فهرست
فراموشی در کودک
علت فراموشی در کودکان چیست؟همه‌چیز درباره کم حافظه شدن کودک
۱۴۰۲/۰۱/۱۵
لیلا افشار
6 نظرات

علت فراموشی در کودکان چیست؟

می‌دانستید که کاهش حافظه کودکان امری ممکن و رایج است؟ اکثر مردم با از دست رفتن حافظه در سنین بالا درگیر هستند، اما جالب است بدانید که بسته به علت فراموشی در کودکان نیز ممکن است به اشکال مختلفی بروز پیدا کند.

به دلیل اهمیت این مساله، مطالبی را در وبلاگ نورولند در نظر گرفتیم تا بدانید چه عواملی باعث کم حافظه شدن کودکان می‌شوند و برای تقویت حافظه کودکان چه کارهای می‌توانید انجام دهید.

کم حافظه شدن کودک یعنی چه؟

کاهش حافظه کودکان در شرایطی اتفاق می‌افتد که کودکان نمی‌توانند چیزهایی را که مدت‌ها قبل شنیده بودند یا یاد گرفته‌ بودند، به خاطر بیاورند. یا قادر به یادآوری جزئیاتی که کمی قبل شنیده یا دیده بودند نیستند.

اصلی‌ترین علت فراموشی در کودکان چیست؟

یک مدل خاص علت فراموشی در کودکان وجود ندارد؛ با این حال برخی از ناتوانی‌ها، احتمال کم حافظه شدن کودک را بیشتر می‌کنند. یک مثال بارز از علت فراموشی در کودکان، اختلالات یادگیری است.

فراموشی-در-کودکان-موضوع-رایجی-است

1. دیسلکسیا اصلی‌ترین علت فراموشی در کودکان

دیسلکسیا یا نارساخوانی شایع‌ترین علت فراموشی در کودکان است. (دیسلکسیا یک اصطلاح بسیار گسترده است که ناتوانی در یادگیری را تعریف می‌کند و باعث بروز اختلالاتی در توانایی “خواندن” می‌شود.)
حافظه کوتاه مدت شنوایی کودک نارساخوان می‌تواند دچار مشکلات جدی شود. بنابراین اگر فرزندتان در به یاد آوردن مسائل مهم مشکلی دارد، بهتر است برای برطرف شدن ناتوانی‌های یادگیری او به پزشک مراجعه کنید.

2. کمبود خواب

خواب مناسب، هم از نظر کمیت و هم از نظر کیفیت برای عملکرد صحیح حافظه ی کودک بسیار مهم است. از این رو اگر کودکی دچار کمبود خواب باشد، ممکن است سبب بروز مشکل و اختلالاتی در حافظه او شود.

3. نقص در توجه یا بیش فعالی کودکان

کودکانی که دچار بیش فعالی هستند معمولاً از دست دادن حافظه کوتاه مدت را تجربه می‌کنند. زیرا قادر به تمرکز روی یک محرک نیستند.

4. اختلالات در محاسبات

از آنجا که کودکان مبتلا به اختلالات محاسباتی قادر به پردازش اطلاعات بینایی و شنیداری نیستند، در حفظ و بخاطر سپاری هم همان مشکل را خواهند داشت.

درمان کم حافظه شدن کودک

درمان کم حافظه شدن کودک در بچه ها بستگی به این دارد که ریشه مشکل چیست و مشکل چقدر جدی است. اگر مسئله جزئی باشد و در مراحل اولیه تشخیص داده شود، می‌توان با استفاده از روش‌های درمانی رفتاری یا با تغییر الگوی یادگیری کودک این مشکل را حل کرد. اما در حالتی که مشکل پیچیده باشد، بسته به تشخیص پزشک، احتمالا داروهایی برای کودک تجویز خواهد شد.

کاهش-حافظه-کودکان
با روش‌های زیر با کاهش حافظه کودکان خداحافظی کنید

برای بهبود حافظه فرزندتان می‌توانید از همین امروز شروع به اجرای این چند نکته‌ی ساده کنید:

  • تشخیص صحیح:

قبل از نتیجه گیری، مطمئن شوید که پزشک مشکل دقیق را تایید کرده و اختلال تشخیص داده شده است.

  • عشق و توجه زیاد به کودک:

دقت داشته باشید که عدم توجه کافی به کودک می‌تواند بسیار آسیب زننده باشد. بنابراین داشتن توجه کافی می‌تواند در غلبه بر مشکلات جزئی کمک کننده باشد.

  • یادگیری منظم:

اطمینان حاصل کنید که یادگیری کودکتان ساختار یافته است. ساختار، استانداردی را فراهم می‌کند که کودکان به وسیله‌ی آن مابقی اطلاعات را می‌آموزند.

  • ایجاد شرایط یادگیری مناسب:

از معلم فرزندتان بپرسید که معمولاً فرزندتان در کدام قسمت کلاس می‌نشیند؟ مکانی که کودک در آن بخش از کلاس می‌نشیند می‌تواند بر نحوه‌ی یادگیری و حفظ اطلاعات تأثیر بگذارد. بنابراین از معلم درخواست داشته باشید کودکتان را تشویق کند تا در طول کلاس در مکانِ ایده‌آلی بنشیند.

  • استفاده از بازی مناسب:

بازی کردن را فراموش نکنید. بازی‌های متفاوتی برای تقویت حافظه‌ی کودکان وجود دارد که ‌می‌توانید به راحتی و با کمترین امکاناتی در خانه انجام دهید. جابه‌جایی اشیا خانه یا پوشش خود و حدس در مورد آن‌ها توسط کودک یا بازی‌های موجود در مقاله ” برای درمان مشکلات حافظه کودک چه می‌توان کرد؟ ” نمونه‌ای از بازی‌های مفید و ساده‌ی تقویت کننده‌ی حافظه می‌باشد.
همچنین برای جلوگیری از کم حافظه شدن کودک از انواع بازی موبایلی تقویتی مانند بازی‌ موبایلی نورولند استفاده کنید.

  • استفاده مداوم از حافظه:

یکی از بهترین روش‌های تقویت حافظه، کار کشیدن از آن است. ورزش مغز تاثیر بسیار مثبتی در تقویت حافظه دارد. بازیِ ساده‌ی “پرسش و پاسخ” یک تمرین ایده‌آل برای تقویت حافظه است. مثلا از فرزندتان بپرسید که امروز چه چیزی در مدرسه یاد گرفته است؟ چه نکات جدیدی آموخته و چه تکالیفی را باید برای جلسه‌ی آینده انجام دهد؟

 

فراموشی-در-کودکان

  • تکرار، تکرار و تکرار:

توجه داشته باشید که برخی از کودکان نیاز دارند برای درک و بخاطر سپاری درست اطلاعات، آن را بصورت مکرر بشنوند یا ببینند. بنابراین هنگام آموزش دادن هر مطلبی به فرزندتان، آماده باشید تا بارها و بارها اطلاعات را برای او تکرار کنید.

  • صبور باشید:

مهم نیست کودک شما از چه مشکلی رنج می‌برد‌، در هر صورت باید با او صبورانه و با محبت برخورد کنید. و به یاد داشته باشید که مشکل کاهش حافظه کودک ، مشکل نادر و عجیبی نیست و قابل درمان است.

برای دیدن دیگر روش‌های تقویت حافظه کودک به صفحه اینستاگرام ما مراجعه کنید تا از آموزش‌ها و بازی‌های تقویتی آن برای تقویت حافظه کودکان استفاده کنید.

پرسش و پاسخ

کاهش حافظه کوتاه مدت کودکان یعنی چه؟

به شرایطی که کودک حوادثی را از 5 سال پیش کاملاً واضح به یاد دارد اما حوادث یا جزئیاتی که فقط 20 دقیقه قبل شنیده یا دیده‌ برایش قابل یادآوری نیست؛ کاهش حافظه کوتاه مدت می‌گویند.

چه عواملی موجب فراموشی در کودکان می‌شوند؟

علائم مختلفی مانند نقص توجه، دیسلکسیا و کمبود خواب هستند که موجب فراموشی در کودکان می‌شوند. این عوامل و روش‌های بهبود حافظه کودک را در این مقاله ببینید.

منابع:
مقالات thenba و parenting

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها
  • صبا گفت:

    سلام و عرض ادب
    من پسری۷ساله دارم.که در بدو تولد به دلیل مشکلاتی که داشت تحت جراحی قرار گرفت و دادنش بخش ان آی سی یو .حدود دوماه من روزی فقط یک ساعت اجازه داشتم پیشش بمونم حتی اجازه ی شیر خوردن هم نداشت ان پی اُ بود دو ماه تمام.بعد از ۴ماه بستری شدن مشکلاتش حل شد و اومد خونه
    الان درحال حاضر
    مبتلا به بیش فعالی هست و بهش قرص رسپریدون وآتوموکستین میدم.وابستگی شدید داره به من وپدرش به طوری که تو دوران پیش دبستانی من تا عید میرفتم تو مدرسه میموندم.بعد ازعید جدا شد ولی هر روز موقع خداحافظی گریه میکرد.الان همیشه نگران این هست که سال بعد مدرسه چطوری میشه
    این ها رو گفتم تا خلاصه ای از شرایطمون رو بدنین
    الان سوالم این هست که حافظه ی کوتاه مدت اصلا نداره.مثلا میگم زنگ بزن به پدرت بگو سرراه برامون نون بخره
    زنگ میزنه ازمن میپرسه مامان واسه چی زنگ زدم
    یا موقع نوشتن تکالیف تو دفتر شطرنجی مدام از من سوال میکنه چه مدلی مداد رو حرکت بدم؟
    یا مثلا موقع رفتن به جایی میگه که مامان من مثلا ماشینم رو میخوام ببرم خونه ی پدر بزرگ
    موقع خروج از در ازمن میپرسه چی میخواستم ببرم؟
    یاموقع برگشتن از مدرسه میپرسم چه خبرا؟چیکارا کردین؟
    میگه یادم نیست یا نمیدونم
    وخییییلییی از این موردها
    این روهم بگم که حافظه ی طولانی مدت خیلی عالی داره
    تومدرسه معلمشون میگفت که زودترازبقیه ی بچه ها مطلب رو یادمیگیره.تمام شعرها و سوره هایی که توکلاس یاد دادن تمام حروف الفبا رو بدون اینکه توخونه تمرین کنیم همه رو اونجا یاد گرفته
    فقط حافظه ی کوتاه مدت خیلی نگرانم کرده

    • لیلا افشار گفت:

      سلام صبا جان ممنون از توضیحات کاملتون برای پرسش سوال.
      این مساله ممکنه ناشی از بیش فعالی و در واقع تأثیرات جانبی داروهایی که استفاده میکنند باشه. بنابراین بهتره حتما با پزشکشون در این باره مشورت کنید. خیلی عالیه که پسرتون حافظه بلند مدت خوبی دارن چون اصولا برای “یادگیری” این حافظه خیلی خیلی مهمه. بعلاوه برای بهبود و تقویت حافظه کوتاه مدت راهکاهای به مراتب ساده تری نسبت به حافظه بلند مدت وجود داره. همه ی بازیهایی که برای تقویت حافظه کوتاه مدت در مقالات سایتمون وجود دارن میتونن بهتون کمک کنن در این مسیر. بنابراین بدون نگرانی و با انجام این تمارین به پسرتون کمک کنید که حافظه کوتاه مدتش رو تقویت کنید. یادتون باشه که حتما به پزشکشون هم منتقل کنید این مساله رو. و اگر نیاز دیدند به مشاور متخصص کودک مراجعه کنید تا با خیال راحتتری پروسه بهبود حافظه رو پیش ببرید.

  • صبا گفت:

    ممنون از توضیحات به جاتون

  • فاطمه گفت:

    سلام دخترم حدود سه سالش هست اسامی افراد یا رنگ ها یا هر چیزی که بهش یاد میدم زود فراموش میکنه به نظرتون نگران کننده هست یا زوده؟

    • لیلا افشار گفت:

      سلام و وقت بخیر دوست عزیزم. اول از همه اینکه نگران نباشید. سنشون اونقدری نیست که بخواید بابت این مسائل خودتون رو نگران کنید. سعی کنید به جای ارایه ی محتوای زیاد به فرزندتون قدم به قدم پیش برید و حتما “تکرار” داشته باشید تا در به خاطرسپاری بهش کمک بشه. به علاوه سعی کنید در خلال بازی اموزش بدید بهشون. اگر با گذشت زمان بهبودی حاصل نشد میتونید برای راحتتر شدن خیالتون به یک مشاور مراجعه کنید تا از این نظر بررسی بشن.