فهرست
مهارت کلامی
درباره هوش کلامی کودک چه می‌دانید؟
۱۴۰۱/۰۸/۰۲
سید حسین نیرینی
0 نظرات

درباره هوش کلامی کودک چه می‌دانید؟

حتما در اطرافیان خود کودکانی را دیده‌اید که زودتر از بقیه هم‌سن‌های خود صحبت می‌کنند و شیرین زبان‌تر هم هستند. این کودکان در دوران بزرگسالی، افرادی می‌شوند که به سرعت با دیگران سر صحبت را باز می‌کنند و یا در جمع‌ها، رشته سخن را در دست می‌گیرند. این ویژگی‌ها ناشی از هوش کلامی کودک شماست.

در این مقاله نورولند تصمیم گرفتیم تا به این موضوع بیشتر بپردازیم و جزئیات آن را با شما به اشتراک بگذاریم. پس اگر تا الان اسم هوش کلامی کودک به گوشتان نخورده است، تا انتها ما را دنبال کنید چون اطلاعات جالبی تو راه است.

هوش کلامی کودک چیست؟

هوش کلامی توانایی فرد برای فهمیدن و دلیل استفاده از مفاهیم در قاب کلمات است. همچنین به عنوان توانایی فرد برای استفاده از کلمات و ترکیبات آن‌ها در هنگام تحلیل اطلاعات، ارتباطات و حل مساله هم تعریف می‌شود. به عبارت کلی‌تر، هوش کلامی کودک با حل مساله، استدلال انتزاعی و حافظه ارتباط دارد.

هوش زبانی، یکی از موارد هوش‌های چندگانه براساس تقسیم بندی هوش گاردنر است. این هوش در واقع توانایی درک و استفاده از زبان گفتاری و نوشتاری است که می‌تواند شامل بیان کلمات موثر از طریق سخنرانی یا نوشتن متن و توانایی یادگیری زبان‌های خارجی باشد. تعریف فوق توسط هاوارد گاردنر به عنوان میزان حساسیت در معنا و مرتبه کلمات، صداها، ریتم‌ها، آواشناسی، سینتکس و توابع مختلف زبان تعریف می‌شود. برای تعریف داشتن مهارت کلامی خوب یکی از مهم‌ترین پارامترهاست. در مقالات دیگر نورولند بازی‌های برای تقویت دیگر انواع هوش کودک پرداختیم.در اینجا توصیه می‌کنیم برای اینکه والد آگاهی باشید و راهکارهای تربیتی صحیحی استفاده کنید به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

«همه افراد از هوش کلامی سود می‌برند. از یک نامه ساده تا نوشتن یک رمان و همچنین برای صحبت کردن با یکدیگر. همه ما از هوش کلامی‌مان در بسیاری از فعالیت‌های مربوط به زبان استفاده می‌کنیم.

هوارد گاردنر، استاد مشهور دانشگاه هاروارد، در تئوری هوش‌های چندگانه خود از هوش کلامی یا هوش زبانی هم نام برده است. هر چند که همه افراد دارای هوش کلامی هستند، برخی از آن‌ها دارای پتانسیل بالاتری هستند.

نام‌های فراموش‌نشدنی ادبیات جهان مانند ویلیام شکسپیر، سر آرتور کانن دویل، آگاتا کریستی، و ادگار آلن‌پو نمونه‌های بارزی از افراد با هوش کلامی بالا هستند.

اگر فکر می‌کنید مهارت کلامی فرزند شما نیاز به تقویت دارد؛ به راحتی می‌توانید این کار را با استفاده از بازی‌ هوش کلامی موجود در مقاله “بازی برای تقویت مهارت کلامی کودک ” انجام دهید.

چرا هوش کلامی کودک مهم است؟

می‌دانستید که بیش از 5 هزار سال است که زبان توسط بشر استفاده می‌شود؟ هوش زبانی یا به عبارتی هوش کلامی کودک می‌تواند کل زندگی اجتماعی او را شکل دهد و در موفقیت تحصیلی او هم تاثیر بگذارد.

برای موفق شدن در برخی درس‌ها مانند ادبیات، کودکان باید از هوش کلامی نسبتا متوسطی برخوردار باشند تا بتوانند از دیگر بچه‌ها همسن خود جلو باشند.

در طول تاریخ، رهبران دنیا همگی از هوش کلامی بالایی بهره‌مند شده‌اند. در قرن‌های آینده بسیاری از مشاغل توسط ماشین‌ها اداره می‌شوند. این بدان معنی است که هوش کلامی، تنها چیزی است که ماشین‌ها هرگز نخواهند داشت و می‌تواند نقطه کلیدی باشد که تفاوت‌ها را در آینده رقم می‌زند.

افراد با هوش کلامی بالا می‌توانند روابط سالم‌تر ایجاد کنند و راه‌حل‌های بهتری پیدا کنند.

ویژگی‌های کودکانی که هوش کلامی بالایی دارند:

کودکانی که هوش کلامی بالایی دارند از انواع بازی‌ هوش کلامی که با لغات انجام می‌شود، لذت می‌برند. تقویت هوش کلامی کودک به آن‌ها لذت خواندن و نوشتن در مورد هر موضوعی را می‌دهد و آن‌ها دوست دارند که زبان‌های جدید یاد بگیرند.

شاید در نگاه اول این موضوع کسل‌کننده به نظر برسد، اما برای کودکان ساختارهای پیچیده لغات و آشنایی با زبان‌های جدید و قواعدشان می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد. همچنین این کودکان در نوشتن مهارت خاصی دارند که می‌تواند در آینده وجه تمایز آن‌ها باشد.

در ادامه به برخی از ویژگی‌هایی که کودک با هوش کلامی بالا دارد، می‌پردازیم:

  • از خواندن و نوشتن لذت می‌برد.
  • در ویرایش کردن بسیار توانمند است.
  • از یادگیری کلمات باحال، معنی‌دار و کمیاب لذت می‌برد.
  • در مورد چیزهایی که می‌خوانند صحبت می‌کنند.
  • می‌توانند به صورت خلاصه کتابی که خواندند را به یاد بیاورند.
  • ریتم موجود در برخی متن‌ها و وزن موجود در شعرها از علایق آن‌هاست.
  • از مکالمه به زبان‌های خارجی و همچنین زبان مادری خود لذت می‌برند.

شغل‌های آینده کودکانی که هوش کلامی بالایی دارند:

همانطور که آلبرت انیشتین می‌گوید، “در واقع، همه یک نابغه هستند!”  . هدف او قضاوت درباره یک ماهی از طریق توانایی آن برای صعود از یک درخت نبود بلکه با توانایی شنا کردن آن بود.

در دنیای آموزش، فرصت‌های شغلی عالی در انتظار افرادی است که پتانسیل بالایی برای هوش کلامی دارند.

محبوب‌ترین حرفه‌ها برای افراد هوشمند به صورت کلامی عبارتند از:

  • کپی‌رایتر
  • ویرایشگر
  • روزنامه‌نگار
  • معلم
  • ناشر
  • گوینده رادیو و تلویزیون
  • سخنران
  • سخنگوی عمومی
  • مترجم کلامی
  • مجری

البته پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده شغل‌های جدیدی به این لیست اضافه شود و آن را پربارتر کند. به خاطر داشته باشید که با توسعه‌ی هوش کلامی کودک خود می‌توانید سهم بزرگی در این آینده‌ی درخشان شغلی داشته باشید.

مهارت کلامی کودک

چگونه هوش کلامی کودک خود را تقویت کنیم؟

تا به اینجا در مورد هوش کلامی و مزایای آن توضیح دادیم. احتمالا برایتان سوال پیش آمده که حالا با اینهمه مزایا و اهمیتی که هوش کلامی کودک دارد، چگونه باید آن را تقویت کرد؟ جواب را در ادامه‌ی مقاله می‌توانید پیدا کنید.

فرزندتان خود را به تعامل اجتماعی تشویق کنید.

شرکت در بحث‌ها و گفتگوها به توسعه هوش کلامی کمک می‌کند. بحث و گفتگو یکی از موثرترین راه‌ها برای درک مردم و پاسخ دادن به آن‌ها به صورت کلامی است و می‌تواند به خوبی باعث رشد این هوش در کودک شما شود. پس او را از جمع دور نکنید و بگذارید به حرفایی که زده می‌شود به دقت گوش دهد.

 افزایش فعالیت‌های مربوط به خواندن

داستان‌ها، اشعار، نمایش‌ها، اخبار و سایر مواردی که به خواندن و نوشتن مربوط هستند را با فرزند خود تمرین کنید. کودک خود را تشویق کنید تا متون کتاب‌ها را تا حد امکان بخواند. البته این تمرین مربوط به دوران بعد از یادگیری خواندن و نوشتن است. اگر در قبل از سنین مدرسه قرار دارد، باید کتاب‌ها را شما برای او بخوانید.

بازی‌های از جمله بازی هوش کلامی زیر به تقویت مهارت خواندن، نوشتن و جمله سازی کودک کمک می‌کنند. بازی‌های بیشتر از این قبیل را در صفحه اینستاگرام نورولند دنبال کنید.

از قدرت تخیل کودک استفاده کنید.

فرزندتان را تشویق کنید که با قدرت تفکر خلاق ارتباط برقرار کند و حتی او را تشویق کنید تا کارهای خلاقانه خود را توسعه دهد. مثلا اگر ایده‌ای به ذهنش رسید که فکر کردید امکان عملی کردن آن هست، با او عملی کردن ایده را دنبال کنید.

به فرزند خود برای نگه داشتن مجله انگیزه بدهید.

نگاه داشتن یک یادداشت یا یک متن، ایده‌ای عالی است. وقتی که اطلاعات جدید به دست می‌آورید یا قرار است تکنیک‌های هوش کلامی کودک را با فرزند خود مرور کنید، حضور یک متن از قبل آماده شده می‌تواند کمک زیادی به شما کند.

از فرزندتان بخواهید تا نامه بنویسد.

با اینکه این روزها نوشتن نامه بسیار نادر است، اما این راهی خوب برای بهبود مهارت‌های ترکیب‌بندی فرزندتان است. در عصر تکنولوژی، ارسال نامه از طریق پست الکترونیکی یا حتی رسانه‌های اجتماعی مانند واتس اپ (Whatsapp) می‌تواند راه دیگری برای ارسال نامه باشد. حتما شنیده‌اید که بسیاری از نویسندگان معروف از دوران کودکی نوشتن را شروع کردند.

به کودک خود یک زبان جدید آموزش دهید.

در کنار دیگر مزایا، یادگیری یک زبان جدید به کودکان کمک می‌کند دانش زبان خود را بهبود ببخشند، هوش زبانی خود را تقویت کنند و حافظه‌ی قوی‌تری داشته باشند. معمولا بعد از یادگیری زبان مادری، شروع یک زبان جدید را شروع می‌کنند. انگلیسی هم اصولا اولین زبانی است که به کودکان یاد می‌دهند، زیرا با یادگیری آن می‌توانند با اکثر مردم دنیا ارتباط برقرار کنند. اما این موضوع کاملا سلیقه‌ای و شخصی است و بستگی به عوامل زیادی از جمله علاقه کودک دارد.

روزانه یک کلمه جدید را با کودک خود تمرین کنید.

شما می‌توانید از یک کلمه جدید برای تمرین روز با کودکان خود استفاده کنید تا دایره لغات قوی‌تری برای او بسازید و هوش کلامی آن‌ها را افزایش دهید.

از کودک خود بخواهید تا از آنچه یاد می‌گیرند، استفاده کند.

یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود هوش کلامی کودک استفاده از کلمات، عبارات و اصطلاحاتی است که آن‌ها در یک کلمه جدید در روز یاد می‌گیرند. کودکان خود را تشویق کنید تا آن‌ها را در بحث با شخص دیگری استفاده کنند یا در شیوه‌های نوشتاری آن‌ها را قرار دهند. هر چه بیشتر از کلمات جدید استفاده کنند، راحت‌تر می توانند آن‌ها را به یاد آورند.

با کودک خود گفتگو کنید.

یک روش موثر دیگر برای بهبود هوش زبانی کودک گفتگو است. از هر فرصتی برای صحبت در مورد موضوعات مختلف با آن‌ها استفاده کنید و در مورد ایده‌ها و نظرات آن‌ها مکالمه کنید. گفتگوی صورت گرفته میان شما و فرزندتان نه تنها باعث تقویت هوش کلامی کودک شما می‌شود، بلکه به او یاد می‌دهد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند.

در آخر این بخش اشاره می‌کنیم به جمله‌ای از لودویگ ویتگن آستین:

«محدودیت‌های زبان من به معنای محدودیت‌های دنیای من است»

نتیجه گیری

هوش کلامی کودک چیزی فراتر از یک مقاله است و برای آن می‌توان ساعت‌ها حرف زد و مقاله نوشت. اما در این مطلب سعی کردیم تا به صورت خلاصه به جنبه‌های مختلف آن بپردازیم و نکات مهمی را به شما یادآور شویم. امیدواریم که از این بلاگ پست لذت برده باشید و خوشحال می‌شویم اگر نظرات خود را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

پرسش و پاسخ

هوش کلامی کودک شامل چه چیزهایی می‌شود؟

مهارت‌های همچون صحبت کردن، خواندن، نوشتن، جمله سازی، استفاده از لحن و شنیدن فعال از جمله مهارت‌های کلامی هستند که در این مقاله بررسی شده‌اند.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها