فهرست
سرگرمی-نوزاد
راهکارهای ساده برای سرگرم کردن نوزاد
۱۳۹۹/۰۶/۲۹
Admin
1 نظرات

راهکارهای ساده برای سرگرم کردن نوزاد

کودکان نوپا نیاز به سرگرمی‌هایی دارند که طبیعتا باید توسط ما فراهم شوند. چرا که سرگرم کردن نوزاد برای خودش ممکن نیست. گشتن به دنبال روش‌های سرگرمی کودک از همان روزهای اولیه زندگی نوزاد شروع می‌شود. در این مقاله‌ی نورولند راهکارهای ساده ای برای سرگرم کردن نوزاد ارائه می‌کنیم. کودکان نوپا به راحتی حواس پرت می‌شوند و فراموش می‌کنند، بنابراین می‌توانید با تغییر جزئی این ایده‌ها و حتی انجام مجدد آن‌ها در طول یک روز از این کار به نفع خود استفاده کنید.

سرگرم کردن نوزاد 3-4 ماهه

در این ماه‌ها کودک سعی می‌کند در حالت دراز کشیده گردن خود را به سمت بالا بیاورد. او برای نگاه کردن به هر چیزی اصولا این حرکت را انجام می‌دهد که نیاز به استحکام و انعطاف‌پذیری در گردن دارد.

بنابراین در این زمان می‌توانید برخی از فعالیت‌های تقویتی عضلات شکم و گردن را در قالب بازی با نوزاد تمرین کنید. در اینجا به چند ایده در این مورد اشاره می‌کنیم:

  1. قرار دادن یک اسباب بازی نرم روی سینه کودک می‌تواند در این مرحله توجه او را برای مدت زمان طولانی جلب کند.
  2. یک بادکنک (با جنس مناسب) را با نخ به جای مناسبی وصل کنید. مثلا به میله‌ی بالای تخت کودک یا پایه‌ی مبلی که کودک کنار آن دراز کشیده، و یا حتی پای کودک. ضربه زدن با دست و پا به بادکنک و حرکت ان؛ برای کودک بسیار جذاب و سرگرم کننده است.
  3. آواز خواندن، صحبت کردن و بوسیدن کودک، کارهایی هستند که والدین به طور طبیعی انجام می‌دهند. سعی کنید هنگام انجام این کارها، موقعیت قرار گیری بدن و صورت خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که کودک به خوبی شما را ببیند. بنابراین کودک شروع به نگاه کردن می‌کند و یاد می‌گیرد.

سرگرم کردن نوزاد 5-6 ماهه

در پنج ماهگی، فرزند کوچک شما در حال کشف دنیای اطرافش است. او در این سن و برای کشف دنیای پیرامون همه چیز را در دهان خود می‌گذارد.

سرگرم کردن نوزاد

  1. با او صحبت کنید. گویی او واقعاً می‌داند چه می‌گویید. هرچه بیشتر با کودک خود صحبت کنید، بهتر یاد می‌گیرد. به یاد داشته باشید که او در این سن بیش از هر چیزی دوست دارد صدای شما را بشنود!
  2. وقتی با او بازی می‌کنید، به او بگویید که چه کار می‌کنید. مثلا “من یک توپ دارم و تو به آن نگاه می‌کنی. توپ را می‌بینی؟ ” آواز خواندن هم او را سرگرم می‌کند.
  3. اسباب‌بازی‌هایی را در اطراف کودکتان قرار دهید تا به آن نگاه کند و به آن برسد. این باعث می‌شود عضلات او برای نشستن و خزیدن آماده شود.
  4. کودک خود را روبروی آینه نگه دارید. بچه‌ها دوست دارند خودشان را ببینند! او وقتی در آینه لبخند می‌زنید لبخند می‌زند و حتی می‌خندد. با او در آینه صحبت کنید. به بینی، دهان و گوش خود اشاره کنید و هر قسمت از بدن را نام ببرید.
  5. اشیاء ایمنی به او بدهید تا با آن اسباب بازی‌ها بازی کند. به کودک خود یک حلقه لاستیکی یا یک درب پلاستیکی که بی خطر باشند بدهید و اجازه دهید خود را با ان سرگرم کند.
  6. کودکان در این بازه از دیدن خود بسیار ذوق زده می‌شوند. بنابراین ضبط ویدئو از کودکتان و پخش دوباره‌ی آن برای کودک شما می‌تواند بسیار برای او جذاب و سرگرم کننده باشد.

سرگرم کردن کودک بالای 6 ماه

برای اینکه راهکارهای مفیدی در این زمینه بیاموزید پیشنهاد می‌کنیم به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید و از آموزش‌ها و راهکارهای مفید آن استفاده کنید.

بازی با نوزاد

      1. کودکان نوپا نه تنها به سرعت گرسنه می‌شوند بلکه به راحتی حوصله‌شان سر می‌رود. بنابراین دادن میان‌ وعده‌های مناسب سن و متنوع به آن‌‌ها علاوه بر رفع گرسنگی و تقویت بنیه آن‌ها می‌تواند موجب سرگرمی آن‌ها نیز شود. می‌توانید روش‌های سرگرم کننده و متنوعی را نیز برای انجام این مهم، به کار گیرد.

  1. روی زمین دراز بکشید و بگذارید کودک روی شما بازی کند. چند اسباب بازی سبک و بی خطر را بیاورید و در آنجا بگذارید. اجازه دهید در اطراف و روی شما بخزند و با اسباب بازی‌ها این سو و آن سو بروند. این بازی با نوزاد به خصوص وقتی خواب کافی داشته باشند و سرحال باشند بسیار سرگرم کننده خواهد بود.
  2. انیمیشن یا ترانه‌های تصویری مناسب سن کودک را پخش کنید. گاهی هیچ بازی‌ای نمی‌تواند به اندازه‌ی تماشای یک انیمیشن برای کودکان سرگرم کننده و جذاب باشد.
  3. برای کودک خود کتاب بخوانید. قصه خواندن برای او بسیار عمل شیرینی است.
  4. بازی با نوزاد در حیاط خلوت هم گزینه‌ی بسیار خوبی است. با مراقبت از کودکتان سعی کنید در باغچه‌ی حیاط گِل بازی کنید. بیلچه‌های کوچک پلاستیکی را با خود به باغچه ببرید و با آن‌ها سعی کنید ضمن بازی و سرگرمی مهارت‌های دست ورزی را در کودکتان تقویت کنید.
  5. کودکان نوپا اصولا عاشق بازی با آب هستند. یک ظرفی را آب کرده و یک فنجان پلاستیکی در آن قرار دهید. مشاهده خواهید کرد که پر و خالی کردن مداوم همان یک فنجان تا چه مدت زمانی می‌تواند او را سرگرم نگه دارد. از این علاقه می‌توانید استفاده کنید و زمان استحمام آن‌ها را نیز به تفریح تبدیل کنید.
  6. یکی دیگر از بازی‌هایی که برای کودکان بسیار جذاب است، بازی دوییدن و گرفتن ماست! آن‌ها عاشق این هستند که به دنبال شما راه بیفتند و به اصطلاح شما را بگیرند! بنابراین این بازی با نوزاد را انجام دهید و سعی کنید وانمود کنید زمانی که دنبال شما می‌دوند؛ پر از اشتیاق و هیجان هستید.
  7. کودکان را به پارک ببرید. در پارک کودکان می‌توانند انرژی خود را تا حد خوبی تخلیه کنند و از بازی در آن زمان لذت هم می‌برند.
  8. سعی کنید دوستان هم سن و سالی برای کودکان خود در اقوام یا آشنایان داشته باشید و مدتی را با آن‌ها بگذرانید. شما می‌توانید در زمانی که فرزندتان مشغول بازی با هم سالان خود است با والدین آن‌ها به صحبت بنشینید. در این حالت به افزودن تجارب خود نیز کمک خواهید کرد.

پرسش و پاسخ

آیا بازی با نوزاد امری ضروری است؟

بله؛ آموزش با بازی از همان روزهای اولیه زندگی و با بازی با نوزاد شروع می‌شود.

 

منابع:
وبسایت candokiddo و mother.ly

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] در کمترین زمان ممکن آن را اجرا کنید. حباب بازی برای سرگرم کردن نوزاد هم مفید خواهد […]