فهرست
بازی برای کودک 4 ساله
این “17 روش بازی با کودکان 4 ساله!” بچه رو نخبه می‌کنه!
۱۴۰۲/۰۶/۱۰
نگین حافظی
2 نظرات

 این “17 روش بازی با کودکان 4 ساله!” بچه رو نخبه می‌کنه!

چهار سالگی سن بسیار سرگرم کننده ای است و از این رو بازی با کودکان 4 ساله اهمیت دارد؛ زیرا کودک شما در سنین پیش دبستانی است و در حال یادگیری مجموعه ای کاملاً جدید از مهارت‌ها و تکمیل مهارت‌هایی است که قبلاً آموخته است. 4 سالگی کودک فرصت‌های پایانی برای وقت آزاد کودک است. چهار سالگی کودک سن بسیار خوبی برای تشویق او به انجام بازی مستقل است. بازی برای کودک ۴ ساله به این شکل است که او را به یادگیری مهارت‌های مورد نیازش برای رفتن به مهد و مدرسه سوق می‌دهد.



برای اینکه مهد و مدرسه نمونه شوید تنها به نورولند نیاز دارید.



در پایان این مقاله نورولند که با ایده برداری از مقالات وبسایت asherfergusson نوشته شده‌است؛ چند پیشنهاد مفید برای بازی با کودک 4 ساله ارائه خواهیم کرد تا وروجک کوچک خود را سرگرم کنید.

بازی برای کودک 4 ساله باید چه ویژگی داشته‌باشد؟

بازی برای کودکان چهار ساله باید طوری طراحی شود که نیازهای رشدی آنها را برآورده کند. کودکان در 4 سالگی بیش از هرچیز به رشد مهارت‌های اجتماعی، کلامی و دستی نیاز دارند. کودکان چهار ساله پرانرژی هستند و این انرژی باید به طور سازنده هدایت شود؛ پس بازی برای کودک چهار ساله باید به تخلیه صحیح انرژی او کمک کند.

در این سن کودکان، حین بازی با کودک 3 تا 4 ساله، آن‌ها می‌توانند بجهند، بپرند، بدوند و پرتاب کنند. آن‌ها می‌توانند توپ‌هایی را به اطراف پرتاب کنند یا از خاک رس و ماسه برای ایجاد اشکال استفاده کنند. بنابراین، اگر به دنبال بازی‌ برای کودک 4 ساله هستید؛ در ادامه چند گزینه وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها انتخاب کنید و اجازه دهید فرزند 4 ساله‌تان حین سرگرم شدن، مهارت بیاموزد:

17 ایده بازی برای کودک ۴ ساله

1.با فلش کارت ها تمرین کنید:

 

تمرین با فلش کارت‌ها راهی سرگرم کننده برای بازی با کودک چهار ساله شما است تا دانش خود را در مورد اشکال، رنگ ها، حروف و اعداد کامل کند. این بازی یک فعالیت آموزش بازی است که شما می‌توانید با فرزند خود انجام دهید و همچنین کاری است که او می‌تواند به تنهایی انجام دهد.

فلش کارت‌ها می‌توانند به شکل فیزیکی استفاده شوند یا به صورت دیجیتالی و در بازی‌هایی از جمله بازی نورولند مورد استفاده قرار گیرند. ویدیوی زیر یک بازی خوب با استفاده از فلش کارت‌ها را آموزش می‌دهد:

2.بازی چه چیزی در ژله پنهان شده است؟

این بازی با کودکان 4 ساله با حدس زدن به تقویت مهارت دیداری و هماهنگی چشم و دست کودکان 4 ساله منجر می‌شود.

ژله فقط برای خوردن نیست. می‌توانید از آن برای بازی برای کودک ۴ ساله استفاده کنید.

برای این بازی شما نیاز خواهید داشت به:  ژله  خوراکی در رنگ های مختلف، یک سینی بزرگ، ظروف پلاستیکی با اشکال مختلف، اسباب بازی‌های کوچک و مهره‌های چوبی و هر چیز دیگری که بتوان داخل یک فنجان ژله قرار داد.

قبل از شروع بازی باید لیوان‌های ژله را آماده کنید. لیوان‌ها یا کاسه های پر از ژله را در سینی بچینید و در هر کدام یک شی، حرف، اسباب بازی یا مهره قرار دهید. به هر کودک چند دقیقه فرصت دهید تا با یک قاشق یا دست، وسیله مخفی در ژله را کشف کند و بدون نگاه کردن حدس بزند که آن چیست. اگر نمی‌تواند حدس بزند، اجازه دهید نگاه کند و اسم آنچه را که یافته، بگوید! در هر صورت، کودک با این بازی درباره حس لامسه و احساس یاد می‌گیرد.


این مقاله یکی‌از سری مقالات بازی برای کودک ۳تا۶ ساله است.
برای دیدن بازی برای دیگر سنین، به صفحه بازی برای کودکان در سنین مختلف مراجعه کنید.


3.یک بازی ساده با نی و پوم پوم (توپ سبک)

این یک روش سرگرم کننده برای بازی با کودک 3 تا 4 ساله است که می‌تواند انفرادی یا گروهی اجرا شود.

برای این بازی کودکانه دخترانه ۴ساله شما نیاز خواهید داشت به: نوار چسب رنگی- (حداقل سه رنگ)، چند پوم پوم یا توپ سبک و نی نوشیدنی

با چسباندن چسب بر روی زمین، یک پیچ و خم یا مسیری را با استفاده از نوار چسب ایجاد کنید. نقطه شروع و پایان مسیرها را علامت بزنید. به بچه یک نی نوشیدنی بدهید. پوم پوم ها را در یک سبد بریزید. کودک باید یک پوم پوم از سبد بردارد، آن را روی خطوط نوار چسبی روی زمین بگذارد و با استفاده از نی ها و دمیدن هوا، پوم پوم را در طول خطوط حرکت دهد. آن‌ها باید از ابتدا تا انتها بروند تا بازی را کامل کنند. بچه‌ای که مسابقه را در کمترین زمان تمام کند؛ برنده است.

بازی برای کودک 4 ساله با پوم-پوم

4. خودتان خمیر بازی درست کنید:

اگر نمی‌خواهید برای کودک خمیر بازی صنعتی بخرید؛ می‌توانید آن را با چند ماده ساده درست کنید.

تنها چیزی که نیاز دارید آرد، کرم تارتار، آب، رنگ خوراکی، روغن و نمک است و به سادگی مواد مرطوب و مواد خشک را جداگانه مخلوط کنید. بعد از اینکه جداگانه مخلوط شدند، مواد خشک و تر را با هم ترکیب کرده و روی حرارت متوسط ​​بپزید تا بافت مناسب گردد. سپس می‌توانید برای سرگرمی آن را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید!

5. دانلود بازی برای کودک ۴ ساله

بازی آموزشی نورولند از جمله انواع بازی های مناسب کودک چهار ساله است که به تقویت مهارت‌های مختلفی در فرزند شما کمک می‌کند. برای دانلود بازی برای کودک ۴ ساله، از دو لینک دانلود بازی نورولند از بازار یا دانلود بازی نورولند از مایکت استفاده کنید. 

 

6.کشیدن پرتره از خود را امتحان کنید:

نقاشی و تمرین طراحی با مداد رنگی یک بازی سرگرم کننده و ارزان برای کودک 4 ساله است که می‌توان آن را به یک فعالیت آموزشی ایده آل برای یک کودک پیش دبستانی و ۴ ساله پر جنب و جوش تبدیل کرد. در چهار سالگی، می‌توانید به کودک آزادی بیشتری در رنگ‌آمیزی بدهید، بدون اینکه نگران کثیف کاری باشید تا مهارت‌های حرکتی ظریف و تخیل او را تشویق کنید.

برای کشیدن پرتره از خود با کودک 4 ساله تنها چیزی که نیاز دارید یک تکه کاغذ، یک آینه و نوعی وسیله طراحی است. می‌توانید کودک خود را در مقابل آینه قرار دهید و او را تشویق کنید تا خود را با آنچه در تصویر خود می بیند طراحی کند. این یک فعالیت آموزشی عالی است که آن‌ها را تشویق می کند تا به چهره خود نگاه کنند و بخش‌هایی از آن را تشخیص دهند و در عین حال مهارت‌های حرکتی ظریف لازم برای ترسیم جزئیات را تقویت کنند. فقط آگاه باشید که کودکان 4 ساله احتمالاً از تخیل خود نیز استفاده می‌کنند و جزئیاتی مانند موهای رنگین کمانی یا چشم سوم را اضافه می‌کنند!

7. بازی لمس و تشخیص با استفاده از کیسه حسی

کودکان زیر 4 ساله (بخصوص حین بازی با کودکان 3 تا 4 ساله) هنگام بازی آنقدر روی دیدن اشیا و گاهی شنیدن تمرکز می‌کنند که از حس لامسه خود برای درک چیزی استفاده نمی‌کنند. این بازی برای کودک 4 ساله به تقویت تمرکز از راه لامسه او کمک می‌کند.

شما می توانید از این بازی برای کمک به بازی کودک ۴ ساله برای شناسایی اشیاء بر اساس شکل، بافت و نرمی یا زبری آن‌ها استفاده کنید. 
برای این فعالیت های لمسی و حسی برای کودکان 4 ساله شما نیاز خواهید داشت به: یک کیف یا ساک حاوی اشیاء با اشکال، اندازه و بافت متفاوت+ پارچه برای بستن چشم .

بازی بهترین روش آموزش کودکان تا پیش از مدرسه است.

اشیایی مانند توپ، شانه، خودکار، میوه، سبزیجات، اسباب بازی، کلید و غیره را انتخاب کنید و برای بازی با کودک ۴ ساله داخل کیسه بگذارید. چشمان کودک را ببندید و از او بخواهید که یک شی را از کیسه بردارد. کودک باید از دستان خود برای لمس و احساس شی و حدس زدن آن استفاده کند. این بازی برای کودک 4 ساله می‌تواند به شکل گروهی اجرا شود و  بچه‌های دیگر می‌توانند سرنخ‌هایی در مورد موضوع به کودک اول بدهند و به او کمک کنند تا حدس بزند. حالا از بچه‌ها بخواهید دستشان را یکی یکی داخل کیسه بگذارند. اگر بچه درست حدس بزند، یک امتیاز می گیرد. در غیر این صورت، او فرصت دیگری برای حدس زدن یک شی دیگر پیدا می‌کند. اشیاء پس از بیرون آمدن به کیسه برگردانده نمی‌شوند. بچه‌ها می‌توانند به نوبت این بازی را در مهمانی‌ها، کلاس‌های درس و سایر رویدادهای اجتماعی انجام دهند.

8. خانه سازی و لگو

لگو بازی با کودکان 4 ساله

ابتدا به کودک ایده دهید تا با کمک این لگو‌ها چه شکلی درست کند مثال برج یا پل یا شکل مورد نظر را از روی شکل الگو (راهنمای خود بازی) به کودک نشان دهید. سپس می‌توانید در مرحله اول خودتان آن را یکبار در مقابل کودک درست کنید، در مرحله دوم آن را خراب کنید و این بار از کودک خود بخواهید که دوباره همان را بسازد. اگر دیدید که با مشکل مواجه است به او کمک کنید تا سازه را به صورت کامل درست کند. ساختن خانه و اشکال مختلف با لگو به کودکان حس خوبی منتقل می‌کند و باعث افزایش اعتماد به نفس او می‌شود.

9. تقویت حس لامسه

 

یک کارتن بزرگ تهیه کنید و دو حفره به اندازه جای دست‌های کودک خود روی آن ایجاد کنید و از کودک بخواهید تا دست‌های خود را وارد حفره کرده و اشیای مختلف مثل انواع میوه و… را لمس کند. سپس از او سوال کنید که چه چیزی را لمس کرده است.

قبل از شروع بازی ابتدا تمامی میوه‌ها و اشیایی که می‌خواهید داخل بازی استفاده کنید را به کودک نشان دهید و اجازه دهید لمس کند. اطمینان پیدا کنید نام آن‌ها را می‌داند سپس این تمرین را آغاز کنید. این تمرین به ادراک و تشخیص توسط حس لامسه کمک زیادی می‌کند.

10. دسته‌بندی

تعدادی از اسباب بازی‌های کودک را مقابل او قرار دهید و هر بار از او بخواهید آن‌ها را به شیوه‌ی خاصی دسته‌بندی کند. مثلا آن اسباب بازی‌هایی که هم رنگ هستند را جدا کند. دفعه‌ی بعد آن‌هایی که هم شکل هستند را کنار هم بگذارد و سپس آن‌هایی که بزرگ‌تر هستند را جدا کند.

این تمرین به درک بهتر کودک از مفهوم تشابه و شناخت رنگ، شکل و اندازه کمک می‌کند و استدلال او را درگیر می‌کند.

11. نقاشی دست

از کودک بخواهید با استفاده از شابلن نقاشی کند. یا با گذاشتن دست یا پای خود روی کاغذ و یا یک تخته وایت برد و کشیدن خط دور انگشتانش، شکل دست یا پای خود را بکشد. این تمرین به هماهنگی چشم و دست کمک می‌کند.

12. چرخش دور مرکز

برای بازی برای کودک زیر 4 سال از او بخواهید انگشت خود را روی یک نقطه روی زمین گذاشته و دور آن بچرخد. این فعالیت برای قدرت تمرکز کودک و تقویت مهارت‌های حرکتی او مناسب است. اگر دیدید که زیاد ممکن است بچرخد و حالت تهوع بگیرد، این تمرین را به آرامی و با تعداد دور خیلی کم انجام دهید.

13 تا 15. بازیهای حرکتی برای کودکان 4 ساله

  • پرش از روی نقطه‌ها

یک بازی حرکتی برای کودکان 4 ساله، بازی “پرش از روی نقطه‌ها” است. برای انجام این بازی، شما نیاز به تهیه چند قطعه کاغذ یا کاغذچه دارید که روی هر قطعه یک نقطه رسم کنید. سپس قطعه‌ها را به فاصله مناسبی از هم روی زمین قرار دهید. کودکان باید با پریدن از روی هر نقطه به نقطه‌های دیگر بروند و در این راه بتوانند تعادل و هماهنگی حرکتی خود را بهبود دهند. در این بازی، شما می‌توانید تعداد نقاط و فاصله آن‌ها را تغییر دهید و بازی را برای کودکانجام دادنی و جذاب برای او کنید. همچنین، بازی “پرش از روی نقطه‌ها” می‌تواند به پیشرفت مهارت‌های حرکتی کودکان کمک کند و آن‌ها را در یادگیری تعادل و هماهنگی حرکتی تقویت کند.

  • پرتاب حلقه

بازی “پرتاب حلقه”: در این بازی، شما چند حلقه یا حلقه‌هایی با قطر کوچک به کودکان بدهید و او را به بازی دعوت کنید تا آن‌ها را پرتاب کند و به سمت یک محل مشخص بر سطح زمین برساند. این بازی می‌تواند به تقویت مهارت‌های حرکتی دست و چشم کودک کمک کند و همچنین به تقویت تمرکز و دقت آن‌ها کمک کند.

  • موش چرخان

 در این بازی، شما نیاز دارید یک دایره بزرگ روی زمین بکشید. سپس کودکان را دور هاله قرار داده و آن‌ها را دعوت کنید تا با حرکت دایره به دور هاله، به صورت موش چرخان به نظر بیایند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های حرکتی و تعادلی خود را تقویت کنند و همچنین به تقویت خلاقیت و تفکر خلاق آن‌ها کمک می‌کند.

16. پازل بازی با کودک ۴ ساله

 پازل بازی با کودک 3 تا 4 ساله روش خوبی برای تقویت مهارت دیداری کودک 4 ساله است. کوچولوی شما در چهارسالگی باید بتواند یک پازل ساده با حدود پنجاه قطعه یا کمتر بسازد. بازی با پازل یک فعالیت رشدی عالی است که به رشد مهارت دستی، درک فضایی و مهارت‌های شناختی کودک ۴ ساله کمک می‌کند.

17. بازی کودکانه دخترانه ۴ساله

دخترهای 4 ساله عاشق پوشیدن لباس و استفاده از وسایل مادر خود هستند. به همین خاطر با استفاده از بازی‌های نقش آفرینی می‌توانید به او این اجازه را بدهید که مثل یک خانم بزرگسال رفتار کند و سرگرم شود. 

پرسش و پاسخ

بازی برای کودک 4 ساله به تقویت کدام مهارت‌ها منجر می‌شود؟

مهارت‌های دستی ظریف، کنترل احساسات، مهارت‌های دیداری، شنیداری و هماهنگی چشم و دست با بازی در کودک 4 ساله تقویت می‌شوند.

بازی‌های مناسب برای کودک 4 ساله کدامند؟

بازی‌های این مقاله از جمله بازی “چه چیزی در ژله پنهان است؟” برای کودک 4ساله طراحی شده‌اند.

چه چیزهایی به کودک چهار ساله یاد بدهیم؟

اعداد، کلمات، مهارت‌های کلامی و اجتماعی از اصلی‌ترین چیزهایی هستند که باید به کودکان 4 ساله آموزش دهیم.

کلام آخر

اگرچه ممکن است تلاش برای بازی با کودکان 4 ساله ی فعال و پر جنب و جوش و در عین حال تلاش برای انجام تمام کارهایی که باید در یک روز انجام دهید؛ کاری دلهره آور باشد. اما این به به این معنی نیست که غیرممکن خواهد بود. این چالش ممکن است برای خود شما هم بسیار سرگرم کننده باشد؛ زیرا شما و کودک پیش دبستانی‌تان با هم یاد می‌گیرید و بازی می‌کنید. بازی برای کودک زیر 4 سال به او می‌آموزد که چگونه خود را آرام کند و مستقل بازی کند. فعالیت‌های موجود در این مقاله، راهی عالی برای شروع بازی با کودک 4 ساله خواهد بود و به شما کمک می‌کند تا بهترین راه‌ها را برای سرگرم کردن فرزند کوچک خود را بیابید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 3.2 / 5. تعداد امتیازها: 10

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • فرانک شمس گفت:

    عالی و بی نظیر بود تنها سایتی بود که به این واضحی بازی های خلاقانه رو نشون داد ممنونم از شما و سایت خیلی خوبتون
    فقط یه پیشنهاد کاش وقتی بازی رو پیشنهاد میدید که البته اون بازی وسیله خاصی لازم داره لینک خرید از فروشگاه خودتون هم باشه
    به هر حال عالی و مفید ممنونننننننن

    • نگین حافظی گفت:

      خوشحالیم که مقاله مفید واقع شده فرانک عزیز. اما از اونجایی که ما یک فروشگاه اسباب بازی نیستیم، امکان لینک دادن به فروشگاهمون رو نداریم. نورولند یک بازی موبایلی تقویتی برای بچه های 3-7 ساله است.