فهرست
هوش برون فردی کودک
هوش درون فردی کودک
۱۴۰۱/۱۱/۲۶
نگین حافظی
0 نظرات

اگر از شما بپرسیم که افرادی مانند سقراط، آلبرت اینشتین و مهاتما گاندی چه اشتراکاتی داشتند؛ چه جوابی می‌دهید؟ لابد به دانش آن‌ها در فلسفه اشاره می‌کنید! اما این پاسخی نیست که ما به دنبال آن هستیم. این افراد و دیگر افرادی که تغییری در جهان ایجاد کردند از کودکی مقدار بالایی از یکی از انواع هوش گاردنر به نام هوش درون فردی کودک برخوردار بوده‌اند.

اما، هوش درون فردی چیست؟ چگونه می‌توان آن را در کودکان تقویت کرد؟
– در این مقاله از سری مقالات بررسی هوش کودک نورولند همه چیز را در مورد هوش درون فردی کودک خواهید فهمید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

هوش درون فردی کودک چیست و چطور آن را تقویت کنیم؟

هوش درون فردی به معنای ظرفیت کشف دنیای درونی و احساسات خود است. این نوع هوش می تواند به فرد کمک کند تا بر برنامه ریزی و مدیریت زندگی خود تمرکز کند.

به طور خلاصه، کودکان دارای هوش درون فردی کودک بالا، درک خوبی از اهداف خود و نحوه رسیدن به آن‌ها دارند. همچنین،بقیه انواع هوش نیز در این کودکان بالا است.? زیرا آنان به صلح درونی رسیده‌اند و به همین دلیل است که می‌توانند با جهان بیرون نیز ارتباط خوبی بگیرند.  برای مثال، فردی با هوش درون فردی بالا، مانند آلبرت انیشتین یا سقراط، ممکن است پتانسیل بهبود هوش کلامی و ریاضی را نیز داشته باشد.بر اساس نظریه گاردنر، هوش یک پدیده ثابت نیست. افراد می توانند انواع و سطوح مختلف هوش را داشته باشند. فردی با پتانسیل بالا در هوش ریاضی جهان را از طریق ریاضیات درک می‌کند، در حالی‌که هوش درون فردی این شانس را به فرد می‌دهد که جهان را از زاویه‌ای متفاوت ببیند.

افراد دارای هوش درون فردی بالا چه ویژگی هایی دارند؟

سفرِ شناخت و درک دیگران برای یک فرد درون فردی با شناخت خود آغاز می‌شود. این افراد بعد از اینکه خودشان را شناختند، فرصتی برای درک دیگران، دنیای درونی و افکارشان پیدا می‌کنند. به این ترتیب، تقویت هوش درون فردی کودک موجب می‌شود که او استعدادهای خود را بهتر بروز دهد و راحت‌تر موفق شود. 

کودکان با هوش درون فردی کودکانی باانگیزه هستند. آن‌ها آنچه را می‌آموزند، در زندگی روزمره خود به کار می‌گیرند. کودک دارای هوش درون فردی بالا اغلب برای رسیدن به اهداف خود صرف نظر از سن و سالش بسیار مصمم است.

افرادی که دارای هوش درون فردی هستند با شناختن خود شروع به شناخت افراد دیگر می‌کنند. آن‌ها از تنهایی و کنار آمدن با مشکلات به تنهایی لذت می‌برند. شهود آن‌ها قوی است و اگرچه از نقاط قوت خود آگاه هستند، اما اغلب به خود نمی‌بالند.
این کودکان معمولا مستقل هستند و اعتماد به نفس بالایی دارند. آن‌ها می توانند بسیاری از احساسات، به ویژه خشم خود را کنترل کنند. کودکان دارای هوش درون فردی کودک بالا، ممکن است در مقایسه با همسالان خود درون‌گراتر باشند. آن‌ها دوست دارند رویدادهایی را که تجربه کرده‌اند پردازش کنند و به دنبال درک اشتباهات خود در هر رویداد منفی و درس گرفتن از آن هستند. این افراد تمایل دارند احساسات و افکار خود را به روش‌های خلاقانه مانند نوشتن یا موسیقی بیان کنند. موفقیت برای افرادی با هوش درون فردی بالا تقریباً تضمین شده است. زیرا آن‌ها دائماً به دنبال فلسفه‌های زندگی و راه‌هایی برای بهبود خود هستند.

♦ برای دیدن روش‌های تربیتی برای کودکان دارای هوش درون فردی بالا، به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

نقاط ضعف و قدرت افراد دارای هوش درون فردی بالا کدامند؟

هوش درون فردی یکی از انواع هوش است، اما بدیهی است که مانند سایر هوش‌ها دارای نقاط ضعف و قوت است. اولاً افرادی که این نوع هوش را دارند می‌توانند افکار و احساسات خود را به خوبی ارزیابی کنند. این به آن‌ها وضوح ذهنی می‌دهد. بنابراین آن‌ها می‌توانند اهداف خود را بهتر از دیگران تعیین کنند و به راحتی به این اهداف دست یابند.

علاوه بر این، افراد دارای هوش درون فردی بالا می‌توانند احساسات خود را مدیریت کنند و آن‌ها را آشکارا به دیگران منعکس کنند.

هوش درون فردی به این دلایل مهم است، اما اگر این فرزند شما این ویژگی‌ها را ندارد، لازم نیست نگران باشید! شما می‌توانید هوش درون فردی کودک و مهارت‌های شناختی او را از طریق ابزارهای مناسب تقویت کنید.


آیا به دنبال تقویت هوش درون فردی کودکان خود هستید؟ ?
بازی آموزشی معتبر نورولند مناسب شماست.

با کمک بیش‌از 30 تمرین آموزشی موجود در بازی نورولند می‌توانید هوش درون فردی فرزند خود را در مدت کوتاهی تقویت کنید.


چگونه هوش درون فردی کودک را بسنجیم؟

بعد از اینکه جزئیات خاص هوش درون فردی را یاد گرفتید، ممکن است بخواهید بدانید که آیا فرزند شما جزو افراد دارای هوش درون فردی بالا است یا خیر.

اما چگونه می توان هوش درون فردی کودک را سنجید؟
بهترین روش برای سنجش هوش درون فردی کودک، استفاده از اتواع آزمون‌های رایگان شخصیت شناسی کودک است که یکی‌از بهترین نوع‌های آن در بازی نورولند قابل اجراست.

چگونه هوش درون فردی کودک را تقویت کنیم؟

همانطور که هاوارد گاردنر می‌گوید: «انواع هوش چندگانه قابل آموزش و تقویت هستند.» با استفاده از ابزارها و تمرین های موثر یادگیری، می‌توانید توانایی‌های مربوط به هوش درون فردی فرزند خود را پرورش دهید. در ادامه به چند فعالیت و بازی تقویت هوش درون فردی کودک می‌پردازیم:

هوش درون فردی کودک

5 فعالیت و بازی هوش درون فردی کودک

1. داشتن دفتر خاطرات

یک دفتر خاطرات می تواند به فرزند شما کمک کند تا آنچه را که در اطرافش می گذرد از زاویه ای متفاوت ببیند. یادداشت روزانه خاطرات در دفتر خاطرات به ایجاد آگاهی از احساسات خود کمک می‌کند. اگر نوشتن خاطرات قدیمی به نظر می رسد، می‌توان کودک را به استفاده از ضبط صدا نیز تشویق کرد (این کار برای کودکان کم سن تر نیز توصیه می‌شود).

“نوشتن در دفتر خاطرات شما را به یاد اهداف و یادگیری در زندگی می اندازد. این‌کار مکانی را ارائه می دهد که می توانید یک گفتگوی عمدی و متفکرانه با خودتان داشته باشید.” – رابین شارما

2. وقفه فکری

تفکر یکی از بزرگترین توانایی های بشر است. با وقفه‌های فکری کوتاه می توانید هوش درون فردی کودک خود را توسعه دهید. این کار بسیار راحت است. کافیست ساعتی از روز را همراه فرزندتان نشسته و به یک موضوع مشخص فکر کنید. سپس افکار خود را با هم در میان بگذارید. موضوعات منتخب شما می‌توانند بسیار متنوع باشند. پیشنهاد ما این است که روش وقفه فکری را با ساختن یک داستان درباره بارا شروع کنید. با فرزندتان قرار بگذارید تا ظرف نیم ساعت هرکس داستانی درباره باران در ذهنش بپروراند؛ سپس آن را بازگو کنید.

3. همه انواع هوش را در نظر بگیرید

اگر از نظریه هوش‌های چندگانه هاوارد گاردنر استفاده کنیم، می‌توان گفت که یک فرد می‌تواند در بیش از یک زمینه هوش موفق باشد. در میان انواع هوش‌های
گاردنر، هوش درون فردی تاثیر زیادی بر ارتقای بقیه هوش‌ها دارد. در نتیجه با انجام فعالیت های درون فردی مناسب، جدای از هوش درون فردی کودک، می‌توانید مهارت او را در بسیاری از زمینه ها به ویژه هوش بصری و کلامی ارتقا دهید.

4. سرگرمی های اجتماعی کودک را بیشتر کنید  تا هوش درون فردی کودک افزایش یابد

هوش درون فردی کودک فقط به افکار و احساسات درونی او اشاره نمی‌کند. باید بدانید که افراد با هوش درون فردی بالا می‌توانند احساسات و افکار دیگران را نیز درک کنند که این یک ویژگی رهبرانه بسیار مهم است.

کودکان با هوش درون فردی بالا ممکن است در سازگاری با محیط های اجتماعی مشکل داشته باشند، اما این مشکلی است که می‌توان با سرگرمی و بازی جمعی و اجتماعی بر آن غلبه کرد. مشارکت بیشتر در جوامع اجتماعی و فعالیت‌های هوش هیجانی می‌تواند به مدیریت و در نهایت از بین بردن اضطراب اجتماعی کمک کند. برای دیدن بازی‌های هوش هیجانی کودک به این مقاله مراجعه کنید. 

5. در فعالیت‌های توسعه شخصی از جمله کتابخوانی شرکت کنید

اشاره کردیم که کودکان با هوش درون فردی بالا ممکن است دائماً به دنبال رشد خود باشند. برای حمایت از آن‌ها، می‌توانید فرزندتان را به سمت فعالیت‌های رشد شخصی و کتاب‌های رشد شخصی متناسب با سنش تشویق کنید. شرکت در کارگاه‌های کودک فعالیت اجتماعی عالی برای رشد هوش درون فردی هستند. با این نوع آموزش، مجموعه مهارت‌های مناسب برای زندگی در فرزندتان تقویت می‌شود.

مشاهیر دارای هوش درون فردی بالا

افراد موفق زیادی وجود دارند که به دلیل هوش درون فردی بالا قادر به دستیابی به موفقیت شده‌اند. از میان مشاهیر جهان، افرادی از جمله سقراط، ارسطو، گاندی، ویکتور هوگو، ونکوک، مصطفی کمال آتاتورک، فردریش نیچه، اوپرا وینفری و انیشتین دارای هوش درون فردی بالایی بوده‌اند. این افراد به لطف تخیل، شهود، خلاقیت و سایر ویژگی‌هایی که هوش درون فردی برایشان به ارمغان آورده است، به کارهای بزرگی دست زده‌اند و تاثیر خود را در جهان به جا گذاشته اند.

مشاغل مناسب برای افراد دارای هوش درون فردی کودک

شغل و مسیر تحصیلی انتخاب شده توسط هر فرد، ربط زیادی به هوش و شخصیت شناسی او دارد. 

بیایید نگاهی به مشاغل مناسب افراد دارای هوش بالای درون فردی بیندازیم. برخی از مناسب ترین مشاغل برای این افراد عبارتند از:

  • نویسنده
  • شاعر
  • فیلسوف
  • رهبر مذهبی
  • مربی خصوصی
  • پلیس و سایر واحدهای نیروهای امنیتی
  • وکیل
  • سیاستمدار
  • کارآفرین
  • مزرعه دار
  • تاریخ شناس
  • مخترع
  • کتابدار
  • فیلسوف
  • روانشناس
  • دانشمند
  • مشاور
  • محقق
  • نظریه پرداز
    مثال های بالا را می توان به عنوان یک لیست ایده آل برای افراد با هوش درون فردی استفاده کرد. اما هرگز نباید فراموش کنید که مغز ما در بیش از یک نوع هوش خوب عمل می‌کند. بنابراین شما یا فرزندتان می‌توانید در انواع دیگر هوش هم پتانسیل بالایی داشته باشید و در زمینه‌های مختلف نیز شغل موفقی داشته باشید.

سوالات متداول

ویژگی‌های کودکان دارای هوش درون فردی بالا کدامند؟

توانایی مدیریت افکار و احساسات، خلاقیت بالا، بهره وری بالا و حل مسئله خوب از ویژگی‌های کودکان دارای هوش درون فردی بالا است.

چرا هوش درون فردی کودک مهم است؟

هوش درون فردی به کودک کمک می‌کند تا به درک بهتری از احساسات خود برسد و او را در رسیدن به موفقیت بر اساس علایق خود یاری می‌کند.

کودکان دارای هوش درون فردی بالا چه ویژگی‌هایی دارند؟

افرادی که به شدت با خودشان در ارتباط هستند، هوش درون فردی بالایی دارند. آن‌ها می‌توانند افکار یا احساسات خود را بهتر از سایرین ارزیابی و درک کنند. اما این بدان معنا نیست که می توان آنها را خودشیفته نامید.

منبع mentalup

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها