فهرست
آمادگی برای داشتن فرزند دوم
نحوه آماده کردن فرزند خود برای فرزند دوم!
۱۴۰۱/۰۹/۲۰
لیلا افشار
0 نظرات

با روش‌های این مقاله رفتار فرزند اول با فرزند دوم را کنترل کن!

درست است که شما احتمالا از داشتن فرزند دوم بسیار هیجان زده خواهید بود. اما طبیعتا نگرانی‌هایی هم در این مواقع خواهید داشت. نگرانی از مشکلات خانوادگی و اینکه چگونه فرزند اولتان را برای پذیرش عضو جدید در خانه آماده کنید و از رفتار فرزند اول با فرنزد دوم! این نگرانی به جا است و خبر خوب این است که  شما حداقل نه ماه وقت دارید تا این کار را انجام دهید. این زمان وقت آن است که فرزندتان را در آغوش بگیرید و به او نشان دهید که چگونه یک خواهر یا برادر بزرگ عالی باشد. در این مقاله نورولند چند راهکار عالی برای رسیدن به این هدف ارائه شده است.

آماده کردن فرزند اول برای فرزند دوم

1. فرزندتان را نوازش کنید

بیش از قبل برای فرزندتان وقت بگذارید

به زودی دستان شما با یک کودک کوچک پر خواهد شد که باید بطور مدام توسط شما نگه داشته شود. شما باید برای آرام کردن او، شیر دادن و تعویض جای او دائما او را در آغوش بگیرید. پس همین حالا از این بازوها برای در آغوش گرفتن و فشردن بچه بزرگ خود استفاده کنید. تا جایی که می‌توانید فرزندتان را نوازش کنید تا سیراب شود.

اگر شما یک فرزند دارید؛ خواندن مقاله کودک تک فرزند را فراموش نکنید.

2. توجه و تشویق فرزندتان را فراموش نکنید

توجه و پاسخدهی منطقی به نیازهای کودکتان می‌تواند او را مطمئن کند که برای والدینش عزیز است. سعی کنید به کارهای مثبت او بیش از پیش توجه کنید و واکنش مثبت نشان دهید. جملاتی از این قبیل را بگویید “وای! آیا خودت این کار را به این زیبایی انجام دادی؟ من خیلی تحت تأثیر قرار گرفته‌ام! کارت عالیست”.

این‌کار به داشتن ارتباط خوبی بین فرزند اول و فرزند دوم کمک می‌کند.

3. وقت بیشتری به فرزندتان اختصاص دهید

با کودک وقت بگذرانید

برای والدین اصولا ساعات کافی در روز وجود ندارد و همیشه زمان کم است. این یک واقعیت ثابت شده است. اما باید بدانید که این زمان با داشتن فرزند دوم احتمالا کمتر هم خواهد شد و ساعات با سرعت بیشتری سپری می‌شوند. بنابراین در این چند ماه تلاش کنید تا از زمان بهینه‌تر استفاده کنید. از وقت خود برای داوطلب شدن در کلاس فرزند خود استفاده کنید یا به کارهای فوق برنامه کمک کنید. حضور شما بیش از تصور شما احساس می‌شود. اینکه کودک بداند شما وقت کافی ندارید بر  رفتار فرزطند اول با فرزند دوم موثر است.

4. از یک همراه برای مراقبت، نگهداری و وقت گذراندن با کودک کمک بگیرید

از یک همراه کمک بگیرید

اگر فرزند اولتان خیلی کوچک است و احتمالا با داشتن فرزند دوم سطح چالش و کارهای روزمره را بالا می‌دانید؛ می‌توانید برای فرزندتان پرستار داشته باشید. ساعاتی در روز را کنار پدربزرگ یا مادربزرگ و یا پرستار بودن می‌تواند به شما کمک کننده باشد. بعلاوه این به فرزند بزرگ شما کمک می‌کند تا هنگام مراقبت از کودک جدید به افراد دیگری که به نیازهای او مسلط هستند عادت کند.

5. کتاب‌‌های آمادگی برای فرزند دوم داشتن را برایش بخوانید

کتاب بخوانید

تعداد بسیار زیادی از کتاب‌ها در مورد داشتن خواهر یا برادر کوچک و بزرگ وجود دارد. بنابراین کتابی را که فکر می‌کنید برای شما مناسب باشد را انتخاب کنید و آن را به طور مرتب برای فرزند خود بخوانید.

6. یک نامه برای فرزندتان بنویسید

قبل از به دنیا آمدن فرزند دوم، لحظه‌ای مناسب را انتخاب کنید و برای اولین فرزند خود نامه بنویسید. به او بگویید که چقدر به همه‌ی کارهای شگفت انگیزی که انجام داده افتخار می‌کنید. به او بگویید چقدر کارهای خاصی را که هر روز انجام می‌دهد دوست دارید. به او یادآوری کنید که چقدر او را دوست دارید. به او بگویید که جایگاهش چقدر برای شما عزیز و والا است. اگر کودکتان سواد خواندن ندارد؛ می‌توانید آن را در کتاب کودک خود مخفی کنید و وقتی خواستید کتاب را برایش بخوانید ناگهان آن را پیدا کنید و برایش بخوانید.

7. بازی و ماجراجویی را فراموش نکنید

با کودکتان بازی کنید

به یاد داشته باشید که الان؛ فرصت بیشتری برای غافلگیر یا خوشحال کردن کودکتان دارید. لحظه را غنیمت بشمارید و تا می‌توانید با او به بازی و سرگرمی بنشینید. به پارک یا موزه بروید. به ماجراجویی بپردازید. مهم نیست که ماجراجویی خود را با چه انتخابی انجام می‌دهید. بدانید که با این کارها خود را به جالبترین و عزیزترین والدین برای کودکتان تبدیل می‌کنید.

8. کلاس‌های تقویتی و تفریحی را برای کودکتان در نظر بگیرید

اگر قصد ثبت نام کودکتان در کلاس‌های ورزشی یا تقویتی و تفریحی را داشتید و تا به الان انجام نشده است، زمان آن فرا رسیده. داشتن یک چنین فعالیت منظمی هم برای فرزندتان و هم برای شما بسیار مفید می‌تواند باشد. این انتخاب همچنین به شما این امکان را می‌دهد که اگر او کلاس خود را دوست داشت؛ با به دنیا امدن فرزند جدید او را در کلاس‌های مشابه دیگری ثبت نام کنید. با این کار هم او زمان‌های شیرینی را سپری خواهد کرد و هم شما زمان بیشتری برای رسیدگی به کارهای منزل یا فرزند جدید خواهید داشت. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه راهکارهای متنوع و مفید دیگری را در این مورد و مواردی دیگرِ مرتبط با تربیت و برخورد با کودکتان را یاد بگیرید، حتما به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

9. با کمک او اتاق کودک جدید را آماده کنید

از کودک کمک و نظر بخواهید

اگر کودکتان به مهدکودک می‌رود حتما ایده‌های کودکانه جالبی را برای ساخت کاردستی خواهد داشت. این ایده‌ها می‌تواند برای تزئین و آماده کردن اتاق کودک جدیدتان بسیار کارآمد باشد. علاوه بر این می‌تواند کودکتان را به وجد اورد و به او احساس خوشایندی دست می‌دهد. برای ایجاد ارتباط خوب بین فرزند اول و فرزند دوم این کار توصیه می‌شود.

10. آلبوم عکس‌های قدیمی را با هم نگاه کنید

کودک را به داشتن خواهر یا برادر علاقمند کنید

بچه‌ها دوست دارند همانند شما خاطره داشته باشند. با یک آلبوم از عکس‌های جدید و قدیمی روی مبل مستقر شوید و از بچه کودک خود دعوت کنید که صفحات را با شما مرور کند. به یکی از عکس‌های کودک خود اشاره کنید و بگویید: “من هم مثل تو یک زمانی چنین کودک کوچکی بودم!” به تصاویری از کودکی خود که خواهر و برادرتان کنارتان قرار دارند، اشاره کنید و بگویید: “ببین! به زودی خواهر بزرگی مثل من خواهی شد!”. یا اولین تصاویر از کودک خود را به او نشان دهید، به او تلنگر بزنید و بگویید: “تو خیلی کوچک بودی!”. بخندید و صحبت کنید و لذت ببرید.

منبع: وبسایت today

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها