فهرست
هماهنگی چشم و دست
11 بازی هماهنگی چشم و دست کودکان
۱۴۰۲/۰۲/۱۰
نگین حافظی
2 نظرات

11 بازی هماهنگی چشم و دست: راهکارهای تقویت هماهنگی چشم و دست در کودکان

عبارت ” هماهنگی چشم و دست ” توانایی سیستم دیداری بدن شما را برای پردازش اطلاعات دریافت‌شده از طریق چشم‌ها و استفاده از آن برای هدایت حرکات دست‌ها و دیگر بخش‌های بدن را توصیف می‌کند. تنیس، گلف، بیس بال و بسکتبال ازجمله‌ی کارهایی هستند که مستقیما به این مهارت نیاز دارند اما هماهنگی کافی بین مغز، چشم‌ها و اعضای بدن برای کارهای ساده روزمره هم لازم است. هماهنگی چشم و دست، یک مهارت حرکتی اساسی در کودکان است که برای انجام بسیاری از فعالیت های روزمره لازم است. در این مقاله، به معرفی 11 بازی هماهنگی چشم و دست کودک و راهکارهای تقویت ارتباط بین دست و چشم پرداخته‌ایم. پس تا انتهای این مطلب با نورولند همراه باشید تا بیشتر با این مهارت کودک آشنا شوید.

چگونه هماهنگی چشم و دست کودک را تقویت کنیم؟

تمرین‌هایی مانند نقاشی، نوشتن، راه رفتن حین حمل اشیا و بازی‌ های هماهنگی چشم و دست می‌توانند به تقویت و بهبود هماهنگی چشم و دست کودک کمک کنند. همچنین، ایجاد فضای آرام و مناسب برای انجام فعالیت های این مهارت، نظارت و هدایت کودکان در انجام فعالیت‌ها و تشویق آن‌ها به تمرین‌های مرتبط، نیز می‌توانند به بهبود و تقویت هماهنگی چشم و دست کودکان کمک کنند. در نهایت، بازی های هماهنگی چشم و دست برای کودکان می تواند یک راهکار سرگرم کننده و موثر برای تقویت و بهبود این مهارت باشد. با انتخاب مناسب بازی‌ها و تمرین‌ها، می‌توانید به کودکان خود کمک کنید تا در این مهارت حرکتی مهم پیشرفت کنند.

هماهنگی چشم و دست، مانند دیگر مهارت‌های شناختی ما، می‌تواند آموزش‌ دیده و بهبود یابد. برنامه‌های آموزشی و بازی‌های شناختی در این زمینه مفید هستند. این بازی‌ها که به تقویت مهارت فوق کمک می‌کنند، ممکن است بازی‌های رایانه‌ای، موبایلی یا رومیزی شناختی باشند. در ادامه چند بازی تقویت مهارت چشم و دست در کودکان را خواهیم دید:

11 بازی هماهنگی چشم و دست برای کودکان

1- بازی نورولند: بازی نورولند به کودک کمک می‌کند تا محرک‌های بصری را ببیند و بعد با استفاده از دستانش روی آن‌ها عملی اجرا کند. (مثلا آن‌ها را کشیده یا رویشان کلیک کند)

2- پرتاب یک توپ به دیوار: در این بازی، کودکان با یک توپ کوچک بازی می‌کنند و سعی می‌کنند مرتبا آن را به سمت دیوار پرتاب کرده و پس بگیرندش و دوباره پرتابش کنند.

3- تمرین نقاشی: نقاشی کردن یا رنگ آمیزی به کودک کمک می‌کند تا آنچه می‌بیند را بکشد.

4- حل پازل: برای چسباندن قطعات پازل به هم، کودک باید از چشم و دستانش استفاده کند.

5- بازی با راکت و توپ: با استفاده از یک راکت تنیس و با قرار دادن یک توپ تنیس روی آن می‌توانید یک بازی خوب برای کودک بسازید. بازی اینطوری است که کودک باید توپ را روی راکت بالا پایین کند. بدون اینکه توپ بیافتد.

هماهنگی چشم و دست مهارت مفیدی است. 6- بازی با توپ و پا: یک کفش پای کودک بکنید و از او بخواهید تا جایی که می‌تواند با پا زیر توپ بزند یا به اصطلاح روپایی بزند.

7 تا 10- بازی با کاغذ و خودکار: سه بازی ویدیوی زیر با استفاده از کاغذ و خودکار به تقویت این مهارت در کودکان کمک می‌کند.

11- بازی با لگو: در این بازی، کودکان با  لگو بازی می‌کنند و براساس رنگ یا اندازه آن را می‌چینند.

هماهنگی چشم و دست کودکان چیست؟

هماهنگی چشم و دست به معنای توانایی هماهنگ کردن حرکات دست با حرکات چشم در یک فعالیت است. این مهارت حرکتی بسیار مهم برای انجام فعالیت های روزمره مانند نوشتن، نقاشی کردن، بازی کردن و… لازم است.

این مهارت در واقع توانایی انجام فعالیت‌هایی است که به استفاده همزمان از دست و چشم ما نیاز دارد، مانند فعالیتی که از اطلاعاتی که چشم ما دریافت می‌کند (ادراک سه‌بعدی بصری) برای هدایت دستان ما برای انجام یک حرکت استفاده می‌کند. ما از چشم‌های خود برای جلب توجه مستقیم به یک محرک استفاده می‌کنیم و به مغز کمک می‌کنیم درک کند که بدن در کجای فضا قرار دارد (خود ادراکی) و از دست‌های خود برای انجام همزمان یک کار مشخص بر اساس اطلاعات تصویری که چشم ما دریافت می‌کند استفاده می‌کنیم.

هماهنگی چشم و دست مهارت.

اغلب فعالیت‌هایی که در زندگی روزمره انجام می‌دهید از این توانایی استفاده می‌کنند. به همین دلیل مهم است که تقویت ارتباط بین چشم و دست تا حد امکان تقویت شود. به طور کلی، ما از اطلاعات بصری برای انجام فعالیت‌های حرکتی استفاده می‌کنیم، که انجام آن‌ها، از مهم‌ترین بخش‌های زندگی روزمره ماست. در نتیجه این مهارت از جمله مهارت‌های شناختی بسیار مهم است.

مزایای تقویت هماهنگی چشم و دست در کودکان

توانایی هماهنگ کردن چشم‌ها و دست‌ها، به کودکان کمک می کند تا بهتر و سریعتر نوشتن، نقاشی کردن، بازی کردن و انجام فعالیت های روزمره دیگر بپردازند. همچنین، این مهارت به بهبود تمرکز، تقویت حافظه و توانایی حل مسائل ریاضی و منطقی نیز کمک می‌کند. هماهنگ کردن چشم‌ها و دست‌ها، چالاکی کودک و سرعت انجام کار در او را افزایش می‌دهد.

نکته: پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در همه‌ی زمینه‌ها والد آگاهی باشید و با بازی‌های تقویتی رایگان کودکانه آشنا شوید حتما به اینستاگرام نورولند سری بزنید و از راهکاری مفید آن کمک بگیرید.

کاربردهای هماهنگی چشم و دست

  • وقتی که می‌نویسیم، از این مهارت استفاده می‌کنیم. در لحظه‌ای که نوشتن روی خطوط را شروع می‌کنید، چشم‌های شما اطلاعات بصری را به مغز ارسال می‌کنند تا به آن بگویند که در کجا دست قرار گیرد.‌ هرچقدر که مغز در پردازش و تبدیل اطلاعات بصری دریافت شده موفق‌تر باشد، دست‌خط شما خواناتر خواهد بود و نوشتن برای شما آسان تر خواهد بود.
  • زمانی که تایپ می‌کنید، برای زدن توالی صحیح کلیدها روی کیبورد، نیازمند تقویت ارتباط بین دست و چشم خواهید بود.
  • زمانی که رانندگی می‌کنید، به طور مداوم از این توانایی استفاده می‌کنید، چون شما باید از اطلاعات دیداری استفاده کنید تا دست‌هایتان را روی فرمان حرکت دهید، اتومبیل را در وسط جاده نگه دارید و از تصادف جلوگیری کنید.
  • قرار دادن کلید در قفل نیازمند همین مهارت است.
  • به علاوه تقریبا هر ورزشی؛ به ارتباط این دو عضو نیاز دارد.

پرسش و پاسخ

هماهنگی چشم و دست چیست؟

هماهنگی چشم و دست به معنای توانایی تقویت کردن ارتباط بین حرکات چشم با حرکات دست در یک فعالیت است. این مهارت حرکتی بسیار مهم برای انجام فعالیت‌های روزمره مانند نوشتن، نقاشی کردن، بازی کردن و… لازم است.

کلام آخر

هماهنگی دست و چشم یک توانایی ادراکی پیچیده است، چون ما را به استفاده‌ی همزمان از دو حس لامسه و بینایی مجبور می‌کند. در نتیجه این مهارت از جمله مهارت‌هایی است که باید از سنین کم در کودک تقویت شوند. در نهایت باید بدانید که هماهنگی این دو عضو به خصوص برای رشد طبیعی کودک و موفقیت تحصیلی مهم است، اما همه‌ی موضوع همین نیست! این مهارت، مهارت مهمی است که بزرگسالان در فعالیت‌های بی شمار روزانه نیازمند آن هستند. شما چه روشی را برای تقویت این مهارت در کودکان انتخاب می‌کنید؟ نظر خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: وبسایت cognifit

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • سارا جان گفت:

    یعنی چی که به دو چشم خود نگاه کند؟!؟