فهرست
کار گروهی کودک
کار گروهی در کودک؛ یک مهارت مهمِ اکتسابی
۱۴۰۲/۰۱/۰۴
لیلا افشار
3 نظرات

کار گروهی در کودک؛ یک مهارت مهمِ اکتسابی

شما به عنوان والدین کودک حتما برای ثبت نام فرزندتان در دوره‌ی پیش دبستانی دلایل زیادی دارید. اما به احتمال زیاد، تشویق به رشد شناختی و اجتماعی کودکتان در صدر لیست این دلایل هستند. مهارت کار گروهی کودک از مهمترین مسائلی است که می‌تواند به رشد شناختی و اجتماعی کودکتان کمک کند. برای اطلاعات بیشتر در این مورد و آشنایی با راه‌های تقویت روحیه کار تیمی کودک در خانه این مقاله نورولند را از دست ندهید. در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به اهمیت ایجاد مهارت‌ گروهی از سنین پایین، و آنچه در این راستا می‌توانید برای حمایت از کودک خود انجام دهید. از همکاری در یک تیم ورزشی گرفته تا اجرای کار گروهی در خانه، مراکز پیش دبستانی و کلاس‌ها. توجه داشته باشید که داشتن روحیه کار تیمی به کودک شما کمک می‌کند نه تنها در مدرسه، بلکه در طول زندگی خود موفق شود. در همین ابتدای مقاله توصیه می‌کنیم برای اینکه در همه‌ی زمینه‌ها والد آگاهی باشید و راهکارهای تربیتی صحیحی استفاده کنید به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

چرا کار تیمی مهم است؟

کلر هالزی روانشناس بالینی و مشاور ​معتقد است: “کنار آمدن و تعامل با دیگران، عنصر اصلی بسیاری از امور زندگی است.” کودکان باید یاد بگیرند که چگونه داده یا چیزی را به دیگران انتقال دهند یا از آن‌ها بگیرند. چگونه چیزی را با دیگران به اشتراک بگذارند، به نوبت بایستند، با قدرت بازی کنند و افراد دیگر را برای جبران خلأها در کنار خود داشته باشند. این یک مهارت اصلی اجتماعی است.”
ایان برمبر می‌گوید: “صرف نظر از سن؛ این یک مهارت حیاتی برای همه است. کودک هر کاری را هم در نهایت به عنوان شغل خود انتخاب و آن را انجام می‌دهد، باید بتواند با افراد دیگر کار کند و با آن‌ها تعامل داشته باشد. آن‌ها همچنین باید قادر باشند با دیگران ارتباط برقرار کنند، چه با اعضای خانواده، دوستان، همسایگان، همکاران یا مشتریان. و این توانایی‌ها را در حین انجام کارهای گروهی می‌آموزند.”

یادگیری و انجام کار در قالب یک تیم به کودک کمک می‌کند تا انواع مهارت اجتماعی کودک مانند صبر، همدلی، ارتباط، احترام به دیگران، سازش و تحمل را در خود تقویت کند. همچنین به آن‌ها کمک می‌کند اعتماد به نفس خود را افزایش داده و به افراد دیگر اعتماد کنند. اهمیت کار گروهی در کودک ، به جای انجام بازی‌های تک نفره و همیشگی شامل موارد بسیاری است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

5 اهمیت کار گروهی در کودک

  • رشد شناختی و رشد اجتماعی
  • تقویت مهارت همکاری
  • تعامل با همسالان
  • امکان مشاهده و بررسی عملکرد کودک توسط والدین، معلم یا راهبر
  • مشاهده و تقویت علاقه، توانایی‌ها و پشتیبانی

1. رشد شناختی و اجتماعی با کار گروهی کودک

کودکان در دوره پیش دبستانی و پیش از آن بسیار کوچک هستند و هنوز از نظر اجتماعی و شناختی بسیار جای رشد دارند. بیشتر کودکان در محیط گروهی کوچک عملکرد بهتری دارند، زیرا در این شرایط همگی در برابر مساله‌ای که باید حل کنند یا چیزی که باید به کاوش کردنش بپردازند؛ کمتر تحت فشار قرار می‌گیرند.
کار گروهی در کودکان روشی عالی برای تعامل همه کودکان با یکدیگر و حتی با والدین یا معلم است. این فعالیت‌ها فرصتی را برای کودکان فراهم می‌کند تا از مهارت‌های زبانی بیشتر و بهتر برای تعامل و انجام یک کار با همسالان خود استفاده کنند.

2. تقویت همکاری با کار گروهی در کودکان

با شرکت در یک فعالیت یا کار گروهی، کودکان با همسالان خود در جهت یک هدف مشترک تلاش می‌کنند. طبیعی است که کودکان در سنین پیش دبستانی در جریان کار با یکدیگر با موانعی روبرو خواهند شد. با غلبه بر این دست اندازها با کمک والدین، معلم یا راهبر؛ مهارت های همکاری، مهارت مکالمه، یادگیری نحوه کار کردن در قالب یک تیم و کار بر روی یک هدف مشترک و سازش را توسعه می دهند.

3. تعامل با همسالان با کار گروهی در کودکان

اهمیت کار گروهی در کودک

عموما کودکان پیش دبستانی و کوچک‌تر در دوست‌یابی چندان خوب پیش نمی‌روند و گاها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اما به بازی و تعامل با کودکان هم سن و سال خود و انجام کار جمعی با آن‌ها رغبت نشان می‌دهند. این تعامل ساختاری، محیط فراگیرتری را در کلاس پیش دبستانی و جمع‌های کودکان ایجاد می‌کند. هم چنین تشویق آن‌ها به کار با افراد مختلف، مهارت‌های اجتماعی کودکان را نیز به خوبی ترغیب می‌کند.

4. امکان مشاهده و بررسی عملکرد کودک توسط والدین یا معلم

والدین یا معلمان پیش دبستانی به راحتی می‌توانند کودکان را در حین فعالیت‌های گروهی کوچک مشاهده کنند. در حین فعالیت در کار گروهی، بزرگ‌ترها می‌توانند رشد و رفتار کودک را هنگام کار با همسالان از نزدیک مشاهده کنند. این مشاهده امکان تنظیم و بالابردن کیفیت آموزش پیش دبستانی کودک را فراهم می‌کند تا بتواند به بهترین شکل از نیازهای منحصر به فرد وی پشتیبانی کند.

5. مشاهده و تقویت علاقه، توانایی‌ها و پشتیبانی کودک در حین کار گروهی

با تفکیک استراتژیک کودکان یک کلاس یا یک جمع توسط گروه‌های مختلف، معلمان می‌توانند به کودکان اجازه دهند فعالیتی را انجام دهند که به آن علاقه خاصی دارند. یا به عنوان مثال کودکانی که از نظر رشد کمی ضعیف‌تر هستند می‌توانند با هم جفت شوند و بیشترین حمایت از آن‌ها صورت گیرد. از طرف دیگر، کودکان قوی‌تر نیز می‌توانند در کنار هم باشند تا همه بتوانند پشتیبانی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

تیم سازی و کار گروهی در خانه

روش‌های زیادی وجود دارد که به کودک شما فرصت می‌دهد مهارت های کار گروهی خود را در خانه تمرین کند. شاید دوست داشته باشید با برخی از این روش‌ها بیشتر آشنا شوید:

– بازی‌های رومیزی و بازی‌ گروهی کودک در کنار خانواده برای توسعه مهارت های مهم اجتماعی مانند نوبت گرفتن، همکاری و سازش عالی هستند.

– پخت و پز: خواهران و برادران را به چالش بکشید تا برای پیروی از یک دستورالعمل و پخت کیک یا حتی پختن شام با هم همکاری کنند.

– اجرای یک نمایش یا کنسرت موسیقی با خواهر و برادر، دوستان یا سایر اعضای خانواده.

– پروژه های هنری یا پروژه های ساختمانی مانند ساختن یک شهر با لگو.

– بازی‌های تیمی مانند عبور بادکنک از بین پاها که کودکان باید با هم کار کنند تا بادکنک را به مقصد برسانند.

کار تیمی کودک

– کمک کردن در انجام تکالیف به یکدیگر؛ راهی عالی برای فرزندان بزرگ‌تر برای حمایت از خواهر و برادر کوچکترشان، و در عین حال تقویت مهارت‌های حیاتی مانند ارتباطات و صبر.

– فعایت‌های ورزشی یا پرتحرک در فضای باز مانند فوتبال، بسکتبال، برگزاری مسابقات با مانع و حتی ساختن آدم برفی در زمستان.

فقط این نکته را بخاطر داشته باشید که کار تیمی برای کودکان (و به ویژه خواهر و برادر!) چالش برانگیز است و اگر شرایط بیش از حد رقابتی باشد اثرات مخربی نیز خواهد داشت.

چالش‌های عضویت در کار گروهی

تحقیقات اخیر نشان داده است که کودکان در سه سالگی ارزش کار گروهی را درک می‌کنند، اما این بدان معنی نیست که همیشه و در همه موارد شرکت در یک کار تیمی برای آن‌ها امری طبیعی باشد.

ایان توضیح می‌دهد: “کودکان ذاتاً خودخواه هستند. آن‌ها با این انگیزه متولد می‌شوند كه نیازهای اصلی خود را برای غذا و راحتی تأمین كنند و کم کم در جریان رشد و با آموختن در كودكی شروع به دور شدن از این دیدگاه می‌كنند.”
کلر می گوید: “کودکان مهره اصلی دنیای خودشان هستند و نیازهای آن‌ها در درجه اول اولویت‌ها  قرار دارد. برای آن‌ها بسیار سخت است که نیازهای خود را کنار بگذارند تا اجازه دهند نیازهای شخص دیگری برآورده شود. با این حال در سن سه تا پنج سالگی، اکثر کودکان می‌توانند برخی از داده ها را بدهند، بگیرند، آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارند و نسبت به کودکان دیگر همدلی نشان دهند.”

پرسش و پاسخ

چرا کار تیمی در کودکان مهم است؟

زیرا باعث تقویت رشد شناختی و اجتماعی، تعامل با همسالان و همکاری در کودکان می‌شود.

چگونه در خانه کار تیمی را به کودکان بیاموزیم؟

با انجام بازی‌های گروهی، نمایش، پخت و پز دسته‌جمعی، کمک در انجام کارها به یکدیگر و کارهای ساده‌ای از این دست می‌توان کار تیمی را به کودک آموزش داد.

جمع‌بندی

همانطور که گفتیم با تقسیم کودکان به گروه‌های کوچک و تشویق به فعالیت در این گروه‌ها، می‌توانیم کودکان را از بسیاری جهات به ویژه از لحاظ اجتماعی و شناختی، مشاهده و تشویق کنیم.
در آخر اینکه به عنوان والدین کودک در این مورد واقع بین باشید. در نظر داشته باشید که گاهی حتی بزرگسالان به سختی می‌توانند در یک کار تیمی موفق باشند. اما مطمئن باشید همه چیز با تمرین و ممارست حل می‌شود؛ به خصوص اگر از دوران کودکی به فکر باشید. پس اگر نگران این هستید که فرزندتان دارای مشکلات اجتماعی است که انجام کار تیمی را سخت و ناممکن می‌کند، با یک مشاور مشورت کنید و از او کمک بخواهید.

منابع: وبسایت theschoolrun و thebreakiebunch

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] اهمیت فعالیت های گروهی در آموزش کودک بسیار زیاد است. از طرفی این روزهای تعطیل زمان بسیار مناسبی برای انجام بازی‌های گروهی و خانوادگی است تا مهارت کارگروهی را در کودکان تقویت کنیم. روزهای تعطیل مثل جمعه را به خانواده اختصاص دهید و برای کودکان خود وقت بگذارید. بازی کردن به همراه شما برای آن‌ها حتما لذت دیگری خواهد داشت و باعث می‌شود که علاوه بر تقویت مهارت‌های خود مثل کارگروهی، به فضای خانواده خود گرما ببخشید. […]

  • […] را به کودکان منتقل کنند. در این حالت دانش‌آموزان با تعاملی که با همدیگر دارند، علاوه بر آموزش درس موردنظر، انتقادپذیری و نحوه درست […]

  • […] اهمیت فعالیت های گروهی در آموزش کودک بسیار زیاد است. از طرفی این روزهای تعطیل زمان بسیار مناسبی برای انجام بازی‌های گروهی و خانوادگی است تا مهارت کارگروهی را در کودکان تقویت کنیم. روزهای تعطیل مثل جمعه را به خانواده اختصاص دهید و برای کودکان خود وقت بگذارید. بازی کردن به همراه شما برای آن‌ها حتما لذت دیگری خواهد داشت و باعث می‌شود که علاوه بر تقویت مهارت‌های خود مثل کارگروهی، به فضای خانواده خود گرما ببخشید. […]