فهرست
15روش طلایی بازی ماز برای کودکان
۱۴۰۲/۰۴/۱۲
لیلا افشار
1 نظرات

15 روش طلایی بازی ماز برای کودکان

بازی ماز برای کودکان یکی از سرگرمی‌هایی است که بسیار مورد توجه درمانگران و کودکان قرار گرفته است. در حالی که حل ماز می‌تواند یک سرگرمی و چالش بسیار جذاب برای کودک باشد؛ به تقویت بسیاری از مهارت‌های او نیز کمک می‌کند.

شادترین خاطره‌ای که به محض نام بردن ماز به خاطرتان می‌آید چیست؟ مطمئناً این یکی از همان چیزهایی است که ما را مستقیماً به دوران کودکی‌مان می‌برد. جایی که از گم شدن در باغ و در پیچ و خم پرچین یا برخورد با چارچوب‌های شیشه‌ای در پیچ و خم خانه‌های آینه‌ای لذت فوق العاده‌ای را تجربه می‌کردیم. کشف راه خروج در مازها برای ما به معنای شادی مطلقی بود که ما را وادار به پریدن یا هیجان می‌کرد. بنابراین مسلم است که ماز یک فعالیت لذت بخش برای بزرگسالان و کودکان است.

اما حالا که کودکان کمتر از ما به باغ و طبیعت و این مسیر‌های پر پیج و خم دسترسی دارند چه کنیم که این تجربه شیرین را برایشان رقم بزنیم؟ امروزه مازها اساساً معماهایی پر پیچ و خم هستند که به اشکال مختلفی که آن را برای کودکان جذاب‌تر کنند روی کاغذ کشیده می‌شوند و کودک باید با قلم ابتدا تا انتهای مسیر را مشخص کند. اما چرا این پیچ و خم ها اینقدر مهم هستند و چرا یک کودک باید آن‌ها را حل کند؟ درست است که بسیاری ماز را به عنوان یک فعالیت در اوقات فراغت دوست دارند، اما منطق و تکنیک بسیار زیادی در پشت آن وجود دارد که باعث می‌شود صرفا یک سرگرمی نباشد، بلکه راهکاری برای تقویت بسیاری از مهارت‌هاست. ما در این مقاله نورولند به بررسی آموزش بازی ماز برای کودکان خواهیم پرداخت. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه با مهارت‌های لازم برای کودکان و راهکاری تقویت آسان آن‌ها آشنا شوید حتما به اینستاگرام نورولند سری بزنید.

15 بازی ماز ساده و دوست داشتنی!

1- ماز خمیری

احتمالا قبلا بارها با مازهای کاغذی و دیجیتالی روبه‌رو شده‌اید! به دلیل تکراری بودن انواع فیزیکی ماز، تصمیم گرفتیم تا در این مقاله ابتدا چند مدل سه بعدی کاردستی ماز را با هم ببینیم. در اولین ماز سه بعدی نیاز به خمیر بازی و یک مقوا داریم. این ماز به روش زیر قابل اجراست:

2- ماز لوله‌ای

برای اجرای این کاردستی ماز به چند لوله دستمال کاغذی و ماشین اسباب بازی نیاز داریم. تا مطابق ویدیو کودک را سرگرم کنیم/ک

3- بازی ماز دیجیتال نورولند – دانلود رایگان بازی ماز برای کودکان

آیا شما هم مثل بسیاری از والدین دیگر به دنبال بازی‌هایی هستید که برای کودکانتان مفید و آموزنده باشند؟ اگر پاسخ شما بله است، پس بازی نورولند یکی از بهترین گزینه‌ها برای کودکانتان است. این بازی نه تنها به بهبود تمرکز و حافظه آن‌ها کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به بهبود توانایی‌های حل مسئله و تفکر منطقی آن‌ها نیز کمک کند.

با دانلود رایگان بازی نورولند برای کودکان، می‌توانید به کودکان خود این فرصت را بدهید تا در یک اپلیکیشن بیش‌از 30 بازی جذاب و آموزنده (مانند انواع بازی ماز، بازی‌های حافظه و غیره) انجام دهد و مهارت‌های جدیدی را یاد بگیرند.

بازی نورولند با داشتن انواع بازی‌های ماز کودکانه مختلف کودکانان را  به دنیای جدیدی می‌برد و از طریق حل معماهای مختلف، توانایی آن‌ها را بهبود می‌بخشد.

لینک دانلود بازی جذاب نورولند

4- موش را به پنیر برسان

موش این بازی ماز، عاشق پنیر است. اما برای رسیدن به آن نیاز به کمک دارد.

ماز کودکانه

5-اختاپوس! به کی زنگ زدی؟

اختاپوس به یکی‌از سه حیوان مار، خرس یا جغد زنگ زده! اما نمی‌داند اتصال تلفن به کدام یک انجام شده است. کودک باید مسیر تلفن را دنبال کرده و متوجه شود که اختاپوس درحال صحبت با کیست؟

بازی ماز

6-بچه‌ها دارن میرن کمپ

بچه‌ها برای رسیدن به کمپ نیازمند کمک کودک هستند.

ماز ساده کودک

7-من زنبورم! اگه گفتی کدوم گل مال منه؟

زنبور این ماز ساده، گل خود را گم کرده و برای پیدا کردن آن نیازمند کمک کودک است.

ماز کودک

8-یونیکورن بلا می‌خواد به رنگین کمون برسه!

یونیکورن می‌خواهد به رنگین کمان برسد. در این راه به همراهی کودک نیاز دارد.

ماز کودک یونیکورن

9- تو کدوم خوراکی شیر هست؟ بهش برسونش!

در این ماز کودکانه، کودک باید شیر را به بستنی برساند. 

ماز ساده شیر

10- ماز سه بعدی کودکانه با وسایل خانه

با استفاده از اشیا روزمره است. به عنوان مثال، می‌توان یک ماز با استفاده از کتاب‌ها، قلم‌ها و لوازم التحریر دیگر ساخت. 

11- ماز با کارتن

روش بعدی اجرای ماز در خانه با استفاده از کارتن‌های جعبه است. با استفاده از کارتن‌های جعبه، می‌توان یک ماز سه‌بعدی جالب و جذاب برای کودکان ساخت.

12- مسیر ماز

مدل بازی ماز کودکانه بعدی قابل اجرا، با استفاده از مسیرهای چسبانده شده است. با استفاده از نوار چسب، می‌توان مسیرهایی روی زمین چسباند و یک ماز جذاب و شگفت‌انگیز ساخت.

13- ماز اعداد

بازی ماز کودکانه بعدی با استفاده از شماره‌های برچسب‌دار اجرا می‌شود. با استفاده از شماره‌های برچسب‌دار، می‌توان یک ماز آموزشی برای کودکان ساخت و آن‌ها را با اعداد آشنا کرد.

14- ماز کشیدنی

این بازی ماز برای کودکان با استفاده از نقاشی روی کاغذ است. با استفاده از کاغذ و مداد، می‌توان یک ماز آموزشی و جذاب برای کودکان رسم کرد و آن‌ها را با شکل‌ها و رنگ‌های مختلف آشنا کرد.

15- دانلود رایگان بازی ماز برای کودکان -به مدرسه رساندن حیوانات 

این بازی از سری تمرینات تقویتی بازی نورولند است که حالت دیجیتالی آن در بازی نورولند قابل اجراست. اما برای اجرای حالت فیزیکی این ماز می‌توانید از روش ویدیوی زیر بهره ببرید:

فواید بازی ماز برای کودکان

ماز ممکن است فقط یک راه سرگرم کننده برای گذر زمان به نظر برسد، اما در واقع یک ابزار یادگیری ارزشمند برای کودکان است. بعضی از فواید ماز برای کودکان عبارت‌ است از:

1. تقویت حل مسئله

ماز به عنوان یک بازی کودکانه به فرزند شما کمک می‌کند تا روی مهارت‌های اجرایی خود مانند برنامه ریزی و ایده پردازیِ استراتژی‌های مختلف (مثلاً از ابتدای ماز شروع به حرکت کند یا از انتهای آن شروع به حرکت کرده و در واقع به عقب برگردد) کار کند.

2. تقویت کنترل‌ حرکتی

همانطور که می‌دانید برای حل ماز کودک شما نیاز دارد تا با دقت و بدون برخورد به خطوط سیاه، مداد خود را در پیچ و خم‌ها حرکت داده و کنترل کند تا به مقصد برسد. این بدان معنی است که او باید برای موفقیت دقتی بیشتر از صرفِ رسیدن به مقصد داشته باشد. وقتی کودک شما کنترل بیشتری بر روی وسایل نوشتاری خود پیدا می‌کند، با احتمال کمتری در طول مسیر به خطوط سیاه برخورد خواهد کرد.
کنترل حرکتی خوب به کودک کمک می‌کند تا دستخط خوانا و خوبی داشته باشد.

3. درجه‌بندی یک فعالیت

مازها را می‌توان به مراحل مختلف تقسیم کرد. به عنوان مثال، ابتدا کودک خود را تشویق کنید تا با حرکت دادن انگشت خود در مسیر حرکت کند. سپس یک مداد و در مرحله‌ی بعد یک مارکر را به کودک دهید تا ماز را حل کند. این به کودک شما کمک می‌کند تا پیچ و خم‌های مشابه را سه بار پی در پی حل کند که در نتیجه باعث می‌شود خیلی بیشتر در این مهارت قوی شود.

4. تقویت مهارت‌های دیداری

در ماز برای یافتن راه حل‌های احتمالی، کودک مجبور است تا از چشم خود برای مشاهده‌ی دقیق کاربرگ استفاده کند. ردیابی دیداری یک مهارت عالی است که برای خواندن و نوشتن استفاده می‌شود. زیرا همانطور که می‌دانید هم برای خواندن و هم برای نوشتن نیاز است تا از سمت راست کاغذ به سمت چپ اسکن کنیم.

5. بهبود دست‌خط

قبل از اینکه کودک شما برای نوشتن آماده شود، لازم است دست و انگشتانش آماده شوند. یک سری ماهیچه‌های کوچک در دست و انگشتان او وجود دارند که باید برای کمک به نوشتن آماده باشند. فعالیت‌های حرکتی ظریف، مانند حل ماز بهترین راه برای کمک به رشد این عضلات است.

6. تقویت اعتماد به نفس

مازها فعالیت‌های حرکتی بسیار خوبی برای تقویت اعتماد به نفس کودک‌تان هستند. در ابتدای کار برای اینکه به حفظ اعتماد به نفس او کمک کنید؛ از کودک خود بخواهید تا با یک ماز ساده شروع کند. سپس با بالا رفتن مهارت او در هر مرحله مازهای پیچیده‌تری را در اختیار او قرار دهید. بازی‌های بیشتر برای افزایش اعتماد به نفس کودکتان را در وبسایت ما دنبال کنید.

7. تقویت مهارت‌های شناختی

پیچ و خم‌های درون ماز مهارت‌های شناختی کودکان را بهبود می‌بخشد. در واقع ماز به مانند تمرینات تقویت مغز عمل می‌کند. مازها در حین حل معما کودکان را به فکر، استدلال و یادآوری وادار می‌کنند و خوب می‌دانید که تمامی این‌ها از مهم‌ترین مهارت‌های شناختی هستند. مجموعه‌ی این چالش‌ها کنار هم؛ حافظه کودکان را تقویت می‌کند، توجه و تمرکز آن‌ها را بهبود می‌بخشد و مهارت حل مساله و استدلال تا حد زیادی افزایش می‌دهد. برای اینکه باز‌ی‌های بیشتری برای تقویت انواع مهارت‌های شناختی کودکتان داشته باشید بازی موبایلی نورولند را از اینجا دانلود کنید.

8. هماهنگی چشم و دست

در حالی که کودک با تمرکز دقیق روی دیدن نقشه ماز و پیدا کردن مسیر به صورت چشمی تلاش می‌کند، باید با انگشتان خود (قلمی که در دست دارد) و ترجیحا بدون برخورد با دیواره‌های مسیر از مبدا به مقصد را طی کند. این کار تنها زمانی ممکن است که یک هماهنگی عالی بین چشم و دست کودک وجود داشته باشد. این هماهنگی قطعا با تمرین‌هایی از جمله حل مازهای مختلف بهتر می‌شود.

9. افزایش صبر، پشتکار و استقامت

ما باید قبول کنیم که مازها کمی پیچیده هستند و بچه‌ها برای حل آن‌ها گاها مجبورند که وقت زیادی بگذارند. بنابراین در حین انجام این کار، کودکان ارزش پشتکار را به درستی متوجه می‌شوند. متوجه می‌شوند که اگر در کارشان استقامت داشته باشند و تسلیم نشوند و صبر پیشه کنند؛ این کار نتایج خوبی برایشان به همراه خواهد داشت. در واقع در می‌یابند که با صبر نتیجه و پاداش کارشان را دریافت می‌کنند.

پرسش و پاسخ

چه مهارت‌هایی با انجام بازی ماز در کودک تقویت می‌شود؟

مهارت حل مساله، هماهنگی چشم و دست، مهارت‌های دیداری و…

آیا مهارت‌های عاطفی هم با بازی ماز تقویت می‌شوند؟

بله، تقویت صبوری و پشتکار و همچنین افزایش اعتماد به نفس به این دلیل که…

نتیجه‌‌گیری

همانطور که مشاهده کردید انواع مهارت‌های حرکتی ظریف و دیداری با حل مازها تقویت می‌شوند. بنابراین از حل آن‌ها غافل نشوید و برای کودکتان مازهای متنوعی را تهیه کنید. انواع دیگر معماهای تصویری هم به همین میزان برای کودکان مفید هستند. به دلیل اهمیت این موضوع ما در مقالات ماز، اوریگامی و معما در وبسایت نورولند، نمونه‌های خوبی را در اختیار شما قرار داده‌ایم.

منابع: وبسایت nspt4kids و kidspot

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] این مقاله مانند مقاله‌ی مرتبط با ماز که در آن علاوه بر ذکر فواید جالب بازی ماز چند نمونه خوب […]