فهرست
بازی-برای-تقویت-مهارت-کلامی.jpg
11 روش جذاب بازی تقویت مهارت کلامی کودکان
۱۴۰۲/۰۱/۲۷
لیلا افشار
3 نظرات

11 روش جذاب بازی تقویت مهارت کلامی کودکان

مهارت‌ کلامی کودکان از مهم‌ترین مهارت‌های لازم و ضروری است. چرا که در صورت بروز مشکل در این مهارت، کودک در برقراری ارتباط با دیگران به مشکل برمی‌خورد. به علاوه اینکه در دوران مدرسه باعث کاهش توانِ یادگیری کودک شده و تبعات منفی‌ای برایش به همراه خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که والدین می‌توانند برای تقویت مهارت کلامی کودک به کار گیرند؛ استفاده از “بازی برای تقویت مهارت کلامی” است. همانطور که می‌دانید کودکان با بازی کردن همه چیز را خیلی بهتر می‌آموزند.
نورولند در این مقاله سعی دارد برای کمک به والدین چند بازی کودکانه و مفیدی را جهت تقویت مهارت کلامی کودکان ارائه کند. همه‌ی این بازی‌ها دستورالعمل‌های بسیار ساده‌ای دارند و برای انجام آن‌ها به هیچ وسیله‌ای نیاز نیست. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا نکات خوبی را در این مورد مرور کنیم.
همچنین پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه با بازیهای تقویتی بیشتری آشنا شوید حتما به اینستاگرام نورولند سری بزنید و از راهکاری مفید آن کمک بگیرید.

بازی برای تقویت مهارت کلامی کودک

تقویت-مهارت-کلامی-با-بازی

1. بازی “یک کلمه بگو”

یکی‌از بهترین انواع بازی برای تقویت مهارت کلامی که می‌تواند ضمنِ تقویت مهارت کلامی کودکان به سرگرم کردن آن‌ها نیز کمک کند؛ بازی “یک کلمه بگو” است. این بازی باید حداقل دو نفره اجرا شود.روش اجرا به این صورت است که هر بار یک نفر به انتخاب خود یک “حرف” می‌گوید. بقیه افراد حاضر در بازی باید یک “کلمه” بگویند که با آن حرف آغاز شود و تکراری هم نباشد. مثلا اگر حرف “ر” انتخاب شود افراد می‌توانند هر بار کلماتی مثلِ رضا، رویا، راست، روستا و … را نام ببرند. اگر کودکی نتواند در یک دقیقه کلمه‌ای پیدا کند و بگوید از بازی حذف می‌شود. این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که همه از بازی حذف شوند و فقط یک نفر باقی بماند. ابن فرد برنده‌ی بازی خواهد بود.

2. بازی “کلمه رو پیدا کن”

در این بازی کلامی هر بار یک حرف توسط گرداننده‌ی بازی انتخاب می‌شود. سپس گرداننده‌ی بازی چند کلمه می‌گوید. کودک باید کلمه (یا کلماتی) را پیدا کند که شاملِ آن حرف باشند. اگر کلمه‌ی اشتباهی را انتخاب کند از دورِ بازی خارج می‌شود. و این کار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که همه از بازی حذف شوند و فقط یک نفر باقی بماند. ابن فرد برنده‌ی بازی خواهد بود. این بازی با عنوان “بازی چرخ و فلک” و “قفسه کتابخانه” به دو شکل متفاوت در بازی موبایلی نورولند وجود دارد که بسیار برای کودکان مفید است و از این لینک قابل دانلود است. با استفاده از روش بیان شده در ویدیوی زیر می‌توانید بازی چرخ و فلک را به شکل فیزیکی اجرا کنید:

3. بازی “حدس بزن چی توو دستمه”

یکی از اشیای محیط اطراف را در دست گرفته و طوری که کودک متوجه نشود پشتتان قایم کنید. هر بار یکی از مشخصه‌های آن شی را به کودک بگویید و از او بخواهید حدس بزند چه چیزی قایم کرده‌اید. این بازی به تقویت مهارت کلامی کودکان کمک زیادی می‌کند.

4. بازی “قصه‌ی خودت رو بگو”

همانطور که می‌دانید کودکان علاقه بسیاری به شنیدن قصه دارند. یک دفترِ زیبا به سلیقه کودک تهیه کنید و به او کمک کنید که داستان خود را بنویسد. از او بخواهید که قصه‌ی مورد نظرش را برای شما تعریف کند. از آنجایی که کودک احتمالا سواد خواندن نوشتن ندارد؛ شما در هر صفحه بخشی از قصه را بنویسید و بخشی را برای نقاشی کودک از آن، در نظر بگیرید. در نهایت کتاب قصه‌ی زیبایی خواهید داشت که متعلق به کودک است. خواندن این کتاب قصه برای کودک بسیار لذت‌بخش‌تر از دیگر کتاب داستان‌ها خواهد بود.

5. بازی “هرچی می‌دونی بگو”

هر بار یک کلمه (نام یک شی، مکان، خوراکی یا…) را به کودک بگویید و او بخواهید هرآنچه درباره‌ آن می‌داند، بگوید. برای تقویت مهارت‌های کلامی کودک، او را تشویق کنید تا هرآنچه درباره‌ی کلمه‌ی مورد نظر به ذهنش می‌رسد را به زبان بیاورد.

6. اسم فامیل شفاهی

در این مدل بازی اسم فامیل، شما و کودک به جای اینکه کلمات دارای حروف مشخص را بنویسید؛ آن‌ها را می‌خوانید.

7. تو اسمش رو تو بذار

برای اجرای این بازی تقویت مهارت کلامی کودکان، کافیست با تخیلات خود، یک فرد را برای کودک توصیف کنید و از او بخواهید با دقت به شما گوش کند. بعد از پایان صحبت شما، کودک باید برای آن فرد اسم بذارد و بگوید چرا آن اسم را انتخاب کرده است!

  • مثال:
    -مامان: “یه دختر قد کوتاه، با چشمای آبیه. خیلی قشنگ می‌خنده. همیشه با صدای بلند به بقیه صبح بخیر میگه.” “حالا اسمش چی باشه؟”
    -کودک: “اسمش گلی باشه!”
    -مامان: “چرا؟”
    -کودک: “چون دختر گلیه!”

8. دیدی چی شد؟

این بازی مهارت زبانی کودکان حین دیدن فیلم و کارتون انجام شده و باعث افزایش دقت شنیداری کودک می‌شود. برای اجرای آن کافیست حین دیدن فیلم از کودک بپرسید به نظرت چرا اینطوری شد؟

مثلا حین دیدن کارتون شیرشاه از کودک بپرسید به نظرت شیر کوچولو چه اشتباهی کرد که موجب مرگ پدرش شد؟

9. بیا با هم تکرار کنیم

در این بازی شما یک جمله می‌گویید (مثلا سلام حالتان چطور است؟) و کودک باید برعکسش را بگوید. (یعنی: است چطور حالتان سلام)

این کار به تقویت درک و توجه کلامی کودک کمک می‌کند.

10. بازی شناخت افراد

در این بازی کافیست یک عکس خانوادگی قدیمی را جلوی کودک بگذارید و بخواهید که افراد خانواده را تشخیص دهد.

11. چندتا دیدی؟؟؟

برای اجرای این بازی زمانی که در خیابان هستید از کودکا بخواهید تا افراد با ویژگی خاصی را دنبال کند و در آخر به شما بگوید چند نفر را با آن ویژگی دیده است. از آن‌جایی‌که کودکان دارای ضعف مهارت کلامی، معمولا خجالتی هستند، با این بازی و توجه به افراد غریبه، توان آن‌ها برای ارتباط گیری با دیگران بالا می‌رود.

پرسش‌های متداول

کدام بازی‌ها به تقویت مهارت کلامی کودک کمک می‌کنند؟

بازی‌هایی مانند “اسمش رو تو بذار” ، “هرچی می‌دونی بگو” و دیگر بازی‌هایی که 11 نمونه آن در این مقاله آمده به تقویت مهارت کلامی کمک می‌کنند.

چرا مهارت کلامی کودکان مهم است؟

چرا که در صورت بروز مشکل در این مهارت، کودک در برقراری ارتباط با دیگران به مشکل برمی‌خورد. به علاوه این ضعف در دوران مدرسه باعث کاهش توانِ یادگیری کودک شده و تبعات منفی‌ای برایش به همراه خواهد داشت.

کلام آخر

امیدواریم که از خواندن این مقاله و آموزش بازی های آن لذت برده باشید. حتما این بازی‌های مهارت زبانی کودکان را در خانه با فرزندتان اجرا کنید تا از تاثیرات آن‌ها بهره ببرید. همچنین اگر برای تقویت مهارت‌های کلامی کودکان بازی‌ یا روش‌ دیگری می‌شناسید؛ آن را در بخش نظرات بنویسید تا دیگر والدین از ایده‌های شما استفاده کنند.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] اما در تمارین توجه و حافظه عملکرد ضعیف‌تری داشته یا در مهارت کلامی کودک ضعیفی […]

  • […] تقویت مهارت کلامی موجود در مقاله “بازی برای تقویت مهارت کلامی کودک ” انجام […]

  • […] کلامی باشد؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم در اینصورت به مهارت کلامی کودک سری بزنید و با راهکارهای مفید آن آشنا […]