فهرست
بازی-با-پدر-و-مادر
بازی والدین با کودک: 11 روش برای وقت گذراندن با کودک
۱۳۹۹/۰۵/۲۲
لیلا افشار
0 نظرات

بازی والدین با کودک

کودکان نیاز به تنهایی و یا گذراندن زمان با سایر کودکان، بدون مداخله بزرگسالان دارند. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد، بازی والدین با کودک نیز بسیار مهم است. در این مقاله با نورولند همراه شوید تا به بررسی روش‌های بازی با کودک بپردازیم.

بازی با کودک یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌هایی است که اکثر والدین با آن درگیر هستند؛ زیرا کودکان برای رشد نیازمند بازی با پدر و مادر هستند. به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود که به طور مرتب، زمانی برای بازی با فرزندانشان در نظر بگیرند. حتی اگر شاغل هستند، حتما طبق برنامه‌ریزی درستی زمانی را برای بازی با کودکان تعیین کنند. زمان بازی والدین با کودک باید با انرژی سپری شود. در بازی تظاهر کنید و در نقش‌های بازی غرق شوید. اجازه ندهید خستگی و استرس ناشی از محیط کار بر روی کودکان تاثیر منفی بگذارد. در زمان بازی با کودک به گونه‌ای شاداب و پر هیجان رفتار کنید که کودک، هر روز را منتظر رسیدن این زمان باشد.

بازی والدین با کودک

چرا بازی پدر و مادر با کودک مهم است؟

کودکان بیش از همه به توجه شما احتیاج دارند. آن‌ها ممکن است بخواهند تمام اتفاقات روز را به شما بگویند یا برای چیزی از شما کمک بخواهند.
فراموش نکنید که کودکان هم می‌توانند روزهای بدی داشته‌باشند. ممکن است مسائلی در مدرسه یا مهد، یا با دوستانشان پیش آمده باشد که همدلی یا مشاوره شما را بطلبد. حتی ممکن است نیاز داشته باشند برای دقایقی در روز صرفا به آن‌ها گوش دهید.

برقراری تعادل بین زمان کار و حضور در خانه و حفظ ارتباط درست به کودکان اطمینان می‌دهد که مورد توجه و علاقه‌ی شما هستند. این در آن‌ها احساس امنیتی به وجود می‌آورد که در حس آرامشی که خواهند داشت بسیار موثر است.

انواع روش‌های مناسب برای بازی با کودک

1. بازی‌های شبانه‌ی خانوادگی

اگر شاغل هستید و روزها نمی‌توانید برای فرزندانتان وقت بگذارید؛ این رسم زیبا و عالی را شروع کنید. شب‌هایی را برای انجام بازی‌های گروهی در خانه در نظر بگیرید. به تدریج بازی‌هایی را انتخاب کنید که می‌تواند برای کل خانواده، علاوه بر سرگرمی، چالش آفرین هم باشد. این موضوع که بازی‌های انتخابی مناسب سن کودکان باشند را نیز در نظر داشته باشید. برای بالا بردن جذابیت؛ هر بار یکی از اعضای خانواده را مسئول انتخاب بازی دفعه‌ی بعد کنید. بازی‌های گروهی مناسب برای بازی با کودک را در مقالات وبسایت ما دنبال کنید.
با این سنت جذابی که در خانه بنا می‌کنید؛ می‌توانید فرزند را با چند مورد درگیر کنید. رقابت دوستانه، رفتار و برخورد عادلانه، رعایت نوبت، مفهوم شکست و پیروزی را می‌توانید در جریان این بازی‌ با کودک به او بیاموزید.

در ویدئوی زیر یک بازی مفید را مشاهده می‌کنید که می‌توان با چند توپ و کیسه‌ی پلاستیکی بین دو تا چند نفر انجام شود. پیشنهاد می‌کنیم مطابق ویدئو به تعداد اعضای خانواده کیسه‌ی پلاستیکی تهیه کنید و بازی را با هیجان انجام دهید.

اجرای نمایش؛ یک بازی خانوادگی زیبا

سالن‌های اجرای نمایش و تئاتر برای کودکان نیز یکی دیگر از مکان‌هائیست که در دوران شیوع کرونا امکان مراجعه به ‌آن‌ها وجود ندارد. اما اجرای نمایش در خانه هم بسیار مفرح است و هم جذاب و سرگرم کننده. نمایش‌های کودکانه‌ی خیلی زیادی وجود دارند که می‌توانید یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و به کمک اعضای خانواده آن را تمرین و اجرایی کنید.
نمایش‌های عروسکی، بند انگشتی و حتی اجرای بخشی از انیمیشن یا کارتن مورد علاقه‌ی کودکتان نیز انتخاب بسیار جالبی خواهد بود.
علاوه بر نمایش؛ پانتومیم هم یک سرگرمی بسیار جذاب برای کودکان و حتی بزرگترها خواهد بود.

2. کاردستی درست کنید

یکی از جذاب‌ترین بازی با کودک، ساخت کاردستی است.
در یکی از مقاله‌های نورولند، ساخت چند کاردستی جالب برای کودکان را آموزش داده‌ایم. برای یادگیری کاردستی‌های زیبا پیشنهاد می‌کنیم به مقالات نورولند مراجعه کنید.

حتما همه‌ی ما در خانه، وسایل غیرقابل استفاده‌ی زیادی داریم. از انواع کاغذ، مقوا، کارتن (مثل جعبه‌ی دستمال کاغذی، شانه‌ی تخم مرغ و…)گرفته تا تکه‌ پارچه و رنگ‌های باقیمانده از یک فعالیت. کودکان خلاقیت بسیار زیادی در ساخت کاردستی دارند. با اینکار هم در دوران قرنطینه آن‌ها را سرگرم خواهید کرد و هم به شکوفایی خلاقیت آن‌ها کمک می‌کنید. علاوه بر این می‌توانید در خلال این سرگرمی مفهوم بازیافت را نیز به کودکانتان بیاموزید.
ویدئوی زیر ساخت یک جاسوئیچی زیبا و ساده برای کودکان را آموزش می‌دهد.

3. با فرزندان خود غذا بخورید و به صحبت بنشینید

سعی کنید حداقل یک وعده غذایی را در کنار فرزندان خود باشید. حتی اگر امکان داشتن یک وعده‌ی غذایی مشترک را ندارید؛ به نشستن در کنار آن‌ها و لذت بردن از یک میان وعده سبک و گپ زدن با آن‌ها بپردازید. لازم نیست که زمان صحبت کردن طولانی باشد. با آن‌ها در مورد روز خود و اتفاقات جالبی که در محل کار برایتان پیش آمده صحبت کنید. اینگونه آن‌ها را نیز ترغیب می‌کنید تا در مورد خودشان به شما بگویند. هر دورهمی‌تان می‌تواند متفاوت باشد. در برگزاری آن‌ها خلاق و جذاب رفتار کنید. بازی با پدر و مادر سر سفره غذا می‌تواند کودک را خوش غذا تر کند.

بازی با کودک در غذاخوری

4. با هم کار مشترکی را انجام دهید

اگر گاهی پیش می‌آید که زمانی برای بازی با کودک خود ندارید؛ یکی از کارهایی که باید انجام دهید را به تفریح تبدیل کنید. لازم نیست کار خاصی باشد یا زمان زیادی طول بکشد. واقعیت این است که فرزندان شما حتی برای مدت کوتاهی از بودن در کنار شما لذت می‌برند. این فعالیت مشترک می‌تواند آبیاری باغچه‌ی حیاط، تهیه‌ی شام یا یک کیک خانگی باشد.

5. یک شب خاص در هفته داشته باشید

یک شب خاص در هفته برای بازی با پدر و مادر بسازید. می‌توانید در این شب به سینما یا تئاتر بروید و فیلم یا نمایش مناسب سن کودکان را تماشا کنید. برای شام به بیرون بروید. به پارک بروید و کاری کنید که بدانند در این شب همه‌ی برنامه‌هایتان را بخاطر آن‌ها کنسل کرده‌اید تا به او خوش بگذرد.

6.در فضای آزاد بازی کنید

اگر خانه‌تان حیاط دارد یا به فضای باز دسترسی دارید حتما برای بازی با کودک بیرون رفته و متناسب با مساحت فضایی که در اختیار دارید بازی‌هایی مثل هفت سنگ، قایم باشک و… را بصورت گروهی انجام دهید. همچنین می‌توانید اسباب بازی‌های کوچکی را در قسمت‌های مختلف حیاط خلوت خانه جاسازی کنید و نقشه‌ای جذاب و سرگرم کننده از آن تهیه کنید و در اختیار فرزندتان قرار دهید تا به دنبال اسباب‌بازی‌هایش باشد.

بازی کودک

7.بازی‌های تقویت مهارت کودکان را فراموش نکنید

شاید باورتان نشود اما بازی‌هایی هرچند ساده؛ می‌توانند یک تا چند مهارت و توانایی کودکان را درگیر کنند. بنابراین کسب دانش در این زمینه بسیار مفید خواهد بود. در وبسایت نورولند چندین ایده‌ی جذاب برای بازی و سرگرمی کودک با هدف تقویت مهارت‌های مختلف؛ مثل تقویت مهارت دست‌ورزی، تقویت توجه و تمرکز وجود دارد. از سری این آموزش‌ها می‌توان به آموزش‌های جذاب اوریگامی اشاره داشت که به تقویت خلاقیت کودکان کمک بسیاری می‌کند.

8.آزمایش‌های علمی انجام دهید

آزمایش‌‌های علمی برای کودکان بسیاز مهیج و جذاب هستند. حس کنجکاوی و خلاقیت کودکان با مشاهده و انجام آزمایش‌های علمی تحریک می‌شود. در صفحه‌ی اینستاگرام نورولند؛ آزمایش‌های علمی جذابی مثل ساخت آتشفشان ساده‌ای که تنها با تاید، جوش شیرین و سرکه حاضر می‌شود را آموزش داده‌ایم. حتما این آزمایش‌ها را با فرزندانتان انجام دهید و در عین سرگرم کردن‌شان به یادگیری و تقویت کارهای عملی آن‌ها نیز کمک کنید.

9.فرزندانتان را با موسیقی خلاق و سرگرم نگه دارید

از زمان شروع شیوع ویروس کرونا، بزرگترین سالن‌های موسیقی در جهان هم تعطیل شده است و بنابراین امکان شرکت در کنسرت‌های مناسب سن کودکان نیز فراهم نیست؛ اما اکثر سالن‌های موسیقی بصورت آنلاین محصولات خود را پخش می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم برای بازی با کودک حتما این محصولات را تهیه و به اتفاق تماشا کنید.

10.بازی‌های کاغذ قلمی را فراموش نکنید

با یک تکه کاغذ و یک قلم می‌توانید بازی‌های بسیار متنوعی را انجام دهید. ماز یکی از بازی‌های بسیار مفید است که خیلی راحت می‌توان آن را در انواع مختلف اجرایی کرد. هر تصویر مارپیچ دلخواهی را بر روی کاغذ رسم کنید و با مشخص کردن مبدا و مقصد، سعی کنید بدون برخورد قلم به دیواره‌های مسیر رسم شده به مقصد برسید.

بازی نقطه خط
چندین نقطه را به موازات هم در چند سطر و ستون رسم کنید و با وصل کردن دو به دوی نقطه‌ها (به نوبت) تا جایی که صفحه‌ی شطرنجیِ کاملی درست شود کار را ادامه دهید. کسی که بیشترین تعداد چهارضلعی‌ها را ساخته باشد برنده‌ی بازی خواهد بود.
حتی می‌توانید بازی دوز را نیزروی کاغد انجام دهید. اشکال متفاوتی برای بازی دوز وجود دارد؛ یکی از آن‌ها را روی کاغذ بکشید (مثلا 9 خانه‌ی مربعی کنار هم) و به کمک چند مهره (سنگ کوچک) بازی دوز را روی کاغذ انجام دهید.

11.خانه‌ی کوچک و رویایی برای فرزندمان بسازیم

داشتن یک خانه‌ی کوچک و شخصی برای هر کودکی جذاب است. با تکه‌های لوله یا چوب می‌توان به راحتی اسکلت چنین خانه‌ای را ایجاد کرد. با کمی پارچه هم دیوارهای این خانه را بسازید و به سلیقه‌ی کودک آن را تزیین کنید:) قطعا انتقال اسباب بازی‌ها و وسایل شخصی به این اتاقکِ جذاب اولین کاریست که کودکتان انجام می‌دهد. اگر امکانش وجود داشت گاهی برای مهمانی به خانه‌ی او سری بزنید، شک نکنید که او خیلی خوشحال خواهد شد:)

علاوه بر این پیشنهادات، ایده‌های فراوان دیگری نیز برای بازی با کودکان در خانه وجود دارد که حتما تا امروز که چند ماهی از قرنطینه می‌گذرد آن‌ها را انجام داده‌اید. پیشنهاد می‎‌کنیم گاهی هم از خودِ کودک نظر بخواهید. آن‌ها در انتخاب بازی و سرگرمی بسیار خلاق هستند و پیشنهادان متنوعی را خواهند داشت. به علاوه اینکه می‌توانید از بازی‌های موبایلی مفیدی مانند نورولند هم برای سرگرم کردن کودکتان کمک بگیرید که به تقویت مهارت کودکان کمک زیادی می‌کند.

منابع:
وبسایت familylives
وبسایت childdevelopmentinfo

پرسش و پاسخ

آیا بازی کردن پدر و مادر با کودک تاثیری در رشد او دارد؟

بله بازی‌های خانوادگی هم مانند بازی انفرادی برای رشد کودک ضروری است.

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها