فهرست
کودک دو زبانه
آموزش زبان دوم به کودکان؛20 راهکار طلایی پرورش کودک دوزبانه
۱۴۰۲/۰۲/۰۴
لیلا افشار
1 نظرات

آموزش زبان دوم به کودکان؛ 20 راهکار طلایی پرورش کودک دوزبانه

در جهانی که ارتباطات در آن به طور فزاینده‌ای در حال رشد است، توانایی صحبت کردن به بیش از یک زبان ممکن است یک ویژگی مطلوب باشد. خصوصاً به این دلیل که دوزبانه بودن مزایای اجتماعی، اقتصادی و فکری فراوانی به همراه دارد. بنابراین خوب است خانواده‌ها از دوران کودکی به فکر پرورش کودک دوزبانه باشند.

80 درصد آمریکایی‌ها معتقدند که کودکان قبل از فارغ التحصیلی از دبیرستان باید زبان دوم را به خوبی یاد بگیرند. اگر شما هم تمایل به پرورش کودک دوزبانه دارید، در این مقاله نورولند هفت مورد که به شما در تربیت کودک دوزبانه کمک خواهد کرد را بیان می‌کنیم.

چگونه می‌توانید یک مغز بزرگ‌تر یا قوی‌تر داشته باشید؟ یا حافظه‌ای بهتر؟
خب! رسیدن به این هدف ممکن است از آنچه فکر می‌کنید راحت‌تر باشد! می‌دانید که یادگیری زبان دوم می‌تواند کودک را در حرفه و شغلی که دوست دارد، پیشرفت دهد! و یا کمک کند در تحصیل موفق‌تر باشد! اما علاوه بر این شواهد زیادی وجود دارند که نشان می‌دهد فواید یادگیری زبان دوم برای سلامت کودک نیز قابل توجه است.


یادگیری زبان دوم می‌تواند کودک شما را باهوش‌تر کند. تصمیم گیری او را بهبود بخشد و حتی مغز او را در سنین پیری سالم نگه دارد!


پس در این مقاله نورولند نگاهی دقیق‌تر به آنچه یادگیری زبان دوم برای کودکان به ارمغان خواهد آورد می‌اندازیم.

راهکارهایی برای تربیت کودک دو زبانه

1. از بازی‌های آموزش زبان دوم کمک بگیرید

بازی بهترین راه آموزش کودکان است؛ زیرا در محیطی مفرح به آن‌ها مطالب را آموزش می‌دهد. یکی‌از موضوعاتی که بازی‌های تقویتی به آموزش آن می‌پردازند یادگیری زبان دوم است. تیم بازی سازی نورولند به شکل تخصصی در این زمینه فعالیت دارد و به ساخت بازی پرداخته که پرورش کودک دوزبانه را برای والدین آسان کرده است.
پس اگر شما هم به دنبال یک بازی خوب هستید که با داستان و تعامل، زبان انگلیسی را به فرزندتان بیاموزد، بازی نورولند را امتحان کنید. 

یادگیری زبان انگلیسی با بازی نورولند

به غیر از بازی تولید شده توسط ما، چندین بازی ساده نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را در خانه اجرا کنید تا فرزندتان زبان انگلیسی را بیاموزد. 16 روش از بهترین این بازی‌ها در مقاله بازی یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان گردآوری شده‌اند.

2. کتاب‌هایی به زبان دوم در اختیار کودک بگذارید

کتاب خوانی روشی مناسب برای یاددهی زبان دوم به کودکان است. در این روش شما باید کتاب‌هایی را که به زبان مورد نظر نوشته شده‌اند؛ در اختیار کودک گذاشته و یا برای او بخوانید. این روش بر خلاف روش قبل، نیاز به دانش زبان دوم والدین دارد. 

3. از برنامه‌های تلویزیونی و انیمیشن‌های زبان اصلی استفاده کنید

یکی‌از روش‌های مناسب برای یاددهی زبان دوم به کودکان، استفاده از برنامه‌های ویدیویی است. در این روش توصیه می‌شود تا با در نظر گرفتن اسکرین تایم فرزندتان، چند دقیقه‌ای از روز را به دیدن فیلم و کارتون زبان اصلی بپردازید. 

4. یک برنامه منظم و ترکیبی داشته باشید

تحقیقات نشان داده که داشتن یک برنامه منظم ترکیبی از روش‌های آموزشی بالا به یادگیری زبان دوم برای کودکان کمک خواهد کرد. پس توصیه می‌شود اول یک بازی تعاملی زبان دوم خوب (مانند بازی زبان انگلیسی نورولند) برای فرزندتان نصب کنید و سپس به شکل روزانه او را در کتاب‌خوانی و تماشای فیلم زبان اصلی قرار دهید تا به سرعت زبان دوم را یاد بگیرد. 🙂

5. تعداد زبان‌های ورودی را افزایش دهید

شنیدن زبان‌های بیشتر، به رشد دستوری واژگانی کودکان کمک می‌کند. هرچه این ورودی‌ها غنی‌تر باشد، احتمال موفقیت آمیز بودن یادگیری آن زبان نیز بیشتر است. به عنوان مثال، کودکانی که کلمات زیادی را می‌شنوند، از دامنه‌ی واژگان بیشتری برخوردار هستند. بنابراین قدرت قرار گرفتن مداوم فرزند خود در معرض دو زبان را؛ در یادگیری زبان‌های دوم و سوم دست کم نگیرید.

6. برای پرورش کودک دوزبانه، کیفیت زبان را افزایش دهید

علاوه بر کمیت؛ کیفیت ورودی زبانی نیز بر نتایج یادگیری زبان کودکان تأثیر می‌گذارد. داشتن تعاملات رو در رو و تحریک کننده در کمک به کودکان در یادگیری زبان بسیار مهم است. به عنوان مثال، خواندن کتاب برای کودکان از رشد زبانی پشتیبانی می‌کند‌، در حالی که قرار گرفتن در معرض زبان از طریق تلویزیون این کار را نمی‌کند. به عبارت دیگر، هدف شما در آموزش زبان دوم به کودکتان باید، بیشتر وقت گذراندن و تعاملات رو در رو باشد. در اولویت‌های بعدی آموزش از طریق تلویزیون.

7. از خانواده و دوستان خود کمک بگیرید

تنوع در ورودی زبان یکی دیگر از پیش بینی‌های اصلی رشد زبان است. تعاملات منظم با بسیاری از گویندگان مختلف این دو زبان می‌تواند به افزایش مهارت دوزبانه بودن کمک کند. چرا که در این حالت کودکان در معرض تنوع بیشتری به لحاظ زبانی هستند. به عبارت دیگر، برقراری ارتباط با اعضای خانواده؛ پدربزرگ و مادربزرگ و دوستانی که به زبان دیگر صحبت می‌کنند مزایای بیشتری برای رشد کودکان دارد. در این مسیر و همچنین تقویت مهارت‌های لازم برای کودکان؛ اینستاگرام نورولند همراهتان است.

8. استراتژی‌ای را انتخاب کنید که برای خانواده شما بهتر باشد

شما می‎‌توانید استراتژی خاص خود را برای آموزش کودک داشته باشید. به عنوان مثال، بعضی از والدین معتقدند که وقتی کودکشان کارتونی را بارها و بارها با یک زبان مشاهده می‌کند و تمامی بخش‌های ان را به خوبی می‌داند؛ اگر همان کارتون را با زبان دیگری تماشا کند می‌تواند کلماتی را از دلِ ان متوجه شود.

بسته به شرایط حاکم در هر خانه؛ روش‌های مختلفی برای اینکه کودک را در ارتباط با دو زبان قرار دهید وجود دارد. هیچ روش واحدی به عنوان بهترین روش برای پرورش کودک دوزبانه مشخص نشده است. اما تست کردن روش‌های مختلف می‌تواند به شما در انتخاب روشی صحیح کمک کند.

کودکان دو زبانه9. آموزش دو زبانه را در نظر بگیرید

در طی دوران رشد اولیه کودک، ممکن است شرایطی برای ارائه مراقبت از کودک دوزبانه با استفاده از پرستار کودک که به زبان دیگری صحبت می‌کند وجود داشته باشد.

هنگامی که کودک شما در سن مدرسه قرار گرفت، مدارسی را که در آن‌ها زبان دومی را نیز به کودک می‌اموزند انتخاب کنید. تحقیقات نشان می‌دهد این کار علاوه بر دو زبانه کردن کودک؛ احتمال مهارت‌آموزی دانش آموزان در هر دو زبان را افزایش می‌دهد.

اگر به چنین مدارسی دسترسی نداشته باشید ممکن است گزینه‌های دیگری وجود داشته باشد. دوره‌ها و کلاس‌های زبان بعد از ساعت مدرسه یا آخر هفته نیز یک انتخاب مناسب است که می‌تواند سطح زبان دوم را در کودکتان ارتقا بخشد.

10. بگذارید فرزندتان راه را مطابق میلش پیش ببرد

به نشانه‌های فرزند خود توجه کنید و علایق او را دنبال کنید. رشد زبان هنگامی موفقیت آمیز است که کودکان با بزرگسالان تعامل مناسبی داشته باشند. کودک بیشتر تمایل دارد کلمات جدیدی را بیاموزد که بزرگسال بر روی اشیایی که کودک به آن‌ها علاقه دارد می‌گذارد. برخلاف آنچه بزرگسال به آن‌ها علاقه دارد و بر روی آن‌ها متمرکز است. کودک شما اگر درگیر باشد، شانس موفقیت بیشتری در یادگیری دو زبان خواهد داشت. برای تشویق به یادگیری، سعی کنید فعالیت‌هایی را پیدا کنید که شامل دو زبان باشند و کودکتان به آن علاقه‌مند باشد.

11. دانش خودتان را در مورد دوزبانگی افزایش دهید

درباره دو زبانگی بیشتر بخوانید و بدانید. باورهای غلط زیادی در مورد تربیت کودک دوزبانه وجود دارد. به عنوان مثال اعتقاداتی وجود دارد که دوزبانگی منجر به اختلالات زبان و ناتوانی در یادگیری می‌شود یا اینکه کودکان دو زبانه با شنیدن بیش از یک زبان گیج می‌شوند. اما واقعیت این است که کودکان دوزبانه در واقع با همان سرعت کودکان تک زبانه به نقاط عطف مهم زبان دست می‌یابند.

فواید آموزش زبان دوم برای کودکان

1. تقویت مهارت‌ تصمیم گیری

پرورش کودک دوزبانه می‌تواند به فرزند شما کمک کند تا تصمیمات بهتری بگیرید. مطالعات دانشگاه شیکاگو نشان داده است افرادی که به زبان دیگری صحبت می‌کنند در هر شرایطی بهتر می‌توانند ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌های شغل خود را مدیریت کنند. آموزش زبان دوم به کودک در درک بیشتر پیچیدگی‌های یک وضعیت و تصمیم‌گیری منطقی‌تری در بسیاری از زمینه‌های زندگی، کمک می‌کند. افراد یک زبانه تمایل دارند تصمیمات خود را بیشتر بر اساس احساسات خود تنظیم کنند.
به عبارت دیگر، دوزبانه شدن کودک می‌تواند زندگی او را از طریق بهبود تصمیم‌گیری‌هایش بهبود بخشد.

2. تقویت حافظه از مزایای یادگیری زبان دوم برای کودکان

یادگیری زبان دوم به بهبود حافظه کودکان کمک می‌کند. مطالعه‌ای که اخیراً در مجله‌ی روانشناسی تجربی کودکان منتشر شده است نشان می‌دهد که کودکان دوزبانه در انجام کارهایی که به حافظه کاری نیاز است، عملکرد بهتری نسبت به کودکان تک زبانه دارند.

پس  اگر شما هم فکر می‌کنید که فرزندتان با یک حافظه کاری بهتر؛ در تحصیل یا زندگی روزمره خود موفق‌تر خواهد بود؛ آموزش زبان دوم را در برنامه روزانه او بگنجانید.

3. افزایش دامنه توجه کودکان دوزبانه

بر اساس مطالعات، آموزش زبان دوم به کودک دوزبانه کمک می‌کند تا تمرکز کرده و به طور قابل توجهی با حواس پرتی مقابله کند.

یک کودک دوزبانه عادت دارد بین زبان‌های مختلف جابجا شود و تصمیم بگیرد که زبان مناسب برای استفاده در یک شرایط خاص کدام زبان است (و از استفاده‌ی کدام زبان باید خودداری کند). این به مغز تمرین زیادی در تمرکز و فیلتر کردن اطلاعات می‌دهد.

اساساً  یک کودک دوزبانه بهتر می‌تواند روی کاری که انجام می‌دهد (مطالعه، نوشتن و …) تمرکز کند و هرگونه سر و صدایی حواس او را به راحتی پرت نمی‌کند.

4. بهبود قابلیت چند وظیفه‌ای

توانایی کودکان در انجام چند وظیفه به میزان توجه آن‌ها مرتبط است. چون دوزبانه‌ها حافظه کاری بهتری دارند، می‌توانند توجه خود را متمرکز کنند و عوامل حواس پرتی را نادیده بگیرند. بنابراین آن‌ها می‌توانند به راحتی بین وظایف مختلف سوئیچ داشته باشند.

در واقع صحبت کردن به دو زبان، و جابجایی بین آن‌ها، شما را در انجام چند وظیفه در سایر کارها نیز آماده می‌کند.

اهمیت آموزش زبان دوم

5. افزایش حساسیت ادراکی با پرورش کودک دوزبانه

مزایای دوزبانه شدن کودک می‌تواند از همان اوایل شروع صحبت کردن کودک مشاهده شود. نوزادانی که در محیط‌ های دو زبانه بزرگ می‌شوند، حتی در صورت ناآشنایی با زبان‌های دیگر قادر به تشخیص زبان‌های مختلف هستند.

به عنوان مثال نوزادی که در خانه‌ای که به زبان اسپانیایی و آلمانی صحبت می‌شود بزرگ شده باشد، می‌تواند تفاوت بین یک زوج کاملا متفاوت از قبیل انگلیسی و فرانسوی را تشخیص دهد. اساساً قرار گرفتن در معرض دو زبان در اوایل به حساسیت ادراکی شخص نسبت به چیزهای ناآشنا کمک می‌کند.

معنای این حساسیت ادراکی این است که نوزادانی که با دو زبان بزرگ شده‌اند یادگیری زبان‌های دیگر را در خود آسان‌تر می‌کنند. در نتیجه توانایی تشخیص صداهای مختلف در آن‌ها قوی‌تر می‌شود.

6. تقویت توانایی‌‎های شناختی

کودکان دوزبانه توانایی شناختی بهتری نسبت به کودکان تک زبانه دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که به طور خاص، افراد دوزبانه در آزمون‌های خواندن، تسلط کلامی و هوش نمره بهتری می‌گیرند. بی شک همه اینها به دوزبانه‌ها کمک می‌کند تا دانش آموزان بهتری باشند.

جالب اینجاست که این فارغ از این است که فرد در چه سنی زبان دوم را یاد می‌گیرد. بنابراین حتی فردی که یک زبان خارجی را در بزرگسالی یاد می‌گیرد از این مهارت‌های پیشرفته بهره‌مند خواهد شد. از این طریق یادگیری زبان دوم می‌تواند به شما در یادگیری موضوعات دیگر نیز کمک کند. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه راهکارها و بازیهای مناسب برای تقویت این توانایی‌ها را بشناسید و بدانید؛ به این صفحه اینستاگرام مراجعه کنید.

7. پرورش کودک دوزبانه؛ روشی برای یادگیری زبان مادری!

با یادگیری زبان دیگر، زبان مادری نیز می‌تواند در کودک پیشرفت کند. با یادگیری زبان دوم، دانش شما در مورد گرامر نیز بهبود می‌یابد. لذا این آگاهی زبانی به زبان اول شما برمی‌گردد.

8. مغز بزرگ‌تر در سر کودکان دوزبانه

یادگیری یک زبان خارجی در واقع می‌تواند اندازه مغز را افزایش دهد. گروهی از دانشمندان سوئدی یک تحقیق MRI انجام دادند که نشان داد قسمت خاصی از مغز در افرادی که زبان دوم را فراگرفته‌اند؛ بزرگ‌تر است.

در این مطالعه، دو گروه از افراد تحت اسکن مغز قرار گرفتند. یک گروه به مدت سه ماه یک دوره فشرده زبان گذراندند. گروه دیگر (گروه کنترل) دوره‌های فشرده‌ای را در موضوعی انجام می‌دادند که یادگیری زبان نبود. آنچه دانشمندان دریافتند این بود که قسمت‌های خاصی از مغز زبان آموزان نسبت به گروه دیگر بزرگ‌تر شد.

9. تأخیر در شروع زوال عقل با پرورش کودک دوزبانه

با توجه به تمام مزایای ذکر شده در این مقاله، تعجب آور نیست که یادگیری زبان دوم برای مدت طولانی‌تری سلامت مغز شما را حفظ کند. دانشمندان دریافتند افرادی که می‌توانند به بیش از یک زبان صحبت کنند تا 5 سال دیرتر از افراد تک زبانه به زوال عقل مبتلا می‌شوند.

صحبت کردن به بیش از یک زبان ورزش مداوم برای مغز محسوب می‌شود و فعال نگه داشتن مغز یکی از روش‌های به تاخیر انداختن شروع زوال عقل است. در نتیجه سن شما هر چه باشد، فواید یادگیری زبان دوم برای سلامتی، آن را راهی مطمئن برای ارتقا سطح زندگی شما می‌کند و روند پیری مغز را در شما به تعویق می‌اندازد. استفاده از بازیهای موبایلی‌ که به آموزش حروف و کلمات انگلیسی میپردازند نیز میتواند بسیار مفید واقع شود.

سوالات متداول

آیا پرورش کودک دوزبانه، موجب اختلال گفتاری در کودک خواهد شد؟

خیر؛ با یادگیری زبان دوم، فرزند شما روشی غنی‌تر برای ارتباط گیری با دیگران را فرا می‌گیرد و این به سود او خواهد بود.

بهترین روش آموزش زبان دوم به کودکان کدام است؟

داشتن یک برنامه ترکیبی از بازی کودکانه، کتاب‌خوانی، مکالمه، فیلم و کارتون به زبان دوم به یادگیری آسان زبان دوم برای کودکان کمک می‌کند.

آیا برای پرورش کودک دوزبانه، دوزبانه بودن والدین الزامیست؟

خیر؛ برای پرورش کودک دوزبانه نیازی نیست شما هم به زبان دوم مسلط باشید. با استفاده از روش‌های بیان شده در این مقاله به راحتی می‌توانید فرزند خود را از سنین پایین، دوزبانه کنید.

سخن آخر

اگرچه در مورد تربیت کودک دو زبانه هیچ قانون جهانی وجود ندارد که بتوان از آن پیروی کرد، اما مهمترین کاری که باید به عنوان والدین انجام دهید، حمایت از پرورش کودکتان در این زمینه است. رویکردی که در نهایت انتخاب می‌کنید به ماهیت خانواده، منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید و منابعی که در دسترس شما است بستگی خواهد داشت. به یاد داشته باشید که توانایی مکالمه به دو زبان و مزایای شناختی، عصبی و اجتماعی که همراه آن است یک امتیاز اضافی است.
برای تقویت زبان کودکان بازی‌های موبایلی زیادی هم وجود دارد. یکی از این بازی‌های مفید برای یادگیری و تقویت حروف و اعداد انگلیسی، بازی نورولند است که به صورت رایگان هم در دسترس است.

منبع: وبسایت psychologytoday

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • […] است. آموزش زبان انگلیسی به کودکان در محیط خانگی و پرورش کودک دوزبانه، یک چالش برای والدین است، اما با پیگیری روش‌های […]