فهرست
غذای مفید برای تقویت تمرکز کودکان
10 غذای تقویت تمرکز کودک
۱۴۰۱/۰۹/۲۴
سید حسین نیرینی
0 نظرات

10 غذای تقویت تمرکز کودک

برای اینکه مغز کودکان بهترین عملکرد را از خود نشان دهد، باید به خوبی تغذیه شود. غذای سالم و مقوی برای کودکان به مراتب مهم‌تر از بزرگسالان است. سلامت تغذیه نه تنها به بهبود عملکرد مغز، بلکه به رشد مهارت‌های کودک هم کمک می‌کند. عدم تمرکز ناشی از عوامل مختلفی است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها تغذیه‌ی مقوی است. اگر کودک شما زود خسته می‌شود یا در تمرکز و توجه مشکل دارد، بیشترین تاثیر را در ایجاد این مشکلات، استرس و کمبود انرژی خواهد گذاشت.

در این مقاله قرار است نورولند به شما چند غذای تقویت تمرکز کودک را معرفی کند که تمامی موارد بالا را برطرف می‌کنند و با بهبود تغذیه کودکتغذیه کودک به بهبود تمرکز و توجه فرزند شما منجر می‌شوند.

مواد غذایی مفید در تقویت تمرکز کودک

  1. موز

به صورت کلی میوه‌ها برای کودکان بسیار مفید هستند. به دلیل اینکه نرم هستند و فرآیند خاصی برای خوردن نیاز ندارند، کالری کمی دارند و سرشار از فیبر و آب هستند. همه‌ی میوه‌ها خوب و مفیدند، اما یکی از آن‌ها منبع کامل‌تر و بهتری برای رساندن انرژی به مغز است و آن هم موز است.

موز میزان زیادی پتاسیم و منگنز در خود جای داده است که هردوی آن‌ها برای رژیم غذایی سالم بسیار لازم‌اند. همچنین تحقیقات نشان داده است که موز دارای ویتامین B6 است که سروتونین را در کودکان تحریک می‌کند و سروتونین هورمون مهمی برای ایجاد تمرکز است.

  1. کره بادام زمینی

همه‌ی مغزها برای بدن انسان مفید هستند. اما با این حال بادام زمینی و به طور خاص کره‌ی بادام زمینی که منبع ویتامین E است نسبت به بقیه‌ی آن‌ها فواید بیشتری برای تقویت تمرکز در کودکان دارد. علاوه بر این بادام زمینی آنتی اکسیدان بسیار مناسبی است و به افزایش تمرکز کمک زیادی خواهد کرد. تیامین نیز ماده‌ی دیگری است در بادام زمینی به وفور یافت می‌شود و ایجاد تمرکز را راحت‌تر می‌کند.

  1. ماست

بسیاری از کودکان ماست را دوست دارند و این خبر بسیار خوبی است، زیرا ماست یکی از موثرترین مواد غذایی در افزایش تمرکز کودکان است. و طبق مطالعات صورت گرفته در این زمینه، اگر ماست را در بیشتر وعده‌های غذایی کودک خود جای دهید می‌توانید شاهد افزایش تمرکز در او باشید.

  1. تخم مرغ

کمتر کسی است که از فواید تخم مرغ خبر نداشته باشد. تخم مرغ دارای 9 آمینو اسید است که به بهبود عملکرد متابولیسم در بدن ما کمک می‌کند و شامل مقدار زیادی مواد مغذی است. تخم مرغ که به منبع پروتئین مشهور است، برای رشد و پیشرفت مهارت‌های کودکان و به خصوص بهبود حافظه و تمرکز بسیار حائز اهمیت است. پس استفاده از آن به شکل‌های مختلف را دست کم نگیرید.

  1. جو دوسر

جو دوسر یکی از آن غذاهایی است که نباید در هیچ سنی از رژیم غذایی فرد، کم شود. استفاده از آن نه تنها به ما کمک می‌کند احساس رضایت کنیم، بلکه منبع عالی انرژی نیز هست. جو دوسر فیبر خالص است و سطوح بالایی از پتاسیم و روی را دارد.

علاوه بر همه چیزهای دیگر، جو دوسر ویتامین E و ویتامین‌های B زیادی نیز در بر دارد که هر دوی آن‌ها تمرکز را در کودکان تحریک می‌کنند. آن‌ها مواد مغذی ضروری برای مغز هستند و برای فعالیت‌های شناختی ضروری هستند.

  1. شکلات

تقریبا هیچ کودکی نمی‌تواند در برابر شکلات مقاومت کند. این عالی است، چون شکلات نه تنها خوش‌مزه است، بلکه به عنوان محرک برای افزایش انرژی و عملکرد مغز نیز فوق‌العادست.

تحقیقات دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داد که روزی یک فنجان شکلات داغ جریان خون در مغز را بهبود می‌بخشد. این به نوبه خود حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد. اگرچه شکلات تلخ بهتر است، اما خوردن شکلات شیرین هم ضرری ندارد.

  1. گوشت اردک

در حالی که تریپتوفان از ملاتونین (انتقال‌دهنده عصبی که در چرخه‌های خواب دست دارد) ساخته شده است. ابتدا برای ایجاد سروتونین استفاده می‌شود. تعادل مناسب سروتونین و دوپامین برای کارکرد و رفتار شناختی مناسب مورد نیاز است. همه طیور خوراکی مثل بوقلمون، غاز و غیره تقریبا شامل مقدار زیادی تریپتوفان هستند. اگر گوشت نمی‌خورید؟  کنجد و دانه کتان، spirulina، فندق، پسته و بادام همه منابع بسیار بزرگی از تریپتوفان هستند.

  1. اسفناج

اسفناج یکی از بهترین منابع گیاهی آهن است و آهن به دوپامین کمک می‌کند، که در بالا گفتیم برای انگیزه و توجه مهم است. هم چنین اسفناج دارای ویتامین B۶ و منیزیم است تا بیش‌فعالی و پرخاشگری را کاهش و توجه را افزایش دهد. اسفناج را در غذاهای مختلفی می‌توانید استفاده کنید و اگر کودک شما آن را دوست داشته باشد، به صورت خام هم فوق‌العاده مغذی خواهد بود.

  1. تخمه کدو

کودکان نسبت به قفسه‌های سوپرمارکتی که در آن‌ها بادام و گردو وجود دارد، علاقه کمتری دارند. اما تخمه کدو می‌تواند مورد توجه آن‌ها قرار بگیرد. تخمه‌ی کدو، پروتئین، روی، آهن و منیزیم بیشتری را به غذاهایی که قبلا پوشش دادیم، اضافه می‌کنند. علاوه بر این آن‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. پس در مصرف آن باید دقت کنید. درست است که به تقویت تمرکز در کودکان کمک می‌کند، اما مصرف بیش‌از حد آن هم برای سلامتی مضر است و می‌تواند منجر به اضافه وزن شود.

  1. ترکیب فلفل قرمز و روغن گیاهی

بله، این‎‌ها در حقیقت دو ماده غذایی هستند، اما ترکیب آن‌ها در کنار برای تغذیه مفید برای تمرکز هم بسیار عالی خواهد شد. تحقیقات نشان می‌دهد که ترکیب روغن گیاهی با ویتامین C (که در آن فلفل قرمز وارد می‌شود) می‌تواند منجر به پرخاشگری شود. اما شما می‌توانید با کیوی، لیمو، گریپ‌فروت، بروکلی، پرتقال و غیره این ترکیب را میل کنید تا از اثرات منفی آن در امان باشید.

برای اینکه تمام این قدرت ماده مغذی را در همان ابتدا دریافت کنید، به همراه آن تخم‌مرغ بخورید. کودکان از تندی و طعم آن لذت خواهند برد و بزرگسالان از ترکیبات سالم و طعم خوش‌مزه آن‌ها به وجد خواهند آمد. همچنین ترکیب تخم مرغ با این مواد می‌تواند یک وعده غذایی عالی برای تقویت تمرکز کودکان باشد.

کلام آخر

تقویت تمرکز امر بسیار مهمی در کودکان است و علاوه بر انجام فعالیت‌ها و بازی‌های مرتبط با آن باید کودک خود را به تغذیه‌ی سالم هم عادت دهید. تغذیه‌ی سالم نه تنها باعث تقویت تمرکز در آن‌ها می‌شود، بلکه به سلامت جسمی و تندرستی آن‌ها نیز کمک بسیار زیادی خواهد کرد. این عادت در بزرگسالی و حتی پیری هم می‌تواند در زندگی آن‌ها موثر واقع شود. در این مقاله به معرفی 10 غذای تقویت تمرکز کودک پرداختیم که هر کدام از آن‌ها به تنهایی در موارد دیگری هم اثرگذار است. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در دیگر زمینه‌های تربیتی مرتبط با کودک والد آگاه‌تری باشید حتما به اینستاگرام نورولند هم مراجعه کنید.

به عنوان جمله‌ی پایانی می‌خواهیم بازی موبایلی‌ نورولند را به شما معرفی کنیم که برای تقویت مغز و توانایی‌های شناختی کودکان بسیار مفید است. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و خوشحال می‌شویم اگر نظرات و تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها