فهرست
بازی با کودک 5 ساله
بهترین بازی برای کودکان 5 ساله کدام است؟ 25 روش طلایی
۱۴۰۳/۰۱/۰۷
نگین حافظی
0 نظرات

5 بهترین بازی برای کودکان 5 ساله کدام است؟ 25 روش طلایی

بازی برای کودکان 5 ساله، فرایندی نیازمند خلاقیت و تحرک است. فرزند شما در این سن درگیر رویاهاست. او یک روز ملوان یک کشتی می‌شود و روز بعد یک مادر شاغل! اگر میخواهید راهی برای سرگرم کردن کودک در این سن شیرین پیدا کنید؛ باید پابه‌پای او بچگی کنید. ایده‌های این مقاله نورولند به شما در آموزش بازی با کودک ۵ ساله در خانه کمک خواهد کرد. به علاوه اینکه در ادامه برای دانلود بازی برای کودکان 5 ساله یک پیشنهاد بسیار ویژه برایتان داریم. پس حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

روند بازی برای کودک ۵ ساله چگونه است؟

برای داشتن رشد ذهنی کودک ۵ ساله به تعادل بین تحرک مداوم، فعالیت‌ها خلاقانه، حضور در اجتماع و بازی به تنهایی نیاز دارد.

طبق منابع دکتر مایکل اونگار، نویسنده کتاب من هنوز تو را دوست دارم، می‌گوید: “البته که بچه‌های 5 ساله به حضور و همراهی والدینشان نیاز دارند؛ اما آن‌ها همچنین به زمانی برای تنهایی هم نیاز دارند تا بتوانند خود را سرگرم کرده، فکر کنند و خلاق‌تر شوند.”

بازی بهترین روش آموزش کودکان5 ساله است.

بنابراین او توصیه می‌کند که: “سعی کنید وقت و تلاش خود را برای انجام بازی‌های با کودک 5 ساله بگذارید؛ که او به تنهایی قادر به انجام آن نیست. و مطمئن باشید که وقتی کودک 5 ساله خود را تنها می‌گذارید؛ او خودش راهی برای بازی کردن خواهد یافت. برای بازی برای کودکان ۳تا۵سال فعالیت‌های زیر را انجام دهید که در آن حضور یک بزرگسال لازم است تا در صورت بروز مشکل، راهکاری ارائه دهد. این بازی‌ها بیشتر شامل بازی‌هایی می‌شود که نیازمند اجرای یک سناریو است یا خطر دارد.” در ادامه به بررسی چند نمونه از این بازی‌ها می‌پردازیم.

الف- بازی فکری کودکان 5 ساله

1. بازی حافظه تطبیقی

استفاده از بازی‌ حافظه با فلش کارت یک بازی فکری کودکان 5 ساله بسیار پرکاربرد است. در این بازی، برنده کسی است که به یاد بیاورد هر جفت کارت کجاست. این کار به کودکان کمک می‌کند تا به شکل ناخودآگاه چیزهایی مانند اسامی حیوانات را یاد بگیرند، پس حتما از این مدل بازی‌ها برای کودکان استفاده کنید. 

2. دانلود بازی برای کودکان 5 ساله

نورولند یک بازی فکری کودکان ۵ ساله است که شامل بیش از 40 بازی شاد و مفرح است که در خلال این بازی‌ها توانایی‌هایی از قبیل حافظه- مفاهیم ریاضی- زبان انگلیسی- زبان فارسی و توجه را در کودکان تقویت میکند. برای دانلود بازی برای کودکان 5 ساله میتوانید از لینک دانلود از بازار و لینک دانلود از مایکت استفاده کنید.

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

3. بازی چی جا مونده؟

برای انجام این بازی ابتدا تعدادی از وسایل خانه را در یک سینی قرار دهید (هر چه اقلام بیشتر باشد، بازی چالش برانگیزتر است، بنابراین برای کودکان کوچکتر فقط با 3-4 مورد شروع کرده و سپس افزایش دهید). به فرزندتان بگویید که از نزدیک به اقلام روی سینی نگاه کند و خودتان آن‌ها را با هم نام ببرید (هر چه بیشتر روی اسامی مکث کنید، احتمال اینکه فرزندتان آن‌ها را به خاطر بسپارد بیشتر می‌شود، بنابراین می‌توانید از کودک بپرسید که هر مورد چه رنگ یا شکلی دارد یا برای چه استفاده می‌شود).
حالا وسایل را با یک دستمال بپوشانید. از کودک خود بخواهید چشمان خود را ببندد و در حین انجام این کار، یکی از وسایل را از زیر پارچه بردارید. از او بخواهید چشمان خود را باز کند، پارچه را بردارید و از کودک بخواهید که به شما بگوید که چه چیزی کم است! این بازی فکری کودکان 5 ساله حافظه بصریشان را فعال میکند.

می‌توان همین بازی را برای تقویت مهارت شنیداری کودک 5 ساله تغییر داد، به شکلی که به‌جای نمایش آیتم‌ها، موارد یا کلمات را نام‌گذاری کنید. و سپس همان روند قبلی را اجرا کنید.

ب- بازی با کودک 5 ساله در فضای باز

3. بالا بلندی

بازی قدیمی بالا بلندی علاوه بر تامین میزان تحرک مورد نیاز کودک، او را به تفکر و نگاه کردن به اطراف وامی‌دارد.

ج- بازی برای کودک ۵ ساله در خانه (فضای بسته)

4. نمایش عروسکی

اجرای یک تئاتر عروسکی کوچک به همراه کودک، می‌تواند یک بازی برای کودکان ۳تا۵سال خانوادگی مناسب به خصوص برای رفع کسالت روزهای تعطیل باشد. برای این بازی نیاز دارید به چند عروسک، یک میز و یک رو میزی بلند! (عروسک‌ها را می‌توانید خودتان با چوب بستنی، کاغذ ساختمانی و مقداری نمد درست کنید)

پشت میز قرار بگیرید و با عروسک‌‎ها داستانی را از یک کتاب یا افسانه مورد علاقه کودک را اجرا کنید.

 


این مقاله یکی‌از سری مقالات بازی برای کودک ۳تا۶ ساله است.
برای دیدن بازی برای دیگر سنین، به صفحه بازی برای کودکان در سنین مختلف مراجعه کنید.


 

5. بازی این شی رو بشناس

در این بازی گروهی ساده شما چند شی ساده اما متفاوت (مانند تیله، توپ یا حتی دستکش) را در یک ظرف ریخته و به نوبت یکی را بیرون می‌کشید. حالا به این شی یک اسم و یک صفت می‌دهید. سپس این شی را به یک ظرف دیگر منتقل می‌کنید؛ از کودک می‌خواهید که یک شی را از ظرف دوم انتخاب کرده و نامی که برای آن گفته بودید را بگوید. این بازی به تقویت حافظه کودک کمک خواهد کرد.

مثال: مامان یک دستکش از ظرف اشیا بیرون میکشه و میگه: “این یک دستکش آبی نیست؛ این یه غول بد بوه!”
بعد این غول بدبو رو توی ظرف دوم میذاره.
حالا کودک یه تیله از ظرف بیرون میکشه و میگه: “این یه تیله نیست! یه خرس گنده است!”
و این خرس گنده رو توی ظرف دوم میذاره.
وقتی اشیای ظرف اول تموم شد؛ کودک چشماش رو می‌بنده و دستش رو توی ظرف دوم می‌بره. یه شی برمی‌داره. حالا میگه: “این (دستکش آبی) یه غول بدبوه!”

6. جوراب بازی با کودک 5 ساله در خانه

جوراب بازی یک نمونه بازی فکری کودکان 5 ساله است که توسط مردم کردستان اجرا می‌شود. روند این برای بازی با کودک ۵ ساله در تصاویر زیر معرفی شده است:

جوراب بازی با کودک 5 ساله

 

نکته: این بازی و موارد بیشتر بازی فکری کودکان 5 ساله را در صفحه اینستاگرام نورولند دنبال کنید.

جوراب بازی با کودک 5 ساله

 

7. پانتومیم بازی با کودک ۵ ساله در خانه

پانتومیم هم مانند نمایش عروسکی، یک روش ساده برای بازی با کودک ۵ ساله خواهد بود. در این بازی که به شکل گروهی اجرا می‌شود؛ یک نفر یک عمل ساده مانند کمپینگ رفتن، بستنی خوردن، بولینگ، تعویض لاستیک، تعویض لامپ، گوش دادن به موسیقی در آی‌پد، تماشای فیلم یا رقصیدن را اجرا می‌کند و دیگری آن را حدس خواهد زد. 

البته بدانید که حین انجام این تمرین با کودک، بیشتر خواهید خندید تا اینکه بازی را به شکل کامل اجرا کنید!

8. بازی با آهنربا

در این بازی که برای کودکان ۳تا۵سال مناسب است؛ از او بخواهید با استفاده از آهنربا قطعات آهنی داخل سبد را جدا یا وسایل آهنی منزل که آهنربا به آن می‌چسبد را پیدا کند. این تمرین باعث بهبود توجه و هوشیاری و تنظیم حس عمقی می‌شود.

9. عبور از سرامیک‌ها

از کودک بخواهید روی زمین سرامیک شده راه برود به صورتی که پایش را روی خطوط بین سرامیک‌ها قرار ندهد و از داخل سرامیک‌ها حرکت کند. انجام این برای بازی با کودک ۵ ساله موجب تقویت توجه بینایی و حس لامسه او می‌شود.

10. نقاشی با آبرنگ بازی با کودک ۵ ساله در خانه

از کودک بخواهید تا با آبرنگ روی کاغذ و با استفاده از رنگ‌های مختلف یک شکل بکشد و قبل از خشک شدن با نی روی ابرنگ‌ها را فوت کند تا پخش شود. این نوع نقاشی کشیدن به افزایش دقت بینایی کمک زیادی می‌کند.

11. عبور از میان اشکال هندسی

با استفاده از مقوا اشکال هندسی (مربع، مثلث، دایره) را برش دهید و روی یک سطح مشخص از زمین آن‌ها را به صورت نامنظم بچسبانید. از کودک بخواهید تنها با گذاشتن پای خود روی یک نوع شکل هندسی از یک طرف به طرف دیگر برود. مثلا به او بگویید که فقط می‌توانی پاهای خود را روی شکل مربع قرار بدهی و به آن طرف اتاق بروی. این بازی به تقویت ادراک و هوش فضایی و مهارت‌های دیداری از جمله توجه دیداری کمک می‌کند.

12. حل مسأله

در این بازی، کودکان با استفاده از مسأله‌های ساده، مثل حساب کردن یا مسأله‌های جمع و تفریق ساده، تلاش می‌کنند تا مسأله را حل کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های ریاضی، تفکر منطقی و حل مسأله را تقویت کنند.

13. ساخت خانه بازی با کودک ۵ ساله در خانه

در این بازی، کودکان باید به عنوان یک معمار، خانه‌ای را طراحی کنند و سپس آن را ساخته و تزئین کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های فضایی، شکل‌شناسی و تفکر خلاقانه خود را تقویت کنند.

د- بازی‌های حرکتی

بازی‌های حرکتی به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های حرکتی خود را بهبود بخشند و بتوانند کنترل بهتری بر روی بدن خود داشته باشند. برخی از بازی‌های حرکتی مناسب برای کودکان پنج ساله شامل پرش، پریدن، پرتاب کردن توپ، پیاده روی با تعادل و مسابقه دویدن هستند.

14. بازی حرکتی پریدنی

این بازی با کودک 5 ساله در خانه مانند ویدیوی زیر انجام می‌شود:

ه- بازی‌های ریاضی

بازی‌های ریاضی به کودکان کمک می‌کنند تا با اعداد و مفاهیم ریاضی آشنا شوند. برخی از بازی‌های ریاضی مناسب برای کودکان پنج ساله شامل بازی با اعداد، بازی با الگو و بازی با قطعات پازل هستند.

15. پیدا کردن عدد

در این بازی، کودکان باید با استفاده از اعدادی که پشت یک تصویر قرار دارد، آن عدد را پیدا کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های شمارش، ترتیب اعداد و تفکر منطقی خود را تقویت کنند.

و- بازی‌های خلاقیت با کودک ۵ ساله در خانه

بازی‌های خلاقیت به کودکان کمک می‌کنند تا خلاقیت خود را بهبود بخشند و بتوانند ایده‌های خلاقانه برای حل مسائل و خلق چیزهای جدید پیدا کنند. برخی از بازی‌های خلاقیت مناسب برای کودکان پنج ساله شامل بازی رنگ آمیزی، بازی خلق داستان، بازی ساخت اشیا با مواد بازیافتی و بازی طراحی هستند.

16. پازل های رنگی

در این بازی، کودکان با استفاده از پازل‌های رنگی، تلاش می‌کنند تا تصویری را که در آن پازل‌ها قرار دارند، تشکیل دهند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های فضایی، شکل‌شناسی و تفکر خلاقانه خود را تقویت کنند.

17. پازل حیوانات

در این بازی، کودکان با استفاده از پازل‌های حیوانات، تلاش می‌کنند تا تصویر حیوان را که در آن پازل‌ها قرار دارند، تشکیل دهند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های فضایی، شکل‌شناسی و تفکر خلاقانه خود را تقویت کنند.

18. پیدا کردن تفاوت‌ها بازی با کودک ۵ ساله در خانه

در این بازی، کودکان باید دو تصویر که به نظر مشابه هستند را با هم مقایسه کنند و تفاوت‌های آن‌ها را پیدا کنند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های تفکر کلی، مقایسه و تشخیص تفاوت‌ها را تقویت کنند.

ز- بازی‌های حسی

 

بازی‌های حسی به کودکان کمک می‌کنند تا با حواس خود به بدن خود آشنا شوند و از تجربه‌های جدید لذت ببرند. برخی از بازی‌های حسی مناسب برای بازی با کودک 5 ساله در خانه شامل بازی با شن، بازی با آجر، بازی با آب و بازی با خمیر هستند.

بهترین بازی برای کودکان 5 ساله

19. حیوانات و آواها

در این بازی، کودکان باید تلاش کنند تا نام حیوانات را با آوایی که شنیده می‌شود، هماهنگ کنند. مثلاً، وقتی آوای “گ” شنیده می‌شود، کودک باید بگوید که حیوانی که با حرف “گ” شروع می‌شود، چیست؟ این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت شنیداری، تفکر و یادگیری حروف الفبا را تقویت کنند.

20. شناخت اشکال هندسی بازی با کودک ۵ ساله در خانه

در این بازی، با استفاده از شکل‌های هندسی پایه، کودکان باید اشکال هندسی مختلف را تشخیص دهند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های شکل‌شناسی، فضایی و تفکر خلاقانه خود را تقویت کنند.

ح- بازی‌های اجتماعی؛ بهترین بازی برای کودکان 5 ساله

بازی‌های اجتماعی به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های اجتماعی خود را بهبود بخشند و بتوانند در گروه‌های کوچک کار کنند. برخی از بازی‌های اجتماعی مناسب برای کودکان پنج ساله شامل بازی چاپان، بازی گربه و موش، بازی تخته نرد و بازی تهران 1442 هستند. همه این بازی‌ها از فروشگاه‌های معتبر قابل تهیه هستند.

ط- بازی آموزش زبان فارسی

21. لغت‌یاب

در این بازی، کودکان باید با استفاده از تصاویر مشابه، به دنبال لغات و کلماتی باشند که با هم مرتبط هستند. مثلاً، تصویر یک گل، می‌تواند به کلمه “گل” و یا “باغ” مرتبط باشد. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت خواندن، نوشتن و دایره واژگان خود را تقویت کنند.

22. تشکیل کلمه

در این بازی، کودکان باید با استفاده از حروفی که در اختیارشان قرار دارد، کلمات و جملات ساده‌ای را بسازند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های خواندن، نوشتن، ترجمه کردن و دایره واژگان خود را تقویت کنند.

23. هدف گیری با توپ

برای اجرای این بازی کافیست تا با استفاده از یک مقوا روی دیوار هدفی درست کنید و از کودک بخواهید تا یک توپ کوچک را به سمت آن پرت کند. 

24. از روی خط بپر

جند خط درهم با استفاده از چسب نواری کف خانه بکشید و از کودک بخواهید با پریدن از روی آن‌ها از طرفی به طرف دیگر اتاق برود. 

25. داستان سرایی

برای اجرای این بازی ساده کافیست به کودک یک موضوع بدهید و از او بخواهید تا با این موضوع یک داستان خنده دار کوتاه تعریف کند یا نقاشی آن را بکشد. 

پرسش و پاسخ

بهترین بازی برای کودکان 5 ساله کدام است؟

انجام بازی‌های داستانی مانند بازی “این شی رو بشناس” که در این مقاله چندین نمونه از آن‌ها معرفی شده‌اند؛ توصیه می‌شود.

 برای دانلود بازی برای کودکان 5 ساله بهترین گزینه کدام است؟

بازی نورولند یک بازی تقویتی عالی برای کودکان ۵ ساله است.

جمعبندی

بهترین بازی برای کودکان 5 ساله بازی‌های خانگی که به شناخت بهتر دنیا منجر می‌شوند؛ هستند. این بازی‌ها نه تنها به کودکان کمک می‌کنند تا مهارت‌های شناختی و کارکردی خود را تقویت کنند، بلکه همچنین می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا به شکلی خلاقانه به مسائل نگریسته و راه‌حل‌هایی برای حل آن‌ها پیدا کنند. در انتخاب بازی‌های آموزشی برای کودکان 5 ساله، باید به مواردی مانند سطح سنی، علاقه‌مندی‌های کودک و هدف آموزشی که می‌خواهیم دست یابیم، توجه کنیم. بازی‌هایی که در این مقاله معرفی شدند، چه بازیهای فیزیکی چه موردی که جهت دانلود بازی برای کودکان 5 ساله به شما پیشنهاد شد همگی بازی‌هایی هستند که به‌طور خلاصه می‌توان گفت، برای تقویت مهارت‌های شناختی، کارکردی، فضایی، شکل‌شناسی، تفکر خلاقانه، تفکر منطقی، حل مسائل، ترتیب اعداد، دایره واژگان و خواندن و نوشتن، مناسب هستند.

نکته مهم

در نهایت، بهترین بازی برای کودکان 5 ساله باید با توجه به علاقه و توانایی‌های هر کودک انتخاب شود. بهتر است بازی‌هایی که برای کودک جذاب هستند و می‌توانند به آن‌ها کمک کنند تا مهارت‌های مختلف خود را بهبود بخشند، انتخاب شوند. همچنین، بازی‌هایی که به صورت گروهی انجام می‌شوند و به کودکان کمک می‌کنند تا با دیگران همکاری کنند و مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنند، بسیار مفید هستند.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها