فهرست
کودک دوقطبی
راهکارهایی برای درمان دوقطبی کودک
۱۴۰۱/۰۹/۲۱
لیلا افشار
0 نظرات

راهکارهایی برای درمان دوقطبی کودک

درمان اختلال دوقطبی در کودکتان؛ به همراهی و همکاری همه اعضای خانواده نیاز دارد و مستلزم آن است که ابتدا این اختلال را بشناسید و با علائم و نشانه‌های آن آشنا باشید. در مقالات پیشین نورولند درباره‌ی این اختلال، علائم و نشانه‌های دوقطبی کودک صحبت کردیم. در این مقاله قصد داریم بیشتر به راهکارهایی برای درمان اختلال دوقطبی بپردازیم. به عنوان والدین کودک مبتلا به این اختلال، کارهای زیادی برای درمان این اختلال رایج می‌توانید انجام دهید تا از کودک خود به خوبی مراقبت کنید.

آیا اختلال دو قطبی قابل درمان است؟

در حال حاضر این مساله به روشنی مشخص نیست. اگرچه این بیماری در بیشتر موارد به روند درمان پاسخ مثبت می‌دهد، اما به طور کلی اختلال دوقطبی به عنوان یک بیماری مزمن و طولانی مدت شناخته شده که ممکن است سال‌ها در فرد وجود داشته باشد.

توجه داشته باشید که کودک شما باید حتما از برنامه درمانی مشخص شده توسط متخصصین خود پیروی کند و هر گونه تغییری در او باید با دقت در میان تمام اعضای تیم درمانی او مورد بحث قرار گیرد.

تیم درمان بنا به تشخیص خود تلفیقی از خدمات را برای درمان کودکان دوقطبی در نظر می‌گیرند. از جمله:

  • ماساژ درمانی
  • طب سوزنی
  • یوگا
  • روان درمانی
  • دارو درمانی

چگونه به درمان دوقطبی کودکم کمک کنم؟

همانطور که ذکر شد اختلال دوقطبی عموما از طریق انجام ترکیبی از موارد درمان می‌شود. در این بخش مواردی را عنوان می‌کنیم که در اکثر آن‌ها کمک شما به عنوان والدین کودک دوقطبی می‌تواند بسیار در روند درمان کمک کننده باشد.

1. روان درمانی یا گفتگو درمانی را فراموش نکنید

درمان کودک کرونایی با کمک خانواده

روان درمانی یا “گفتگو درمانی” برای کمک به کودک شما در یادگیری؛ از بهترین روش‌های شناسایی شده برای پاسخ به علائم شیدایی و افسردگی در هنگام بروز آنها طراحی شده است.

به این چند نکته که توسط متخصص مربوطه ارائه شده است دقت کنید:

  • نقطه‌ی آغاز واکنش‌های خلقی او را پیش بینی و مدیریت کنید.
  • تشخیص دهید که احساسات “خیلی بالا” و “خیلی کم” ناشی از اختلال دو قطبی او است.
  • افکار، احساسات و رفتارهای منفی و بالقوه مضر او را تغییر دهید. (این روند درمان شناختی رفتاری یا CBT نامیده می‌شود)
  • سعی کنید روش‌های جدید و سالم ارتباط با اعضای خانواده، معلمان و همسالان خود را بیاموزید.
  • عضوی فعال در “تیم” مراقبت از فرزند خود باشید.

2. دارو درمانی

متأسفانه هر چقدر شما یا فرزندتان تلاش کنید؛ در اکثر مواقع نمی‌توان مشکلات خلقی را فقط با گفتاردرمانی یا اراده متوقف کرد.

درست مانند نقص مادرزادی قلب یا آسم، اختلال دو قطبی نیز یک بیماری است و یک فرآیند بیولوژیکی یا عدم تعادل مسئول آن است. تقریباً در هر مورد، بهترین روش برای اصلاح این فرآیند بیولوژیکی معیوب، استفاده از دارو است.
بسیاری از کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی برای مقابله با بیماری به مدت طولانی (بیش از چندین سال) نیاز به مصرف دارو دارند. اگرچه این راه آسان یا شاید ایده‌آلی نیست، اما مزایای مصرف این داروها بسیار بیشتر از ناراحتی و عوارض احتمالی آن است.

3. برنامه زمانی مصرف داروی او را جدی بگیرید

باید کاملاً مطمئن شوید که فرزند شما داروی مورد نیاز برای درمان اختلال دو قطبی را دریافت کرده است. از تایمر، جعبه قرص، یادداشت یا هر آنچه که برای خوب بخاطر سپردن زمان مصرف دارو لازم است استفاده کنید. اگر کودک شما در مدرسه به دارو احتیاج دارد، حتما با معلم یا پرستار مدرسه او صحبت کنید. ممکن است مدارس اجازه ندهند دانش آموزان به تنهایی دارو مصرف کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه راهکارهای مفید دیگری را یاد بگیرید، به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید و از آن طریق با ما در ارتباط باشید.

4. عوارض جانبی مصرف داروهای کودکتان را کنترل کنید

اکثر داروهایی که برای درمان اختلال دوقطبی استفاده می‌شوند (از جمله تثبیت کننده‌های خلق و خو، داروهای ضد روان پریشی و حتی داروهای ضد افسردگی) در اصل در بزرگسالان آزمایش شده‌اند و فقط چند مورد از آن‌ها در کودکان و نوجوانان به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته اند. برخی از کودکان بیشتر از بقیه در معرض عوارض جانبی برخی از این داروها مانند افزایش وزن و تغییر در قند خون و کلسترول ناشی از برخی داروهای ضد روان پریشی هستند.
بنابراین حتما از پزشک‌ معالج کودکتان بپرسید که چه علائمی را باید مدنظر داشته و یا مدام کنترل کنید.

کودک دو قطبی

5. با معلمان کودک خود صحبت کنید

در برخی موارد، کودک مبتلا به اختلال دوقطبی ممکن است به کمک‌های ویژه‌ای در مدرسه نیاز داشته باشد. ممکن است در مواقعی به تعطیلات اضافی یا مشق شب کمتری نیاز داشته باشند. بنابراین با معلمان فرزند خود یا مدیر مدرسه توافق کنید. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد فرزندتان را برای مدتی از مدرسه خارج کنید. حداقل تا زمانی که علائم دو قطبی او تثبیت شود.

6. یک روال منظم را حفظ کنید

کودکان مبتلا به اختلال دو قطبی واقعاً می‌توانند از یک برنامه روزانه بهره مند شوند. به آن‌ها کمک کنید تقریباً هر روز در ساعت ثابتی بیدار شوند، غذا بخورند، ورزش کنند و بخوابند. برای کاهش استرس در خانه هر کاری که می‌توانید انجام دهید.

7. از مشاور خانواده کمک بگیرید

داشتن یک کودک مبتلا به اختلال دو قطبی می‌تواند برای همه خانواده مخل باشد. این مساله می‌تواند استرس اضافی را به خانواده شما وارد کند. فرزندان دیگر شما ممکن است درک نکنند که خواهر و برادرشان چه مشکلی دارند. حتی ممکن است از حجم توجهاتی که به آن‌ها می‌شود ناراحت باشند.
فراز و نشیب‌های تجربه شده توسط کودک و خانواده که با اختلال دو قطبی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌تواند شرایط طاقت فرسایی را به خصوص برای والدین ایجاد کند. مراجعه به مشاور یا روانشناس خانواده می‌تواند به همه شما کمک کند تا این مسائل را بشناسید و با آن بهتر کنار بیایید. به خصوص به والدین کمک می‌کند تا بتوانند شرایط را بهتر مدیریت کنند.

منابع: وبسایت webmd و childrenshospital

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها