فهرست
بازی یادگیری زبان انگلیسی
40 بهترین بازی برای یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان
۱۴۰۳/۰۱/۲۷
نگین حافظی
1 نظرات

بهترین بازی برای یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان 

همانطور که می‌دانید، یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان خیلی فعالیت سرگرم کننده‌ای به حساب نمی‌آید. زیرا این زبان پرکاربرد قواعد بسیار سختی دارد که کودک را خسته می‌کنند. بدتر از آن، روش‌های سنتی برای آموزش این زبان گیج‌کننده (مانند کتاب‌های دستور زبان خسته کننده یا فلش کارت‌های یکنواخت) گاهی اوقات ضعیف هستند. اما امروزه روش‌های خلاقانه تری برای یاددادن زبان انگلیسی به کودک وجود دارد.
از آن‌جاکه می‌دانیم بسیاری از والدین، دغدغه آموزش زبان انگلیسی به کودکان را دارند؛ در این مقاله نورولند به بررسی 40 بازی آموزش زبان انگلیسی کودک خواهیم پرداخت. اما ابتدا ببینیم روش‌های کلی آموزش زبان انگلیسی به کودکان کدام‌اند؟

4 ترفند برای یادگیری ربان انگلیسی کودکان

آموزش زبان انگلیسی در خانه امری شدنی و ساده است. همانطور که قبلا در مقاله 20 راهکار پرورش کودک دوزبانه گفتیم؛ برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان نیاز به فرستادن آن‌ها به کلاس ندارید. شما می‌توانید در خانه و با روش‌های زیر (که چکیده‌ای از روش‌های مقاله لینک شده هستند)، زبان انگلیسی را در خانه به فرزندتان بیاموزید:

1- بازی انگلیسی

بازی آموزش را راحت می‌کند و بهترین راه آموزش هرچیزی به کودک است. در ادامه به بررسی بهترین روش‌های بازی یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان می‌پردازیم.

اما ابتدا یک بازی جامع در حوزه آموزش زبان ببینیم:

بازی نورولند

اپلیکیشن نورولند یک بازی تقویتی است که بیش‌از 40 تمرین آموزشی در خود دارد. حدود 10 نمونه از این تمرین‌ها مستقیما به تقویت زبان انگلیسی در کودکان کمک می‌کنند:

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

 

40 بهترین بازی برای یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان

زبان آموزی کودک

الف- بازی‌های خانگی یادگیری زبان انگلیسی:

1- اسم فامیل انگلیسی 

بازی اسم فامیل یک بازی سنتی برای تقویت حافظه است که حتما شما قبلا آن را به شکل نوشتاری یا شفاهی با فرزند خود اجرا کرده‌اید؛ در این مدل خاص با اسم فامیل بازی زبان انگلیسی فرزند شما تقویت خواهد شد. برای اجرای این بازی کافیست به کودک یک حرف از حروف انگلیسی را بگویید؛ مثلا B و از او بخواهید تا با این حرف یک اسم، یک میوه، یک رنگ، یک شی و یک شهر به زبان انگلیسی بگویَد. مثلا: Bob, banana, blue, bucket و boston !

2- اونو

یک بازی انگلیسی برای کودکان است که باعث تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن در زبان انگلیسی می‌شود. در این بازی، بازیکنان کارت‌هایی با شماره‌ها و رنگ‌های مختلف را با هدف خالی کردن دست از کارت‌های خود به یکدیگر می‌دهند.

یادگیری انگلیسی با اونو

 

3- نجات گنج

برای تبدیل بازی نجات گنج به یک بازی آموزش زبان انگلیسی، باید یک شی ارزشمند را جایی قایم کنید. سپس اسم جایی‌که شی در آن قرار دارد را نوشته (مثلا in the wardrobe) و بخش‌های مختلف آن را می‌برید و در جاهای مختلف خانه قرار دهید. سپس از فرزند خود بخواهید تا ابتدا کلمات مورد نظر را بیابد و سپس با آن ها ترکیب حرفی مکان گنج را یافته و گنج را پیدا کند. این کار در کنار سرگرم کننده بودن به آموزش زبان انگلیسی با بازی برای کودکان نیز کمک می‌کند.

4- نقاشی حروف و کلمات

نقاشی و رنگ آمیزی حروف و کلمات روشی خوب برای یادگیری آن‌ها است. این کار که مطابق ویدیوی زیر در یکی از تمرینات بازی نورولند انجام می‌پذیرد؛ به سادگی یادگیری زبان انگلیسی کودک را تسهیل می‌بخشد.

 

بازی نوشتن حروف انگلیسی در نورولند5- کلمه یابی ( هم شکل یابی برای یادگیری زبان انگلیسی)

در بازی کلمه یابی یک کلمه انگلیسی را به عنوان نمونه در نظر می‌گیرید و سپس چند کلمه دیگر را ( که نمونه نیز شامل آن است) در اطراف آن می‌گذارید. حالا کودک باید کلمه مدنظر را پیدا کند. تصویر زیر شکل دیجیتالی همین بازی انگلیسی برای کودکان را در اپلیکیشن نورولند نشان می‌دهد که هم برای حروف و هم برای کلمات بازیهای جداگانه دارد:

بازی کلمات انگلیسی

بازی شناخت حروف انگلیسی

 

از دیگر بازی‌های آموزش زبان انگلیسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

6- آموزش بازی جمله انگلیسی رو کامل کن 

بازی جملات نامرتب از جمله بازی‌هایی است که اجرای آن به هردو زبان فارسی و انگلیسی در رشد زبانی کودک موثر خواهد بود. برای اجرای این بازی کافی است کلمات یک جمله را بر روی کاغذ‌های در هم و جدا جدا بنویسید و از کودک بخواهید تا آن‌ها را کنار هم بچیند.

7- بازی هپ به انگلیسی برای آموزش اعداد انگلیسی به کودک

بازی هپ به زبان انگلیسی به یادگیری اعداد انگلیسی برای کودک کمک خواهد کرد. دور هم جمع شوید و یک مضرب مشخص کنید. مثلا سه! حالا افراد باید از یک شروع کرده و اعداد را به انگلیسی و به نوبت نام ببرند. هرکس که مضارب عدد سه به او افتاد باید بگوید هوپ!

نمونه:

one- two- hope- four- five- hope

8- بازی با حروف آینه‌ای

بازی با حروف آینه‌ای یکی‌از بازی‌های نورولند است  که کمک شایانی به زبان آموزی کودک می‌کند. برای اجرای شکل فیزیکی این بازی فقط لازم است تا چند حرف را به شکل برعکس و چند حرف را به شکل عادی روی برگه‌های مختلف بنویسید. کودک باید حالت آینه‌ای این حروف را پیدا کرده و تشخیص دهد.

شکل دیجیتالی این تمرین در بازی نورولند و در قالب یک تمرین آموزشی قابل اجراست.

9- هم‌معنی یابی انگلیسی

یافتن کلمات هم معنی انگلیسی روشی خوب برای یادگیری زبان برای کودکانی است که در سطوح بالاتر هستند. پس شما هم یک میز را پر از حروف نوشته شده با دست خط و رنگ‌های مختلف کنید و سپس کودکان را پشت میز بنشانید. در عرض یک دقیقه هر کودکی که تعداد بیشتری از حروف هم معنس را از روی میز جمع کرد، برنده است. تضویر زیر نمونه این بازی در بازی موبایلی نورولند است.

یادگیری زبان انگلیسی با بازی نورولند

10- کی به کیه؟

بازی کی به کیه به بررسی مشاغل انگلیسی می‌پردازد. در این بازی کودک با مشاغل آشنا خواهد شد. چند تصویر از مشاغل مختلف (مثل تصویر زیر) به کودک نشان دهید و از او بخواهید تا با استفاده از توضیحات شما درباره آن شغل ( این توضیحات نباید در برگیرنده اسم شغل موردنظر باشد)؛ تصویر مورد نظرتان را پیدا کند.

1 / 1 – مشاغل-و-آموزش-انگلیسی-به-کودکان-با-بازی.jpg

مثال:

who makes beautiful things like paintings and sculptures? They have a special place called a studio where they work and use things like paint, clay, and pencils to create their art. When they work, they like to listen to music and use their imagination to make something special. Sometimes, they work with other artists to share ideas and help each other. Artists really enjoy what they do and feel happy when they make something beautiful.

جواب:

artist

11- بازی فلش کارتی

 

بازی با فلش کارت‌ها کمک زیادی به تقویت زبان آموزی کودک می‌کند. برای اجرای این بازی کافیست چند فلش کارت دارای نوشته‌ و یا تصویر که دو به دو هم شکل هستند را به کودک نشان داده و سپس هریک را به پشت برگردانید. حالا کودک باید ضمن گفتن اسم انگلیسی هر فلش کارت، با استفاده از حافظه کوتاه مدت خود، دو فلش کارت هم شکل را برگرداند.

12- بازی حدس کلمات

حدس کلماتی که حروف آن‌ها جا افتاده‌اند تاثیر زیادی بر آموزش زبان برای کودکان خواهد داشت در این بازی کودک باید به کلمه‌ای که بعضی‌از حروف آن جا افتاده را نگاه کند و حروف جا افتاده را تشخیص دهد

بازی ساخت کلمات انگلیسی

13- بازی شکلِ…رنگِ…

این بازی که از معروف‌ترین تمرینات بازی نورولند است، در هر دو حالت فارسی و انگلیسی به تقویت درک مطلب کودک کمک خواهد کرد.

نکته: تمام بازی‌های معرفی شده در این مقاله پیش‌تر توسط تیم نورولند اجرا شده‌اند؛ برای دیدن ویدیوی اجرای بازی‌ها و آموزش روند آن‌ها، به صفحه اینستاگرام نورولند سری بزنید.

14- بازی 10 کلمه‌ای 

بازی‌های 10 کلمه‌ای یا 20 سوالی به زبان انگلیسی روشی خوب برای آموزش انگلیسی به کودک خواهند بود. برای اجرای این بازی یک کلمه انگلیسی مانند tree به معنای درخت را در نظر بگیرید و از کودک بخواهید با پرسیدن بیست سوال انگلیسی، حدس بزند که کلمه مورد نظر شما چیست؟

15- بازی من میدونم که…

در این بازی شما یک کلمه به کودک می‌گویید؛ مثلا: “horse” .  حالا کودک باید با گفتن یک جمله شروع شده با عبارت I know that یک واقعیت درباره اسب بگوید. مثلا i know that horses are living in villages.

16- بازی هرکی زودتر بگه

در این بازی یک تصویر به کودک نشان می‌دهید (مثلا سیب) و هرکس زودتر نام انگلیسی تصویر را گفت برنده است.

17- بازی کی گفت چی گفت!

این بازی جذاب انگلیسی به پرورش مهارت شنیداری و درک مطلب انگلیسی کودکان کمک می‌کند. برای اجرای این بازی کافی است پدر و مادر کودک همزمان دو جمله متفاوت و ساده انگلیسی بگویند و از کودک بخواهند تا یکی‌از این دو جمله را تکرار کند.

18- حدس بزنید کی (Guess Who?)

یک بازی سرگرم‌کننده برای کودکان است که باعث تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری در زبان انگلیسی می‌شود. در این بازی، هر بازیکن باید با پرسیدن سوال‌های مناسب، شخصیت مخفی دیگر بازیکن را حدس بزند.

19- حافظه بازی

یک بازی ساده و جذاب است که باعث تقویت مهارت‌های یادگیری و حافظه در زبان انگلیسی می‌شود. در این بازی، کودکان باید کارت‌هایی با تصاویر مختلف را دو به دو جفت‌ کنند.

20- بازی کلمات

یک بازی سرگرم‌کننده برای کودکان است که باعث تقویت مهارت‌های گفتاری و شنیداری در زبان انگلیسی می‌شود. در این بازی، یک بازیکن با استفاده از حرکات بدنی یا اشارات، یک کلمه یا عبارت را به دیگر بازیکنان نشان می‌دهد و آنها باید حدس بزنند کلمه یا عبارت چیست.

21- کلمه کشی

یک بازی سرگرم‌کننده برای کودکان است که باعث تقویت مهارت‌های گفتاری و شنیداری در زبان انگلیسی می‌شود. در این بازی، یک بازیکن با استفاده از نقاشی، یک کلمه یا عبارت را به دیگر بازیکنان نشان می‌دهد و آنها باید حدس بزنند کلمه یا عبارت چیست.

22- بازی مرد اعدامی

یک بازی انگلیسی برای کودکان است که در عین جذاب و ساده‌ باعث تقویت مهارت‌های خواندن و نوشتن در زبان انگلیسی می‌شود. در این بازی، یک بازیکن یک کلمه را به صورت رمزنگاری شده به دیگر بازیکنان نشان می‌دهد و آنها باید حروف را حدس بزنند تا کلمه رمزنگاری شده را حدس بزنند.

23- من می‌بینم

یک بازی ساده و جذاب است که باعث تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری در زبان انگلیسی می‌شود. در این بازی، یک بازیکن یک شیء را انتخاب می‌کند و با گفتن “I spy something…” شروع می‌کند و دیگر بازیکنان باید حدس بزنند کدام شیء را او می‌گوید.

24- بازی سایمون سیس

یک بازی سرگرم‌کننده برای کودکان است که باعث تقویت مهارت‌های شنیداری و گفتاری در زبان انگلیسی می‌شود. در این بازی، یک بازیکن دستوراتی را به دیگر بازیکنان می‌دهد و آنها باید فقط دستوراتی را انجام دهند که با عبارت “Simon says…” شروع شده است.

25- طبقه بندی کن

یک بازی سرگرم‌کننده برای کودکان است که باعث تقویت مهارت‌های گفتاری و شنیداری در زبان انگلیسی می‌شود. در این بازی، یک بازیکن یک دسته از کلمات مشخصی را انتخاب می‌کند و دیگر بازیکنان باید کلماتی را که در همان دسته هستند بگویند.

26- بازی خانوادگی یادگیری زبان

این بازی شامل سوالات ساده و کوتاه در مورد خانواده است که کودکان را با واژگان و جملات ساده زبان انگلیسی آشنا می‌کند. این بازی می‌تواند به عنوان یک فعالیت خانوادگی مفید در زمینه‌ی آموزش زبان به کودکان مورد استفاده قرار بگیرد.

27- بازی تعقیب و گریز

این بازی شامل یک فرد که می‌تواند راننده، پلیس یا سارق باشد و دیگر بازیکنان که باید از او فرار کنند، است. این بازی می‌تواند به عنوان یک روش جذاب در آموزش زبان به کودکان مورد استفاده قرار بگیرد.

28- بازی داستان‌سرایی انگلیسی

در این بازی، کودکان می‌توانند داستان‌های کوتاهی را از روی تصاویر برای یکدیگر بسازند و با استفاده از واژگان و جملات ساده زبان انگلیسی، داستان را تعریف کنند.

29- بازی شطرنج انگلیسی

بازی شطرنج نیز می‌تواند به عنوان یک روش آموزش زبان به کودکان مورد استفاده قرار بگیرد. بازیکنان می‌توانند با استفاده از واژگان و جملات ساده زبان انگلیسی، حرکت‌های خود را معرفی کنند و به این ترتیب، زبان انگلیسی را بهبود دهند.

ب- دانلود بازی‌های دیجیتالی یادگیری زبان انگلیسی:

30- بازی نورولند

چه فرزند شما هنوز به حروف و اعداد انگلیسی مسلط نباشد، و چه کاملا آن‌ها را بشناسد؛ بازی‌های موبایلی آموزش زبان انگلیسی مانند بازی زبان انگلیسی نورولند به او در یادگیری زبان کمک خواهد کرد. این بازی بهترین بازی برای یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان است که می‌توانید روی گوشی موبایل داشته‌باشید.

بازی انگلیسی نورولند

ABCmouse -31

یک بازی انگلیسی برای کودکان است که آنلاین بوده و برای رده سنی پیش‌دبستانی تا کلاس اول ابتدایی مناسب است. این برنامه در زمینه‌های مختلفی از جمله حروف الفبا، اعداد، شکل‌ها، رنگ‌ها و … آموزش می‌دهد.

Duolingo -32

یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های آموزش زبان است که به کودکان و بزرگسالان در یادگیری زبان انگلیسی کمک می‌کند. این برنامه با استفاده از بازی‌های آموزشی مختلف، مهارت‌های مختلف زبانی از جمله خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیداری را تقویت می‌کند.

Rosetta Stone -33

یکی دیگر از برنامه‌های آموزش زبان محبوب است که برای کودکان و بزرگسالان طراحی شده است. این برنامه با استفاده از تصاویر و کلمات اساسی، مهارت‌های زبانی را تقویت می‌کند.

Lingokids -34

یک بازی انگلیسی برای کودکان است که برای رده سنی 2 تا 8 سال مناسب است. این برنامه با بازی‌های آموزشی مختلف، مهارت‌های زبانی از جمله حروف الفبا، اعداد، شکل‌ها و … آموزش می‌دهد.

Fun English- 35

یک برنامه آموزشی آنلاین است که برای کودکان از سن 3 تا 10 سال مناسب است. این برنامه با استفاده از بازی‌های آموزشی مختلف، مهارت‌های زبانی از جمله خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیداری را تقویت می‌کند.

Busuu -36

یک بازی انگلیسی برای کودکان آنلاین است که برای کودکان و بزرگسالان مناسب است. این برنامه با استفاده از بازی‌های آموزشی مختلف، مهارت‌های زبانی از جمله خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیداری را تقویت می‌کند.

Memrise -37

یک برنامه آموزشی آنلاین است که برای کودکان و بزرگسالان مناسب است. این برنامه با استفاده از بازی‌های آموزشی مختلف، مهارت‌های زبانی از جمله خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیداری را تقویت می‌کند.

Speakaboos -38

یک برنامه آموزشی آنلاین است که برای کودکان از سن 2 تا 7 سال مناسب است. این برنامه با استفاده از داستان‌ها و بازی‌های آموزشی، مهارت‌های زبانی از جمله خواندن، نوشتن و شنیداری را تقویت می‌کند.

English Central -39

یک بازی انگلیسی برای کودکان است که برای کودکان و بزرگسالان مناسب است. این برنامه با استفاده از فیلم‌های آموزشی، مهارت‌های زبانی از جمله خواندن، نوشتن، صحبت کردن و شنیداری را تقویت می‌کند.

ABCya -40

یک برنامه آموزشی آنلاین است که برای کودکان پیش‌دبستانی و ابتدایی مناسب است. این برنامه با استفاده از بازی‌های آموزشی مختلف، مهارت‌های زبانی از جمله حروف الفبا، اعداد، شکل‌ها و … آموزش می‌دهد.

2- قصه خوانی

اگر از سنین پایین برای کودکان قصه انگلیسی بخوانید؛ او قطعا با این زبان شیرین آشنا خواهد شد.

3- انیمیشن و کارتون

بچه‌ها عاشق کارتون هستند؛ پس از این علاقه برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید بخصوص از سنین پایین.

4- باهم آموزی یا خود آموزی

این روش بهترین روش یادگیری زبان انگلیسی است. طی آن خود فرد با خواندن کتاب و بدون داشتن کلاس‌های زبان پی‌در‌پی، زبان انگلیسی را یاد می‌گیرد.

سوالات متداول

بهترین روش برای آموزش زبان انگلیسی به کودک کدام است؟

بهترین روش آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده از بازی است.

چگونه زبان انگلیسی را در خانه به کودک آموزش دهیم؟

برای یاد دادن زبان انگلیسی به کودک بهتر است روزانه مدت زمان مشخصی را صرف انجام بازی‌های آموزش زبان به کودک کنید.

بهترین بازی زبان انگلیسی برای کودکان کدام است؟

بازی‌های موبایلی، حروف آینه‌ای و کلمه یابی که در این مقاله مفصلا آموزش داده شده‌اند بهترین روش یاد دادن زبان انگلیسی به کودکان هستند.

کلام آخر

آموزش زبان انگلیسی به کودکان دغدغه این روزهای خیلی از ما والدین است. اما باید بدانید که برای یاددادن انگلیسی به فرزندتان نیاز نیست کار خاصی انجام دهید. استفاده از بازی‌های ساده همین مقاله کمک زیادی به تقویت این زبان در کودکان می‌کند. شما چه روش دیگری را برای آموزش زبان به کودکان استفاده می‌کنید؟ تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: اینستاگرام نورولند و گوگل پلی

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] بازی‌ها تنها دو نمونه از انواع بازی آموزش زبان انگلیسی به کودکان هستند که در مقاله لینک شده همین پاراگراف می‌توانید […]