فهرست
بازی غذا خوردن
11 بازی با خوراکی مخصوص کودکان بدغذا
۱۴۰۱/۰۹/۳۰
نگین حافظی
0 نظرات

بازی غذا خوردن مخصوص کودکان بدغذا

اگر فرزند شما یک کودک بدغذا باشد؛ خوراندن غذا به او از جمله قسمت‌های سخت روزمره برای شما خواهد بود. البته باید بدانید که شما تنها نیستید! والدین زیادی در سراسر جهان هستند که با بدغذایی فرزندان خود دست و پنجه نرم می‌کنند. بی اشتهایی در کودکان همیشه یکی از ترسناک‌ترین مسائل برای والدین است. نشان دادن واکنش‌های شدید یا دعوا کردن کودک برای غذا خوردن بیشتر باعث ترس و اضطراب کودک خواهد‌شد. به جای واکنش بیش‌ از حد در مورد غذا دادن به کودکان، می‌توانید روش‌های کارآمدتری را امتحان کنید. یکی از این روش‌ها بازی غذا خوردن است. با بازی کردن می‌توان کودک را به سمت انجام هر کاری هدایت کرد و خوب و بد را به او آموخت.

اگر شما هم از تلاش و التماس برای غذا خوردن فرزند خود خسته شده‌اید؛ در این مقاله با نورولند همراه باشید تا چند بازی با خوراکی را به شما یاد دهیم. در این بازی‌ها که با استفاده از مواد خوراکی اجرا می‌شوند؛ علاقه‌ی کودک به خوراکی‌ها به شکل مستقیم یا غیرمستقیم افزایش می‌یابد.
در اجرای این بازی‌ها که از طریق وبسایت education و cakesaz جمع‌آوری و گلچین شده‌اند تلاش بر این است تا با تبدیل کردن مواد خوراکی به ابزار سرگرمی، ارتباط کودک با غذا را بهتر کنیم.

11 بازی غذا خوردن

1. قاشق بازی، یک دستی!

در این بازی با استفاده از چند قاشق، دو کاسه و خوراکی‌های دانه‌ای مثل آجیل، به دست‌ورزی کودک کمک خواهیم کرد. بازی به این صورت است که ترتیبی مثل ترتیب ویدیوی زیر را چیده و از کودک می‌خواهیم تا با یک دست خوراکی‌ها را یکی یکی از قاشق اول به قاشق دوم، از قاشق دوم به قاشق سوم و الی‌آخر منتقل کند و مراقب باشد که در حین این جایجایی چیزی از قاشق‌ به زمین نریزد. در آخر باید خوراکی از آخرین قاشق به کاسه‌ی خالی منتقل شود. برای درک بهتر روش اجرای بازی‌های این مقاله و دیدن بازی‌های تقویتی بیشتر می‌توانید از صفحه‌ی اینستاگرام ما دیدن کنید و از آموزش‌های رایگان آن استفاده کنید.

این بازی کمک شایانی به تقویت مهارت دست‌ورزی کودک کرده و می‌تواند او را به خوراکی‌ها علاقه‌مند سازد.

2. بازی خوراکی‌های رنگی

برای اجرای این بازی مانند تصویر زیر به چند ظرف رنگی و تکه‌های سبزیجات خرد شده‌ی رنگارنگ نیاز داریم. (تربچه، هویج، کلم قرمز، بروکلی، سیب‌زمینی و گوجه فرنگی از سبزیجات مناسب برای انجام این بازی هستند.) این بازی که مناسب بچه‌های بالای دوسال است به آشنایی کودک با رنگ‌ها و افزایش سرعت عمل او کمک خواهد کرد.
روش انجام بازی به این شکل است که ترکیبی از سبزیجات خرد شده را مقابل کودک می‌گذارید و از او می‌خواهید تا در عرض یک دقیقه هرچقدر خوراکی که می‌تواند را جدا کرده و در ظرف هم‌رنگ خود قرار دهد.
ضمنا می‌توانید این بازی با خوراکی را به شکل مسابقه‌ای بین چند کودک نیز اجرا کنید.

←   مقاله بدغذایی کودک را از دست نده!   →

3. بازی توی این غذا چی هست؟

این بازی ساده با غذا به افزایش توجه کودک و تقویت حواس شش‌گانه‌، به‌خصوص در کودکان بد غذا کمک زیادی می‌کند.
برای اجرای این بازی به چند مدل غذای ساده (ترجیحا غذاهایی که کودک قبلا امتحان نکرده) سوپ کدو حلوایی یا پوره نخود فرنگی نیاز داریم. بسته به سن و توانایی‌های فرزندتان ترکیبات این غذاها می‌توانند به شکل پوره شده یا درسته باشند. غذاها را در ظرف‌های کوچکی در مقابل کودک قرار داده و چشمان او را می‌بندیم. سپس یک قاشق از اولین خوراکی را به او چشانده و از او می‌خواهیم ترکیبات این غذا را حدس بزند.
با این بازی غذایی ساده می‌توانید چند ‌قاشق غذای مفید به کودک بدغذای خود خورانده و همزمان مهارت‌های او را تقویت کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب مواد غذایی در انجام بازی غذا خوردن به مقاله بهترین غذاها برای رشد فرزند مراجعه کنید تا بتوانید بهترین موارد را انتخاب کنید و از این طریق به کودک خود غذاهای مفید بدهید.

4. بازی خوراکی‌های سالم- ناسالم

برای اجرای این بازی کاربردی به هیچ وسیله‌ای نیاز ندارید! شما می‌توانید به راحتی و با اجرای این بازی کودک را به خوردن خوراکی‌های سالم تشویق کنید.
بازی به این صورت است که شما اسم یک خوراکی را می‌گویید و کودک براساس این که این خوراکی سالم است یا ناسالم یکی از دو کلمه‌ی سالم یا ناسالم را بلافاصله بعد از اتمام حرف شما می‌گوید. سپس نوبت خوراکی دیگری می‌رسد. (ترجیحا بعد از نام بردن خوراکی‌های سالم از واژه‌هایی مانند به‌به استفاده کنید تا اشتهای کودک بد غذا را برای خوردن این خوراکی‌ها باز کنید.)

مثال: مامان: “تخم‌مرغ!”
کودک: “سالم!”
مامان: “آفرین! چقدر دلم تخم‌مرغ آبپز خواست.”

مامان: “بادوم زمینی.”
کودک: “سالم؟”
مامان: “آره. سالم و حسابی خوشمزهههــــــــه.”

نکته: روش‌ دیگر اجرای این بازی مثل بازی اسم فامیل است. در این روش شما از کودک می‌خواهید تا مثلا یک خوراکی ناسالم با الف بگوید و او سریعا می‌گوید آبنبات!

5. بازی خوراکی مال کی میشه؟

غذا بازی

برای اجرای این بازی ساده که ضمن تقویت مهارت‌های دستی، کودکان را با غذا آشتی می‌دهد؛ به چندخوراکی، سلفون و دو تاس نیاز داریم. با چند دور پیچیدن سلفون دور خوراکی‌ها، یک توپ کوچک درست می‌کنیم. سپس اعضای خانواده را دور هم نشانده و توپ خوراکی را دست نفر اول می‌دهیم. تاس‌ها را هم به نفر کناری داده و از نفر اول می‌خواهیم سلفون‌های پیچیده شده دور خوراکی را یکی یکی باز کند. درهمین حین نفر دوم در حال تاس انداختن است. نوبت نفر اول تا جایی طول می‌کشد که تاس‌های نفر دوم جفت بیاید.
سپس تاس‌ها به نفر سوم و توپ خوراکی به نفر دوم می‌رسد و این فرایند تا باز شدن کامل سلفون‌های دور خوراکی ادامه دارد. هرکس که آخرین سلفون پیچیده شده دور خوراکی را باز کند؛ برنده‌ی بازی می‌شود و خوراکی را مال خود می‌کند.

6. سیب زمینی داغ؛ بازی گروهی با غذا

بازی کودکانه سیب‌زمینیِ داغ چه مهارتهایی را تقویت می‌کند؟

  • این بازی یک تمرینِ عالی برای تقویت سرعت عمل در کودکان است. چیزی که باختِ فرد را رقم می‌زند تا حدِ زیادی به سرعتِ عملِ پایین فرد مربوط می‌شود. بنابراین کودک برای تلاش در جهت برنده شدن سرعت عملش تقویت خواهد شد.
  • به علاوه توجه و تمرکز شنیداری بسیار خوب با این بازی تقویت می‌شود. بنابراین اگر به دنبالِ یک راه و بازیِ کودکانه آسان برای تقویت این مهارتها در کودکتان هستید حتما این بازی را یادبگیرید و انجام دهید.
  • از همه مهم‌تر اینکه این بازی به دلیلِ گروهی بودن شادی و نشاط بسیاری با خود به همراه می‌آورد و هیجانِ بسیار بالایی دارد. بنابراین بسیار تاثیر مثبتی در روحیه کودک و دیگر اعضای خانواده خواهد داشت.

برای انجام این بازی به چه چیزی نیاز دارید؟

عملا هیچی جز خودتان، یک سیب زمینی و یک دستگاه پخشِ موسیقی مثلِ گوشیِ هشمند. که تازه اگر سیب‎‌زمینی نداشته باشید هم میتوانید از هر شی‌ دیگری استفاده کنید و آن را یک سیب‌زمینی داغ فرض کنید:)

بازی کودکانه سیب زمینی داغ
دقت کنید که کمترین تعداد افرادی که برای انجام این بازی احتیاج دارید 3 نفر است. دو نفر برای قرار گرفتن در جریانِ بازی و یک نفر در نقشِ فردی که آهنگ را در جریان بازی پخش و قطع می‌کند (در ادامه دستورالعملِ بازی را به وضوح شرح خواهیم داد). اما هرچه تعداد افراد بیشتر باشد بازی به شدت جذاب‌ و هیجان‌انگیزتر خواهد شد. پس حتما در دورهمی‌هایی که دارید این بازی را امتحان کنید.

دستورالعمل بازی سیب‌زمینیِ داغ:

برای انجام این بازی غذا خوردن ساده ولی جذاب اول از همه از کودکان و دیگر افرادی که می‌خواهند بازی کنند بخواهید که دایره‌وار بنشینند. سپس یک سیب زمینی را در دستانِ فردِ شروع‌کننده قرار دهید و یک آهنگ پخش کنید. مادامی که آهنگ پخش می‌شود فردی که سیب‌زمینی در دست دار باید آن را به دستانِ نفرِ بعدی خود (در جهت عقربه‌های ساعت یا خلافِ جهت عقربه‌های ساعت) بسپارد. این جریان به همین شکل ادامه پیدا می‌کند و به محضِ رسیدنِ سیب‌زمینی به هر فرد باید آن را به نفرِ بعدی بدهد.
این کار تا زمانی که آهنگ در حال پخش است ادامه می‌یابد و به محض قطع شدن صدای موسیقی؛ فردی که سیب‌زمینی در دستانش قرار دارد به اصطلاح می‌سوزد و از بازی خارج می‌شود. این روال به همین شکل ادامه پیدا می‌کند تا جایی که فقط یک نفر در بازی باقی بماند و آن فرد برنده‌ی بازی خواهد بود.

پیشنهادهایی برای جذاب‌تر شدن بازی

برای جذاب‌تر شدن این بازی عالی؛ از آهنگ‌های شاد استفاده کنید که انرژی و هیجان بازی را چند برابر کنید.
همچنن برای اینکه بازی برای کودکان بسیار شیرین‌تر و جذاب‌تر باشد، زمانی که به اصطلاح می‌سوزید و باید از بازی خارج شوید به گونه‌ای رفتار کنید که گویی واقعا یک سیب‌زمینیِ خیلی داغ در دست دارید و در حالِ سوختن هستید:)

7. بازی خوراکی درون بطری را حدس بزن!

برای انجام این بازی که برای تقویت مهارت‌های شنیداری کودک نیز بسیار مفید است؛ تعدادی خوراکی مانند انواع آجیل (نخود، تخمه، عناب و…) را در ظروف درب‌دار یکسانی بریزید و از کودک بخواهید با تکان دادن هر بطری حدس بزند چه چیزی درون ظرف قرار دارد.

8. بازی خوراکی‌های آویزان

این بازی برای خوراندن غذا به کودکان بدغذا بسیار مناسب است؛ اما باید دقت شود که مناسب کودکان بالای 5 سال است. برای اجرای این بازی هیجان‌انگیز به چند بازیکن و تعدادی خوراکی سالم مثل سیب یا کلم بروکلی نیم‌پز نیاز داریم که با نخ به سقف آویزان شده‌اند. هرکس یکی از خوراکی‌های آویزان از سقف را انتخاب کرده و در همان حالت شروع به خوردن آن می‌کند. کسی که زودتر خوراکی آویزان خود را بخورد، برنده است.

بازی غذا

نکته: روش دیگر اجرای این بازی با در نظر گرفتن مدت زمان است. یعنی هرکس در طول یک دقیقه تعداد خوراکی‌های آویزان بیشتری بخورد برنده است.

9. بازی خوراکی روی چشم

با این بازی به سادگی می‌توانید خوراکی‌های سالم را به فرزند خود بخورانید. برای اجرای این بازی از کودک می‌خواهیم سرش را بالا بگیرد و یک خوراکی نسبتا سفت و بزرگ مانند یک برش حلقه‌ای سیب (که امکان پریدن آن در گلو وجود نداشته باشد) را روی چشم او قرار می‌دهیم. حالا کودک باید بدون دخالت دست و تنها با استفاده از حرکت عضلات سر و صورت، خوراکی روی چشمش را به سمت دهان هدایت کند.

بازی با خوراکی

توجه: این بازی با خوراکی مناسب کودکان زیر 6 سال نیست.

10. بازی خوراکی را حدس بزن

برای انجام این بازی ساده به هیچ ابزاری نیاز ندارید. فقط کافیست با تحریک حافظه‌ی کودک به او کمک کنید تا خوراکی موردنظر شما را به‌یاد آورد.
بازی به این شکل است که شما یک خوراکی را درنظر می‌گیرید. حالا چند ویژگی از آن خوراکی را به کودک می‌گویید و از او می‌خواهید تا آن خوراکی را حدس بزند. وقتی کودک خوراکی موردنظر شما را حدس زد؛ حالا نوبت اوست تا ویژگی‌های یک خوراکی را بگوید تا شما نام آن را حدس بزنید.
نمونه:

مامان: “این خوراکی یک میوه‌ی سبزه! خیلی ترش و کوچیکه و هسته داره!”
کودک: “گوجه سبز؟”
مامان: “آفرین! درسته.”

11. تقویت حواس پنجگانه کودک با بازی “این کدوم غذاست؟”

برای انجام این بازی به چه چیزی نیاز دارید؟

هر خوراکی‌ای که در خانه دارید و دمِ دستتان باشد. به عبارت دیگر برای انجام این بازی به هیج ابزار خاصی به جز چند خوراکی و تعدادی ظرف، نیازی نیست.

این خوراکی می‌تواند غذا (مانند انواع خورشت) باشد یا حتی انواع حبوبات، پاستیل، سبزیجات، میوه‌ها و…
اینکه از کدام یک از این مواد خوراکی استفاده کنید بسته به هدف و سلیقه‌‎ی شماست. شاید قصد دارید کودکتان را با مواد غذایی خاصی آشنا کنید. شاید هم از آنجا که کودکتان به غذا و خوراکی‌های مختلف علاقمند است تصمیم گرفته باشید از علاقه او استفاده کنید و از این طریق مهارتهایی مثل شنیداری، لامسه و … را در او تقویت کنید (که در هر دو صورت باید واقعا شما را تحسین کرد.)

بازی کودکانه “این کدوم غذاست” چه فوایدی دارد؟

  • مهم‌ترین فایده‌ای که این بازی دارد این است که ارتباط کودک با غذا و انواعِ خوراکی را بهتر می‌کند. کودک به غذاها علاقه‌مند شده و نسبت به خوردن آن‌ها مقاومت نمی‌کند.
    (به عنوان یک نصیحت خواهرانه:) سعی کنید در میان خوراکی‌های مختلفی که در بازی از آنها استفاده می‌کنید، حتما از خوراکی‌های مفید و مغذی‌ای که کودک قبلا نسبت به خوردنِ آن‌ها تمایل نشان نمی‌داده استفاده کنید تا رفته رفته کودک را به مواد غذایی مختلف علاقه‌مند کنید.)
  • تقویت حس بویایی
  • تقویت حس لامسه
  • تقویت حس چشایی
  • تقویت مهارت شنیداری

بازی غذا دادن به کودک

دستورالعمل بازی “این کدوم غذاست؟”

بسته به اینکه برای چه هدفی می‌خواهید این بازی را انجام دهید دستورالعمل این بازی غذا خوردن متفاوت است. در ادامه همه‌ی این موارد را جداگانه توضیح خواهیم داد:

1. تقویت مهارت شنیداری

برای این منظور باید تعدادی از مواد خوراکی که در صورت حرکت دادنشان صدا خواهند داشت را درون چند بطری (یا هر ظرف درب‌داری) بریزید. به عنوان مثال می‌توانید از انواع مختلف حبوبات، ماکارونی و سویا، عناب، گردو و فندق، لیموعمانی و اقلامی از این دست استفاده کنید. بطری را تکان دهید و از کودک بخواهید خوب به صدای آن گوش کند و حدس بزند چه خوراکی درون بطری قرار دارد.

2. تقویت حس لامسه

برای تقویت حس لامسه؛ بازی به این شکل تغییر می‌کند که شما باید تعدادی از خوراکی‌هایی که بافت‌های مختلفی دارند را درون ظرف‌های مختلفی بریزید. چشم کودکتان را به آرامی ببندید و از او بخواهید با لمس کردن مواد درون هر ظرف آن را حدس بزند. می‌توانید از انواع میوه و سبزی و حبوبات استفاده کنید. همینطور می‌توانید از خمیر و غذاهایی که حالت مایع ندارند و به راحتی قابل لمس هستند مثل برنج و ماکارونی استفاده کنید.

3. تقویت حس چشایی

برای تقویت حس چشایی کودک بعد از بستن چشم‌هایش، ذره‌ای از مواد خوراکی مختلف را در دهان او قرار دهید و بخواهید نام آن غذا یا خوراکی را حدس بزند.

4. تقویت حس بویایی

در این بخش هم باید بعد از بستن جشمان کودک، بدونِ اینکه از خوراکی‌ها به او بدهید تا بخورد؛ از او بخواهید فقط با بو کردنِ ظروفِ حاوی خوراکی‌های مختلف حدس بزند که نام خوراکی چیست.

پرسش و پاسخ

با انجام بازی‌ با خوراکی‌ها چه مهارت‌هایی را در کودکان می‌توان تقویت کرد؟

مهارت دست ورزی، لامسه، انواع توجه دیداری و شنیداری، انواع حافظه دیداری و شنیداری.

با خوراکی چه بازی‌هایی می‌توان انجام داد؟

بازی خوراکی‌های آویزان، حدسِ خوراکی، قاشقِِ یک دستی و… که همگی در مقاله توضیح داده شده‌اند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم بازی‌هایی را بررسی کنیم که در خلل آن بتوانید به کودک غذاهای مفیدی بخورانید؛ اما اگر فرزند شما بدغذا است؛ بهتر است ریشه‌ی این بدغذایی را کشف و درمان کنید. بدغذایی کودک می‌تواند دلایل مختلفی داشته‌باشد که استرس و ترس یکی از دلایل آن است. از طریق این لینک می‌توانید نسبت به ترس‌ها و اضطراب‌های کودکتان که ممکن است به بی‌اشتهایی منجر شوند آگاه شوید.
حالا شما بگویید! چه روش‌های دیگری را برای خوراندن غذاهای سالم به کودکان بد غذا توصیه می‌کنید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها