فهرست
بازی حرکتی کودکان
26 روش طلایی بازی حرکتی برای کودکان
۱۴۰۳/۰۱/۲۶
نگین حافظی
0 نظرات

جدیدترین فعالیت و بازی حرکتی برای کودکان

حتما شما هم شاهد بداخلاقی‌های عصرگاهی بچه‌ها بوده‌اید! کودکان نیاز دارند تا انرژی اضافه خود را با تحرک کافی تخلیه کنند؛ اما در آپارتمان و با سبک زندگی امروزی، این اتفاق نمی‌افتد و کودک در پایان روز بداخلاق و غیرقابل کنترل می‌شود. بازی‌ حرکتی کودکان را به حرکت وادار کرده و انرژی آن‌ها را تخلیه می‌کند. در عین حال مهارت‌های دیگری مانند هماهنگی بین اعضای بدن را در آن‌ها تقویت می‌کند.

پس اگر با یک فرزند پرانرژی دست و پنجه نرم می‌کنید؛ و گاهی از شدت پرتحرکیهایش کلافه میشوید انجام بازی‌ حرکتی هدفمند این مقاله نورولند ، چاره کار شماست! زیرا بازی‌ حرکتی برای کودکان فقط سرگرم کننده نیست! بلکه به رشد مهارت حرکتی کودکان و پرورش ذهن و جسم آن‌ها نیز کمک می‌کند. پس با یک تیر دو نشان بزنید:)

26 روش عالی بازی حرکتی برای کودکان

برای معرفی بازی‌ های حرکتی کودکان ابتدا به بررسی بازی‌های ساده حرکتی و سپس بازی های ایستگاهی برای کودکان خواهیم پرداخت:

الف- فعالیت و بازی حرکتی کودکان در خانه

 

1. بازی پرتاب توپ در سطل

در این بازی، کودکان باید سعی کنند توپ را درون سطلی که در دستان شماست بیندازد. توجه کنید که در این بازی شما مدام در حال حرکت در جهت چپ و راست هستید و بنابراین کودک هم مجبور است مدام در چپ و راست در حرکت باشد تا بتواند توپ را در هدف بیندازد. 

بازی پرتاب توپ در سطل

2. پرش در حلقه

برای این بازی نیاز به چند دایره دارید! این دایره‌ها می‌تواند مقوایی باشند، یا می‌توانید از هولی هوپ استفاده کنید. دایره‌ها را پشت هم بچینید و از کودک بخواهید با ترتیب خاصی بین آ‌ن‌ها حرکت کند.

عبور از حلقه روشی خوب برای اجرای بازی حرکتی کودکان است.

برای مثال می‌توانید از کودک بخواهید تا اول روی دایره اول و بعد روی دایره سوم بپرد. بعد برگردد روی دایره دوم و بعد چهارم و غیره! روش دیگر انجام این بازی به این صورت است که دایره‌ها را شماره گذاری کنید و بعد هربار یک شماره شانسی بگویید تا کودک در آن دایره بپرد. یا مثلا برای وارد شدن به هر دایره یک دستورالعمل خاص داشته باشید (مثلا دایره اول با پای راست/ دایره دوم جفت پا/ دایره سوم با پای چپ و…) برای اجرای این بازی مجبور نیستید از دایره استفاده کنید. شما می‌توانید از مربع‌های شماره گذاری شده مثل ویدیوی زیر کمک بگیرید:

 

3. فنجان رو بپا

برای اجرای این بازی باید چند طناب را بین پایه‌های مبل بپیچانید. بعد از کودک بخواهید که در حالی که در هر دستش یک فنجان آب دارد؛ بین طناب‌ها حرکت کند. آب درون فنجان‌ها نباید بریزد!

4. دستمال به سر

این یک بازی حرکتی برای کودکان سرگرم کننده است و در عین حال روی وضعیت بدن، هماهنگی اعضای بدن، تعادل و تمرکز کار می کند. از همه بخواهید با گذاشتن دستمال کاغذی روی سرشان شروع کنند. وقتی موسیقی شروع به پخش می‌کند، همه شروع به رقصیدن می‌کنند. اما باید مراقب باشند و اجازه ندهند دستمال از سرشان بی‌افتد! اگر دستمال به زمین برخورد کند، آن فرد باخته!

بازی رقص دستمال به سر

5. ساعت چند است، آقای روباه؟

برای انجام این بازی حرکتی برای کودکان 4 ساله تا 5 ساله، یک نفر به نام آقای فاکس (روباه) انتخاب می‌شود و دیگر کودکان هر با یک عدد نام گذاری می‌شوند. سپس آقای فاکس وسط و دیگر کودکان اطراف او قرار می‌گیرند.
بچه‌ها به نوبت از آقای فاکس می‌پرسند: “ساعت چند است آقای روباه؟” و فرد وسط دایره یک عدد می‌گوید. کودکی که سوال پرسیده، باید جایش را با فردی که آقای فاکس گفته عوض کند و یک قدم جلو برود. هرکس زودتر به آقای فاکس رسید؛ باخته است.

6. حرکت روی اجسام کوچک

برای اجرای این بازی حرکتی کودکان باید روی یک سطح ناصاف تعادل خود را حفظ کرده و بچرخند. این سطح ناصاف می‌تواند یک قابلمه پشت و رو یا یک سنگ باشد. چرخاندن بدن بر روی یک سطح نه تنها سرگرم کننده است، بلکه به رشد هماهنگی مغز و بدن کودک شما نیز کمک می‌کند.

غلتیدن به صورت افقی نیز روشی دیگر برای اجرای بازی نورد است که به تعادل، حرکت خطی، قدرت و درک فضای لمسی کمک می‌کند. هنگامی که کودک شما در چرخیدن روی یک سطح صاف مهارت پیدا کرد، آن را به بیرون ببرید و سعی کنید از تپه چمنی بلغتد و پایین بیایید. اولین نفر که به مقصد برسد، برنده می شود!

7. پرش با یک پا

این بازی حرکتی بسیار ساده است و برای کودکان سنین پیش دبستانی مناسب است. کودک باید با پاهایش پرش کند و پاهایش را تعویض کند. این بازی به کودکان کمک می‌کند تا تعادل خود را تقویت کنند و در عین حال قوای عضلانی خود را افزایش دهند.

8. پرش از روی چرخه

در این بازی، کودکان باید با پرش از روی چرخه، تعادل و هماهنگی حرکات خود را تقویت کنند. این بازی به عنوان یک بازی چالش برانگیز برای کودکان سنین پایه ابتدایی و پیش دبستانی مناسب است.

9. پرش از روی اجسام

در این بازی، کودکان باید با پرش از روی اجسام، مانند دیوارها، صندلی‌ها و جعبه‌ها، تعادل و هماهنگی حرکات خود را تقویت کنند. این بازی به عنوان یک بازی چالش برانگیز برای کودکان سنین پایه ابتدایی و پیش دبستانی مناسب است.

10. پرواز با بالهای خیالی

در این بازی، کودکان باید با پرش و حرکات خیالی، مانند پرواز با بال‌های خیالی، تعادل و هماهنگی حرکات خود را تقویت کنند. این بازی به عنوان یک بازی خلاقانه و مفرح برای کودکان سنین پیش دبستانی و ابتدایی مناسب است.

11. پرش با بغل کردن یک جسم

در این بازی، کودکان باید با پرش و بغل کردن یک جسم، تعادل و قوای عضلانی خود را تقویت کنند. این بازی به عنوان یک بازی چالش برانگیز برای کودکان سنین پایه ابتدایی و پیش دبستانی مناسب است.

12. پرش با دو پا

در این بازی، کودکان باید با پرش با دو پا، تعادل خود را تقویت کنند. این بازی به عنوان یک بازی ساده و مناسب برای کودکان سنین پایه ابتدایی و پیش دبستانی مناسب است.

13. بازی پرتاب توپ

در این بازی، کودکان باید با پرتاب توپ، تعادل و هماهنگی حرکات خود را تقویت کنند. این بازی به عنوان یک بازی ساده و مناسب برای کودکان سنین پیش دبستانی و ابتدایی مناسب است.

14. بازی رقصیدن

در این بازی، کودکان باید با رقصیدن، هماهنگی حرکات خود را تقویت کنند. این بازی به عنوان یک بازی خلاقانه و مفرح برای کودکان سنین پیش دبستانی و ابتدایی مناسب است.

15. بازی حرکتیِ “برچسب”

تگ یا برچسب یک بازی گروهی حرکتی است که در آن یک نفر با صفتی (مثلا گرگ) باید دیگر کودکان را لمس کند. و بقیه باید از او فرار کنند تا نتواند به آن‌ها برسد. بازی تا زمانی که آخرین کودک توسط فردی که برچسب صفت دارد لمس شود ادامه می‌یابد و آخرین نفری که تگ او را لمس کرده برنده شده و در دور بعدی تگ می‌شود.

16. بازی پرش از روی کاغذ

در این بازی، کودکان باید با پرش از روی کاغذ، تعادل و هماهنگی حرکات خود را تقویت کنند. این بازی به عنوان یک بازی ساده و مناسب برای کودکان سنین پایه ابتدایی و پیش دبستانی مناسب است.

ب- بازی های ایستگاهی کودکان

رد شدن و عبور از موانع، از کارهای مورد علاقه کودکان است. اما نکته جالب اینجاست که بازی های ایستگاهی کودکان فوایدی هم دارند و در بهبود مهارت‌ کودک هم تاثیر می‌گذارند. بازی‌های ایستگاهی از جمله بازی‌ های حرکتی کودکان هستند که موانع در راه کودکان قرار دارند و باید از کودکان به روش‌های مختلف از موانع عبور کنند. انجام بازی‌های ایستگاهی و عبور از موانع به بهبود مهارت‌های دیداری، قدرت حل مسئله، مهارت‌های زبانی و قدرت تحلیل در کودکان 3 تا 6 سال کمک می‌کند. 

در اینستاگرام نورولند چند بازی ایستگاهی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها ایده بگیرید. چند نمونه از این بازی های ایستگاهی کودکان را در ادامه آورده‌ایم:

17. بازی ایستگاهی جهت آموزی کودکان

در این بازی حرکتی کودکان چند فلش مانند ویدیوی زیر آماده می‌کنیم و از کودک می‌خواهیم که با هر اشاره ما در جهت نشان داده شده بپرد.

18. مسیر سازی

بچه‌ها در هر سنی عاشق خلق کردن هستند. هیوز پیشنهاد می‌کند که یک دسته از جعبه‌های خالی بزرگ، رول‌های دستمال توالت، رول‌های دستمال کاغذی و چند وسیله دیگر را به کودکان بدهید و آن‌ها را به اتاقی بفرستید تا مسیری با مانع ایجاد کنند. حالا از آن‌ها بخواهید چهار دست و پا کف اتاق و در میان موانعی که خودشان ساخته‌اند، حرکت کنند. و شاهد افزایش مهارت های حل مسئله و برنامه ریزی آن‌ها باشید.

19. بازی بادکنک و قیف

برای اجرای این بازی کافیست یک قیف دست کودک بدهید و یک بادکنک را بالا بیاندازید. حالا کودک باید با قیف از پایین زیر بادکنک بزند و آن را دوباره بالا بیاندازد. هروقت بادکنک روی زمین بی‌افتد؛ کودک باخته!

20. بالشت نوردی

در این بازی ساده و قدیمی کافیست چند بالشت و پتو را شبیه تپه در یک راهرو بچینید. حالا ته راهرو یک سطل آب بگذارید و یک لیوان خالی دست کودک بدهید. اول راه هم یک سطل خالی قرار دهید.
کودک باید از این راه رد شود و هربار در انتهای مسیر یک لیوان آب برداشته و بدون ریختن آن را به سطل اول راه منتقل کند. این کار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که سطل پر خالی شود.

21. بولینگ پایی

برای اجرای این بازی حرکتی کودکان باید چند بطری آب یا نوشابه را پر از مایع یا خاک کنید و در انتهای یک مسیر بچینید. یک توپ به کودک بدهید تا با شوت کردن، بطری‌ها را واژگون کند.

22. بپر و بالا بنداز

بازی حرکتی بپر و بالا بنداز به این صورت اجرا می‌شود: شما یک توپ را به سمت کودکی که ایستاده قل می‌دهید و او باید به محض رسیدن توپ جلوی پایش خم شده، توپ را برداشته و با یک پرش به سمت شما پرتابش کند.

23. قاشق و تخم مرغ

یک تخم مرغ پلاستیکی یا توپ پینگ پونگ را روی یک قاشق قرار داده و دست کودک بدهید. حالا از او بخواهید تا دور خانه بچرخد بدون اینکه توپ بیافتد. 

بازی حرکتی قاشق و تخم مرغ

24. بازی ایستگاهی دست و پای کودکان

چند پرینت دست و پا آماده و جلوی کودک بچینید. حالا از او بخواهید تا دست را روی جای خودش و پا را روی جای خودش بگذارد.

25. لی لی

نیمن می‌گوید: “Hopscotch یا لی‌لی یک بازی ایستگاهی کودکانه کلاسیک قابل اجرا در زمین‌های بازی مدرسه است. این بازی تقویت انواع مهارت کودک از تعادل و درک فضایی گرفته تا مهارت‌های حرکتی ظریف عالی است.”
به علاوه، لی‌لی یک تمرین عالی برای تشخیص اعداد است!

بازی حرکتی لی لی

26. صندلی بازی

در این بازی گروهی و پر هیجان تعدادی صندلی را دایره وار بچینید. تعداد صندلیها در ابتدای بازی باید یکی کمتر از تعداد افرادی که در بازی هستند باشد. اهنگی پخش کنید و از کودکان بخواید دورتا دور صندلیها بدوند یا رقص کنان راه بروند. هر زمان که شما اهنگ را متوقف کنید هر کودک باید روی یک صندلی بنشیند. کودکی که نتواند یک صندلی خالی پیدا کند از بازی خارج میشود. در ادامه یک صندلی را کم کرده و بازی را تا جایی ادامه میدهید که یک صندلی و دو نفر دور اخر بازی را شکل دهند تا برنده بازی (کسی که روی تنها صندلی موجود بتواند بنشیند) مشخص شود.

جمعبندی بازیهای ایستگاهی

نکته جالب درباره بازیهای ایستگاهی این است که شما با دم دستی ترین وسایل موجود در اطرافتان  و با کمی خلاقیت میتوانید جذابترین بازیهای ایستگاهی را برای کودکانتان طراحی و اجرا کنید. وسایلی مثل چسب/ کاغذ/ صندلی/ توپ و….
جهت اینکه ایده بگیرید چند مرحله را برای شما نام میبریم:‌
چند خط با چسب نواری یا کاغذی روی کف خانه بکشید (یا از خطوط موزاییکها استفاده کنید)‌ تا به شکلی که شما میگویید از روی انها بپرد و رد شود. تعدادی صندلی در ادامه بپچیند که از زیر با رویشان بپرد. بادکنکهایی را از سقف یا به دیوار اویزان کنید تا بپرد و انها را لمس کند. قاشق و توپ کوچکی در ان را در دستانش قرار دهید تا انها را به سلامت از یک مسیر پر پیچ و خم بگذارند و…

 

چرا انجام بازی حرکتی برای کودکان مهم است؟

انجام انواع بازی حرکتی مانند بازی های ایستگاهی کودکان، منجر به افزایش گردش خون کودک شده و به افزایش سلامت بدن او کمک می‌کنند.

ماری هیوز، یک محقق دیگر حوزه کودک و بازی می‌گوید: «وقتی صحبت از کودکان زیر 5 سال می‌شود، تخیل در بازی بسیار مهم است. پیروی از مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌های سختگیرانه، کودک را از بازی زده می‌کند. در عوض، با دادن فرصت استفاده از ذهن و خلاقیت به کودک، مهارت‌های شناختی، مهارت‌های اجتماعی و همچنین اعتماد به نفس و مهارت‌های رهبری کودک حین بازی تقویت خواهد شد.» با در نظر گرفتن اهمیت تقویت مهارت حرکتی کودکان، در این مقاله 26 بازی حرکتی سرگرم کننده و آسان برای کودکان را به شما معرفی کردیم.ب

سوالات رایج

آیا بازی‌ حرکتی برای کودکان با مشکلات حرکتی نیز مناسب هستند؟

بله، بازی‌های حرکتی برای کودکان با مشکلات حرکتی نیز مناسب هستند. این بازی‌ها می‌توانند بهبود توانایی‌های حرکتی کودکان را بهبود بخشند و برای آن‌ها جذاب باشند.

آیا بازی حرکتی کودکان می‌توانند به بهبود تمرکز کودکان کمک کنند؟

بله، بازی‌های حرکتی می‌توانند به بهبود تمرکز کودکان کمک کنند. این بازی‌ها باعث افزایش فعالیت بدنی کودکان می‌شوند و همچنین به کاهش تنش و اضطراب کودکان کمک می‌کنند.

آیا بازی‌های حرکتی می‌توانند به بهبود توانایی‌های اجتماعی کودکان کمک کنند؟

بله، بازی‌های حرکتی می‌توانند به بهبود توانایی‌های اجتماعی کودکان کمک کنند. این بازی‌ها به کودکان کمک می‌کنند تا با دیگران بهتر ارتباط برقرار کنند، همکاری کنند و احساس اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند.

نتیجه‌گیری

بازی‌های حرکتی برای کودکان اهمیت بسیاری دارند. این بازی‌ها به آنان کمک می‌کنند تا سلامت جسمانی و عملکرد حرکتی بهتری داشته باشند. در این مقاله، 26 بازی حرکتی برای کودکان معرفی شد که به آنان کمک می‌کند تا بهبود تعادل، قدرت عضلات، انعطاف پذیری و هماهنگی حرکاتی خود را تقویت کنند.

شما چه کار متفاوتی برای تخلیه انرژی کودک خود انجام می‌دهید؟ بازی‌های پیشنهادی خود را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. 

منبعcare.com  و activity-mom

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 1 / 5. تعداد امتیازها: 1

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها