فهرست
تمرکز کودک
درمان اختلال تمرکز کودک با 5 بازی موثر!
۱۴۰۱/۰۹/۰۸
لیلا افشار
0 نظرات

اختلال تمرکز کودک ADHD یا CDD؟

ما در مقالات قبلی یعنی بیش فعالی، نورولند در مورد اختلال ADHD صحبت کردیم. شیوع فزاینده‌ی اختلال کم توجهی و بیش فعالی (ADHD) در کودک در سال‌های اخیر بطور مداوم در حال افزایش است. طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، از سال 2011 حدود 6/4 میلیون کودک مبتلا به این اختلال در کودکان تشخیص داده شده‌اند. در حالی که شیوع بیش از حد ADHD باعث افزایش آگاهی عمومی در مورد مسائل تمرکز در کودک می‌شود، این احتمال همچنان وجود دارد که والدین نوع دیگری از اختلال در کودک خود را به ADHD نسبت دهند.

ADHD در مقابل CDD

ADHD سه نوع کلی دارد. بی توجهی و پریشانی، تکانشگری و پرتحرکی، و نوع سوم هم ترکیبی.

از نظر علائم، به نظر می‌رسد CDD بسیار شبیه به ADHD از نوع بی توجهی است. با این حال این احتمال وجود دارد که مشاهده‌ی این علائم به دلیل یک اختلال جداگانه یا نوع دیگری از ADHD باشد. محققان هنوز در این مورد به توافق نرسیده‌اند. لذا به دلیل شباهت و تداخل زیادی که بین علائم این اختلالات وجود، دارد قبل از نتیجه گیری قطعی، نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

علائم اختلال تمرکز کودک

علائم CDD به راحتی با علائم بیش‌فعالی از نوع بی توجهی اشتباه گرفته می‌شود. این موارد از علائم بالقوه CDD در کودک است:

  • این کودکان ممکن است برای انجام و اتمام وظایف خود به زمان اضافی نیاز داشته باشند.
  • به راحتی گیج می‌شوند یا به نظر می رسد بیشتر اوقات رویاپردازی می‌کنند.
  • گاهی به نظر می‌رسد انرژی کافی برای انجام امور خود را ندارند.
  • اغلب این کودکان تمایل به بی‌حالی دارند.
  • به آرامی حرکت می‌کنند و در هوشیاری خود مشکل دارند.
  • گاهی بیش از حد خیره می‌شوند و به نظر می‌رسد فکرشان جای دیگری است.
  • اغلب از اجتماع کناره‎‌گیری می‌کنند.
  • اطلاعات را به کندی پردازش می‌کنند.

راه حل های بدون دارو برای بهبود اختلال تمرکز کودک

یک مغز که به درستی کار می‌کند با سرعت بسیار زیاد بین هر دو نیمکره و همچنین بین بخش‌های مختلف هر نیمکره‌ی خود ارتباط برقرار می‌کند. به این ارتباطات مانند دونده‌های یک مسابقه دوی امدادی فکر کنید. آن‌ها به سرعت مسیر مربوط به خود را می‌دوند تا خود را به نفر بعدی برسانند و برای ادامه‌ی مسیر اطلاعات را به او منتقل کنند.
در مغزی با عملکرد صحیح و قوی؛ این عمل میلیون‌ها بار در دقیقه تکرار می‌شود. اما در یک مغز که عملکرد ضعیفی دارد، این دونده‌ها اغلب از هماهنگی خوبی برخوردار نیستند. مدام  ارتباط بین یکدیگر را از دست می‌دهند یا فقط اطلاعات جزئی را به سمت هم منتقل می‌کنند. این ارتباط نادرست، عملکرد جدا شده نامیده می‌شود و ریشه‌ی انواع مشکلات یادگیری، رفتاری و اجتماعی است. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی در کودکتان؛ و داشتن تمرکز قوی در او می‌توانید از ابتدای سنین کودکی بازی‌های مختلفی را جهت تقویت و درمان اختلال تمرکز کودک انجام دهید.


 بازی درمانی بیش فعالی موثر است یا خیر!؟


بهبود اختلال تمرکز در کودکان با بازیبازی‌ و سرگرمی‌های مختلفی وجود دارد که اغلب آن‌ها سبب تقویت توجه و تمرکز می‌شوند. در این بخش به تعدادی از این بازی‌ها اشاره می‌کنیم:


1. بازی تعادل رو حفظ کن!

این یک بازی بسیار جذاب و سرگرم کننده است که دو نفره انجام می‌گیرد. تعدادی لیوان را در فواصل مکانی مختلف قرار دهید. در دو طرفِ لیوان‌ها بنشینید. دو میله بردارید و هر نفر یک سمتِ میله را نگه دارید. هر بار یک توپ کوچک پلاستیکی را روی میله‌ها قرار دهید و با حرکت دادن آرام و با تمرکز میله‌ها توپ را به هدف مورد نظر (که هربار یکی از لیوان‎ها است) برسانید.

2. بازی چکش رو بزن!

یک شانه‌‌ی تخم مرغ را برداشته و تعدادی نی یا خلال دندان را در آن فرو دهید. یک چکش کوچک به کودک داده و مطابق ویدئوی زیر، از او بخواهید هر نی (یا خلال دندان) را مثل میخ بکوبد. این کار در عین سادگی به تمرکز بالایی نیاز دارد.

3. بازی ماهی‌ها رو صید کن!

تعدادی ماهی کوچک روی کاغذ بکشید و آن‌ها را ببرید. ماهی‌ها را روی یک سطح صاف قرار داده و از کودک بخواهید به کمک یک نی ماهی‌ها را مطابق ویدئوی زیر، داخل سطل قرار دهد. کودک باید برای نگه داشتن ماهی‌ها بر روی نی و حمل آن‌ها تا محل هدف، تمرکز بالایی داشته باشد.

4. بازی بنداز تو هدف!

یک کاغذ را به شکل باد بزن تا کنید. مطابق ویدئوی زیر از یک سمت آن را به یک سطح صاف بچسبانید. تکه کاغذهایی را به شکل استوانه، حلقه و… درآورده و از کودک بخواهید با تمرکز زیاد، و با قرار دادن آن‌ها بر روی سکوی پرش، به محلی که به عنوان هدف در نظر گرفته‌اید پرتاب کند.

5. بازی‌های ایستگاهی!

بازی جذاب دیگری که برای افزایش تمرکز کودک می‌توان انجام داد بازی‌های ایستگاهی هستند. در این بازی‌‎ها چند بازی را در غالب مراحل پشت سر هم تعبیه کرده و از کودک می‌خواهیم با تمرکز بالا تمامی ان‌ها را به درستی انجام دهد. در ویدئوی زیر نمونه‌ای از این بازی را نمایش می‌دهیم.

همچنین بازیهای موبایلی برای تقویت توجه و تمرکز کودک وجود دارد که استفاده به جا از آنها بسیار مفید خواهد بود.

منابع: وبسایت brainbalancecenters ، اینستاگرام نورولند و آپارات NeuroLandGame

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها