فهرست
تغذیه کودک در حال رشد
تغذیه کودک در حال رشد را اینجا یاد بگیرید
۱۴۰۱/۰۹/۲۵
سید حسین نیرینی
0 نظرات

تغذیه کودک در حال رشد را اینجا یاد بگیرید

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که بیشتر پدر و مادرها با آن درگیر هستند، فرآیند رشد کودکشان است. والدین رشد صحیح کودکان را وظیفه‌ی مهمی‌بر دوش خود می‌دانند و دوست دارند که به نحو احسن آن را انجام دهند. تغذیه کودک در حال رشد از فاکتورهای اصلی و تاثیرگذاری است که در فرآیند رشد باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

تا انتهای این مقاله با نورولند همراه باشید تا متوجه شوید که چگونه تغذیه کودک در حال رشد را باید فراهم کنید و اصولا چه غذاهایی برای رشد صحیح کودک مفید هستند؟ در همین ابتدا توصیه می‌کنیم برای اینکه والد آگاهی باشید به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

چرا تغذیه کودک در حال رشد مهم است؟

در اولین قدم باید میزان اهمیت تغذیه کودک در حال رشد را برای شما شرح دهیم. با افزایش سن کودک، اندام‌های داخلی و بیرونی او رشد می‌کند. به همین خاطر بدن او نیاز بیشتری به غذا پیدا می‌کند. این نیاز بیشتر به غذا لزوما به رشد او کمک نمی‌کند و در برخی موارد می‌تواند باعث شود که فرآیند رشد به درستی اتفاق نیفتد.

برخی والدین گمان می‌کنند همین که کودک غذای مورد نیاز بدنش را تامین کند کافیست. اما این امر درست نیست. متخصصان تغذیه بر این باورند که رشد صحیح در کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که تغذیه‌ی سالمی‌داشته باشند. البته فرآیند رشد تا حدودی اتفاق می‌افتد، اما کودک به اندازه‌ای که باید رشد کند، نمی‌رسد.

تغذیه‌ی سالم، نه تنها برای کودک در حال رشد، بلکه برای بزرگسالان هم لازم و ضروری است. زمانی که کودک در سنین کم، به خوردن غذای سالم و مقوی عادت کند، در بزرگسالی هم بهتر می‌تواند آن را انجام دهد.

بنابراین تغذیه‌ کودک در حال رشد، عامل مهمی‌است که به رشد درست و اصولی فرزند شما کمک می‌کند. حتما آن را جدی بگیرید تا کودک سالم‌تری را داشته باشید.

فرزندت بد غذاست؟ به مقاله بد غذایی کودک سر بزن!

سالم بودن تغذیه کودک در حال رشد چه تاثیراتی دارد؟

در طول فرآیند رشد کودک، بدن او عملکردهای متفاوتی را ارائه می‌دهد. کودک هرچه بزرگتر می‌شود، تغییراتی را در هورمون‌ها، ظاهر و اندام‌های خود احساس می‌کند. در روند رشد، مخصوصا در سنین بلوغ که از حساس‌ترین دوره‌ها در زندگی هر فردی است، خلقیات افراد هم ممکن است دچار تغییراتی شود.

تغذیه مناسب در سنین رشد، می‌تواند تا حد زیادی به بهبود خلقیات کودکان کمک کند و آن‌ها را در مسیری قرار دهد که آرامش بیشتری داشته باشند. همچنین این عادت را باید در آن‌ها ایجاد کنید، به دلیل اینکه کم کم وارد مدرسه می‌شوند و چندین ساعتی را بدون حضور شما می‌گذرانند. اگر تغذیه سالم را در زندگی او جای داده باشید، در مدرسه هم همین روند را ادامه می‌دهد و دوستان و هم‌کلاسی‌ها نمی‌توانند تاثیر مخرب روی او داشته باشند. تغذیه مناسب کودک در حال رشد، به این معنا نیست که به هیچ وجه نباید سمت تنقلات و خوراکی‌هایی مثل چیپس و پفک بروند، بلکه به این معناست که به صورت کنترل شده باید از آن مصرف کنند. در ضمن به خاطر داشته باشید که به غذایی برچسب «بد بودن» نزنید. زیرا کودکان با خوردن آن‌ها ممکن است احساس گناه کنند.

غذاهای مفید برای کودک در حال رشد

در این بخش قصد داریم تا غذاهای مفید و خوراکی‌های سالمی‌که می‌توان به عنوان تغذیه کودک در حال رشد درنظر گرفت را مرور کنیم. اما قبل از هرچیزی به یاد داشته باشید که شما بهترین الگو برای فرزندانتان هستید، پس اگر می‌خواهید حرفی که می‌زنید، تاثیر بیشتری داشته باشد، خودتان هم به آن عمل کرده و این خوراکی‌ها را در طول روز مصرف کنید. بهترین غذای مغز کودک را در مقاله لینک شده ببینید.

1.‌ شیر و لبنیات

شیر و به طور کلی لبنیات را می‌توان مهم‌ترین مواد غذایی دانست که برای کودک در حال رشد مناسب است. شیر به دلیل اینکه حاوی دو ماده معدنی کلسیم و فسفر است، باید در سبد تغذیه کودک در حال رشد جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. شیر برای رشد استخوان‌های سالم، دندان‌ها و ناخن‌های کودک ضروری هستند. شیر همچنین با ویتامین D، که یکی دیگر از مواد مغذی ضروری برای سلامت استخوان‌هاست، ترکیب شده است.

به علاوه، شیر حاوی طیف گسترده‌ای از مواد غنی و مغذی دیگری است که برای رشد بدن کودک لازم هستند. ترکیبات شیر، پروتئین، روی، ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و B12 و همچنین حاوی ید، نیاسین و ویتامین B6 را شامل می‌شود.

تا 2 سالگی، به کودکتان شیر مادر و سپس به آن‌‍‌ها‌ شیر كم چرب بدهید. از غذاهای کمکی نیز می‌توانید استفاده کنید. یک تا دو لیوان شیر، برای رشد کودکان ضروری است. اگر کودک شما شیر معمولی را دوست ندارند، دیگر لبنیات را مثل ماست، پنیر، کره و غیره استفاده کنید.

2. تخم مرغ

تخم مرغ‌ها به دلیل داشتن پروتئین زیاد، برای بچه‌های در حال رشد وعده‌ی غذایی بسیار مناسبی هستند. پروتئین برای رشد کودکان بسیار ضروری است. تخم مرغ، همچنین سرشار از ویتامین‌های گروه B نیز هست که نقش مهمی‌در رشد و عملکرد مغز انسان دارد. به علاوه، حاوی:  اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین D، فولات، روی، آهن و سلنیوم نیز هست.

تخم مرغ را می‌توانید به روش‌های گوناگونی استفاده کنید؛ به عنوان مثال: عسلی، نیمرو، آبپز، املت.  هفته ای یک تا دو عدد تخم مرغ را به صورت آبپز می‌توانید برای صبحانه درست کرده و سرو کنید.

3. کلم بروکلی

کلم بروکلی یک نوع گیاه سبز سالم، سرشار از فیبر و برای تغذیه کودک در حال رشد مناسب است. گذشته از فیبر، کلم بروکلی حاوی مواد مغذی حیاتی، همچون: آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، اسید فولیک و کلسیم هم هست.

بهترین غذای تقویت تمرکز کودک را می‌شناسی؟

علاوه بر این، کلم بروکلی منبع غنی از ویتامین‌های B است که هضم غذا را  آسان کرده و عملکرد سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد. بصورت روزانه به کودک در حال رشد خود، کلم بروکلی بدهید. بهتر است که این کلم را به صورت خام و یا بخار پز مصرف کنید تا خواص آن بیشتر جذب بدن شود. اگر کودک شما کلم بروکلی دوست ندارد، می‌توانید آن‌‍‌ها‌ را خرد یا پوره کرده و سپس داخل سوپ بریزید.

تغذیه کودک در حال رشد

4. ماست

همانطور که گفتیم، اگر کودک شما شیر دوست ندارد، می‌توانید دیگر لبنیات از جمله ماست را به عنوان تغذیه کودک در حال رشد خود درنظر بگیرید. مصرف ماست به دلیل کاهش چربی در بدن، موجب تناسب اندام  می‌شوند. باکتری‌‍‌ها‌ی غنی موجود در ماست، سیستم ایمنی بدن و فرآیند هضم غذا را تقویت کرده و بهبود می‌بخشند.

خوردن ماست به صورت روزانه، استخوان‌‍‌ها‌ی بدن و دندان‌ها قوی کرده و تقویت می‌کند. ماست حاوی کلسیم می‌باشد و برای رشد و نمو کودکان مناسب است و نیاز کلسیم بدن کودکان را تامین می‌کند.

5. سیب زمینی

سیب زمینی، یکی از مغذی‌ترین سبزیجات محسوب می‌شود. سیب زمینی، حاوی بتاکاروتن و سایر کاروتنوئیدهاست که برای بینایی ضروری و برای تغذیه کودک در حال رشد، وعده‌ای کامل به حساب می‌آید.

علاوه بر این، سیب زمینی منبع خوب و غنی از ویتامین‌های C،E و A، پتاسیم، کلسیم، آهن و فیبر می‌باشد.

بیشتر کودکان طعم سیب زمینی را دوست دارند. شما می‌توانید سیب زمینی را به غذاهای آب پز، کبابی یا به صورت جدا، آن را بپزید و سرو کنید. همچنین می‌توانید برش‌‍‌ها‌ی سیب زمینی را در روغن زیتون سرخ کرده و جایگزین چیپس‌‍‌ها‌ی ناسالم کنید.

6. جو دوسر

جو دوسر، یکی از بهترین غذاها برای صبحانه محسوب می‌شود. خوردن جو دوسر، باعث می‌شود که در طول روز احساس گرسنگی نکنید. جو دوسر را می‌توانید با شیر مخلوط کرده و میل کنید.

جو حاوی مواد مغذی مهمی ‌از جمله: ویتامین B و E، پتاسیم و روی است که به رشد و عملکرد مغز کودک شما کمک می‌کند. جو منبع غنی از فیبرهای محلول و نامحلول است و به کودکان کمک می‌کند تا در مدت زمان طولانی تری، احساس گرسنگی نکنند.

تحقیقات نشان داده است:« بچه‌‍‌ها‌یی که برای صبحانه جو دوسر می‌خورند بهتر تمرکز می‌کنند. و در مدرسه هوش بیشتری نسبت به کودکانی که این میان وعده را نمی‌خورند، دارند».

اگر کودکانتان جو را به صورت سفت دوست ندارند، می‌توانید جو دوسر را با آسیاب، پودر کنید و داخل شیر بریزید و بر روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا خوب مخلوط شود و حالت کش دار پیدا کند و با گردوی خرد شده آماده کنید.

بهترین غذای تقویت مغز کودک را می‌شناسی؟

7. پنیر

پنیر یک ماده غذایی مفید برای تغذیه کودک در حال رشد است که می‌توان به عنوان یک صبحانه عالی از آن استفاده کرد. پنیر حاوی مقدار مناسبی کلسیم، پروتئین، ویتامین B12 و فسفر است. پروتئین باعث ایجاد، حفظ و ترمیم بافت‌‍‌ها‌ی بدن می‌شود و نیاز غذایی کودک در حال رشد را تامین می‌کند.

همچنین، علاوه بر شیر، پنیر جایگزین مناسبی برای گوشت هم هست؛ زیرا منبع غنی از پروتئین و به راحتی قابل هضم است.

8. سیب

سیب یک میوه بسیار غنی و غذای مناسب برای رشد کودک است که باید آن را در رژیم غذایی روزانه کودک خود قرار دهید. سیب سرشار از فیبر و فاقد چربی‌‍‌ها‌ی مختلف، اسیدهای چرب اشباع شده یا کلسترول است .

پوست سیب دارای خواص بسیار زیادی است؛ به شرطی که لک زده و زبر نباشد. به دنبال تنوع ارگانیک باشید، سیب‌‍‌ها‌ را موقع خوردن خوب بشویید، و با سیب میان وعده‌‍‌ها‌ی سریع و گوناگونی را برای فرزندتان آماده کنید.

تغذیه کودک در حال رشد

9. ماهی

ماهی کم چرب و سرشار از پروتئین، ویتامین‌‍‌ها‌ی گروه B و مواد معدنی با ارزش می‌باشد. بچه‌‍‌ها‌ ماهی را به دلیل بافت نرمی‌که دارد، به راحتی هضم می‌کنند.

ماهی به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل، حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که رشد مغز را تقویت می‌کند، بینایی را بهبود می‌بخشد، از افسردگی جلوگیری کرده و قلب را سالم نگه می‌دارد. از ماهی به عنوان یک تغذیه عالی و کامل برای کودک در حال رشد یاد می‌شود.

کودکان در حال رشد باید حداقل هر دوهفته یک وعده، ماهی بخورند. ماهی‌‍‌ها‌یی مانند: ماهی سالمون، قزل آلا و ماهی تن برای بچه‌‍‌ها‌ بهترین انتخاب هستند. می‌توانید ماهی را در ساندویچ‌‍‌ها‌ی مختلف، سالاد‌‍‌ها‌، انواع سوپ‌‍‌ها‌، کوکوها و همچنین به صورت کبابی یا پخته شده در فر، برای فرزند خود آماده کنید.

ماهی‌های دریا و آب‌های شور به دلیل داشتن تیغ و جیوه برای کودکان ممکن است مضر باشند. اما ماهی‌های پرورشی اینگونه نیستند و بهتر است برای تغذیه کودک در حال رشد، از ماهی‌های پرورشی استفاده کنید. اگر شکل ظاهری ماهی برای کودک خوشایند نیست، آن را بعد از طبخ به او نشان دهید.

10. لوبیا

لوبیا بسیار مغذی و فوق العاده مفید و غذای مناسب برای رشد کودک است. گذشته از آنتی اکسیدان‌‍‌ها‌ی فراوان، لوبیا حاوی مقادیر مناسبی: پروتئین، کلسیم، فیبر، آهن و ویتامین B می‌باشد. لوبیا کم چرب است و کالری و سدیم کمی ‌دارد. خوردن لوبیا به طور مرتب باعث می‌شود، کودکان انرژی زیادی داشته باشند. خلق و خوی شان را بهبود بخشیده و سلامت قلب آن‌ها را حفظ کرده و به آن‌‍‌ها‌ در حفظ وزن سالم بدن کمک می‌کند.

انواع گونه‌‍‌ها‌ی مختلف لوبیا برای کودکان توصیه می‌شود. همچنین مصرف مواد غذایی مشابه آن، مانند: سویا، نخود فرنگی خشک و عدس هم برای کودکان مناسب هستند.

قبل از پخت لوبیا برای غذای کودک، لازم است که آن‌‍‌ها‌ را یک شب در آب خیس کنید. به کودکتان سالاد یا سوپ لوبیا بدهید. همچنین می‌توانید بصورت کنسروی، خوراک لوبیا درست کنید. اما توصیه پزشکان متخصص تغذیه این است که از دادن کنسروهای صنعتی به کودکان تا حد امکان جلوگیری کنید.

کلام پایانی

کودکان در طول روز باید 3 وعده غذای سالم بخورند تا روند رشد خود را به صورت درست و اصولی طی کنند. در این میان میان‌وعده‌ها و میوه‌ها هم هستند تا اگر کودک در طول روز گرسنه شد، بتواند با مصرف آن‌ها شکم خود را سیر کند. غذای مناسب برای رشد کودک بسیار مهم است و باید سعی کنید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید.

حتی اگر امکان پخت غذا ندارید، بهتر است از جای مطمئن و غذای سالم سفارش دهید. مصرف فست فود و خوراکی‌های مضر اگر حداکثر دو تا سه بار در ماه باشند، ایرادی ندارند. اما مصرف بیش از حد آن‌ها همانطور که گفته شد می‌تواند روند رشد را با مشکل مواجه کند.

در این مقاله سعی کردیم تا غذای مناسب برای رشد کودک را مورد بررسی قرار دهیم و دلایل اهمیت آن و همچنین غذاها و خوراکی‌هایی مفید را به شما معرفی کنیم. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد و خوشحال می‌شویم اگر نظرات و تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها