مطالعه خود بگذرند و به جای آن بازی های ویدیویی را انتخاب کنند. این مساله می‌تواند عملکرد ضعیفی از آن‌ها در مدرسه را به دنبال داشته باشد و بر هوش هیجانی آن‌ها تأثیر بگذارد.

4. ضعف در روابط اجتماعی کودکان

حتی اگر بازی‌های ویدئویی چند نفره وجود داشته باشد، اغلب کودکان ترجیح می‌دهند آن را به تنهایی در اتاق خود بازی کنند. این مساله می‌تواند مهارت‌های بین فردی آنها را در زندگی واقعی به شدت محدود کند و در نهایت ممکن است آن‌ها خودشان بودن و تعامل دیجیتالی را ترجیح دهند. چنین کودکانی قادر به شروع مکالمه نیستند و در اجتماعات احساس کسالت می‌کنند. در نتیجه احتمال ابتلا به افسردگی، اضطراب، استرس در کار و زندگی شخصی آن‌ها زیاد می‌شود.

5. بروز رفتارهای پرخاشگرانه

محتوای خشن در بعضی بازی های ویدئویی و رضایت فوری که از آن‌ها ارائه می‌شود می‌تواند باعث بی‌حوصلگی و پرخاشگری بچه‌ها شود. وقتی اوضاع طبق برنامه پیش نرود یا محدودیتی برای آن‌ها ایجاد نشده باشد، ممکن است آن‌ها را پرخاشگر کند.

والدین چگونه می‌توانند به کودکان کمک کنند تا به طور مناسب از بازی‌های موبایلی لذت ببرند و از مشکلات احتمالی آن جلوگیری کنند؟

دیدیم که استفاده از بازی موبایلی کودکان هم نکات مثبت و هم نکات منفی را به همراه دارد. اما والدین می‌توانند جنبه‌های خاصی را در ذهن داشته باشند تا اطمینان حاصل کنند که کودکانشان می‌توانند از این بازی‌ها بدون بروز مشکلی استفاده کنند و لذت ببرند.

  • به فرزندان خود اجازه ندهید برای ساعات طولانی بازی‌های موبایلی را انجام دهند.
  • قبل از خرید یک بازی یا اجازه دادن به کودک خود برای انجام آن بازی؛ رتبه بندی، محدودیت سنی و محتوای بازی را بررسی کنید.
  • اجازه ندهید شب و در تاریکی با موبایل بازی کند.
    بازی موبایلی کودکان
  • سعی کنید خودتان بازی را انجام دهید و خود را بخشی از دنیای آن‌ها کنید. کودک شما با بحث در مورد جنبه‌های مختلف بازی می‌تواند به دانسته‌های خود اضافه کند.
  • سعی کنید زمان مشخصی برای انجام بازی مشخص کنید و این برنامه‌ریزی را حفظ کنید.
  • از تعاملات آنلاین فرزندتان با غریبه‌ها مطلع شوید و اطمینان حاصل کنید که آن‌ها هیچ گونه اطلاعات شخصی را برای کسی فاش نمی‌کنند.
  • اطمینان حاصل کنید که محل بازی به دور از چشم سایرین نیست و می‌توانید به راحتی صفحه را از دور مشاهده کنید.
  • اگر اهل بازی هستید، همین قوانین را برای خود اجرا کنید تا کودک از شما بیاموزد.
  • به کودکان خود اجازه دهید پس از انجام تکالیف و سایر کارهایشان، بازی های ویدیویی را انجام دهند.

منبع: وبسایت parenting و اینستاگرام نورولند

پرسش و پاسخ

آیا با بازی موبایلی می‌توان مهارت‌های کودک را تقویت کرد؟

بله بازی‌های موبایلی جدی و تقویتی به تقویت مهارت‌های کودک کمک می‌کنند.

کلام آخر

برای اینکه بازی موبایلی به کودکان آسیبی وارد نکند، باید نحوه‌ی استفاده از آن را کنترل کنید. کنترل کردن و نظارت بر بازی‌های موبایلی که کودکتان انجام می‌دهد، باعث می‌شود تا از اثرات منفی آن جلوگیری شود. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد و با دانلود بازی موبایلی نورولند لحظات خوب و شادی را تجربه کنید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] این‌گونه تمرکز کودک بالا می‌رود. اگر هم قصد انجام بازی موبایلی کودک دارید؛ بازی‌های هدفمند و آموزشی مانند نورولند را […]