فهرست
افزایش اعتماد به نفس کودک
چطور اعتماد به نفس کودک رو بالا ببریم؟! (12 راهکار عملی)
۱۴۰۱/۱۱/۲۵
لیلا افشار
1 نظرات

12 راهکار افزایش اعتماد به نفس کودک

درست از بدو تولد، بچه‌ها مهارت‌های جدید را با سرعت بالایی یاد می‌گیرند. در کنار این توانایی‌های جدید، اعتماد به نفس انجام آن‌ها را نیز کسب می‌کنند. با افزایش سن؛ افزایش اعتماد به نفس کودک درست به اندازه‌ی کسب مهارت و حتی بیشتر از آن اهمیت پیدا می‌کند. برای رشد، بچه‌ها باید به توانایی های خود اعتماد داشته باشند و در عین حال بدانند که اگر در کاری موفق نباشند توانایی مدیریت شرایط را دارند.

در این مقاله نورولند به 11 راهکار که می‌توانید به کمک آن‌ها کاری کنید کودک احساس توانمندی کند و مهارت‌های بالاتری را کسب کند؛ اشاره می‌کنیم. برای اینکه راهکارهای بیشتری بیاموزید و والد آگاهی در زمینه‌های دیگر هم باشید حتما به اینستاگرام نورولند سری بزنید.

12 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس کودک

با استفاده از روش‌های زیر شما قادر خواهید بود به راحتی و در خانه یک کودک با اعتماد به نفس تربیت کنید و این مهارت نرم را به فرزند خود آموزش دهید:

1. برای کودکتان الگوی یک فرد با اعتماد به نفس باشید

حتی اگر کاملاً احساس اعتماد به نفس را ندارید!
دیدن اینکه شما با خوش‌بینی و آمادگی زیاد کارهای جدید را پشت سر می‌گذارید، بهترین الگو برای کودکان است. این بدان معنا نیست که شما باید خود را کامل و بی نقص جلوه دهید. اضطراب خود را تصدیق کنید، اما بر روی آن تمرکز نکنید. بلکه به کارهای مثبت و جدیدی که به بهترین شکل انجام می‌دهید، توجه کنید.

به کودک بگویید که همه ممکن است اشتباه کنند و مهم این است که از اشتباهات درس بگیرند.

افزایش اعتماد به نفس کودک

2. از اشتباهات ناراحت و دلسرد نشوید

به کودک بگویید که همه ممکن است اشتباه کنند و مهم این است که از اشتباهات درس بگیرند. افراد با اعتماد به نفس اجازه نمی‌دهند ترس از شکست مانع آن‌ها شود. نه به این دلیل که مطمئن هستند هرگز شکست نخواهند خورد، بلکه به این دلیل که می‌دانند چگونه قدم به قدم عقب نشینی کنند.

3. به کودکان اجازه دهید شکست را تجربه کنند

این طبیعی است که بخواهید کودک خود را در برابر شکست و ناکامی‌ها محافظت کنید. اما آزمون و خطا راهی برای یادگیری کودکان است و شکست و ناکامی در یک هدف؛ به بچه‌ها کمک می‌کند دریابند که این کار کشنده نیست. ضمن اینکه می‌تواند بچه‌ها را به تلاش بیشتر تشویق کند.

4. تشویق کنید که چیزهای جدید را امتحان کنند

به جای اینکه تمام انرژی خود را روی آنچه قبلاً در آن مهارت دارند متمرکز کنید، مهارت‌های متنوع را پیش روی آن‌‎ها بگذارید. کسب مهارت‌های جدید باعث می‌شوند کودکان توانایی و اطمینان این را کسب کنند که می‌توانند هر مشکلی که با آن رو به رو می‌شوند را برطرف کنند.

5. کودکان را به استقامت و صبوری تشویق کنید

یادگیری تسلیم نشدن در برابر شکست‌ها و تلاش دوباره در ناامیدی‌ها مهارت مهمی در زندگی است. اعتماد به نفس و عزت نفس به معنای موفقیت مداوم در همه چیز نیست، بلکه به این معنی است که به اندازه کافی مقاوم باشید و تلاش خود را ادامه دهید و اگر بهترین نیستید ناراحت نشوید.

6. هدف تعیین کنید

بیان اهداف کوچک و بزرگ و دستیابی به آن‌ها باعث افزایش احساس قدرت و عزت نفس کودک می‌شود. با تشویق کودک خود برای تهیه لیستی از کارهایی که دوست دارد انجام دهد، به کودک خود کمک کنید تا آرزو و رویاهایش را به اهداف عملی تبدیل کند. علایق او را تأیید کنید و به او یاری دهید تا مهارت‌هایی را که برای دستیابی به اهدافش در طول زندگی لازم است، بیاموزد.

7. به کودکان کمک کنید علایق خود را پیدا کنند

کاوش در علایق شخصی خود می‌تواند به کودکان در ایجاد هویت کمک کند، که این برای ایجاد عزت نفس کودک ضروری است. مطمئن باشید که مشاهده رشد استعدادهایشان سبب افزایش عزت نفس‌شان نیز خواهد شد.

افزایش عزت نفس کودک

8. تلاش کودک را ستایش کنید

ستایش از بچه‌ها برای موفقیت‌هایشان بسیار عالی است. اما مهم‌تر از آن این است که به کودکتان نشان دهید بدون توجه به نتیجه، به “تلاش” آن‌ها افتخار می‌کنید. همانطور که می‌دانید برای کسب مهارت‌های جدید گاها راه طولانی و سختی در پیش است و نتیجه همیشه سریع کسب نمی‌شود. به بچه‌ها بگویید که برای کارهایی که انجام می‌دهند ارزش قائل هستید. رفتار کودک و تلاش او باید ارزش بیشتری نسبت به نتیجه داشته‌باشد. خواه تلاش برای یادگیری نواختن پیانو و خواه ساختن برج با بلوک‌های اسباب‌بازی.

بالا بردن اعتماد به نفس کودک

9. نقص را در بپذیرید

بزرگسالان می‌دانند کمال غیر واقعی است. برای کودکان مهم است که این پیام را هرچه زودتر دریافت کنند. به بچه‌ها کمک کنید بدانند آنچه در تلویزیون، مجله یا سایر رسانه‌های اجتماعی می‌بینند (که افراد کاملا و همیشه موفق هستند) بیشتر یک خیال پردازی است. به آن‌ها بگویید این کاملا طبیعی است که یک فرد در همه‌ی مهارت‌ها خبره و عالی نباشد و هر کسی در بعضی رشته و توانایی‌ها تبحر بالا دارد. کمک کنید تا با شناخت توانایی‌های خود و توجه بر نقاط مثبت خود بهتر با نقص و ناتوانی‌هایش کنار بیاید و آن‌ها را به درستی بپذیرد.

یکی‌از موضوعات مرتبط با قبول نقص و تفاوت‌های کودک، توجه به شخصیت کودک و قبول آن است. در این زمینه لازم است که شما درک خوبی از رفتار و منش فرزندتان داشته باشید (برای مثال بدانید که فرزند شما یک کودک برون گرا است یا یک کودک درون گرا!) و به آن احترام بگذارید.

یک نصیحت خواهرانه:

10. عشق خود را به کودک نشان دهید

به کودک خود بگویید فارغ از کسب نمرات خوب یا بد، پیروزی یا شکست؛ او را دوست دارید. حتی وقتی از او عصبانی هستید اطمینان حاصل کنید که فرزند شما می‌داند که شما فکر می‌کنید او عالی است؛ نه فقط هنگامی که کارهای بزرگی انجام می‌دهد. به یاد داشته باشید حتی زمانیکه کودک احساس خوبی نسبت به خودش نداشته باشد این حس می‌تواند برایش بسیار مفید و مثبت باشد.

بهبود اعتمادبه نفس کودک

11. کودکان را در مسیر موفقیت قرار دهید

در آخر این نکته را مدنظر داشته باشید که با اینکه چالش‌ها برای بچه‌ها مفید هستند، اما آن‌ها نیاز دارند موقعیت‌هایی داشته باشند كه مطمئن باشند به موفقیت دست می‌یابند. به کودک خود کمک کنید تا درگیر فعالیت‌هایی شود که به او امنیت و عزت نفس کافی دهد تا کودک بتواند با یک چالش بزرگتر مقابله کند.

12. از انواع بازی های افزایش اعتماد به نفس کودک کمک بگیرید

بازی های مختلفی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان به افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس کودک کمک کرد. در مقاله بازی برای اعتماد به نفس کودکان به بررسی 6 بازی مناسب برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان پرداخته‌ایم که می‌توانید با استفاده از آن‌ها به افزایش عزت نفس فرزند خود کمک کنید.

منبع: وبسایت childmind

سوالات متداول

اعتماد به نفس کودک چیست؟

اعتماد به نفس به معنای اطمینان از خود و توانایی های خود است – نه به روشی متکبرانه، بلکه به روشی واقع بینانه و مطمئن.
اعتماد به نفس به معنای برتری نسبت به دیگران نیست. بلکه یک اطمینان درونی است که به کودک در انجام کارها و حس امنیت کمک می‌کند.

نشانه‌های اعتماد به نفس پایین در کودکان کدامند؟

علائم عزت نفس پایین در کودکان و نوجوانان شامل این موارد است:
1-عدم شروع کارها
2- زود ناامید شدن
3- دروغگویی
4- رفتار به شکل بچه‌گانه (مانند کودکان کوچکتر از سن خود)

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] به طور مستقیم با توانایی تقویت اعتماد به نفس کودکان مرتبط است. در رابطه با کودک، ساخت عزت نفس و خودشناسی به […]