فهرست
بازی-برای-کودک-زیر-3-سال
“23 روش بازی برای کودک زیر ۳ سال!” برای سرگرم کردن کوچولوها
۱۴۰۲/۰۶/۱۱
سید حسین نیرینی
3 نظرات

 “23 روش بازی برای کودک زیر ۳ سال!” برای سرگرم کردن کوچولوها

بازی برای کودک زیر ۳ سال با بعد از این سن فرق‌ زیادی دارد؛ زیرا کودک تا این سن قادر به درک کامل محیط نیست! البته بدان معنا نیست که صبر کنید تا کودک بزرگ شود و بعد با او بازی کنید. بچه‌ها از همان ماه‌های اول تولد هم نیاز به بازی کردن دارند و هرچقدر این بازی‌ها هدفمندتر باشند، می‌توانند تاثیر بیشتری بر ذهن و خلاقیت آن‌ها داشته باشد.

به همین خاطر تصمیم گرفتیم که در این مقاله برای تقویت مهارت‌های اساسی چند ترفند آموزش بازی برای کودک زیر 3 سال به شما معرفی کنیم. پس در ادامه با نورولند همراه باشید که با بهره از مقالات care و todaysparent مطالب مفیدی را برای شما آماده کرده‌ایم. همچنین در سری مقالات بازی برای سنین مختلف ، و  بازی برای کودکان ۳تا۶سال نیز بازی‌های عالی‌ای برای کودکان در سنین مختلف به شما آموزش دادیم.

اپلیکیشن نورولند با بیش‌از 40
بازی برای تقویت مهارت کودکان

 

در ادامه به تفکیک؛ انواع بازی برای کودک زیر 3 سال را بررسی میکنیم:


این مقاله یکی‌از سری مقالات بازی برای کودک ۳تا۶ ساله است.
برای دیدن بازی برای دیگر سنین، به صفحه بازی برای کودکان در سنین مختلف مراجعه کنید.


1-بازی‌هایی برای کودکان زیر 1 سال

کودکان تا قبل از یک سالگی کنجکاوی زیادی دارند و دوست دارند که دنیای پیرامون خود را کشف کنند. به همین خاطر در این سن بیشتر باید روی توجه کودک و مفهوم ثبات هدف کار شود. ثبات هدف به این معناست که اگر جسمی از مقابل چشمان کودک برداشته شد، او بداند که آن جسم هنوز هم وجود دارد و فقط جلوی چشمان او نیست. بازی‌هایی که در ادامه به شما توضیح خواهیم داد، به صورت مستقیم در تقویت این دو مهارت تاثیرگذار هستند و در کنار آن به بهبود مهارت‌های دیگری هم می‌پردازند.

توپ بازی

یک توپ کوچک و نرم انتخاب کنید و آن را داخل یک ظرف درپوش‌دار قرار دهید. کودک خود را تشویق کنید که درپوش ظرف را بردارد و توپ بیرون بیفتد. این اتفاق برای کودک جالب است و به بهبود توجه او هم کمک خواهد کرد. همچنین کودک متوجه می‌شود که چیزهایی که نمی‌بیند هم ممکن است وجود داشته باشند. این یک بازی خوب برای کودک کم سن است.

مخفی کردن اسباب بازی

از دیگر بازی‌های مناسب این سنین می‌توان به مخفی کردن اسباب بازی اشاره کرد. نحوه انجام این بازی بدین شکل است که یک اسباب بازی صدادار کودک را زیر پتو یا در زیر یک ظرف پلاستیکی مخفی می‌کنید، سپس با در آوردن صدای آن از بچه بخواهید که آن را پیدا کند. اگر موفق به پیدا کردن اسباب بازی نشد، قسمتی از آن را بیرون بگذارید تا بتواند آن را پیدا کند. بعد از اینکه کودک اسباب بازی را پیدا کرد، او را تشویق کنید. این بازی به تقویت دو مهارت اثبات هدف و توجه کمک بسیار زیادی می‌کند.

حمام بازی

آب-بازی-با-کودک-زیر-3-ساله

زمان حمام را به زمانی برای بازی کردن تبدیل کنید. معمولا کودکان در این سن یک وان کوچک دارند، اگر هم ندارند می‌توانید داخل یک لگن آن‌ها را بگذارید و چندین وسیله پلاستیکی را در کنار او قرار دهید و بگذارید که با آن‌ها بازی کند. این کار باعث می‌شود که دقت کودک به محیط پیرامون خودش افزایش پیدا کند و هماهنگی بین چشم و دست هم تقویت خواهد شد.

بازی با شیشه شیر

دور شیشه شیر کودک پارچه‌هایی با رنگ‌های متنوع و جذاب ببندید تا همزمان با استفاده از شیشه شیر، توجه بینایی او را هم درگیر کنید.

بازی زنگوله‌ای

دور دستان یا پاهای نوزاد زنگوله‌های کوچکی با نخ ببندید تا هنگامی که کودک دست یا پایش را تکان می‌دهد به صدا درآید و موجب فراهم شدن تحریک شنیداری و آگاهی از اندام ها برای کودک شود.

هر چه این دوران برای کودک بهتر سپری شود و مهارت‌های بیشتری را در خود تقویت کند، در ادامه می‌تواند بهتر عمل کرده و ذهن فعال‌تری داشته باشد.

2-بازی‌هایی برای کودکان 1 تا 2 سال

بعد از یک سالگی کمی عقل کودک رشد کرده و شروع به فهمیدن بسیاری از مفاهیم می‌کند. در این سن می‌توانید شروع به تمرین مهارت‌های مختلفی در کودک خود کنید. بازی‌های آموزشی و تقویتی این سن به مراتب گسترده‌تر از دوره‌ی قبل از یک سالگی است. توصیه می‌کنیم برای اینکه بازیهای متفاوتی برای تقویت مهارت‌های مختلف کودکتان بیاموزید حتما اینستاگرام نورولند را ببینید.

توپ را قِل بده

کودکتان را در مقابل خود بنشانید و توپ کوچکی را به سمت او به آرامی بفرستید و از کودک بخواهید که این کار را تکرار کند و توپ را به سمت شما بفرستد. اگر حس می‌کنید که امکان دارد کودک توپ را پرتاب کند یا در دهان خود قرار دهد، از اسباب بازی دیگری مثل ماشین استفاده کنید. چند بار که این کار را تکرار کردید، یک برج از اسباب بازی یا مواد پلاستیکی بسازید و از کودک بخواهید توپ یا ماشین را به سمت آن برج بفرستد تا آن را بریزد. این بازی هماهنگی چشم و دست، توجه بینایی و شناخت اشیا را در کودک تقویت می‌کند.

نقاشی

در این سن زمان آن فرا رسیده است که کودک نقاشی را شروع کند. یک دفتر نقاشی و چندین مداد شمعی در اختیار کودک خود قرار دهید. اگر حس می‌کنید که فرزندتان توانایی در دست گرفتن مداد را ندارد، رنگ انگشتی را در اختیار او قرار دهید.

حتما به خاطر داشته باشید که رنگ انگشتی را زمانی در اختیار کودک بگذارید که خودتان در کنار او هستید، چون ممکن است آن را در دهان خود قرار دهد. همچنین حواستان باشد که این سن، زمان مناسبی برای دادن مداد به کودک نیست، چون ممکن است با تیزی آن به خود آسیب برساند. یک راه‌حل خوب استفاده از اپ یا بازیهای موبایلی مفید و اموزشی مانند نورولند است که می‌تواند در هرجایی در دسترس باشد و خطری هم برای کودک ندارد.

سایه بازی

در این سن برخی از کودکان از تاریکی می‌ترسند، این بازی علاوه بر تاثیر در توجه، تمرکز و ادراک بینایی می‌تواند ترس از تاریکی را هم در کودک از بین ببرد. بازی با سایه‌ها هم بسیار سادست، فقط کافیست که نور کمی را در تاریکی روشن کنید و با استفاده از آن روی دیوار طرح‌های مختلفی را برای کودک خود ایجاد کنید و با این کار او را کلی سرگرم کنید.

شناخت رنگ‌ها

برای کودک خود اسباب بازی‌هایی با رنگ‌های مشابه تهیه کنید و از او بخواهید که اسباب بازی‌های با رنگ یکسان را جدا کند و در کنار هم قرار دهد. این کار به او کمک می‌کند که رنگ‌ها را بهتر بشناسد و تشخیص آن‌ها را برای او راحت‌تر می‌کند. تشخیص رنگ در این سن به تقویت مهارت‌های دیداری کودک هم کمک می‌کند.

مهارت‌های دست‌ورزی

به مرور مهارت‌های دستی کودک گسترش پیدا می‌کند و او می‌تواند انواع سازه‌ها، لگوها، وسایل خانه‌سازی، پازل‌های مختلف را حل کند. همچنین مدل‌های کوچک از وسایل واقعی مثل رادیو، چرخ خیاطی، دوربین و وسایل ورزشی برای او بسیار جالب است و دوست دارد که هرکدام از آن‌ها را برای خود داشته باشد. در کنار این موارد در این سن می‌توانید کار با قیچی را به بازی‌های کودک خود اضافه کنید و مهارت‌های دست‌ورزی او را تقویت کنید.

دست‌ورزی یکی از مهارت‌های مهمی است که در سنین مدرسه و به خصوص سال‌های اول به بچه‌ها کمک زیادی می‌کند و ضعف آن می‌تواند مشکلات مختلفی را برای او به همراه داشته باشد. تمارین دست‌ورزی در این سن با فعالیت‌های ساده انجام می‌پذیرد و تا سنین مدرسه هم ادامه خواهد داشت.

3- بازی برای کودکان ۲ تا ۳ سال

در این سن کودک کمی از خردسالی فاصله می‌گیرد و به سمت کودکی می‌رود. در این سن دیگر کودک قادر است صحبت کند و تا حدودی کارهای خود را می‌تواند انجام دهد. همچنین کودکان این سن کنجکاوی بیشتری دارند و درباره‌ی بیشتر چیزها سوال می‌کنند و به همین خاطر بسیار آمادگی دارند از راه بازی برای کودکان ۲ تا ۳ سال مهارت‌های جدید یاد بگیرند و چیزهای جدیدی کشف کنند.

سکه درون قلک انداختن

برای بازی برای کودکان ۲ تا ۳ سال با قلک، از کودک خود بخواهید سکه‌ها را داخل قلک یا عدس را داخل بطری آب معدنی بیاندازد، حتی می‌توانید به جای عدس از خلال دندان استفاده کنید. این تمرین برای افزایش توجه و تمرکز و هماهنگی چشم و دست بسیار مناسب است.

نقاشی روی شن

در شن بازی برای کودک زیر ۳ سال، مقداری شن را توی سینی در مقابل کودک قرار دهید و از او بخواهید با استفاده از انگشتانش روی شن ها نقاشی بکشد. این تمرین موجب تقویت حرکات ظریف انگشتان می‌شود.

 آب دادن به گلدان با اسفنج

در این بازی برای کودک زیر ۳ سال، یک ظرف آب در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید با یک تکه اسفنج آب را از درون ظرف خالی کند. یا با استفاده از اسفنج به گلدان آب بدهد. این تمرین برای تقویت و تنظیم حس عمقی مناسب است.

توپ داخل سبد

برای اجرای این بازی برای کودکان ۲ تا ۳ سال سبد کوچکی به پشت کودک بسته و از کودک بخواهید توپ ها را از روی زمین جمع کرده و داخل سبدش بیاندازد. این بازی برای کودک زیر 3 سال موجب تقویت مهارت‌های حرکتی، افزایش دامنه حرکتی دست و تمرکز می‌شود.

بازی گروهی

بازی‌های گروهی برای کودک زیر ۳ سال مانند قایم باشک، خاله‌بازی، عمو زنجیر باف باعث افزایش مهارت‌های ارتباطی و کلامی، بهبود روابط اجتماعی، یادگیری قوانین و رعایت آن، افزایش اعتماد به نفس کودک، تقویت حس همکاری در کودک می‌شود. این مدل بازی برای کودکان ۲ تا ۳ سال بسیار مناسب است و به تقویت مهارت کارگروهی در آن‌ها می‌انجامد. 

اوریگامی و کاردستی

در بازی برای کودک زیر ۳ سال می‌توانید ساخت کاردستی و اوریگامی را با کودک خود شروع کنید. از انواع ساده‌ی آن درست کنید تا کودک بتواند یاد بگیرد. کودکان مخصوصا در این سن ساختن و خلق کردن را دوست دارند و زمانی که بتوانند چیزی حتی کاغذی خلق کنند، اعتماد به نفسشان تا حد زیادی بالا می‌رود.

برای اوریگامی بازی برای کودکان ۲ تا ۳ سال هم می‌توانید به مقالات مختلفی که در سایت وجود دارد، از جمله اوریگامی دخترانه و اوریگامی پسرانه، مراجعه کنید.

شناخت موارد مختلف

بازی برای کودک زیر 3 سال زمان خوبی است که می‌توانید انواع و اقسام اجسام را به کودک خود بشناسانید. چون کودک در این سن کنجکاوی هم دارد، بیشتر علاقمند به شناخت چیزهای گوناگون است. شناخت اعداد، شناخت حروف، شناخت اشیا، شناخت حیوانات، شناخت میوه‌ها و… همگی را می‌توان در این سن به کودک آموخت.

خمیر بازی

همانطور که گفته شد ضمن بازی کودک زیر سه سال علاقه‌ی زیادی به خلق کردن دارد، از همین جهت خمیر بازی انتخاب مناسبی برای بچه‌های این سن است تا علاوه بر سرگرمی و تقویت مهارت‌های مربوط به دست، مثل دست‌ورزی، اعتماد به نفس بیشتری هم داشته باشند. خمیر بازی برای کودکان ۲ تا ۳ سال بسیار مناسب است زیرا کودک بعد از دوسالگی درک بهتری از نخوردن اشیا دارد. 

دست-ورزی-بازی-کودک-زیر-3-سال

نقاشی حسی

رو به روی کودک خود تخته یا برگه‌ای قرار دهید و در پشت او بایستید. از او بخواهید که چیزی که شما در پشت کمر او و روی برگه نقاشی می‌کنید را در برگه‌ی مقابل خود پیاده‌سازی کند. این تمرین علاوه بر تقویت حس لامسه و قوای حسی، به کودک کمک می‌کند که آگاهی بدنی خود را تقویت کند.

مسیر مارپیچ

با استفاده از چند مانع یک مسیر مارپیچ ایجاد کنید و از کودک بخواهید بدون برخورد با موانع از این مسیر عبور کند. این بازی برای کودکان ۲ تا ۳ سال باعث آگاهی فضایی کودک می‌شود.

ساخت گردنبند

با قرار دادن نخ و مهره در اختیار کودک از او بخواهید تسبیح یا گردنبند درست کند. این تمرین برای بهبود توجه و تمرکز و تقویت مهارت‌های دستی کودک مناسب است.

قرینه‌ی شکل را بکش

در اواخر سه سالگی زمان مناسبی است که قرینه‌یابی را به کودک خود آموزش دهید تا با انجام آن نمیکره‌های مغز کودک هم تقویت شود و هماهنگی بین آن‌ها افزایش یابد. برای انجام این بازی کافیست تا تعدادی نقاشی را به صورت نصفه بکشید و از کودک خود بخواهید تا نیم دیگر نقاشی را با توجه به شکل موجود تکمیل کند.

برای انجام این بازی می‌توانید از آینه هم کمک بگیرید. به این صورت که از کودک خود بخواهید که یک نقاشی نصفه بکشد و آن را با قرار دادن در مقابل آینه کامل شده ببیند. اگر احساس کردید که کودک شما برای انجام دادن این تمرین با مشکل مواجه خواهد شد، بگذارید تا کمی بزرگتر شود و با تمارین ساده‌تر مثل نقاشی اشکال هندسی و با کمک گرفتن از رنگ‌ها به او آموزش دهید.

پرسش و پاسخ

از چه ابزاری برای بازی با کودکان زیر 3 سال استفاده کنیم؟

سایه‌های دستمان روی دیوار، چکیدن آب در حمام و دیگر عوامل محیطی بهترین ابزار بازی و تقویت مهارت کودک زیر 3 سال است.

چه مهارت‌هایی را می‌توان در کودک زیر 3سال تقویت کرد؟

مهارت‌ لامسه، مهارت‌های دیداری، مهارت‌های شنیداری، دست ورزی و…

سخن پایانی

در بازی برای کودک زیر ۳ سال تمارین و بازی‌ها به شکل ساده‌ای انجام می‌شوند، به این دلیل که در طول این دوران کودک باید یاد بگیرد و مواردی که یاد گرفته است را تمرین کند تا بهتر و بهتر شود. دوران قبل از ۳ سالگی دوران مهمی برای کودکان است و نقش والدین در این دوران به مراتب مهم‌تر از سنین دیگر کودک است. چرا که کودک در این دوران نیاز و وابستگی شدیدی به پدر و مادر خود دارد و تا حدود زیادی کارهای مربوط به کودک توسط والدین انجام می‌شوند. پس با توجه و پیگیری والدین، بچه‌ها می‌توانند بازی‌های مفید و هدفمندی داشته باشند و در کنار آن خود را رشد دهند.

امیدواریم که این مطلب مورد استفاده‌ی شما قرار گرفته باشد و با استفاده از این بازی‌ها بتوانید مهارت‌های کودک خود را تا حد زیادی رشد دهید. خوشحال می‌شویم اگر نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله و تجربیاتی که از رشد کودکان و بازی‌های مربوط به آن تا قبل از 3 سالگی دارید را با ما در میان بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • mim.te گفت:

    دنبال یک سری بازی هایی می گردم که هدفش آموزش روش های حل مساله به کودکان زیر ۹ سال باشد.راهنمایی می کنید؟صفحه ی ما در بله با همین اسم حل مساله باز است.متشکر میشوم اگر سری به صفحات مجازی ما بزنید.

    • نگین حافظی گفت:

      سلام دوست گرامی. هر بازی که به افزایش توجه، حافظه، دقت و تمرکز کمک کند؛ مستقیما بر تقویت مهارت حل مسئله کودک تاثیر خواهد داشت.