فهرست
کتابخوانی کودک
چگونه کتابخوانی کودک را تقویت کنیم؟+17 راهکار عالی
۱۳۹۹/۱۱/۰۱
سید حسین نیرینی
0 نظرات

جذاب کردن کتابخوانی کودک

بسیاری از کودکان به کتاب‌ خواندن علاقه‌ای ندارند و کتابخوانی را کاری کسل‌کننده می‌بینند. اما کتاب‌ها پر از مطالب مفید و کاربردی هستند و کتاب خواندن کودک می‌توانند به دانش خود بیافزایند و عملکرد تحصیلی بهتری نیز داشته باشند.

برای اینکه فرزند شما بتواند از مزایای کتابخوانی کودک بهره‌مند شود، باید سعی کنید که این کار را برای او جذاب کنید. کتاب خواندن را هم می‌توان مثل بازی‌ها برای کودکان به سرگرمی تبدیل کرد. زمانی که شما سعی می‌کنید تا کتاب خواندن را برای کودک خود به یک عادت خوب تبدیل کنید، خودتان هم به انجام این کار علاقمند می‌شوید و به رشد شخصی خود نیز می‌توانید کمک کنید. در نهایت حتی برای موفقیت تحصیلی فرزندتان هم لازم است تا رابطه کودک و کتاب را بهبود ببخشید.

در این مقاله نورولند قصد داریم که راهکارهایی به شما ارائه دهیم تا بتوانید کتاب خواندن کودک را برای او جذاب کنید و آن را جزئی از سرگرمی‌های او قرار دهید.

17 راهکار برای جذاب کردن کتابخوانی کودک

در واقع راهکار تضمینی برای کتاب خواندن کودک یا به طور کلی افراد وجود ندارد. تمام راهکارهایی که در این بخش هم قرار است برای شما بیان شود نیز به صورت تجربی به دست آمده و با قطعیت نمی‌توان گفت که پس از انجام این کارها فرزندی کتابخوان دارید. اما تا حد زیادی به شما و کودکتان کمک خواهد کرد که در مسیر کتابخوانی قرار بگیرید.

1. الگوی خوبی باشید

اولین و مهم‌ترین راهکاری که برای کتاب‌خوان شدن کودکتان می‌توانید انجام دهید، این است که خودتان را به کتابخوانی عادت دهید. بچه‌ها دقیقا رفتاری که از شما می‌بینند را انجام می‌دهند و اگر چه بهتر که این رفتارها مثبت باشند. یادتان باشد که اگر شما علاقه‌ای به کتابخوانی نداشته باشید، بسیار راه سخت‌تری در پیش دارید تا کودکتان به کتاب خواندن علاقمند شود. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه در زمینه‌های دیگر مربوط به کودکان هم والد آگاهی باشید حتما از مطالب مفید اینستاگرام نورولند استفاده کنید.

2. بلند بلند بخوان

از کودک خود بخواهید تا با صدای بلند و شمرده شمرده کتاب بخواند. کودکان عاشق جلب کردن توجه اطرافیان هستند و با این کار می‌توانید این نیاز را در آن‌ها برطرف کنید و کتابخوانی را برای آن‌ها به یک سرگرمی جالب تبدیل کنید.

3. کلمه پیدا کن

از کودک خود بخواهید که در روزنامه‌ها، مجلات یا کتاب‌ها به دنبال کلمه‌ای خاص و ساده بگردد. و سپس تعداد به کار رفتن آن کلمه را به شما اعلام کند. مثلا از او بخواهید که در روزنامه به دنبال کلمه «اگر» بگردد.

4. از قدرت تصاویر کتاب غافل نشوید

برای شروع کتابخوانی سعی کنید که از کتاب‌هایی با تصاویر جذاب استفاده کنید. تصاویر برای کودکان بسیار جالب هستند و می‌توانند انگیزه‌ای برای خواندن کتاب شوند.

5. جواب سوالاتم را پیدا کن

از کودک کارهایی بخواهید که برای انجام آن‌ها مجبور باشد به دنبال پاسخ در کتاب بگردد. مثلا در حین آشپزی از کودک خود بپرسید که در این مرحله باید چه کاری انجام بدم؟ تا او به کتاب آشپزی مراجعه کند و به شما پاسخ لازم را برساند. کودکان دیده شدن را دوست دارند و با این کار فکر می‌کنند کار بسیار مهمی انجام دادند. همین رفتار باعث می‌شود که برای حل سوالات خود به کتاب مراجعه کنند. و برای خواندن کتاب تشویق شوند.

6. برای کتاب خواندن نیازی نیست همه کلمات را بلد باشید

جلوی کودک خود کتاب‌هایی بخوانید که تلفظ برخی از کلمات آن را بلد نیستید یا باید دقت بیشتری برای تلفظ کلمات آن انجام دهید. این کار باعث می‌شود تا فرزند شما متوجه شود که حتی شما هم گاهی اوقات در خواندن به مشکل می‌خورید و این امری طبیعی است. همچنین درک می‌کند که برای خواندن کتاب نیازی نیست که حتما عالی باشد.

7. درباره داستان سوال بپرسید

بعد از خواندن کتاب و قصه های کودک ، سعی کنید چالشی برای بچه راه بیاندازید و از او سوالاتی درباره داستان در کتاب بپرسید تا او جواب دهد. با انجام این سوال و جواب‌ها باعث افزایش دقت در حین کتابخوانی کودک می‌شوید.

8. به شخصیت‌های داستانی جان ببخشید

شخصیت‌های داستانی را زنده کنید. مثلا به کودک خود بگویید فلانی را دیدی که مثل بتمن چقدر قدرتمند است؟. انجام همین کار ساده باعث می‌شود تا کودک شما حس بهتری به داستان داشته باشد و راحت‌تر بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

9. از اماکنی که به داستان ربط دارند، استفاده کنید

به اماکنی بروید که جلوه‌هایی از داستان‌ها در آن وجود داشته باشد. موزه‌ها، جشنواره‌ها، همایش‌ها، اماکن تاریخی و… جاهایی هستند که در آن نمادهایی از داستان‌ها به کار گرفته شده است و کودکان می‌توانند داستان را بهتر تصویرسازی و در نهایت درک کنند.

10. نظر بچه‌ها را جویا شوید

بچه‌ها عاشق نظردادن هستند. بعد از اینکه داستان کتاب را تا یک جایی جلو بردید. از کودک خود بخواهید که حدس بزند بقیه داستان چه می‌شود. یا از او بپرسید که نظرش را تا اینجای داستان به شما بگوید. جذابیت داستان بدین شکل بیشتر می‌شود و قوه‌ی تخیل کودک شما هم بسیار بهتر خواهد شد.

11. کتاب کوچکترها را بخوانید

به کودک خود اجازه دهید تا کتاب‌های کوچکتر از رده‌ی سنی خود را بخوانند. با خواندن کتاب‌هایی که برای رده‌های سنی کوچکتر از آن‌ها نوشته شدند، کودک مطالبی که قبلا خوانده را بهتر متوجه می‌شود و مفاهیم در ذهن او تثبیت می‌شوند.

12. انواع مختلف داستان را تعریف کنید

گونه‌های مختلف داستانی را برای کودک خود تعریف کنید. تنوع در کتابخوانی از کسل‌کننده بودن آن جلوگیری می‌کند.

13. کتابخانه‌ها و فروشگاه‌های کتاب

کودکان را به کتابخانه‌های عمومی و فروشگاه‌های کتاب ببرید. قرار گرفتن در این فضاها به کودک کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به آن‌ها داشته باشد.

14. لیست کتاب‌ها

لیستی از کتاب‌هایی که قرار است با کودک خود مطالعه کنید یا او به تنهایی باید بخواند، تهیه کنید و جلوی چشم بگذارید. مغز انسان به چیزهایی که دائم در حال دیدن آن‌هاست واکنش بهتری نشان می‌دهد.

15. کتاب صوتی

کتاب‌های صوتی در زمانی که کودکان درون ماشین قرار دارند، بسیار عالی است. شاید فرزند شما از آن دسته افرادی باشد که شنیدن کتاب را به خواندن آن ترجیح دهد.

16. تشویق و جایزه

کودک خود را بعد از خواندن کتاب تشویق کنید. باور کنید که تشویق در بچه‌ها اگر به اندازه انجام گیرد، معجزه می‌کند. حتی می‌توانید در ازای خواندن کامل کتاب و ارائه‌ی خلاصه‌ای از آن، برای کودک خود جایزه تعیین کنید. برای دادن جایزه هم نیازی نیست که هزینه‌ی زیادی کنید. [su_highlight background=”#f8f157″]می‌توانید با استفاده از روش‌های ساده‌ای مثل ساخت اوریگامی برای کودک خود استفاده کنید.[/su_highlight]

17. گفتگو پیرامون داستان

با کودک خود درباره داستانی که خوانده است صحبت کنید و در مورد نکات جذاب و هیجان‌انگیز آن صحبت کنید. لازمه‌ی انجام این کار هم مشخصا کتاب خوانی شماست.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم تا راهکارهایی برای کتاب‌خوان شدن کودک شما ارائه دهیم و به شما روش‌هایی نشان دهیم که علاوه بر کودکتان به رشد شخصی و فردی خود شما هم منجر شود.

به هیچ عنوان فراموش نکنید که هرچقدر به رشد خود اهمیت دهید، کودکتان هم از شما یاد خواهد گرفت و آینده‌ی بهتری خواهد داشت.پس اگر می‌خواهید این راهکارها بتوانند به خوبی به کمک شما آیند، لازم است که روی کتاب ‌خواندن خودتان هم کار کنید.

دیگر چه راهکارهایی در این‌باره وجود دارد که ما به آن‌ها نپرداختیم؟ تا به حال کدام یک از این راهکارها را انجام دادید و چه نتیجه‌ای گرفتید؟ و خوشحال می‌شویم اگر نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها