فهرست
مثبت اندیشی در کودکان
8 راهکار ساده برای آموزش مثبت اندیشی در کودک
۱۴۰۱/۰۸/۲۲
سید حسین نیرینی
1 نظرات

8 راهکار ساده برای آموزش مثبت اندیشی در کودک

ما به عنوان والدین می‌خواهیم که فرزندانمان در تمام زمینه‌های زندگی برتری داشته باشند. برای موفقیت در زندگی، فرد باید نگرش مثبتی داشته باشد. اگر کودک اعتماد به نفس داشته باشد و به طور مثبت فکر کند، می‌تواند به هر چیزی که می‌خواهد برسد. اگر مثبت اندیشی در کودک را تقویت کنیم، در زمان بزرگسالی می‌توانند این مسیر را بهتر ادامه دهند.

روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید برای تشویق مثبت بودن رفتار کودک و توان او در این مهارت نرم انجام دهید. این مقاله از وبلاگ نورولند را بخوانید تا متوجه شوید که چگونه می‌توانید به کودکان خود کمک کنید تا به اصطلاح “بچه مثبت” باشند! البته منظور ما از بچه مثبت بودن، ترسو و بی دست و پا بودن نیست! بلکه مثبت اندیشی در کودک است!

این مطلب از مقاله‌ای با این موضوع از وبسایت‌های parenting و biglifejournal ترجمه شده است.

چرا آموزش مثبت اندیشی به کودک مهم است؟

داشتن نگرش مثبت در زندگی می‌تواند به کودکان در غلبه بر هر گونه مشکل در زندگی کمک کند. اگر کودک به طور مثبت فکر کند، او قادر خواهد بود تا مشکلات را به سرعت حل کند و یاد بگیرد که جنبه‌های مختلف زندگی را با نکات مثبت‌ها یا همان چیزهای خوب بررسی کند.

منفی نگری در کودکان

یک شکست کوچک می‌تواند بر کودکان تاثیر منفی بگذارد، اما باید درک کنند که این کار پایان همه چیز نیست. اگر آن‌ها در شرایط دشوار مثبت بمانند، قادر خواهند بود به سرعت از آن خارج شوند. مثبت اندیشی در کودک می‌تواند آن‌ها را انعطاف‌پذیر کند. شما نباید کودکان خود را مجبور کنید که افکار منفی یا احساسات منفی را کنار بگذارند، اما به آن‌ها در مقابله با این احساسات و حرکت به آن‌ها کمک کنید.

چه چیزی باعث ایجاد یک نگرش منفی می‌شود؟

اگر دیدید که کودک رفتار منفی نشان می‌دهد، احتمال این وجود دارد که او این کار را به خاطر مسائل زیر انجام دهد:

  • ممکن است شما محدودیت‌های زیادی را بر کودک خود تحمیل کرده‌اید.
  • ممکن است شما به عنوان یک والد منفی‌ها را بیش از حد منفی بیان کنید.
  • ممکن است بیش از حد مراقب باشید.
  • ممکن است کودک شما از مسائل روانی رنج می‌برد.
  • ممکن است یک محیط آشفته در خانه وجود داشته باشد.
  • ممکن است کودک بیش از حد مورد انتقاد قرار گرفته باشد.

تمامی این موارد احتمال دارد که در زندگی هر خانواده‌ای وجود داشته باشد و والدین فکر کنند که راه درستی را پیش گرفتند. اما اینگونه نیست. وجود این رفتارها و تقویت منفی‌نگری باعث می‌شود که کودک در بزرگسالی هم به مشکل بخورد و به محض مواجهه با مسائل، جوانب منفی را درنظر بگیرد و شکست بخورد. مثبت اندیشی در کودک بسیار مهم است. دلیل آن هم آماده کردن ذهن آن‌هاست.

نکات مربوط به تفکر مثبت در کودکان

اما سوال اصلی اینجاست که آیا تنها، کنار گذاشتن منفی‌نگری و مواردی که باعث تقویت این نگرش می‌شوند، کافیست؟ پاسخ این سوال قطعا منفی است. علاوه بر کنار گذاشتن منفی‌نگری، باید مثبت اندیشی در کودک را هم تقویت کرد. در زیر برخی روش‌ها آورده شده‌است که می‌توانید سعی کنید نگرش مثبتی نسبت به کودکان داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در همه‌ی زمینه‌ها والد آگاهی باشید به اینستاگرام نورولند سری بزنید و از راهکاری مفید آن کمک بگیرید.

1. بگذارید آن‌ها بدانند که بیان احساسات خوب است.

به کودکتان اجازه بیان احساسات بدهید

یکی از مهم‌ترین راه‌های کمک به کودکان برای در آغوش گرفتن مثبت‌ها در زندگی، این است که به آن‌ها اجازه دهید احساسات خود را درک کنند. غم، شادی، ترس، اضطراب، هیجان و یا هر احساس دیگری که داشتند، به آن‌ها بگویید که این حالت طبیعی است و آدم‌ها احتمال دارد گاهی شاد یا غمگین باشد.

وقتی آن‌ها یاد می‌گیرند که این احساسات را بپذیرند، هیچ جایی برای منفی نگری وجود نخواهد داشت. اگر کودک ناراحت و یا عصبانی است، از او درباره مشکلی که پیش آمده، سوال کنید. زمانی که به شما اجازه می‌دهد مشکل و احساسات او را بشناسید، او را وادار کنید که درک کند که این احساسات منفی دور خواهند شد. به او بگویید که به جای نگرانی در مورد این مشکل، باید به دنبال راه‌حل بگردد. به این ترتیب او درک خواهد کرد که هر مشکل یک راه‌حل دارد. بدین ترتیب کودک شما به زودی یاد خواهد گرفت که به طور مثبت به همه چیز نگاه کند.

2. برای فرزندتان الگوی مثبتی باشید.

الگوی خوبی برای کودکتان باشید

بچه‌ها از پدر و مادرشان خیلی چیزها یاد می‌گیرند. اگر در زندگی مثبت بمانید، کودکان شما همان نگرش را خواهند داشت. ممکن است ندانید، اما کودکان شما هر اقدام و احساسات شما را مشاهده می‌کنند. به آرامی و به تدریج به دنبال هر چیزی که فکر می‌کنید و یا باور دارید شروع می‌کنند. نشان دهید که مثبت باقی ماندن در مواجهه با بدبختی و هر چیزی که در ادامه زندگی رخ می‌دهد، می‌تواند خوب باشد. این کار به آن‌ها کمک خواهد کرد تا نگرش مثبتی داشته باشند.

3. کودک خود را تشویق کنید و به او انگیزه بدهید.

اگر کودکان شما افسرده یا بی‌انگیزه هستند، آن‌ها را تشویق کنید تا به چیزهای مثبت در زندگی نگاه کنند. وقتی در چیزی موفق می‌شوند آن‌ها را قبول کنید و اگر اشتباه می‌کنند آن‌ها را سرزنش نکنید. اگر رفتار نادرست و خطایی از او سر زد، او را سرزنش نکنید. مودبانه به او توضیح دهید که این نوع رفتار قابل‌قبول نیست.

به او یاد دهید چگونه اشتباه خود را تصحیح کند. زمانی که برای کودکان توضیح می‌دهید که چگونه اشتباهات خود را تصحیح کنند، نگرش مثبت‌ را در او ایجاد می‌کنید. مثبت اندیشی در کودک اتفاق نمی‌افتد، مگر زمانی که با آن‌ها درست رفتار کنید و مسائل و مشکلات را به ساده‌ترین شکل ممکن حل کنید.

4. سعی کنید کودکتان با افراد مثبت‌اندیش در ارتباط باشد.

دوست یابی

افرادی که ما با آن‌ها دوست هستیم، تا حد زیادی بر ما تاثیر می‌گذارند و اگر توسط افراد مثبت احاطه شویم، بر نحوه ادراک ما نیز تاثیر می‌گذارد. در عین حال برای یک کودک نیز صادق است؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که کودکتان در جمع افراد شاد و مثبت قرار دارد و تا حد امکان با خانواده‌هایی رفت و آمد کنید که مثل شما دغدغه‌ی مثبت اندیشی در کودک خود را دارند تا فرزندانتان با هم در یک مسیر قرار بگیرند.

5. مثبت اندیشی کودک را از طریق داستان‌ها و بازی‌ها تشویق کنید.

رویاپردای را در کودکان تقویت کنید

نگرش مثبت در کودک می‌تواند با نقل داستان‌های مثبت و رویاپردازی ایجاد شود. همچنین می‌توانید با کودکان خود در فعالیت‌های مثبت مشارکت کنید و برای انجام آن‌ها بازی طراحی کنید. به این ترتیب کودک شما درس‌های ارزشمندی را به روش جالبی یاد خواهد گرفت و مثبت اندیشی در کودک شما افزایش خواهد یافت.

6. به آن‌ها آزادی دهید.

مهم است که نظم را در کودکان تمرین کنید، اما در عین حال، به آن‌ها باید آزادی نیز داده شود. گاهی اوقات خوب است که اجازه دهید کودکان کارهایی را که می‌خواهند انجام دهند. بگذارید آن‌ها رویا و آرزوهای خود را دنبال کنند. چهارچوب داشته باشید، اما به او اجازه دهید که کارهایی که دوست دارد را تا حد امکان انجام دهد.

آزادی داشتن به معنای این نیست که تمام کارهایی که کودک می‌خواهد، انجام شود. بلکه به این معناست که با تمامی آرزوها و ایده‌های او مخالفت نکنید و او را کمی رها بگذارید.

7. کودکان را به صحبت در مورد اتفاقات مثبت تشویق کنید.

خوب است با کودک خود از روزی که گذشت و اتفاقات آن صحبت کنید. با این حال، دقت کنید که روی رویدادهای مثبت تاکید بیشتری داشته باشید و استرس روی احساسات منفی را به آن‌ها ندهید. به آن‌ها نشان دهید که رویدادهای مثبت قدرت مغلوب کردن رویدادهای منفی را دارند. تشویق آن‌ها به تمرکز بر روی اتفاقات مثبت و تاکید بر اهمیت آن‌ها به کودکان کمک خواهد کرد تا درک کنند که نگرش مثبت نسبت به حوادث روزمره، به طور کلی، می‌تواند یک روز بدون استرس به آن‌ها بدهد. در نهایت، آن‌ها بیشتر به سمت یک نگرش مثبت در زندگی تکیه خواهند کرد.

8. اخلاق و ارزش‌های خود را به آن‌ها آموزش دهید.

کودکی که می‌داند چه چیزی درست و غلط است، در زندگی نسبت به کودکانی که این کار را نمی‌کنند مثبت اندیش‌تر خواهد بود. این موضوع می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که شما اخلاق و ارزش‌های خود را از ابتدا به فرزند خود آموزش داده باشید. زمانی که فرزندان شما ارزش‌های درست را می‌دانند، متوجه می‌شوند که چه زمانی در سمت درست هستند. اگر آن‌ها به اخلاقیات پایبند باشند و کار درست را انجام دهند، هیچ احساس گناه، تردید، یا تاسف در مورد کارهای نادرست نخواهند داشت.

به یاد داشته باشید که در غیاب ترس، احساس گناه و تردید، کودکان راحت‌تر می‌توانند نگرش مثبتی داشته باشند.

کلام آخر

مثبت اندیشی در کودک یکی از مسائل مهمی است که در زمان بزرگسالی به آن‌ها کمک زیادی خواهد کرد. با تقویت احساسات مثبت به آن‌ها کمک کنید تا در آینده با مسائل بهتر مواجه شوند و راحت‌تر آن‌ها را حل کنند.

امیدواریم که با استفاده از این مطلب، کودک خود را مثبت اندیش پرورش دهید و به او کمک کنید تا آینده‌ی بهتری را برای خود رقم بزند. اگر روش دیگری برای تقویت مثبت اندیشی در کودک می‌شناسید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها