فهرست
بازی-اعتماد-به-نفس-کودک
11 نمونه از بازی های افزایش اعتماد به نفس در کودکان
۱۴۰۱/۱۱/۲۵
سید حسین نیرینی
3 نظرات

11 نمونه از بازی های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

«من نمی‌توانم فوتبال بازی کنم!»، «من به اندازه‌ی کافی قدرتمند نیستم»، «من نسبت به خودم احساس خوبی ندارم!» اگر شما هم تا به حال مشابه این جملات را از کودک خود شنیدید، یعنی احتمالا کودکتان از اعتماد به نفس خوبی برخوردار نیست و لازم است که با اهمیت بیشتری به این موضوع نگاه کنید. در این مقاله قصد داریم تا به شما چند روش عالی بازی برای اعتماد به نفس کودکان معرفی کنیم تا دیگر شاهد چنین جملاتی از سمت فرزند خود نباشید.

اعتماد به نفس را باید در کودکان خود بسازید و چیزی نیست که یک دفعه به دست آید. برای بالا بردن اعتماد به نفس کودکان باید با صبر و حوصله به آن‌ها آموزش دهید و در این مسیر، کودکان را همراهی کنید. در ابتدا باید تعریف درستی از اعتماد به نفس داشته باشید.

اعتماد به نفس کودکان شامل چیست؟

به زبان ساده، اعتماد به نفس یعنی احساس و تفکری که ما نسبت به خود و جایگاهمان در جهان داریم. در طول زندگی ممکن است این احساسی که به خود داریم عوض شود اما اگر از کودکی با حس مثبت به خود رشد کنیم و اعتماد به نفس بالایی داشته باشیم، امکان اینکه در ادامه‌ی زندگی، با ضعف اعتماد به نفس مواجه شویم، بسیار کم خواهد بود. به همین خاطر، بالا بردن اعتماد به نفس کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه نورولند به شما خواهد گفت که چطور این خصلت را در فرزند خود ایجاد کنید و با استفاده از انواع بازی اعتماد به نفس کودکان را پرورش دهید.

چگونه اعتماد به نفس کودکان را تقویت کنیم؟

به کودک خود کمک کنید که در لحظات سخت و دشوار با شما همراهی کند و بعد از رسیدن به نتیجه‌ی خوب و مطلوب، خود را با شما سهیم بداند. بدین صورت کودک شما یاد می‌گیرد که زمانی که اشتباهاتی رخ می‌دهد، چگونه بر آن‌ها باید غلبه کند و چگونه شرایط را به شکل ایده‌آل برگرداند. همین که کودک متوجه شود که توانایی تغییر شرایط بد به خوب را دارد، احساس می‌کند که فرد تاثیرگذار و مهمی است و به افزایش اعتماد به نفس او کمک خواهد کرد.

در کل، فرآیند اصلاح اشتباهات به کودک انرژی می‌دهد و او را امیدوار به اصلاح موارد مهم‌تر و بزرگ‌تر مثل اشتباهات رفتاری می‌کند. همین امر باعث می‌شود که در آینده، اگر اشتباهی کرد اعتماد به نفس خود را از دست ندهد و برای جبران آن تلاش کند. البته به این نکته توجه کنید که این کار باعث نشود، کودک شما اشتباهات خود را تکرار و به اشتباه کردن عادت کند.

والدین نقش کلیدی و اصلی را در ساختن و بالا بردن اعتماد به نفس کودکان دارند. زیرا بچه‌ها از پدر و مادر خود، بیشترین تاثیر را می‌گیرند. بنابراین شما به عنوان والدین باید خود را به خوبی مجهز کنید تا تاثیر غلط بر رفتار کودک خود نداشته باشید. قبلا در مقاله‌ای جداگانه بیان کردیم که چگونه اعتماد به نفس کودک را بالا ببریم. مقاله حاضر شامل روشهای مبتنی بر بازی است که در تکمیل مطلب قبلی موثر خواهد بود.

بازی های افزایش اعتماد به نفس کودکان

در این مقاله قرار است به شما چند بازی مرتبط با این موضوع معرفی کنیم که اعتماد به نفس را بهبود می‌بخشد و تثبیت می‌کند.

با-این-بازی-اعتماد-به-نفس-کودکان-را-بالا-ببرید

1- بازی‌های نقش آفرینی

قرار دادن خود در جایگاه دیگری و دیدن دنیا با چشمان او، به کودک کمک می‌کند تا اعتماد به نفس خود را تقویت کند. پس با استفاده از بازی‌های نقش آفرینی مانند معلم بازی، دکتر بازی و غیره به افزایش عزت نفس کودکان کمک کنید.

2- نورولند

هر بازی که کودک را به درست بودن کارش تشویق کند؛ موجب افزایش اعتماد به نفس او می‌شود. نورولند یکی‌از همین بازی‌هاست. این بازی به کودک کمک می‌کند تا دستاوردهای آموزشی را حین سرگرم شدن به دست آورد و سپس به او جایزه می‌دهد.

 

3- بازی های محصول محور

هر بازی که در حین اجرای آن چیزی تهیه شود و به اصطلاح محصولی داشته باشد؛ به تقویت اعتماد به نفس کودکان کمک می‌کند. بازی‌هایی مانند تهیه کاردستی، خمیر بازی، اوریگامی و غذا پختن از جمله همین بازی‌هاست. 

4- قایم باشک

حین اجرای بازی قایم باشک، کودک باید قایم شود و کسی او را پیدا کند. این کار به تقویت خود باوری کودک کمک می‌کند.

5- بازی‌های فکری ساده

انجام بازی‌های فکری ساده‌ای مانند پازل و لگو به تقویت عزت نفس کودک کمک می‌کند. 

6- «من … هستم»

احتمالا اهداف و آرزوهایی وجود دارند که کودک شما دوست دارد روزی به آن برسد. باید او را متوجه کنید که با اعتماد به نفس بالاتر راحت‌تر می‌تواند برای هدف خود تلاش کند و به آن برسد. پس اول باید خودش را به خوبی بشناسد. از کودک خود بخواهید که لیستی از صفاتی که او را توصیف می‌کنند بنویسد، این صفات می‌توانند خوب یا بد باشند، سپس از او بخواهید که فقط روی صفات خوبی که دیگران به او نسبت می‌دهند، تمرکز کند و لیستی جداگانه از آن‌ها تهیه کند.

عکسی از کودک خود را در وسط یک صفحه بچسبانید و از فرزندتان بخواهید که آن صفات خوب و هر کلمه‌ی مثبتی که به او مربوط می‌شود را در اطراف عکس خود بنویسد. این عکس را در اتاق او نصب کنید تا صفات خوب خودش را ببیند و هر زمان احساس ناامیدی کرد با صفات خوبی که دارد مواجه شود و امیدوار شود.

7- پیروزی‌های خود را لیست کن

یکی از راه‌های موثر برای تقویت اعتماد به نفس در کودکان، تهیه‌ی فرستی از موفقیت‌ها و یادآوری دوباره‌ی آن‌هاست. به او قلم و کاغذی بدهید و از او بخواهید که تمام موفقیت‌های خود را چه بزرگ و چه کوچک لیست کند. برای یادآوری پتانسیل بالای کودک خود، به او، هر روز قبل خواب موفقیت‌های کوچک روزانه‌اش را مرور کنید. مثلا به او بگویید تو امروز موفق شدی تا بند کفش‌هایت را خودت ببندی. این تکرار باعث می‎‌شود تا کودک شما حس بهتری به خود داشته باشد و بداند که از پس هر سختی می‌تواند برآید.

پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه با دیگر مهارت‌های لازم برای کودکان آشنا شوید و راهکارهاب تقویت آن را یاد بگیرید حتما به اینستاگرام نورولند هم مراجعه کنید.

8- من می‌ترسم اما…

ترس یک احساس عادی در کودکان است و بهترین کار این است که کودکان را با ترس‌هایشان مواجه کنیم و در مورد آن‌ها صحبت کنیم تا ترس عاملی برای کم شدن اعتماد به نفس آن‌ها نشود. برای این مورد، از کودک خود بخواهید که مواردی که از آن‌ها می‌ترسد را به این شکل بنویسد:

«من از ارتفاع می‌ترسم چون…»

گام بعدی این است که آن چیزی که کودک از آن می‌ترسد را با او تصور کنید، مثلا تصور کنید که قرار است سوار هواپیما شوید تا به مسافرت بروید. در تصوری که با کودک خود می‌کنید سعی لحظه به لحظه احساسات او را جویا شوید تا متوجه شوید دقیقا از چه موردی می‌ترسد. سپس برای از بین بردن آن اقدام کنید. از بین بردن ترس‌ها یا حداقل کم کردن میزان آن‌ها، می‌تواند قدم بزرگی به سمت افزایش اعتماد به نفس باشد.

9- بالا بردن اعتماد به نفس کودکان با بازی مادر فرزندی

مادرها معمولا قوی‌ترین رابطه را با فرزندان دارند. و با انجام بازی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان می‌توانند تاثیر مثبتی در این مورد بگذارند. چهارتا پوستر آماده کنید. روی دوتا از پوسترها بنویسید «من» و دوتای دیگر را با «مامان من» و «دختر/پسر من» پر کنید. پوستر «مامان من» و یکی از پوسترهای «من» را به کودک خود بدهید و دوتای دیگر را خودتان بردارید.

بالا-بردن-اعتماد-به-نفس-کودک-با-بازی-مادر-فرزندی

از کودک خود بخواهید که صفات و خصوصیات مثبتی که در شما و خودش می‌بیند را در پوسترهای مربوط به هر نفر بنویسد و شما هم دقیقا همین کار را انجام دهید. بعد از اینکه تکمیل شد، پوسترها را باهم جا به جا کنید. زمانی که فرزند شما با صفات و خصوصیات خوب خود مواجه می‌شود، احساس بهتری به خود خواهد داشت. فقط مواظب باشید که صفات و خصوصیاتی که واقعا در فرزند خود می‌بینید را بنویسید. چون با نوشتن صفاتی که به او مربوط نیست، باعث می‌شوید که حس کند نقصی ندارد و اعتماد به نفس کاذب در او به وجود خواهید آورد.

10- کمک هدفمند

اعتماد به نفس کودکان، زمانی که متوجه شوند به آن‌ها اعتماد می‌شود، بهتر تقویت خواهد شد. شما با واگذار کردن مسئولیت‌های مختلف می‌توانید به فرزندان خود نشان دهید که به آن‌ها اعتماد می‌کنید.

برای انجام بهتر این مورد می‌توانید یک لیست از مسئولیت‌های کودک خود تهیه کنید و آن را به دیوار نصب کنید تا هر روز بعد از انجام کارها، جلوی لیست خود تیک بزند. مثلا به او بگویید که مسئولیت آوردن نمکدان سر سفره با توست. حتما دقت کنید که کارهای زیادی به او ندهید، چون ممکن است خسته شود و دیگر انگیزه‌ای برای انجام کارها نداشته باشد. اگر کودکان در انجام مسئولیت‌های خود اشتباه کردند، به آن‌ها نحوه‌ی درست انجام را یاد دهید.

11- صحبت درباره‌ی خود برای بالا بردن اعتماد به نفس کودک

اگر فرزند شما درباره‌ی خود جملات منفی به کار می‌برد، مثلا می‌گوید که «من به اندازه کافی قوی نیستم»، ویژگی‌های مثبتی که دارد را به او یادآور شوید. همچنین به او این اطمینان را بدهید که می‌تواند این مشکل را به راحتی برطرف کند. مثلا بگویید «اگر روزی نیم ساعت ورزش کنی، قطعا قوی خواهی شد».

سوالات متداول

کدام فعالیت ها به افزایش اعتماد به نفس کودک کمک می‌کنند؟

مهم‌ترین فعالیت‌هایی که به افزایش اعتماد به نفس کودکان کمک می‌کنند شامل موارد زیر هستند:
– استفاده از توانایی‌های کودکان (از طریق سپردن وظایفی که قادر به انجامشان هستند؛ مانند گذاشتن ظرف‌ها در ماشین ظرفشویی)
– تهیه کاردستی با خلاقیت کودک و تمجید از اثر خلق شده
– تمجید از تلاش کودک
– تهیه خوراکی با کودک
روش‌های تقویت اعتماد به نفس کودک با بازی را در این مقاله ببینید.

سخن آخر

اعتماد به نفس موضوع مهمی است که باید در کودکان جدی گرفته شود و با استفاده از بازی به راحتی این امر ممکن خواهد بود. در این مقاله هم 6 فعالیت و بازی کاربردی برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان را به شما معرفی کردیم که هر کدام از آن‌ها به تنهایی می‌تواند اثرگذار باشد. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار بگیرد. به ما بگویید که برای تقویت اعتماد به نفس خود در کودکی و فرزندتان چه اقداماتی انجام دادید؟

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 1 / 5. تعداد امتیازها: 1

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • Darya گفت:

    ببخشید اگه از مادر خودش بترسه و ابا هیچکس حرف نزنه چی؟

    • نگین حافظی گفت:

      سلام دوست خوبم. اگه سن و شرایط فرزندتون رو میگفتید بهتر میتونستیم راهنمایی کنیم. ولی با توجه به همین اطلاعاتی که گفتید؛ احتمالا مادر داد زده یا رفتاری کرده که کودک انتظار نداشته و ترسیده. بهتره برای حل این موضوع از مشاورین کودک کمک گرفته بشه

  • فوزیه یعقوبی گفت:

    سلام،
    ببخشید من قرار است یک سیمینار ارائه دهم در باره اعتماد به نفس و مخاطبانم از ۷ ساله تا۱۲ ساله است ،لطفا یک گیم بدون نیاز به وسائل زیاد ،برای بالا بردن اعتماد به نفس برایم پیشنهاد کنید