فهرست
بازی تقویت حافظه کودکان
21 روش طلایی بازی تقویت حافظه کودکان
۱۴۰۲/۰۶/۲۹
نگین حافظی
1 نظرات

تمام بازی‌های تقویت حافظه کودکان که باید بشناسید

حافظه کودکان یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های مغز آن‌هاست. حافظه به شکلی بی‌وقفه و حین انجام فعالیت‌های روزانه و حتی در خواب، فعالیت دارد. با توجه به اهمیت حافظه برای انجام فعالیت‌های روزانه و تحصیلی، تقویت حافظه کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از طرفی بازی‌ها برای کودکان نه تنها یک فعالیت سرگرم‌کننده هستند، بلکه می‌توانند برای بهبود حافظه آن‌ها نیز مفید باشند. بازی تقویت حافظه کودکان از ساده‌ترین راه‌های پرورش این مهارت مهم در کودکان است. 

در این مقاله از مقالات وبسایت بازی کودک نورولند به آموزش بازی‌های  تقویت حافظه کودکان پرداختیم. این بازی‌ها برای کودکان خردسال، پیش‌دبستانی و دبستانی مناسب هستند.

21 روش طلایی بازی تقویت حافظه کودکان

1- بازی سوراخ موش

برای اجرای این بازی چند حفره روی کاغذ می‌کشیم و تصویر یک شی را زیر یکی از حفره‌ها قایم می‌کنیم (مثلا یک سکه). سپس کودک باید حفره‌ای که شی زیر آن قرار دارد را پیدا کند.

2- بازی حروف درهم

در این بازی، چند حرف درهم را روی کاغذ می‌نویسیم و کودک باید حروف را به خاطر سپرده و سپس بدون نگاه کردن به کاغذ، آن‌ها را مجدد بنویسد یا بگوید. این بازی با اعداد درهم هم قابل اجراست. 

3- بازی شکلِ رنگِ

کافیست چند شکل هندسی به کودک نشان داده شده و برداشته شوند. سپس از کودک خواسته می‌شود جایگاه شکل…. با رنگ …. را بگوید!

این بازی یکی‌از چندین تمرین تقویت حافظه بازی نورولند است که به شکل زیر در این بازی قابل اجراست: (در این نمونه از کودک خواسته شده تا شکل هلال، رنگ صورتی را پیدا کند ولی کودک به اشتباه روی شکل مربع رنگ صورتی کلیک کرده)

بازی-شکل-رنگ.jpg

4- بازی توالی

در این بازی چند شی، صدا یا حتی بو به کودک نشان داده می‌شود. حالا کودک باید بگوید که به ترتیب چه چیزهایی شنیده یا دیده است. مثلا صدای جارو برقی، بوق ماشین، زنگ تلفن و سگ را پشت هم پخش کنید. و بعد از اتمام آ‌ن‌ها از کودک بخواهید توالی صداهای شنیده شده را به خاطر بیاورد. 

5- بازی چی کجا بود!

در این بازی یک میز شلوغ پر از اشیا را به کودک نشان می‌دهیم و بعد او را از اتاق بیرون فرستاده و جای سه شکل را تغییر می‎‌‌دهیم. کودک باید پس از بازگشت به اتاق، نام اشکال عوض شده را در کمتر از دو دقیقه حدس بزند.

6- بازی نورولند 

نورولند یک بازی تقویتی برای کودکان 3تا7 ساله است که به تقویت مهارت‌های مختلفی در کودکان کمک می‌کند. یکی‌از فواید بازی نورولند تقویت حافظه کودکان است. نورولند با داشتن نزدیک به 10 تمرین حافظه، در محیطی سرگرم کننده حافظه کودک را بالا می‌برد. 

لیست-بازیهای-حافظه-نورولند.jpg

پی نوشت: به چشم‌های تانی توی تصویر دقت نکنید! وقتی داشتم ازش عکس می‌گرفتم، پلک زد. 🙂

شما می‌توانید نورولند را از طریق لینک‌های زیر دانلود کنید:

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

 

7- حفظ مهمات

بازی حفظ مهمات روشی خوب برای حفظ کردن موضوعات روزمره‌ای مانند روزهای هفته، ماه‌ها یا فصل‌های یک سال است. در این بازی شما اسم این موضوعات را روی کاغذ می‌نویسید و بعد این کاغذها را به شکل پازل می‌برید. کودک باید این پازل را براساس کلمات روی آن تکمیل کند. (مثلا اسم روزهای هفته را به ترتیب پشت هم می‌نویسید و کودک باید آن را مرتب کند.)

8- نمایش بازی

در این بازی یک داستان برای کودک تعریف می‌کنید و سپس از او می‌خواهید تا با استفاده از عروسک هرچه را به یاد دارد؛ به شکل نمایش اجرا کند. 

9- بازی با فلش کارت

بازی با فلش کارت‌ها و یافتن اشکال مشابه هم بهترین بازی تقویت حافظه است. 
در این بازی، کارت‌هایی با تصاویر مختلف بر روی میز قرار داده می‌شوند که هر کارت دو نمونه دارد. کودکان باید تلاش کنند تا جفت کارت‌های مشابه را پیدا کنند. این بازی می‌تواند به کودکان کمک کند تا به توجه به جزئیات و تمرکز بیشتری بر روی تصاویر و شکل‌ها بپردازند و حافظه خود را تقویت کنند.

شکل دیجیتالی این بازی در اپلیکیشن نورولند قابل استفاده است، که با دانلود آن می‌توانید به بیش‌از 40 بازی آموزشی دیگر هم دسترسی پیدا کنید. 

بازی با فلش کارت روشی خوب برای تقویت حافظه کودک است.

10- بازی حدس عکس

در این بازی، کودکان به یک عکس نگاه می‌کنند و سپس عکس مخفی می‌شود. کودک باید تلاش کند تا به یاد آورد که چه چیزی در عکس بوده است و آن‌را به صورت شفاف بیان کند. این بازی می‌تواند به کودکان کمک کند تا بتوانند بهتر به جزئیات توجه کنند و حافظه خود را تقویت کنند.

11- بازی تقویت حافظه کودک به نام “الفبا بگو”

 کودکان باید حروف الفبا را به یاد بیاورند و اولین آن را نفر اول بگوید. بازیکن بعدی باید آن حرف را تکرار کند و یک حرف جدید اضافه کند. این بازی می‌تواند به کودکان کمک کند تا حافظه خود را تقویت کنند و به مرور زمان الفبا را حفظ کنند.

12- پیدا کردن اشیا

در این بازی، چندین شیء را روی میز قرار می‌دهند و سپس آن‌ها را با یک پارچه مخفی می‌کنند. کودکان باید تلاش کنند تا به یاد داشته باشند که هر شیء کجا قرار داشت و یک حدس بزنند که چی، کجا است و بازی را با بازکردن پارچه به پایان برسانند. این بازی می‌تواند به کودکان کمک کند تا به توجه به جزئیات و تمرکز بیشتری بر روی مکان و شکل اشیا بپردازند و حافظه خود را تقویت کنند.

13- چهره‌ بازی

برای انجام این بازی تقویت حافظه کودک، تصویر چندین چهره مختلف به نمایش در می‌آیند و کودکان باید تلاش کنند تا به یاد داشته باشند که هر چهره کجا قرار داشت. سپس تصاویر مخفی می‌شوند و کودکان باید تلاش کنند تا بازی را با گذاشتن تصاویر در جای اولیه به پایان برسانند. این بازی می‌تواند به کودکان کمک کند تا به جزئیات تمرکز بیشتری داشته‌باشند.

14- بازی پیدا کردن شیء مخفی

 یک شیء مخفی در یک اتاق قرار می‌گیرد و کودکان باید تلاش کنند تا آن شیء را پیدا کنند. 

15- بازی حافظه نقاط

در این بازی، کودکان باید به ترتیب نقاط را به یاد بیاورند. برای این کار، چند نقطه روی یک کاغذ یا تخته سیاه قرار داده می‌شود و کودکان باید ترتیب کشیده شدن آن‌ها را به خاطر بسپارد و بازگو کند.

17- بازی این عکس یادته؟

چندین تصویر مختلف به نمایش در می‌آیند و کودکان باید تلاش کنند تا به یاد داشته باشند که هر تصویر کجا قرار داشت. سپس تصاویر مخفی می‌شوند و کودکان باید بگوید در هر جا چه تصویری قرار داشته است. 

18- بازی حافظه سریع

در این بازی، کودکان باید به سرعت تصاویر مختلفی را به یاد بیاورند و سپس به ترتیب آن‌ها را بیان کنند. در این بازی، تعداد تصاویر و سرعت آن‌ها به تدریج افزایش می‌یابد و کودکان باید تلاش کنند تا با سرعت و دقت به یاد داشته باشند. 

19- بازی حافظه رنگی

یک نفر چندین رنگ را به ترتیب بلند می‌گوید و به کودک نشان می‌دهد. بازیکنان باید به یاد داشته باشند که رنگ‌ها به چه ترتیبی دیده یا شنیده شده‌اند. حالا بازیکنان باید تلاش کنند تا رنگ‌ها را به همان ترتیب که بود، بازگو کنند.

این بازی هم یکی دیگر از تمرینات حافظه اپلیکیشن نورولند است که در این اپلیکیشن به شکل ماهی‌های رنگی نمایان می‌شود. 

بازی با رنگ‌ها به تقویت حافظه کودک کمک می‌کند.

 

20- جستجوی شیء یا شخص

یک بازی سرگرم‌کننده و قابل اجرا در خانه برای کودکان است که به دنبال کشف شیء یا شخص در مکانی مشخص هستند. این بازی باعث تقویت حافظه و تمرکز کودکان می‌شود. برای بازی، شیءی را در یک مکان مخفی کنید، سپس کودکان را دعوت کنید تا آن شیء را پیدا کنند. مکان مخفی کردن شیء می‌تواند در داخل خانه، در حیاط، یا حتی در یک محیط خارج از خانه مانند پارک یا محل بازی باشد.

شما می‌توانید این بازی را تنوع بخشید و اسباب بازی‌های مختلفی را در مکان‌های مختلف مخفی کنید. به عنوان مثال، عروسک مورچه را در یک گوشه از خانه مخفی کنید و گربه را در محیط خارج از خانه مخفی کنید. همچنین، می‌توانید یک رقابت بین کودکان برای پیدا کردن شیء ایجاد کنید. به عنوان مثال، می‌توانید بچه‌ها را به چند گروه تقسیم کنید و شیء را در یک مکان مخفی کنید. گروهی که زودتر شیء را پیدا کنند، برنده بازی خواهند شد.

21- تکرار صدا

در این بازی، یک نفر چندین صدای مختلف را به ترتیب ایجاد می‌کند و بازیکنان باید به یاد داشته باشند که صداها به چه ترتیبی شنیده شده‌اند. سپس بازیکنان باید تلاش کنند تا صداها را به همان ترتیب که به ترتیب شنیده شده‌اند، بازگو کنند.

اهمیت بازی در تقویت حافظه کودکان

بازی‌ نه تنها یک فعالیت سرگرم‌کننده برای کودکان است؛ بلکه می‌تواند برای بهبود حافظه آن‌ها نیز مفید باشد. حافظه، یکی از مهم‌ترین عوامل در یادگیری و توسعه کودکان است و بازی‌ها می‌توانند به طور مستقیم و غیرمستقیم در تقویت آن کمک کنند.

یکی از تاثیرات مهم بازی بر روی حافظه کودکان، افزایش تمرکز و توجه آن‌ها به موضوعات مختلف است. بازی‌هایی که نیازمند توجه و تمرکز زیادی هستند، مانند پازل‎‌ها و دیگر بازی‌های حافظه، می‌توانند بهبود توجه و تمرکز کودکان را بهبود بخشند که در نتیجه می‌توانند به بهبود حافظه آن‌ها کمک کنند.

همچنین، بازی‌هایی که نیازمند به یادآوری اطلاعات هستند، می‌توانند به تقویت حافظه کوتاه‌مدت کودکان کمک کنند. به عنوان مثال، بازی‌هایی که بر اساس یادآوری الگوهای مختلف هستند، سرعت و دقت در یادآوری الگوها را افزایش می‌دهند که می‌تواند بهبود حافظه کوتاه‌مدت کودکان را به دنبال داشته باشد.
بازی حتی می‌تواند بهبود حافظه طولانی‌مدت کودکان را نیز به همراه داشته باشد. بازی‌هایی که بر اساس خلاقیت و تخیل ساخته می‌شوند، می‌توانند به تقویت حافظه طولانی‌مدت کودکان کمک کنند.

بنابراین، بازی‌ها به طور مستقیم و غیرمستقیم در تقویت حافظه کودکان مفید هستند. زیرا می‌توانند به بهبود تمرکز، توجه، حافظه کوتاه‌مدت و حافظه طولانی‌مدت کودکان کمک کنند. به علاوه، بازی‌ها همچنین به بهبود مهارت‌های اجتماعی و روابط کودکان نیز کمک می‌کنند.

پرسش و پاسخ

آیا بازی‌های تقویت حافظه به بهبود عملکرد تحصیلی کودکان کمک می‌کنند؟

بله، بازی‌های تقویت حافظه عملکرد تحصیلی کودکان را بهبود می‌بخشند؛ زیرا حافظه به شدت در فعالیت‌های تحصیلی کودکان تأثیرگذار است.

آیا بازی‌های تقویت حافظه فقط برای کودکان مناسب هستند؟

بازی‌های تقویت حافظه در هر سنی مفید هستند. اما بازی‌هایی که در این مقاله معرفی شدند، بیشتر برای کودکان پیش‌دبستانی و ابتدایی، مناسب هستند.

آیا بازی‌های تقویت حافظه می‌توانند جایگزین درس‌های مدرسه شوند؟

خیر، بازی‌های تقویت حافظه نمی‌توانند به عنوان جایگزین درس‌های مدرسه استفاده شوند، اما می‌توانند به‌عنوان مکمل در فرآیند یادگیری کودکان مورد استفاده قرار بگیرند.

کلام پایانی

بازی‌های حافظه به کودکان کمک می‌کنند تا حافظه خود را تقویت کنند. همچنین این بازی‌ها توجه کودک را بالا برده و به تقویت مهارت‌ها شناختی او نیز کمک می‌کنند.  در این مقاله، 21 بازی تقویت حافظه کودکان را بررسی کردیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید قدرت به یاد آوری را در فرزند خود بهبود ببخشید. شما چه روش دیگری را برای تقویت حافظه کودکان استفاده می‌کنید؟ نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

منابع مقاله: empoweredparents و childhood101

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] این بازی تقویت حافظه کودکان به چند عروسک مختلف (مثلا خرس، گاو و خرگوش) نیاز داریم. […]