فهرست
راهکار درمان اختلالات یادگیری نوشتن
بهترین راهکارهای درمان اختلال یادگیری نوشتن (دست خط)
۱۴۰۲/۰۱/۰۷
Admin
0 نظرات

بهترین راهکارهای درمان اختلال یادگیری نوشتن (دست خط)

اختلال یادگیری نوشتن نوعی ناتوانی در یادگیری است که دست خط و مهارت‌های حرکتی ظریف را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مداخلات تحصیلی، خانگی و محل کار می‌توانند در درمان اختلال یادگیری نوشتن کودکان مفید باشند.
ما در مقالات پیشین نورولند از اختلال ریاضی و اختلال خواندن صحبت کردیم. در این مقاله نیز به اختلال یادگیری نوشتن می‌پردازیم. هیچ دارو و درمان قطعی برای اختلالات یادگیری وجود ندارد. اما مشکلات مرتبط با نوشتن و مهارت‌های حرکتی ظریف می‌توانند بهبود یابند؛ به خصوص اگر زود شروع کنید.

مداخلات تحصیلی برای درمان اختلال یادگیری نوشتن از نوع دست خط و کند نویسی

مهمترین کاری که مدرسه کودک شما می‌تواند برای کمک به او در مدیریت علائم اختلال نوشتن انجام دهد این است که فشار خود را در نوشتن کم کند. راه‌هایی مثل نوشتن مطالب کمتر یا اجازه دادن به انجام گزینه‌های دیگری مانند تایپ کردن یا صحبت کردن می‌توانید در این راستا مفید باشد.

برخی از تغییرات مفید در مدرسه برای کودکان دارای اختلالاتی در نوشتن:

  •  به دانش آموز اجازه دهید وقت بیشتری در آزمون‌ها داشته باشد. دانش آموزان مبتلا به اختلال نوشتن برای تشکیل کلمات و جملات، یا حتی در آزمون‌های چند گزینه‌ای برای پر کردن گزینه صحیح به زمان بیشتری احتیاج دارند.‌ وقت اضافی استرس را کاهش می‌دهد و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا آنچه را که می‌دانند با میزان موفقیت بیشتری ارائه دهند.
  • کاربرگ ارائه دهید. معلمان به جای اینکه از کودکان بخواهند مشکلات (نکته یا هر چیز دیگری) را روی صفحه کاغد بنویسند؛ کاربرگ‌های مخصوصی را تهیه و آن را در زمان مناسبی بین دانش‌اموزان توزیع کنند.
  • مرتب سازی را به عنوان یک معیار درجه بندی حذف کنید. علامت های پایین برای دست خط نامرتب می تواند کودک مبتلا به دیس گرافی را ناامید کند و احساس کند تلاش او بی فایده است. اگر دست خط کودک کاملاً ناخوانا باشد ، ممکن است لازم باشد وی به نرم افزار پردازش کلمه روی بیاورد.

راهکارهای درمان اختلال یادگیری نوشتن

  •  مدت زمان تکالیف کتبی را کاهش دهید.
  • به دانش آموزان اجازه دهید هر زمان که ممکن باشد “کلمات کلیدی” را با جملات کامل جایگزین کنند. این امر باعث کاهش زمان غیرضروری تلاش برای نوشتن می‌شود.
  • گزینه‌های شفاهی در عوض نوشتن تکالیف فراهم کنید. این می‌تواند به معنای اجازه دادن به برگزاری نوع شفاهی امتحانات است.
  • برخی از غلط های املایی را مجاز بگذارید. در صورت امکان، معلمان باید اجازه استفاده از فرهنگ لغت را بدهند.
  • به دانش آموزان اجازه دهید تا حد امکان از رایانه‌های دارای نرم افزار پردازش کلمه استفاده کنند.
  • تمرینات اختلال نوشتن اجرا کنید.

مداخلات خانگی برای درمان اختلال در دست خط و کند نویسی

به ویژه در کلاس‌های دوران دبستان مهم است که شما با تیم آموزشی فرزند خود به طور همزمان همکاری کنید تا به بهبود دست خط کودک خود کمک کنید. در اینجا چندین روش برای دستیابی به این هدف ارائه شده است:

  • تایپ را به کودک خود آموزش دهید. این یک استراتژی کاملاً کمک کننده برای این کودکان است.
  • به کودک خود کمک کنید تا مداد یا قلم خود را خوب در دست بگیرد. ممکن است در ابتدای امر نه شما و نه فرزندتان به اهمیت این مساله پی نبرید. اما گرفتن صحیح قلم در دست باعث کاهش خستگی دست و فشار ناشی از مداد می‌شود. بنابراین نوشتن راحت‌تر خواهد بود.
  • برای فرزند خود كاتب باشید. تقریباً هر کودک مبتلا به اختلال در دست خط در برابر تکالیفی که شامل نوشتن است مقاومت می‌کند. در نتیجه انجام تکالیف ساده نیز می‌تواند ساعت‌ها طول بکشد. برای افزایش تمایل فرزندتان به نوشتن، با موافقت خود او و البته با ظرفیت محدود، مقداری از فشار او را بردارید. به عنوان مثال هنگام نوشتن یک پاراگراف، می‌توانید اولین جمله را یادداشت کنید و فرزندتان می‌تواند جمله بعدی را بنویسد تا زمانی که تکلیف کامل شود. این زمان انجام تکالیف را کاهش می‌دهد و کودک شما را از استرس رها می‌کند.
  • بازی برای رفع اختلال نوشتن بسیار مهم است. انواع بازی برای رفع اختلال نوشتن مانند نورولند که به تقویت مهارت‌ نوشتن کودک کمک می‌کند استفاده کنید. و برای اینکه با بازی‌های فیزیکی متنوعی برای تقویت این مهارت به اینستاگرام نورولند مراجعه کنید.
  • از کودک خود بخواهید همانطور که کلمات را می‌نویسد، آن را بلند بگوید. بازخورد شنیداری مناطق مختلف مغز را درگیر می‌کند و به دانش آموزان کمک می‌کند تا تمرکز خود را حفظ کنند.
  • با نوشتن روی کاغذهای خط برجسته، سعی کنید به کودک اموزش دهید که نوشته‌ها را درون خطوط نگه دارد. این نوع کاغذها به کودک شما کمک می‌کنند تا درک کند که خطوط از هم فاصله دارند و نوشتن روی کاغذهای منظم خط دار را در آینده برای او راحت‌تر می‌کند.
  • حافظه عضلانی را در انگشتان ایجاد کنید. کندرا واگنر؛ یک متخصص یادگیری این ترفند کاردرمانی را توصیه می‌کند: ”از کودک خود بخواهید در سریع‌ترین زمان ممکن انگشت شست، انگشت اشاره و انگشت میانی خود را بالا برده و قلم را بگیرد و دو انگشت دیگر روی یک سطح صاف قرار گیرد. فقط همین سه انگشت باید قلم را لمس کنند. “

راهکارهای درمان اختلال یادگیری نوشتن

کاردرمانی، تمرینات اختلال نوشتن و بازی برای رفع اختلال نوشتن

همچنین می‌توانید از یک متخصص کاردرمانی کمک بگیرید. به خصوص اگر کودک شما با ضعف در مهارت‌های حرکتی ظریف در نوشتن دست و پنجه نرم می‌کند.

تمرینات اختلال نوشتن و اجرای کاردرمانی ممکن است شامل دستکاری در موارد مختلف برای ایجاد قدرت دست و مچ و اجرای تمرینات نوشتاری باشد. حرکات تکراری ساده، مانند بیرون آوردن گیره‌‌ها از ظرف و قرار دادن مجدد داخل آن و تمرین‌های تقویت دست ورزی در کنار بازی برای رفع اختلال نوشتن مشابه این سبب افزایش قدرت انگشت شده و نوشتن را آسان‌تر و شهودی می‌کند.

منبع: وبسایت additudemag

این پست چقدر مفید بود؟

روی ستاره کلیک کنید تا امتیاز دهید!

امتیاز متوسط 0 / 5. تعداد امتیازها: 0

هیج امتیازی تا پیش از این داده نشده! شما اولین نفر باشید

دیدگاه‌ها