فهرست
سیستم ایمنی بدن کودک
تقویت سیستم ایمنی بدن کودک (با چند راهکار ساده و باورنکردنی)
۱۴۰۱/۰۹/۱۸
لیلا افشار
0 نظرات

تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

سیستم ایمنی بدن کودک به اندازه بزرگسالان قوی نیست. نوزادان با سیستم ایمنی نابالغ متولد می‌شوند. با رشد آن‌ها میزان ایمنی آن‌ها نیز افزایش می‌یابد و در اوایل سال‌های نوجوانی به بلوغ می‌رسد. حفظ سلامتی و در امان ماندن کودک از ابتلا به هر بیماری؛ برای والدین از اهمیت بالایی برخوردار است. هیچ چیز بیشتر از اینکه کودک کوچک ما مبتلا به سرماخوردگی و سایر بیماری‌های عفونی شود؛ والدین را آزار نمی‌دهد. با شروع دوران مهد و مدرسه، این موارد شایع‌تر می‌شوند و اجتناب از آن‌ها به نظر غیرممکن است. تقویت سیستم ایمنی بدن کودک در این مرحله کلیدی است. در این مقاله نورولند به چند روش ساده اشاره می‌کنیم که به کمک آن‌ها می‌توان از همان بدو تولد سیستم ایمنی بدن کودک را ایمن کرد.

راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن کودک

1. خواب و استراحت کافی

بیشتر کودکان بین 10 تا 14 ساعت خواب بی وقفه و آرام نیاز دارند. یک برنامه معمول برای زمان خواب کودک در نظر بگیرید. این برنامه می‌تواند شامل دوش آب گرم، ماساژ سبک یا قصه خواندن باشد. یک کودک با خواب و استراحت کافی؛ در برابر ابتلا به عفونت و ویروس‌ها بدن ایمن‌تری دارد.

2. طبیعت و استنشاق هوای تازه

تنفس کودک در هوای تازه

طبیعت بهترین درمان ماست. این یک روش رایگان است و برای تحریک سیستم ایمنی بدن بسیار عالی است. کودکان را به فضای باز ببرید. بگذارید آن‌جا بدوند، دوچرخه سواری کنند، بالا و پایین بپرند و اکتشاف کنند.

3. محیط سالم در خانه

فراهم بودن یک محیط سالم در خانه برای هر کودکی مفید است. سرگرم کردن کودک می‌تواند زمان پرتنش و پر مشغله‌ای در تربیت کودک باشد. اما سعی کنید استرس خود را به او منتقل نکنید. کودکان می‌توانند خیلی راحت دچار استرس شوند. به آن‌ها بیاموزید که چگونه آرام شوند و به یاد داشته باشند که وقت “من” برای کودک نیز مهم است.

4. برنامه‌ی خانوادگی منظم

کودکان به یک محیط پایدار نیاز دارند و ایجاد یک روال خانوادگی مناسب به امنیت عاطفی او کمک می‌کند. داشتن وعده‌های غذایی مناسب، حمام به موقع، خواندن داستان شب در ساعات مشخص و بازی با او می‌تواند بسیار مفید باشد.

5. کاهش مصرف قند

مطالعات نشان داده است که قند عملکرد ایمنی بدن را سرکوب می‌کند. هیچ ماده مغذی در قند وجود ندارد. همچنین از انجام صحیح وظیفه سلول‌های سفید خون جلوگیری می‌کند. بنابراین برنامه‌ی غذایی صحیحی داشته باشید و حواستان به میزان مصرف قند کودک باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه راهکاری مفید دیگری را هم در این مورد و هم زمینه‌های دیگر مرتبط با کودکتان یاد بگیرید، به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.

6. رعایت بهداشت و شست‌وشوی دست

شست و شوی دست

بهداشت مناسب میکروب‌ها و عفونت‌ها را از کودک دور می‌کند. بهداشت دست یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن پایبند بود. به کودک خود بیاموزید که چه وقت و چگونه دست‌های خود را بشوید. به او بگویید که این کار فقط مخصوص قبل از غذا و بعد از مراجعه به توالت نیست. شستن منظم دست‌ها به کاهش میکروب‌هایی که در مهد کودک یا کلاس در دست کودک جمع شده‌اند کمک می‌کند. اگر آب همیشه و به راحتی قابل دستیابی نیست، آن‌ها را به استفاده از ضد عفونی کننده‌های دست تشویق کنید.

7. پایبندی به برنامه ایمن سازی

اطمینان حاصل کنید که برنامه واکسیناسیون توصیه شده توسط متخصص اطفال بدون وقفه و در زمان درست انجام شده است. این برنامه برای همه‌ی کودکان، به ویژه کودکان مبتلا به آسم و سایر مشکلات مزمن بسیار حیاتی است.

8. مصرف غذای سالم

غذای سالم برای کودکان

با ارائه میوه‌ها و سبزیجات از هر رنگی، کودک خود را به خوردن رنگین کمانی از میوه و سبزیجات تشویق کنید. توت، فلفل دلمه‌ای و کلم بروکلی سرشار از آنتی اکسیدان هستند. پرتقال و مرکبات سرشار از ویتامین C و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن کودک می‌شوند و به عنوان سدی در برابر عفونت‌ها عمل می‌کنند. سبزیجاتی با برگ سبز تیره مانند اسفناج، غنی از آهن است و به تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی بادی کمک می‌کند. آجیل، دانه‌ها، غلات و حبوبات حاوی اسیدهای چرب امگا که برای بدن حیاتی هستند می‌باشند. تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین است و می‌تواند به اشکال مختلف در رژیم غذایی روزانه اضافه شود.

9. تقویت روده

سلامت روده برای یک سیستم گوارشی خوب، جایی که اکثر عفونت‌ها در آن ایجاد می‌شود، حیاتی است. غذای غنی از پروبیوتیک باعث تقویت دستگاه روده و کمک به رشد باکتری‌های خوب می‌شود. خوردن ماست یک روش عالی برای قرار دادن پروبیوتیک‌ها در رژیم غذایی روزانه خانواده است. برای نوزادان، ماست را می‌توان به پوره میوه اضافه کرد.

10. ورزش و فعالیت بدنی

ورزش در تناسب اندام نقش بسزایی دارد. یک ساعت فعالیت در پارک یا حتی زمین بازی سرپوشیده می‌تواند برای سلامتی کودک معجزه کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. ورزش‌های جمعی و گروهی در قالب یک خانواده راهی سرگرم کننده و عالی برای پیوند عاطفی و حفظ تناسب اندام است.

11. اجتناب از دود سیگار

سموم موجود در دود سیگار می‌توانند سلول‌های سالم را از بین ببرند. کودکان با سرعت بالاتری نسبت به بزرگسالان نفس می‌کشند، بنابراین اگر دود در محیط وجود داشته باشد می‌توانند استنشاق بیشتری نسبت به بزرگسالان داشته باشند. فضای بدون دود فواید زیادی برای همه دارد.

منابع: وبسایت avogel و indianexpress

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها