فهرست
5 بازی‌ تقویت هوش هیجانی کودک
۱۴۰۱/۱۱/۲۶
نگین حافظی
0 نظرات

تقویت هوش هیجانی کودک با بازی

بازی‌ها یکی از بهترین روش‌های تقویت هوش کودک هستند. یکی‌از انواع هوش کودک، هوش هیجانی است. در این مقاله پس از تعریف هوش هیجانی کودک به بررسی‌ بازی‌های تقویت هوش هیجانی کودک می‌پردازیم.

به دوران مدرسه خود برگردید و سعی کنید آن دوستی را که با همه کنار می‌آمد و به دیگران کمک می‌کرد را به یاد آورید. حال به همکارانتان فکر کنید؛ قطعا میان آن‌ها کسی هست که همه او را دوست دارند؛ زیرا از حل مشکلات دیگران لذت می برند. می‌خواهید فرزندتان یکی از این افراد باشد؟
– اگر جواب شما بله است؛ پس تا آخر این مقاله همراه نورولند باشید تا بازی‌هایی را به شما معرفی کنیم که هوش هیجانی (هوش عاطفی) کودک را تقویت می‌کنند.
– بله! هوش هیجانی! این نوع هوش یکی از انواع هوش گاردنر است که هاوارد گاردنر آن را به این شکل توصیف کرده است:

هوش هیجانی مجموعه‌ای از مهارت‌های مرتبط با نظارت بر احساسات خود و دیگران و توانایی استفاده از احساسات برای هدایت افکار و اعمال است.

هوش هیجانی کودک چیست؟

هوش هیجانی کودک‌ یکی‌از انواع هوش کودک است که توانایی برقراری ارتباط میان فردی را در کودک گسترش می‌دهد. کودکان دارای هوش هیجانی به دنبال کمک به دیگران و حل مشکلات آن‌ها هستند. آن‌ها در روابط انسانی موفق هستند و توانایی خوبی در انجام مذاکرات دارند.
اما چگونه باید هوش هیجانی را در کودکان افزایش دهیم؟ جواب این سوال «بازی» است. بازی‌ها را دست کم نگیرید زیرا آن‌ها موثرترین راه برای تقویت مهارت های ذهنی کودکان هستند. بازی‌های خوبی برای تقویت هوش هیجانی کودک وجود دارند که نمونه‌ این بازی‌های تقویت این هوش در این مقاله آمده است.

5 بازی‌ تقویت هوش هیجانی کودک‌

چه کودک شما نوجوان یا نوپا باشد؛ می‌توانید فعالیت‌ها و بازی‌های زیر را برای تقویت هوش هیجانی کودک انجام دهید:

1-بازی بازسازی موقعیت‌های هیجانی:

در این بازی برای تقویت هوش هیجانی ، شما موقعیت‌های اجتماعی که ممکن است هیجانات و عواطف بچه را برانگیخته کنند را بازسازی می‌کنید.

این بازی با یک پرسش مانند: «اگر در مدرسه … شود، تو چه کار می‌کنی؟» شروع می‌شود. و کودک باید آن موقعیت را کاملا بازسازی کرده و داستان خود را برای شما تعریف کند.

از آنجایی که هیجانات کودک در مهد، خانه و مدرسه خلاصه می‌شود؛. با حرف زدن درباره مسائل مدرسه کمک بزرگی به تقویت هوش هیجانی کودک می‌کنیم. خصوصا اگر کودک شما کودکی خجالتی است.

یک مثال برای شروع این بازی: اگر دوستت در مدرسه زمین بخورد؛ تو چه می‌کنی؟

2-بازی‌های جمله‌ سازی برای تقویت هوش هیجانی کودک‌

جمله‌ها بهترین راه برای همدردی و بروز هیجانات و احساسات هستند. بعضی وقت‌ها بچه‌ها می‌خواهند با کسی حرف بزنند یا احساس همدردی و کمک کنند؛ اما بیان کافی برای این کار را ندارند. یکی از عوامل تاثیرگذار بر تقویت این هوش کودک، جمله بندی مناسب است. بنابراین بازی‌های جمله‌سازی از بازی‌های تقویت هوش هیجانی کودک‌ هستند.

ویدیوی زیر یکی‌از این بازی‌های جمله سازی مناسب را نشان می‌دهد. ویدیوهای مشابه دیگر را در صفحه اینستاگرام ما دنبال کنید.

3- بازی‌های فکری برای تقویت هوش هیجانی کودک‌

بازی‌های فکری مانند اسم فامیل، دوز و غیره مستقیما موجب بهبود توانایی حل مسئله کودک می‌شوند به همین شکل، به تقویت هوش هیجانی کودک‌ کمک می‌کنند.

بازی‌های فکری برای تقویت هوش هیجانی کودک‌ را در مقاله بازی‌ فکری کودک ببینید.

4- بازی تشخیص سایه‌ها

در این بازی شما چند شکل را به همراه سایه‌ی آن به کودک نشان می‌دهید، و از او می‌خواهید هر شی را به سایه خود وصل کند. این تمرین با بهبود توجه بصری، اسکن بصری و مهارت های استدلال، هوش هیجانی کودک را افزایش می‌دهد.

سایه بازی

تمرینات این چنینی بیشتر را در قالب معما در وبسایت ما دنبال کنید.

5- بازی کی چه حسی داره؟

یکی از عالی‌ترین بازی‌های مهارت هیجانی کودک، برچسب زدن به احساسات دیگران است. در این بازی، می‌توانید سعی کنید احساسات شخصیت‌ها را هنگام خواندن یک داستان با هم شناسایی کنید. یا هنگام تماشای تلویزیون، می توانید از فرزندان خود بخواهید که با زبان بدن و کلماتی که احساساتی را که فرد احساس می‌کند، تشخیص دهند.

پرسش و پاسخ

کودکان دارای هوش هیجانی بالا چه ویژگی دارند؟

در جمع راحت هستند؛ به راحتی گفتگو می‌کنند و مسائل دیگران را حل می‌کنند.

آیا با بازی می‌توان هوش هیجانی کودک‌ را تقویت کرد؟

بله بازی‌هایی مانند بازی‌های معرفی شده در این مقاله به بهبود مهارت هیجانی کودک کمک می‌کنند.

تقویت هوش هیجانی کودک چه مزایایی دارد؟

توسعه هوش هیجانی بچه را قادر می‌سازد تا احساسات خود را به طور مؤثر مدیریت کند (به عنوان مثال،خشم خود را به درستی بیان کند.) کودکانی که هوش هیجانی بالاتری دارند بهتر می‌توانند توجه کنند، در مدرسه مشارکت بیشتری دارند، روابط مثبت بیشتری دارند و همدلی برای آنان آسان‌تر است.

کلام پایانی

هوش هیجانی به بچه کمک می‌کند تا در جمعیت فعال باشد و این به افزایش اعتماد به نفس کمک می‌کند. برای تقویت این هوش، باید با بازی احساسات را به او یاد دهید. شما از چه بازی‌های دیگری برای تقویت هوش هیجانی کودک‌ استفاده می‌کنید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

(این مقاله با استفاده از مقالات وبسایت mentalup نوشته‌ شده‌‌است.)

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها